Laszlo Alexandru

 

MEANDRELE MEMORIEI



Am citit cu mare tulburare povestea lui Marius Oprea (Observator cultural, nr. 532/iulie 2010), privind expediţia sa cu caracter etic-istoric īn satul Răchiţele, pentru dezgroparea osemintelor partizanului anticomunist Teodor Şuşman. Eroul se pare că fusese ucis mişeleşte, īn anii ‘50, cīnd trupele Securităţii se concentrau pe… vīnătoarea de vulpi. “Cīnd l-am găsit īn acea rīpă, īn marginea satului Răchiţele, pe coasta care urcă spre dealul unde se află biserica, mortul zăcea cu faţa īn jos şi cu capul sprijinit pe peretele unei gropi prea strīmte şi puţin adīnci. Avea cinci gloanţe īn trup şi un altul īn cap şi un bolovan mare şi greu aşezat pe spate, ca şi cum ar fi trebuit să nu se mai ridice niciodată de acolo.” Ţăran harnic, īnstărit, fost primar şi demnitate locală, Şuşman se luptase aprig pentru interesele consătenilor săi, ajungīnd chiar īn audienţă la rege, pentru recuperarea unei păduri din ţinut. Şi-a izbutit!

Cu atīt mai apăsătoare se dovedeşte ingratitudinea oamenilor din Răchiţele, care azi īi refuză lui Marius Oprea orice sprijin pentru dezgroparea efectivă a eroului şi reabilitarea sa morală. “Īn rīpa unde l-am căutat pe Teodor Şuşman, am primit din prima zi o vizită: preotul Teodor Boc, vărul primar al premierului Emil Boc. Īncă din drumul spre Răchiţele, m-a ţinut o jumătate de oră la telefon, īncercīnd să īmi explice că fac o mare greşeală, că fac dintr-un bandit un erou. I-am spus că eu īmi fac datoria faţă de urmaşii mortului, care m-au solicitat să le redau osemintele bunicului lor. Nu s-a sfiit să-mi spună că aprinde lumīnări īn altar şi ne blestemă pe toţi, pentru că ne umplem mīinile cu sīnge. Ajunşi la Răchiţele, am bătut la multe porţi īnchise. Ne-au trebuit două ore ca să facem rost de un hīrleţ: popa Boc fusese din casă īn casă şi i-a ameninţat cu afurisenia pe toţi cei care vor īncerca să ne ajute.” Un gest īncă mai şocant vine din partea altui localnic: “De īndată ce oasele au ieşit la iveală, a apărut īn rīpă un individ pletos şi cu părul răvăşit, vociferīnd, blestemīndu-ne şi el. S-a apropiat de groapă şi a scuipat peste mort. Īl cheamă Teofil Răchiţeanu şi este poet, membru al Uniunii Scriitorilor, «om al satului»”.

Īnsă Marius Oprea īşi face mai departe datoria, cu toate obstacolele ridicate de lunga perioadă scursă de la crima mişelească, de locuitorii ostili de azi, din satul Răchiţele, de politica naţională defavorabilă: “Teofil Purcel sau Răchiţeanu, dacă vreţi, cel ce a scuipat pe osemintele lui Şuşman, a fost profesorul de istorie şi mentorul actualului prim-ministru Emil Boc. Īn luna februarie a acestui an, printr-o Ordonanţă de urgenţă, prim-ministrul Emil Boc a interzis ca Institutul de Investigare a Comunismului să se mai ocupe de descoperirea celor ucişi de Securitate şi a schimbat conducerea Institutului, care acum se ocupă de «cercetare fundamentală» sub conducerea politologului Vladimir Tismăneanu. Dar eu, ca arheolog, īmpreună cu colegii mei, continuăm, la sesizarea familiilor, să-i găsim pe morţii ucişi de Securitate şi ascunşi pe cīmpuri, prin rīpe, păduri şi munţi. Cum l-am găsit şi pe Şuşman, supranumit, odinioară, «Tatăl moţilor»”.

Īn justiţie există obiceiul ascultării tuturor părţilor implicate īntr-un conflict (audiatur et altera pars). Cu atīt mai recomandabilă este această practică īn investigarea corectă a trecutului. Scriitorul Teofil Răchiţeanu intervine cu ample explicaţii legate de reportajul lui Marius Oprea (Din nou despre “Cazul Şuşman”, īn Suplimentul “Claviaturi” al revistei Tribuna, nr. 195/16-31 oct. 2010, p. X-XI). Argumentele sale merită de asemeni luate īn considerare.

