Laszlo Alexandru

 

DOMNUL T.



Ce reprezintă oare cartea recent publicată de Ion Vianu, Amor intellectualis: memorialistică? ficţiune? roman al formării intelectuale? Probabil cīte puţin din toate acestea. Autorul şi-a īntins cu deliberare īnsemnările pe linia – atīt de fragil㠖 dintre rememorare şi invenţie. “Nu pot vorbi aici de amintiri, ci mai degrabă de un soi de ficţiune romanescă. Ea īşi permite să nu travestească amintirea. (…) Am vrut totuşi să rămīn credincios faptelor care s-au petrecut şi, prin alegerea pe care am făcut-o, să redau ceea ce cred cu toată convingerea că ar putea să cuprindă, ca sens, istoria vieţii mele şi a timpului pe care l-am străbătut. Cu alte cuvinte, sunt un romancier care-şi trădează secretele de atelier sau un memorialist care alege crīmpeie din trecutul său, creīnd un montaj” (p. 146-147). Īntr-un interviu apărut ulterior, Ion Vianu devine oarecum mai explicit īn privinţa tehnicii narative folosite, dar şi īn privinţa registrului ontologic spre care ne īmpinge: “Am vrut să prezint o acţiune coerentă, de aceea am vrut să torc un odgon epic, īmpletind mai multe fire – despre familie, prieteni, discipolii tatălui meu. Ficţiunea provine din faptul că am schimbat cīteva nume de persoane, am imaginat cīteva conversaţii. Dar cu grija să nu se vadă că sīnt fictive”.

Această preliminară ambiguitate de constituţie are, īntīi de toate, efectul de a-l descumpăni pe cititor. Căci īntr-un fel ne īndreptăm – cu mintea, cu sufletul – spre un roman al copilăriei (scris fie şi la persoana īntīi singular). Ne scufundăm īn lumea imaginară, pe care o mobilăm cu decorul fanteziei noastre, īn sintonie cu fantezia prozatorului. Dar altfel ne raportăm la o explorare memorialistică, desfăşurată īn zona personajelor de excepţie. Faptele relatate le aducem īn sfera informaţiilor noastre precedente, le comparăm cu ceea ce ştiam deja, pentru a ne structura cīt mai precis universul īnconjurător. Zigzagul programatic īntre ficţiune şi realitate īl scutură pe cititor īntr-o mişcare de du-te – vino care sfīrşeşte prin a-l dezorienta, īntrucīt īi solicită reacţii contradictorii.

Īn centrul spectacolului – şi īn coasta protagonistului – se află Tudor Vianu. El este evocat de fiul său, de-a lungul īntregii cărţi, prin iniţiala T. Cum trăia T., ce spunea T., de ce boli suferea T., ce discipoli avea T. Īn 1947, cīnd Tudor Vianu a revenit din diplomaţia externă īn Romānia guvernată de comunişti, a făcut o opţiune limpede. Spre deosebire de alţi intelectuali, care s-au refugiat īn exil, profesorul a ales să-şi continue sacerdoţiul la catedră. S-a spus adesea, īn apărarea sa, că a reprezentat unul din bastioanele cele mai proeminente ale culturii autentice, īn mijlocul urgiei staliniste ce se extindea aproape fără limite. A fost unul din punctele de sprijin şi speranţă, pentru tinerii care īşi deschideau atunci ochii minţii.

Şi ce fel de imagine a oferit Domnul T.? Timpurile erau de aşa natură īncīt nu permiteau dezvăluirea imprudentă. Viaţa adevărată palpita doar īn adīncime, abia bănuită. Se practica zilnic arta dedublării. “Masca este Persona, acoperămīntul feţei. Ea oferă privitorului, ascultătorului, un chip nevariant. Nemodulat, pentru eternitate. Masca este Larva, acoperitoarea feţei, care ţi-a fost dată prin naştere şi te-a īnsoţit; īţi īngăduie să īnaintezi īn lume, vizibil şi totuşi nedescoperit. Larvatus prodeo, īnaintez mascat. Un chip se ascunde, dar fără să mintă. Oferind veşnicia, ascunzīnd pieritorul, marca vibrantă a existenţei īn desfăşurare. (…) Vremurile se făcuseră cumplite. Trebuia să te ascunzi pentru a supravieţui. Fugarul se adăposteşte īntr-o peşteră. Omul public trebuie să moară, să accepte nenorocirea, aşa cum īi va fi dată; sau să joace. Pe scenă va purta masc㔠(p. 134).

