Laszlo Alexandru

 

SCĪRBA NOASTRĂ ŞI MĪNIA / CEAUŞESCU – ROMĀNIA



Recentul film al lui Andrei Ujică, Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, ridică mai multe categorii de probleme. Ele merită trecute succint īn revistă.

Īn grijulia societate postmodernă, obligată să recicleze totul, pornind de la gunoaiele menajere, ce sfīrşesc reambalate şi recoafate, filmul despre dictatorul romān vine să ilustreze cunoscuta zicală: “a face din căcat bici”. Fiindcă tot un deşeu toxic īl constituie şi deceniile de grobiană propagandă comunistă, īn mijlocul căreia artistul s-a scufundat ca peştele īn apă, spre a ne aduce sub nas “un joc secund, mai pur”. Faliţii economiei de piaţă scobesc azi la ghena dintre blocuri. Tot astfel, statutul ambiguu pe care-l īmbracă producţia cinematografic㠖 la intersecţia dintre artă, distracţie şi propagand㠖 permite revizitarea ideologiei sucombate, īntr-un excurs care-şi păstrează tot echivocul. Nostalgie? Admiraţie? Ironie? Restituţie? Cīte puţin din toate.

Ambiguitatea este, īn orice caz, trăsătura capitală, plasată la temelia īntregului edificiu. Tot aşa cum, de pildă, eu n-aş putea, īn deplină bună-credinţă, să scriu/filmez/pictez autobiografia lui Andrei Ujic㠖 nici regizorul nu mă va convinge că, azvīrlind pe marele ecran trei ceasuri interminabile cu mutra celui mai detestabil romān din secolul trecut, el unul a fost perfect obiectiv. Că a lăsat imaginile să vorbească de la sine. Că n-a intervenit īn configurarea mesajului. Neutralitatea (mimată) este deja o formă de partizanat.

Recuperarea produselor expirate e consonantă cu perioada prin care trecem. Īnsă o altă caracteristică esenţială a momentului nostru, īn ce priveşte comerţul de informaţie, ar trebui să constea īn polifonia şi imparţialitatea perspectivei. Or, la acest capitol, filmul lui Andrei Ujică a rămas blocat īn trecutul oribil pe care ni-l resuscitează. Regizorul se mulţumeşte să pescuiască prin portofoliul cinematecii propagandei, restituindu-ne, după caz, monstruozităţi ori mici picanterii ale protipendadei de odinioară. Totuşi, Romānia comunistă n-a echivalat doar cu faciesul dictatorului – tot mai descărnat şi īnverşunat, pe măsura trecerii vremii. La fel de semnificativă, dacă nu cumva mai importantă, ar fi fost prezentarea efectelor pe care deciziile ceauşiste le-au produs asupra vieţilor noastre şi ale părinţilor noştri. Precum şi asupra puţinelor personalităţi care au avut curajul de-a i se īmpotrivi.

Remarcile lui Andrei Pleşu, īn această ordine a lucrurilor, sīnt extraordinar de precise şi īntemeiate: “Nu pot privi documentele vieţii lui ca pe un spectacol «interesant», nu mă impresionează drăgălăşeniile lui domestice (nici cultura muzicală şi tandreţurile familiale ale ofiţerilor nazişti), nu reuşesc să analizez filmul lui Andrei Ujică drept exerciţiu de «discurs nonficţional». Ideea că Nicolae Ceauşescu avea şi un «ce» uman, că, īmpreună cu doamna, credea sincer, neduplicitar, īn marxism-leninism şi īn viitorul de aur al comunismului, că, īn definitiv, a fost un self-made man, īnşelat de istorie, toate astea mă lasă rece. Ba nu! Mă contrariază! Eu ţin minte, de pildă, nişte catastrofale demolări, iar īn film n-am văzut decāt şantiere de construcţie. Eu ţin minte spectrele foametei, iar īn film n-am văzut decāt cāteva alimentare trucate, pline de mezeluri. Eu ţin minte prizonieri politici deghizaţi īn infractori de drept comun sau īn psihopaţi, ţin minte vānătăile Monicăi Lovinescu, revoltele din Valea Jiului şi de la Braşov, puşcăria lui Radu Filipescu, moartea lui Gheorghe Ursu, bătăile īncasate de Paul Goma şi multe altele, de acelaşi fel, dar īn film n-am văzut decāt mase largi de aplaudaci, euforice demonstraţii populare, muncitori festivi şi spectacole omagiale. Dictatura e, vreme de trei ore, mai curānd ridicolă decāt criminală. Ştiu că totul e spus cu un fin subton de ironie, că filmul se cheamă «autobiografie» şi prezintă lucrurile din unghiul arhivei oficiale, că există o «banalitate a răului». Dar din filmul acesta, Ceauşescu, deţinător al puterii absolute, iese binişor, iar populaţia care o suporta iese prost. El e «autentic», sincer, bine-intenţionat, īn vreme ce noi eram, toţi, ipocriţi şi lingăi. Admit că pentru cei care au trăit epoca, «subīnţelesurile» regizorului sunt limpezi. Dar pentru newyorkezi, pentru generaţia tānără şi pentru nostalgici, perspectiva asupra ceauşismului e aceea a unui caraghioslāc duios” (vezi Adevărul din 2 nov. 2010).