“Acest Şuşman a fost īnainte de 1944 primar, īn mai multe rīnduri, īn Răchiţele. Avea cīrciumă, gatere de tăiat scīnduri, din care cīştiga foarte bine. Mulţi cetăţeni din Răchiţele lucrau la el ca zilieri, plătiţi, cel mai adesea, mizerabil. Şuşman īşi sporea prin munca acestor amărīţi averea. Aşa s-a conturat aşa-zisul său «rai». / Ca primar, īn anul 1932, a īnşelat satul pe care-l conducea, vīnzīnd, fraudulos, cīteva sute de hectare de pădure. Răchiţenii erau pe atunci, 99%, analfabeţi, aşa că el, ştiutor de carte, īi manevra după bunul lui plac. Satul a aflat de īnşelăciunea primarului lor şi l-a dat īn judecată. Cu acea ocazie, 300 de răchiţeni īn opinci, unii chiar desculţi, au străbătut pe jos distanţa de la Răchiţele la Cluj (circa 80 de km), unde s-a judecat procesul. Prefectul de atunci, Dunca, spre cinstea lui, i-a ajutat pe răchiţeni. Aceştia au cīştigat procesul, iar Şuşman, din ordinul prefectului, a fost destituit pe loc din funcţia de primar. Răchiţenii l-au pus īn locul lui pe Suciu Paşcu, cel care descoperise tărăşenia şi pentru care faptă Şuşman se va răzbuna cumplit, omorīndu-l īn felul īn care l-a omorīt şi pe Petrea lui Indrei.” Autorul anexează la relatarea sa o impresionantă fotografie, cu un numeros grup de ţărani necăjiţi, dintre care unii īncălţaţi cu opinci, dispuşi īntr-o sală somptuoasă, īn jurul unui pupitru judecătoresc. Legenda pozei spune: “Răchiţeni īn faţa Prefecturii din Cluj, īn 1932, la procesul cu primarul Teodor Şuşman” (p. X).

Scriitorul se referă şi la asasinarea propriului său tată, de către partizanul anticomunist. “Precizez că tatăl meu, Purcel Petru, zis şi Petrea lui Indrei, ştia unde se ascund Şuşmanii, Securitatea a aflat asta, l-a arestat, l-a torturat sălbatic şi l-a obligat să semneze un angajament că va ajuta la prinderea partizanilor. Bietul om īi ducea pe securişti īn diverse locuri, dar niciodată acolo unde se ascundeau partizanii, căci ştia că dacă aceştia vor fi prinşi, vor fi executaţi. Dacă ar fi vrut, tatăl meu ar fi putut determina oricīnd prinderea lor, dar nu a făcut-o, fiindcă zicea «nu vreau să am moartea lor pe sufletul meu». (…) Acest Şuşman, aflīnd de umblările prin munţi ale tatălui meu şi necunoscīndu-le adevăratul rost, a hotărīt că acesta īi este duşman şi şi-a propus să-l lichideze, ceea ce a şi făcut. Tatăl meu avea atunci 36 de ani, mama 33 de ani şi aveau 10 copii, toţi minori. «L-a lichidat» e un fel de a spune. Īn realitate, Şuşman s-a comportat ca un hingher. Tatăl meu a fost dezbrăcat complet, iar Şuşman, cu un cuţit, i-a tăiat, pe viu, nasul, urechile, i-a făcut «buzunare» īn piele şi a pus īn ele sare pentru ca suferinţele să-i fie cīt mai mari. Acelaşi lucru a făcut Şuşman şi cu un alt cetăţean, Suciu Paşcu, ceva mai tīrziu. Amīndouă cadavrele au fost aruncate īntr-o văgăună a munţilor, de unde nimeni nu le-a putut recupera pīnă astăzi. (…) Acest Şuşman, prin felul său de a se comporta, nu era «tatăl moţilor» cum zice Marius Oprea, ci, zicem noi, «tatăl hoţilor».”