Pledoaria fiului – īn apărarea tatălui care, sub urgia istoriei, a ales metoda dedublării pentru a se apăra – sună convingător. Din păcate avem de-a face doar cu o jumătate de adevăr. Căci Tudor Vianu, după o defensivă atīt de coerentă, a trecut la o contraofensivă la fel de eficientă. Departe de-a se mulţumi cu simpla supravieţuire sub avalanşa istoriei, el a aspirat la un loc pe podium. Chipul care s-a ascuns n-a putut să nu mintă. Virgil Ierunca a observat-o prea bine şi a notat-o fără fandoseală: “Tudor Vianu nu mai e Tudor Vianu. (…) Multă vreme am crezut – şi mai există şi azi cīţiva īn exil care continuă să cread㠖 că Tudor Vianu e doar o victimă a organizării terorii intelectuale din Romānia. Că autorul Dualismului artei şi-a īnsuşit de fapt o atitudine echivocă, īncercīnd să salveze ce mai poate salva, preocupīndu-se de destinul metaforei şi antonomazei, citīnd pe filologul Stalin īn asemenea preocupări «evazioniste» numai pentru a adormi vigilenţa cenzurii. / Un comerţ neīntrerupt – şi amar – cu proza nouă a cărturarului m-a silit totuşi să ajung la o altă īnţelegere: că īn definitiv, īn cazul Tudor Vianu nu de stilistică e vorba, ci de stil. De «stilul clasic al omului nou» din R.P.R., al intelectualului care-şi leapădă conştiinţa pentru a se instala īn confortul specific al realităţii oficiale comuniste. E drept că lepădarea de sine a lui Tudor Vianu nu s-a petrecut, la īnceput, fără o anumită tortură academică, fără o nostalgie de eleganţă a schimbării la faţă. Tortura şi eleganţa durdulie a omului de cultură care nu trece, fără probleme, de la umanismul universal al lui Goethe şi Valéry la umanismul particular al lui Leonte Răutu” (vezi Schimbarea la faţă a lui Tudor Vianu, īn vol. Romāneşte, Buc., Humanitas, 1991, p. 115-116).

Ficţiunea adeseori idilizează. Memorialistica selectează evenimente ale trecutului şi le rearanjează, īn funcţie de opţiunile vorbitorului. Poate de aceea compromisurile practicate de Tudor Vianu pe vremea comunismului sīnt expediate de fiul său īn sectorul perifrazei: “acceptase o formă de colaborare cu cei pe care nu-i iubea” (p. 367). Ce anume? Cum? Cīnd? Cīt? Unde? Nu ni se spune. Recompensele obţinute sīnt īnregistrate ca funcţionarea unui mecanism fortuit, a unui destin fericit. “Se” hotărăşte reprimirea lui Tudor Vianu ca profesor la universitate (de unde fusese pentru scurt timp īndepărtat). “Se” decide cooptarea lui printre nemuritori (“Se făcuseră demersuri să intre la Academie. Undeva «se» voia ieşirea lui din ostracism”, p. 153). Totul pluteşte īn neclaritate şi fatalitate. Pentru un roman ce redă impresii ale adolescentului, asta poate fi definitoriu. Pentru memorialistica reverenţioasă a fiului, pe marginea concesiilor politice ale tatălui, asta poate fi elocvent. Dar pentru edificarea cititorului inocent, īn legătură cu funcţionarea complicităţii intelectuale sub dictatura comunistă (după reţeta “adă şi na!”), asta poate fi insuficient.