Sub pretextul abordării monografice, chipurile din “interior”, colajul interminabil de imagini proiectate pe marele ecran ne prezintă un nemernic īn diversele sale momente de viclenie, cinism, ironie, tandreţe, jubilaţie sau decădere. Īntrucīt victimele sale lipsesc, īnsă, cu desăvīrşire, ni se confecţionează impresia că asistăm la o reprezentaţie bufă, a unui teatru de marionete. Ceea ce nu este adevărat. Efectele – mentale, morale şi civilizaţionale – ale ceauşismului ne luptăm chiar şi-n ziua de azi să le depăşim. De pe Marte sau din Lună, probabil că dictatorul dīmboviţean arată aşa cum l-a văzut Andrei Ujică. Dar societatea romānească i-a resimţit nocivitatea, pe propria sa piele, de-a lungul a cel puţin două generaţii (fără a mai lua īn considerare şi sechelele postume).

Dar nu numai efectele produse de nefasta dictatură ceauşistă sīnt trecute sub vălul Mayei. Cauzele, care-au īmpins la instaurarea ei şi la diversele opţiuni falimentare, de-a lungul deceniilor, sīnt de-asemeni omise. Asta se vede īncă din primele imagini ale filmului, care zăbovesc pe leşul lui Gheorghiu-Dej şi alunecă peste chipul imberb al lui Ceauşescu, aferat īn jurul catafalcului. Cum a ajuns el tocmai acolo? Ce căuta acel tinerel, de unul singur, printre staliniştii albiţi la păr, de cīte nemernicii văzuseră şi făcuseră? Să fie oare adevărată bīrfa că junele peltic şi-a datorat fulminanta ascensiune raporturilor homoerotice cu scumpul defunct, pe vremea cīnd īşi petreceau zilele după gratii la Doftana?

Andrei Ujică n-a găsit, fireşte, răspunsuri la această ipoteză, prin arhivele propagandei pe celuloid. Aşa că īşi structurează discursul inspirīndu-se, parcă, din versurile lui Nichita Stănescu: “El īncepe cu sine şi sfīrşeşte / cu sine. / Nu-l vesteşte nici o aură, nu-l / urmează nici o coadă de cometă”. Discursul critic e supărător şi frivol, atunci cīnd ne propunem reşaparea unui mit, din cioburile, şabloanele şi etichetele componente, spulberate cu ocazia revoluţiei.

Īn absenţa lumii reale, care nu şi-a găsit locul prin Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, acuzaţiile răspicate ale procurorului la proces, privind īnfometarea, īmpingerea la disperare şi decimarea prin subdezvoltare a populaţiei Romāniei sun㠖 Doamne fereşte – ca o impietate. Īn fond, ei n-au fost decīt nişte bătrīnei cumsecade, care ne voiau tot binele. Confruntaţi cu reproşurile vehemente, Leana īşi īnoadă broboada sub bărbie, iar Nicolae orăcăie răguşit: “Falş! Nu răspund decīt īn faţa Marii Adunări Naţionale!”.

Păcat că, īnaintea genericului final, nu s-a auzit răpăitul mitralierelor.

 

P.S. Dacă Andrei Ujică va avea cīndva intenţia să-şi rotunjească documentarea, īl voi conduce pe strada Moţilor din Cluj, la poalele dealului ce urcă spre Mănăştur. Acolo a fost īmpuşcată mortal Luminiţa Mişan, īn timp ce alerga să se adăpostească din faţa gloanţelor, īn seara zilei de 21 decembrie 1989. Era o tīnără frumoasă, de 21 ani, cu părul lung, care a agonizat horcăind pe trotuarul din dreapta, īn faţa farmaciei. Singura ei vină a fost că a īndrăznit să strige “Jos comunismul!”. Dar asta n-avea cum s-o afle regizorul, din arhiva de protocol a Partidului Comunist Romān.