Laszlo Alexandru
PERSEVERARE DIABOLICUM
Publicarea
īn Israel a intervenţiei mele Vivat Academia! īn care
denunţam premiul atribuit cărţii neofasciste tipărite de
Sorin Lavric la Editura Humanitas din Bucureşti se pare că a produs
impresii puternice şi dezbateri īn mediile informale. A fost urmată
de protestul exprimat la Radio Kol Israel de preşedintele Asociaţiei
Culturale Mondiale a Evreilor Originari din Romānia, doctor īn istorie Shlomo
Leibovici-Laiş, īmpotriva gestului reprobabil al Academiei Romāne. Luarea
de poziţie israelienă a fost adusă la cunoştinţa
publicului larg din ţară, īn cadrul buletinelor de ştiri ale
postului Radio Romānia Actualităţi.
Situaţia
tensionată nu s-a ivit, totuşi, din senin. Īndată după apariţia
volumului controversat, īn iarna anului 2007, s-au făcut deja auzite
criticile, pe bază de reproşuri precise şi citate uluitoare, īn
diverse publicaţii din ţară şi străinătate. Revista
Tribuna din Cluj a expus, pe pagini
īntregi, de-a lungul cītorva luni de zile, asemenea analize. Cultura din Bucureşti a
găzduit nu doar muşcătoare investigaţii asupra monografiei
lui Sorin Lavric, ci chiar o minicampanie de presă. Īn Observator cultural au fost exprimate,
de asemeni, o serie de rezerve (vezi nr. 402/13 dec. 2007). Ecouri ale nervozităţii,
pe acest subiect, au fost mediatizate īn periodicele din Israel (Minimum, Jurnalul săptămīnii, Viaţa
noastră), unele cu bună difuzare īn Romānia şi īn cīteva colţuri
ale lumii, pe diverse continente. Publicaţia universitară Studia Hebraica din Bucureşti a transmis,
īn mediile academice, versiunea engleză a criticilor la adresa cercetării
lui S. Lavric (vezi nr. 7/2007, p. 414-431). Un organism abilitat, Institutul
Naţional pentru Studierea Holocaustului din Romānia Elie Wiesel,
Bucureşti, a prevăzut īn sesiunea sa ştiinţifică
internaţională din 2008 o detaliată prezentare a cazului īn
speţă, inclusă apoi īn anuarul de specialitate (vol. I, nr. 2/2009,
pp. 85-100). Iar cititorul care mai persistă īn īndoieli are la
īndemīnă pe internet, non stop, posibilitatea de a se documenta, pentru a
constata personal cum stau lucrurile (vezi rev. E-Leonardo, nr. 13/2008 şi nr. 14/2009). Să mai aibă
aşadar cineva impresia, īn acest amplu context, cu o asemenea bogată
mediatizare, că poate să impună minciuna lovind cu pumnul īn
masă, denotă fie o naivitate pernicioasă, fie un dogmatism īnverşunat.
Am cam depăşit vremurile īn care neadevărul istoric, politic,
ştiinţific era dictat de sus şi era acceptat umil pe jos. Acum
cīnd instituţiile statului, pe banii contribuabilului, īşi
exprimă evaluările, se pare că mai trebuie să se īntemeieze
şi pe buna-credinţă. Este nu doar o cerinţă etică,
de respect faţă de cei cărora li te adresezi, ci şi o
obligaţie financiară, de responsabilitate faţă de resursele
pe care le foloseşti.
A greşi e omenesc, a
persevera e diabolic. Īncăpăţīnarea academică de-a
răsplăti cu orice preţ volumul extremist al lui Sorin Lavric ce
repune īn circulaţie demagogia legionară, īi mitizează pe
conducătorii ei, īi denigrează pe adversarii istorici ai Legiunii,
contestă evenimente notorii din istoria Romāniei, acrediteaza perspectiva
gardistă asupra trecutului etc. este apărată deschis de
academicianul Eugen Simion. A doua zi după protestul de la Radio Kol
Israel, preşedintele Secţiei de Filologie şi Literatură a
Academiei Romāne se explică, īn cadrul intervenţiei mediatizate de
agenţia de ştiri RADOR: Am
aflat de intervenţia domnului Laiş şi am īnţeles că
dumnealui s-a supărat că Academia Romānă a acordat un premiu
acestui volum, apărut īn 2007, la Editura Humanitas. Este elocvent
că Eugen Simion schiţează replica de prestigiu abia după
īnregistrarea criticilor din Israel. Dar, pentru a afla cum stau lucrurile īn
realitate, īn legătură cu enormităţile susţinute de
Sorin Lavric īntre copertele cărţii sale, acad. Simion n-ar fi
trebuit să aştepte protestele internaţionale. Era suficient
să ţină seama de semnalările presei din ţară
(printre ele, cele din hebdomadarul Cultura,
unde pune el īnsuşi, număr de număr, un umăr).