Spre a pricepe esenţa faptelor, tīnărul de azi va trebui să pună deoparte “romanul memorialistic” al lui Ion Vianu şi să preia informaţiile concrete din eseul lui Virgil Ierunca. Fereastra aburită nu ne ajută dimineaţa să ne facem o idee, īnainte de plecare, dacă afară plouă sau nu, dacă e frig sau nu. “Altul e īnsă orizontul intelectual al lui Tudor Vianu şi altele bătăile inimii lui. Ca şi Mihai Ralea, estetul face acum «sociologie». El nu se mai preocupă de sinecdocă, ci de pelagră; nu-l mai interesează Kant, Dilthey sau Gundolf, ci lichidarea analfabetismului. Filosofia culturii o confundă cu democraţia lui Gheorghiu-Dej, iar axiologia a fost izgonită de slogan. («Romānia veche devine Romānia nouă, socialistă, o ţară a civilizaţiei celei mai īnaintate» – Gazeta literară, 2 iunie 1960). / Īn sfīrşit – şi acesta este ultimul act din tragi-comedia satelitizării estetului – sectorul de agitaţie al lui Tudor Vianu este, īn ultima vreme, UNESCO-ul. Mihai Ralea e «vicepreşedinte al Comisiei Naţionale», Tudor Vianu, «secretar general al Comisiei Naţionale». Amīndoi călătoresc peste mări şi peste ţări pentru a impune imaginea «Romāniei noi». (…) Nu călătoriile sīnt īnsă partea cea mai vinovat㠖 deşi frivolitatea lor e cīteodată supersonic㠖 din activitatea īn cadrul UNESCO-ului a lui Tudor Vianu, ci scrierile, luările de poziţie, agitaţia solemnă. Īn zilele de 18, 25 şi 29 ianuarie 1960, comisia reperistă a UNESCO-ului ţine o dezbatere de masă rotundă despre… umanism. (…) Cuvīntul umanism, constată T. Vianu, este, cantitativ, foarte frecvent īn limbajul regimurilor socialiste. E un «cuvīnt-cheie». Şi cum e rostit mereu alături de cuvīntul «socialism», naşte firesc «umanismul socialist». (…) Ultima ispravă a acestui funcţionar «umanist» la UNESCO, care e īn prezent Tudor Vianu – şi cea mai grav㠖 e o broşură, īn franţuzeşte, de 10 pagini şi jumătate, pe hīrtie velină şi cu 64 de poze de mai mult sau mai puţin scriitori, intitulată Permanences de la littérature roumaine. Aici a fost īntrecută şi măsura, a fost petrecut şi oportunismul, a fost depăşită şi reaua-credinţă. Autorul acelei preţioase Arta prozatorilor romāni de altădată a devenit autorul artei de a falsifica īnsăşi literatura romānă. Broşura aceasta constituie actul de demisie intelectuală şi morală a lui Tudor Vianu. (…) Hotărīt lucru, Tudor Vianu se află īn plină şi īngrijorătoare amnezie de conştiinţă. Faptul e trist. Faptul e grav, pentru că e trist. Dacă literatura romānă ar fi fost prezentată străinătăţii de un Mihai Gafiţa sau Boris Buzilă, totul ar fi fost īn ordinea lucrurilor. Spre «onoarea» acestor purtători de cuvīnt ai «revoluţiei» de la Bucureşti. Că, īnsă, Tudor Vianu īmprăştie, peste hotare, confuzii care lovesc īn īnsăşi fiinţa literaturii romāneşti, nimeni n-are dreptul să uite de azi īnainte. / Mai ales că procesul de mutilare a literaturii neamului are loc īn chiar clipa īn care acest neam e la o ananghie istorică pe care estetul Tudor Vianu o girează alegoric.” Iar detaliile şi explicaţiile lui Virgil Ierunca se prefiră limpede īn volumul amintit (p. 117-121).

După ce-am aflat din altă sursă care anume sīnt gesturile publice echivoce ale Domnului T., putem reveni acum la “romanul memorialistic” al lui Ion Vianu, spre a cumpăni felul īn care sīnt ele consemnate de cealaltă parte a tunelului. Echilibristica dintre blazare şi globetrotterism (Franţa ca reşedinţă, India cu minunăţiile Orientului, Italia cu fundalul de la Taormina etc.) este concludentă: “Cei ce l-au cunoscut īn acea vreme citeau pe faţa lui dezamăgirea, amărăciunea, dezgustul. Puţine luni din an trăia īn ţară. Făcea tot ce putea pentru a călători. Ales īn conducerea UNESCO, stătea mai ales la Paris, loc inaccesibil chiar şi pentru noi, copiii lui” (p. 371). Revenirea īntīmplătoare prin Romānia potenţează, după toate probabilităţile, gustul trădărilor, pune īn relief diferenţa prăpăstioasă dintre imaginea minunată pe care Domnul T. se străduieşte s-o vīndă afară şi ce anume constată īn ţară: “Odată, cīnd s-a īntors de la Paris… m-am dus să-l iau de la gară īntr-o dimineaţă de iarnă; īn zloată, cu oamenii cenuşii, zgribuliţi, cu genţi şi paporniţe, cu troleibuzele ca nişte uriaşe ţestoase infirme săltīnd prin gropi, Piaţa Gării de Nord arăta sinistru. A privit prin geamul maşinii, pieptul i-a fost zguduit de un hohot: «E aşa de urīt!»” (p. 373).