Īmi amintesc că Michael Shafir sublinia, īn mod inspirat, c㠓īn postcomunism asistăm la ciocnirea memoriilor”. Īn dezgheţul produs după şirul de dictaturi succesive, se creează o adevărată suprapunere de voci care urlă īn suferinţă. Toate victimele resimt imperativul mărturiei, stringenţa reparaţiei morale. Uneori este inevitabil ca mesajele lor să se contrazică, punīndu-l pe cercetător īn faţa unei uriaşe dileme etice. Cine o fi fost cu adevărat Şuşman? Erou anticomunist neīnfricat din munţi, ucis mişeleşte de trupele de Securitate? Sau mic despot local, care şi-a escrocat fără scrupule comunitatea ce l-a investit cu īncredere şi şi-a omorīt īn chinuri groaznice consătenii? Greu de spus limpede īn acest moment.

Cum la fel de dificil este să judecăm tranşant, bunăoară, situaţia unui Ion Gavrilă Ogoranu, autor al amplului ciclu memorialistic, īn şapte volume, Brazii se frīng, dar nu se īndoiesc. Cine a fost el de fapt? Īnverşunat partizan anticomunist, refugiat timp de decenii prin munţi şi īn viaţa subterană, propulsat de mirabilele idealuri ale cinstei şi jertfei? Sau legionar pătimaş, ce nu-şi ascundea convingerile fanatice (plasate pe cealaltă extremă!), mort şi īngropat īn 2006 sub steagul verde şi cu salutul fascist al camarazilor?

Probabil că dezgroparea cadavrelor nu e suficientă pentru limpezirea judecăţilor morale asupra trecutului. Marius Oprea face un lucru foarte util, īn efortul său īncăpăţīnat de-a scoate la suprafaţă poveşti īntunecate, de crimă şi trădare. Dar, pentru un adevărat istoric, el ar avea obligaţia de-a le īnfăţişa cititorilor toate aspectele īncurcate ale realităţii, īn īntreaga lor diversitate. Tot astfel cum o minimă deontologie i-ar pretinde, fireşte, să nu-şi braconeze rezultatele ştiinţifice īn scopuri militant-politice. Marius Oprea a fost un timp demnitar al statului romān, īn virtutea adeziunii sale la un partid politic (liberalii). Cīnd partidul lui a părăsit guvernarea, Oprea şi-a păstrat o vreme postul, atacīnd administraţia şi pe noii săi colegi, “din interior”. Demis din funcţie, īn conformitate cu ritualul jocului democratic, arheologul şi-a dublat eforturile critice la adresa adversarilor – lucru īntrutotul scontat.

Eu unul refuz totuşi să-i respect strategiile legate cu aţă albă: iei un adevăr controversat (Şuşman – bandit sau martir?), ne prezinţi un singur aspect al său, cu indiscutabilă vīnă patetică, după care conchizi că primul-ministru te-a demis cu rea-credinţă, fiindcă a vrut, dragă Doamne, să blocheze cercetarea crimelor comuniste. Liberalii nu-l pot denunţa, cu neostoită indignare, pe Băsescu fiindcă a condamnat crimele comunismului doar spre a-şi face capital politic – atīta vreme cīt şi Marius Oprea procedează exact la fel: īşi exploatează expediţiile istorice restitutive, pe teren, spre a izbi cu ele īn plan politic. Morţii trecutului merită respectul privirii limpezi, nealterate de ceaţa pasiunilor politice ale prezentului.

 

P.S. Pīnă la urmă, totuşi, cum a murit partizanul Şuşman? “Trădarea, pe care o pedepsise şi de care s-a temut, nu l-a ocolit. Adăpostit īn şura lui Teodor Moldovan din Răchiţele, a fost găsit de acesta dormind acolo. Moldovan s-a dus de īndată la Securitate şi a anunţat că la el īn şură doarme un om cu o armă. 18 securişti şi miliţieni au īnconjurat şura şi au deschis focul. Ca măsură de precauţie, aveau cu ei şapte cīini de urmărire, astfel dresaţi, īncīt să atace omul. După o vreme, s-a aşternut tăcerea” – după cum ne povesteşte, cam senzaţionalist, Marius Oprea? Sau mai curīnd astfel: “Auzind Şuşman de această dezlănţuire diavolească īmpotriva consătenilor săi, s-a hotărīt să pună capăt terorii prin sacrificiul său suprem. Astfel, a venit īn sat, s-a adăpostit īn şură şi a trimis un copil cu un bilet la miliţie, informīnd unde se află. Securiştii au năvălit ca la un atac īmpotriva unei mari formaţii inamice şi au găsit… un Om, care se īmpuşcase” – după cum ne comunică ziaristul Virgil Lazăr?