Ţin să precizez că volumul domnului Lavric nu
este un pamflet politic şi nici un pamflet ideologic īmpotriva acestei
mişcări totalitare, adaugă senin intervenientul. Atunci cīnd lumea se
dezlănţuie, indignată, īmpotriva cărţii ce
recuperează miturile legionare cele mai diversificate, e cel puţin
straniu să o aperi cu argumentul că ea nu este un pamflet politic sau
ideologic īmpotriva legionarilor. Este ca şi cum ai vrea să descrii
un rinocer, īn faţa copiilor de la grădiniţă, subliniind
că acest animal n-are aripi să zboare.
Cum s-a putut, īntreabă el [Lavric], şi se īntreabă īn mai multe rīnduri, ca un intelectual [Noica]
format la şcoala umanismului
european să ajungă, īl
citez din nou, «a justifica violenţa să capete», iarăşi īl
citez, «figura unui demon īncrīncenat
pe dinăuntru de o īncrīncenare
neistovită» (subl. n., L.A.; domnul academician nu se zgīrie pe cerul
gurii de la stilul smucit, cīnd ne indică vorba cuiva lavricitate.) Īn fine, o īntrebare iarăşi
firească pe care şi-o pune autorul este cum se īntīmplă, de ce
se īntīmplă să intre īn scrisul unui filosof atīt de fin, īl citez,
«un potenţial de oroare şi scrisul cult, cu volute sofisticate,
moderat şi seren, să fie deodată lovit de o criză de
epilepsie», am īnchis citatul. / Sīnt īntrebări, după părerea
mea, corecte şi autorul īncearcă să răspundă, repet,
nu īn termenii unui pamflet politic, ci cu mijloacele analizei critice. El
īnsuşi critic literar cu vechime īn producţie, Eugen Simion crede că
e suficient să extragă şi să discute un pasaj al
cărţii controversate, pentru a face pasabil īntregul. Tot astfel, cu mai
multe decenii īn urmă, femeile cochete aveau impresia că, desenīndu-şi
un mic neg pe obraz (un grain de beauté),
īi fascinează pe privitori.
Să ne uităm,
totuşi, īn stīnga şi īn dreapta negului pictat de E. Simion. Este
adevărat că Sorin Lavric īşi propune să explice, īn volumul
său, derapajele extremiste ale lui Constantin Noica. Dar cu ce preţ? Īn
loc să acuze erorile filosofului, el īncearcă să le scuze, estetizīnd
abjecţia contextului. Sub pana sa, Legiunea constituie īnchegarea treptată a unei frumuseţi
externe pe baza unei iradieri spirituale ce vine din interior (p. 192). Iar
Căpitanul Zelea Codreanu un criminal dement devine la el omul
providenţial care nu voia conturi
īn bancă şi vilegiaturi īn străinătate, ci imateriala
mīntuire a neamului romānesc, iar prin
gura lui se rostea adevărul (p. 93). Aşa se face că, īn
ample pasaje, Sorin Lavric reīnvie cu entuziasm recuzita legionară: cīntecele
lor militarizate, taberele lor de muncă voluntară, spiritul lor de
solidaritate, sediile lor construite cu jertfe, monumentele lor comemorative,
martirii lor veneraţi şi toate celelalte insanităţi. Pentru
a-l spăla de păcate pe C. Noica, exegetul proslăveşte armonia
răgetelor de rinocer. Iar astăzi mai vine şi academicianul
Simion, care ne informează grijuliu despre īntrebările pe care
şi le-a pus cercetătorul la pornire, dar uită să ne descrie
răspunsurile furnizate de acelaşi, pe parcurs şi la sosire...