Īnsă Tudor Vianu a ales Romānia, la instaurarea comunismului, fiindcă voia cu tot dinadinsul să practice profesoratul, să formeze discipoli. Care i-au fost performanţele īn acest domeniu? Cīţiva dintre ei, mai vizibili şi mai perseverenţi, sīnt acum trecuţi īn revistă de Ion Vianu.

Prezenţa cea mai persistentă este, īn această categorie, Edgar Papu. El e ucenicul ce se īntipăreşte īn chiar primele amintiri ale naratorului copil (vezi imaginea tīnărului care se īntinde serviabil, īn seara de Crăciun, spre a aprinde lumīnarea de sus, din vīrful bradului). Este discipolul care īl consolează la moartea Tatălui şi īl īndeamnă pe Fiu să-şi vadă de propriul său drum īn viaţă. Să lase postumitatea culturală şi editarea manuscriselor Domnului T. pe seama altor cercetători. Şi cine este, de fapt, Edgar Papu? Din cartea Amor intellectualis aflăm detalii ignorate. S-a născut īntr-o familie evreiască, īn afara graniţelor Romāniei (dar el insistă să-şi declare originea bucureşteană). E adolescentul convertit la romano-catolicism de monseniorul Vladimir Ghika şi la īnalta cultură de Tudor Vianu. E intelectualul azvīrlit la puşcărie de comunişti, din cauza credinţei sale. Este “romano-catolicul [care] se căsătorise cu fiica unui preot ortodox şi trăia īn casa lui. Camerele aveau tavanele joase, ca īn Polonă; priveai direct īn curtea bisericii, către clopotniţ㔠(p. 182). Este figura publică reconvertită de Eugen Barbu la cultul personalităţii lui Nicolae Ceauşescu. Este īnsuşi părintele fondator al protocronismului (vīrf de lance ideologică a scriitorilor aserviţi puterii comuniste). După decembrie 1989, Edgar Papu devine admirator la scenă deschisă (şi īn editoriale de pagina īntīi) al patrioticei reviste Romānia Mare şi al copleşitorului talent poetic ilustrat de Corneliu Vadim Tudor.

Un lucru l-a ştiut īnvăţa prea bine Edgar Papu, īn mod incontestabil, de la Tudor Vianu. Arta de-a răsuci surtucul pe dos, exploatīnd totodată prestigiul īncarnărilor precedente. Căci de la copilul evreu la adolescentul creştin, de la credinciosul fervent la ucenicul estetizant, de la romano-catolicism la ortodoxie, de la studiosul barocului european la proslăvitorul socialismului romānesc sīnt salturi mor(t)ale pe care “Edy” le-a executat, de-a lungul vremii, cu tot mai strīmbă graţie. Metamorfoza Domnului T. s-a produs, măcar, de dragul unei pīrtii ascendente, spre UNESCO. Edgar Papu a fost păgubos pīnă şi-n carierismul imperturbabil, eşuīnd conferenţiar suplinitor la o şcoală populară. Cīnd l-a studiat cu fervoare pe Giordano Bruno şi curajul aceluia de-a arde pe rug pentru o idee, probabil că īn Edgar Papu se perpeleau complexele apostatului care şi-a trăit viaţa īntr-o succesiune de unghiuri ascuţite.

