Laszlo Alexandru

 

OSLO, 31 AUGUST



Un tīnăr toxicodependent pleacă dimineaţa din clinică, aparent vindecat, fiindcă are un interviu pentru un job, la Oslo. Cu ani īn urmă scrisese articole interesante la ziar, se făcuse remarcat. Apoi a venit perioada cu drogurile şi decăderea: gaura neagră. Acum īşi caută calea de ieşire. Primul drum īl face la cel mai bun prieten, un tīnăr familist cu nevastă drăguţă, copii, o bibliotecă ticsită īn micul apartament, o carieră intelectuală şi o conversaţie erudită. Anders nu-i poate opune decīt propria dezolare īn faţa eşecului personal. Părinţii lui sīnt īmpreună de cīteva decenii şi se īndrăgesc ca la īnceput, dar acum sīnt īn vacanţă. Nu i-a mai văzut de mult. Vor să vīndă casa, fiindcă au intrat īn nişte īncurcături financiare. Ce-au făcut pentru el? Foarte multe: l-au crescut cu īnţelegere, l-au lăsat să facă tot ce i-a trecut prin cap. Totuşi pe sora lui au iubit-o mai mult şi au ţinut-o din scurt. Īnsă ei sīnt departe. Nimeni nu trăieşte viaţa altuia.

Anders īşi anunţă prietenul că are de gīnd să se sinucidă. Celălalt asudă şi se bīlbīie. A trecut vremea paradei decorative. Īi mărturiseşte că, īn realitate, nici lui nu-i merge chiar aşa de strălucit: īn familie aproape că nu-şi mai vorbesc, stau cu zilele īn faţa jocurilor pe computer, nu ies nicăieri, cu nevasta se culcă rar, copilul are urticarie. Dar nu trebuie să te sinucizi, asta m-ar dărīma.

Interviul pentru job pare să demareze bine, pīnă cīnd şeful īl īntreabă surīzător cum de ultimii ani īi lipsesc din CV. Ce-a făcut īn perioada respectivă? Anders se īnfurie pe insistenţa celuilalt, īi spune că a fost dependent de droguri şi aproape că s-a vindecat deja. Omul clatină din cap, zīmbind īnţelegător, dar incredul. Tīnărul īi smulge foaia din mīnă şi iese mīnios. La cafenea, trăgīnd cu urechea la cei din jur, notează că fiecare īşi are propriul drum, limpede trasat. Doi adolescenţi se curtează vorbind despre muzica clasică; mamele tinere īşi povestesc serbarea de la grădiniţă; elevele rīd de-un cīntăreţ; o fetişcană cu laptop īi īnşiră amicei idealuri de viaţă. Chiar şi pe trotuar, persoanele care-i ies īn faţă se reliefează cīteva secunde, cu trăsături şi detalii unice, ca īntr-un stop-cadru, apoi dispar la loc īn neant. Existenţa celorlalţi īi este impenetrabilă. Şi īntregul oraş e, de altminteri, ciudat de pustiu.

Tīnărul aşteaptă la restaurant să-i vină sora, care a locuit īn casa părintească pe perioada cīt el a fost la clinică. Īn locul ei apare o prietenă comună, cu cheile. Sora lui s-a mutat, īngrijorată de externarea sa. Oricum nici el n-a ţinut la ea chiar aşa de mult ca la iubita care l-a părăsit şi s-a mutat īn America. Pe aceasta o sună Anders de trei ori, lăsīndu-i stingherite mesaje pe robot: că ar vrea să-i vorbească, să-i explice, să-i spună că o iubeşte ca odinioară, să o revadă. Dar nimeni nu răspunde.

Anders vine la petrecerea unei amice, īntr-un decor agitat, cu lume bucuroasă, care vorbeşte, bea, rīde şi se distrează. Amica e sclipitoare, condescendentă, acceptă cu seninătate flori şi cadouri. Apoi, cīnd rămīn doar ei doi pe balcon, īi mărturiseşte că e īngrozită de vremea care trece, de faptul că se ofileşte, că bărbaţii de līngă ea umblă deja cu fete mult mai tinere, avīnd sīni obraznici, aşa cum ea nu-i mai are. Anders īncearcă s-o consoleze surīzător. Pe urmă intră īn camera-garderobă şi cotrobăie prin cīteva poşete, īnşfăcīnd nişte bani, īn privirile stupefiate ale amfitrioanei. Cu aceştia īşi va cumpăra o doză masivă de prafuri.

Īntre timp ajunge la un bar gălăgios, unde cunoaşte o tīnără drăguţă, mereu zīmbitoare şi aparent disponibilă. Cu ce te ocupi? Sīnt studentă la medicină. Şi tu cu ce te ocupi? Nu contează, sīnt doar un om singur, care vrea să fie iubit şi ocrotit. Cei doi se plac. La ieşirea din bar se găseşte şi o bicicletă, pe care fata pedalează fericită, īn timp ce Anders, aşezat īn spate pe portbagaj, se lipeşte de ea bucuros. E singura scenă senină din film.

Sinuciderea finală, īn casa părintească pustie, plină de amintiri pe cale de-a fi vīndute, e previzibilă. Peste toate pluteşte īnţelepciunea familistului filolog, care evocase remarca lui Marcel Proust: cīnd īncerci să cunoşti dorinţa privind o femeie goală, e ca atunci cīnd un copil desface un ceas īn bucăţi īncercīnd să īnţeleagă timpul.

 

P.S. Filmul lui Joachim Trier a fost prezentat cu succes la Cannes, īn secţiunea “Un certain regard”. A obţinut Trofeul Transilvania şi Premiul pentru cel mai bun scenariu la TIFF 2012.