Cīt despre vīna eroică a lui Edgar Papu, acest fragment din cartea lui Ion Vianu spune totul. “Nu-l mai īntīlneam decīt rar pe domnul Papu. Au trecut ani pīnă cīnd, īntr-o zi a anului 1969, trecīnd prin Piaţa Amzei, am dat unul de altul. Īmbătrīnise sau arăta doar rău? Se scofīlcise, din pricina danturii defectuoase (semn de sărăcie). Arterele īi alergau pe tīmple, īn traiecte sinuoase. Īn fundul acelui craniu din ce īn ce mai aparent licăreau şi mai tare ochii negri, inteligenţi, nu ştiu ce patetică spiritualitate. L-am īntrebat ce mai face; mi-a răspuns: «Nu prea bine». «De ce?» «Din pricina zilei de mīine». A doua zi, aşa cum ştiam cu toţii, avea să se deschidă Congresul Partidului Comunist. Printr-un discurs al Secretarului General. Ora programată pentru deschiderea lucrărilor era zece dimineaţa. Date fiind măsurile excepţionale de protecţie şi protocol, publicul, ales pe sprīnceană, trebuia să fie la locurile lui cu trei ore mai devreme, la şapte. Prin urmare, īntīlnirea la Uniunea Scriitorilor, de unde urma să plece autocarul spre Sala Congreselor, era programată īn zori la ora cinci şi jumătate. Trebuia să se deştepte īnaintea zorilor, la patru şi jumătate, mergīnd pe jos la Uniune. Era destul de greu pentru el, cam suferind etc. «Domnu’ Papu», i-am spus, «īn fond de ce să vă supuneţi unei asemenea īncercări? Daţi un telefon că sunteţi bolnav!» «Vai, dar asta e imposibil.» «De ce să fie imposibil?» A suspinat, ca un om care nu poate, nu are voie să explice. Ar fi fost prea multe de spus. Sau se temea? «Imposibil», a repetat. A suspinat din greu, īncă o dată. Ne-am luat rămas-bun” (p. 386-387).

Pentru un fragment de roman, personajul e bine zugrăvit. Pentru un pasaj memorialistic, e impresionant. Cei doi versanţi ai cărţii lui Ion Vianu pot fi īmpăcaţi, de data asta, prin cunoscuta vorbă italienească: Se non č vero, č ben trovato.

Un alt discipol de vază al Domnului T. pare să fi fost Nicolae Balotă. Mă rog, aveam impresia că eseistul se revendică mai consistent de la ucenicia pe līngă Blaga şi de la apartenenţa sa la Cercul literar de la Sibiu. Dar fie şi-aşa cum zice Ion Vianu. Ce aflăm aici despre Balotă? Că e intelectual fin şi citit, dar totodată şi o personalitate dīrză, june politician ţărănist, care īntocmeşte proteste anticomuniste şi face eroic puşcărie politică. Toate bune şi frumoase. Chiar adevărate. Dar ce păcat că autorul din nou īşi duce explicaţiile doar pīnă la jumătate şi ne lasă sur notre soif īn legătură cu involuţia ulterioară a personajului. Căci Amor intellectualis s-a publicat totuşi īn anul 2010, iar datele recente despre N. Balotă se aflau pe toate gardurile, era de-ajuns să īntinzi mīna.

Nu-i un secret că fostul īnvăţăcel al Domnului T. a devenit condeier la Scīnteia şi la Romānia liberă (īn etapa comunistă), unde exalta rostul măreţ al artei ceauşiste. Ar fi fost de-ajuns o mică răsfoire a Antologiei ruşinii īntocmite de Virgil Ierunca. “Aş aminti, īn acest sens, apelul adresat oamenilor de artă de către secretarul general al partidului, īn urmă cu doi ani, la Expunerea la Plenara din noiembrie a Comitetului Central. Artiştii erau īndemnaţi să redea īn operele lor transformările socialiste, munca milioanelor de oameni, contradicţiile şi conflictele reale alături de faptele măreţe emoţionante, frumosul şi iubirea, astfel īncīt arta să contribuie la perfecţionarea continuă a societăţii, a omului, la afirmarea dreptăţii şi echităţii socialiste, a modului de viaţă socialistă şi comunistă. Nu este oare acesta rostul īnsuşi al iniţierii īntru cultură, al introducerii īn spaţiul spiritual?” (8 nov. 1973).

Nu erau inaccesibile pe piaţă nici īnsemnările epistolare – mai crude sau mai coapte – ale lui I.D. Sīrbu: “Balotă, de care nu am īncetat să mă interesez īn acei ani, a trecut cu nota zece [puşcăria – n. L.A.], după cīte ştiu: a fost demn, excelent dascăl de celule, nu i se atribuie nici un moment de slăbiciune sau laşitate. Ca după ieşire să devină un hămesit al parvenirii şi gloriei şi un total lipsit de scrupule ipochimen al tuturor concesiilor. Şi-a pierdut caracterul, dacă aşa ceva se poate pierde. Căsătoria cu Bianca (o poşetă plină de calcule şi vanităţi) l-a īmplinit, ajunsese atīt de oficial (…) īncīt la Paris, unde am stat la acelaşi Cămin popesc, eu discutam cu ei ca şi cu Ion Brad sau Mihnea. Adică prudent, circumspect, gura bate curu”.

Dezvăluirile din presa ultimilor ani, conform cărora, īn situaţia lui Nicolae Balotă, am avea de-a face cu īnsuşi turnătorul securist Someşan reprezintă doar stafi(d)a pe colivă. Să fie oare un adevărat blestem, acela că ucenicii Domnului T. ţīşnesc īn viaţa culturală ebluisant şi cīrmesc īn viaţa socială mizerabil?!

Se ştie că relaţia magistru-discipol disimulează īn faldurile sale, mai totdeauna, o poveste de dragoste. Fără jocul seducţiei nu prea īnaintează mersul educaţiei. Să īnţelegem cumva că Domnul T. a fost un mare seducător? Totuşi relaţia cu I. Negoiţescu se pare că n-a mers prea bine. Īnvăţăcelul a luat-o la sănătoasa, a dat bir cu fugiţii, s-a īntors la Cluj. De unde i-a trimis mentorului scrisori de regret (“Mīna pe care mi-aţi īntins-o a fost nu numai caldă, dar şi tare, şi sănătatea ei mi s-a transmis. Dacă voi mai avea vreodată, īn toată plenitudinea, bucuria de-a trăi, ea se va datora īn īntregime d-voastră. Şi cred că nu e bine, fiindcă totdeauna cuvintele trădează, să stărui asupra locului pe care imaginea d-voastră o are īn inima mea”, p. 137-138). Şi a vrut să-i dăruiasc㠖 definitoriu pentru cunoscători – o carte de Thomas Mann.

I. Negoiţescu a fost, nu īncape vorba, intelectualul delicat şi manierist, mereu īn căutarea unei cărţi rafinate, a unui gīnd excentric, a unui bărbat interesant. Īntreaga lui conduită a fost pesemne scandaloasă pentru regimul comunist, care l-a considerat cu repulsia rezervată uraniştilor. Iar autorul Strajei dragonilor i-a răspuns comunismului cu un amplu zigzag īntre dezerţiune (numeroase tentative de suicid) şi protest (adeziunea la Mişcarea Goma).

Ceea ce se ştie mai puţin a fost latura umbrită a colaborării sale cu sistemul politic intens detestat. “Īntr-o dimineaţă a anului 1977, cīnd credeam că voi fi arestat, iar lumea nu-mi mai trecea pragul, m-am pomenit cu Nego. Era beat… o beţie tristă. Venise anume, să-mi facă o mărturisire: fusese turnător. La ieşirea din īnchisoare, semnase sub ameninţare o hīrtie prin care se obliga să colaboreze cu Organele. După cītăva vreme petrecută «afară», ofiţerii de Securitate reveniseră, amintindu-i de angajament, incitīndu-l să-l pună īn aplicare. Īl «turnase» atunci pe Eugen Barbu, care, spunea, oricum era un tip infam, «omul lor». «Uite», mi-a zis, «īţi povestesc asta ca să spui şi tu mai tīrziu, mai departe, īn ce hal ne-au adus ăştia»” (p. 403).

Şi ce bine era dacă portretul lui Negoiţescu, zugrăvit īn cartea lui Ion Vianu, ar fi fost, măcar el, dus pīnă la capăt. Dacă n-am fi constatat iarăşi pudica blocare a prozatorului la jumătatea drumului. Căci, din păcate pentru toată lumea, Nego nu s-a limitat la a-l “turna” doar pe Eugen Barbu, omul de īncredere al regimului comunist. Din cīte dezvăluie epistolele lui Ion D. Sīrbu, īnsuşi autorul romanului Adio, Europa! datorează cīţiva ani de puşcărie comunistă delaţionărilor bunului său amic Negoiţescu. “Īn acest grup (de destin şi generaţie) şeful Cercului mi se pare acum a fi şi risipit şi inconsistent. Nego, tarat de invertiţie şi alcool, s-a purtat ca un căcat īn anii de puşcărie. A avut – ab initio – mai multe talente decīt oricare dintre noi; la 16 ani īşi avea gata pregătit scenariul său de genialitate: Ramon Ocg, Manifest, Cerc: poezie, proză, critică. Scandal, tupeu, relaţii… / Dar… dar. Chinuia limba şi era chinuit de ea. Īn loc să se focalizeze pe un singur domeniu (cum am făcut noi toţi ceilalţi) el, fiind un excelent dirijor de generaţie, după risipirea orchestrei noastre studenţeşti, a īncercat, pe rīnd, să cīnte el la toate instrumentele. Trei volume de poezii (originale – dar artificioase), o traducere, un studiu despre poezia lui Eminescu (azi, total depăşit). Deja, īn romanul epistolar, introduce falsuri: īn timp ce scrisorile lui Stanca sunt absolut autentice (Stanca murise īntre timp) scrisorile semnate de Nego sunt uşor corectate şi adăugite. Īşi asumă lecturi germane pe care le-a făcut mult mai tīrziu sau pe care nu le-a făcut niciodată. Pentru mine (care am trăit zi de zi līngă el, īntre 1940-1945) aceste mici adausuri, de fard şi parfum, mi se par deja un sindrom de spaimă şi ratare. Īn 1941, Ianuarie, era īn cămaşă verde, cu pistol, īn faţa poştei-telefoanelor din Sibiu. Eu – sergent T.R. – treceam cu Ion Oana pe trotoarul din faţă. Mi se făcuse milă de el, am trecut bulevardul şi scoţīndu-i pistolul-mitralieră de la gīt, ca pe un copil rău (şi inconştient) l-am dus acasă. El plīngea («nu ştiu ce caut aici»), eu puteam fi oricīnd īmpuşcat din spate de alt pistolar verde. Aceste lucruri i le-am reamintit la Köln, īn 1980; adăugīnd: «īn cel de al doilea proces al meu (pe baza căruia mi s-a mărit pedeapsa de la 1 an la 7 ani) actul de acuzare de bază a fost declaraţia ta, făcută īn 1958 sau 59, liber fiind īn Bucureşti, prin care susţineai: ‘eu am vrut să mă īnscriu īn partid şi să devin un bun comunist, eram convins – dar Sīrbu m-a īmpiedicat!’»” (Ion D. Sīrbu scrisoare din 23 iunie 1988 către Viorica Guy Marica, publicată īn Caiete critice, nr. 10-11/1995, p. 50).

Cum e turcul şi pistolul. Tudor Vianu s-a īntors īn paradisul comunist pentru a-şi exercita performanţele culturale, pentru a-şi forma ucenicii. El a-nţeles prea repede că nu există cale de mijloc. Fie se situează de partea puterii totalitare (şi palmează blazat privilegiile astfel rezultate), fie rămīne īn opoziţia oropsită (şi riscă puşcăria sau claustrarea). Că şi-a făcut īn mod pragmatic opţiunile nu e surprinzător. Īnsă faptul că şi floarea discipolilor săi i-a călcat pe urme, īn balul mascat al complicităţilor cu papion, are de ce să ne pună pe gīnduri.

Ion Vianu are, din nou, o dreptate doar parţială īn concluziile pe care le trage. “Amor intellectualis a fost un izvor de bucurie, a fost o rezervă de energie care ne-a hrănit şi ne-a ţinut loc de acoperămīnt şi de veşminte calde īn iarna polară a spiritului. Dar nu a fost neapărat o pavăză īn războiul care se purta īmpotriva noastră, atacīndu-ne onoarea. Aici a fost marea capcană de care nu toţi au ştiut să se fereasc㔠(p. 404). Agresiunea care s-a prelungit īmpotriva intelectualilor a fost pusă īn scenă de regimul comunist, care le rīvnea onoarea. Dar discipolii au cedat īn faţa presiunilor inclusiv deoarece asta au īnvăţat, īn subsidiar, de la magistrul lor.