Īn tactica propagandei se
recurge frecvent la metoda de a se invoca o mărturie prestigioasă
care, prin ponderea personalităţii, e īn măsură să
acrediteze o minciună, o aberaţie, o ticăloşie. E
simptomatică, īn context, dexteritatea cu care Eugen Simion se
prevalează de acest clişeu al comunicării īnşelătoare:
De pildă, domnul Vladimir
Tismăneanu, īntr-un articol din 20 februarie 2008, scrie, citez, «Cartea
lui Sorin Lavric este o explorare lucidă, onestă şi
dezinhibată a logodnei dintre un aristocrat al spiritului,
īndrăgostit de tradiţia umanismului clasic, şi o mişcare
care a cultivat naţionalismul mistic şi a cultivat cu morbidă
patimă funcţiile pretins purificatoare ale violenţei». O carte
mai spune domnul Tismăneanu excelent scrisă, care, īntre altele,
are meritul de a arăta, iarăşi īl citez, «bunătatea şi
inteligenţa unui veritabil filosof, care, īntr-un ceas istoric cumplit, a
intrat pe traiectorii divergente». Care anume şi cīte anume au fost interesele
lui Vladimir Tismăneanu de a gravita īn sfera de bunăvoinţă
a Editurii Humanitas, unde tocmai i se publica Raportul final asupra crimelor comunismului, nu are rost să
insistăm aici. Nu putem decīt deplīnge frenezia cu care autorul evreu s-a chinuit,
ca revanşă, să legitimeze lucrarea scandaloasă a lui Sorin
Lavric, ce-i preamăreşte pe asasinii de evrei ai anilor 40. Īn
situaţii de acest gen, după ce ţi-a trecut prin minte expresia
din bătrīni: sīngele apă nu se face, te īntrebi īndată: oare,
īn ochii politologului american, sīngele coreligionarilor săi s-a
făcut deja apă? Aşa de mare să fie preţul plătit
pentru o lucrare monumentală, tipărită la o editură
centrală?
Dar acad. Eugen Simion e
suficient de abil pentru a mima indiferenţa. El ştie, pesemne, că
e dizgraţios cel ce se īnverşunează să-şi
dovedească adevărul, īn schimb pare aristocrat acela care-şi
īnveleşte neadevărurile īn staniolul curtoaziei. Astfel īncīt ne
anunţă cu dezinvoltură: Mă
opresc aici, nu vreau să intru īntr-o polemică care [sic! L.
A.] nu mă priveşte direct.
Fireşte că pe preşedintele Secţiei de Filologie şi
Literatură a Academiei Romāne nu-l priveşte direct Premiul Titu
Maiorescu acordat de Academia Romānă. Responsabilitatea este a tuturor
celorlalţi: a īncălzirii planetare, a situaţiei politice
internaţionale, a crizei economice, a globalismului şi a liber-schimbismului.
Nu mai putem nici măcar să rīdem cu Eugen Simion.
Care ne reaminteşte
de laurii academici acordaţi odinioară poetului israelian Shaul
Carmel, sau de recurgerea la sprijinul unor cercetători ca Elena Tacciu
şi Leon Volovici, colaboratori foarte
preţioşi şi care locuiesc astăzi īn Israel. De
parcă preinfarctul s-ar trata la dentist, pneumonia la psiholog, cancerul
la ortoped şi de parcă eroarea răsplătirii unei
cărţi neofasciste cu Premiul Titu Maiorescu s-ar repara prin
citarea, īn contrapartidă, a două-trei nume evreieşti, īmpinse
īn faţă pe galantarul publicitar.
Şi īntrucīt vorbim
despre un premiu conferit pentru virtuţi nu-i aşa de filologie
şi literatură, aş vrea să-l īntreb pe criticul literar
Eugen Simion prin ce calităţi ascunse s-a remarcat oare autorul care
foloseşte virgula īntre subiect şi predicat (fără Dumnezeu orice popor, se stinge, p. 89)? Cel care
uită să facă acordul īntre subiect şi predicat (Moartea lui Ferdinand şi vīrsta prea
mică a lui Mihai a făcut ca..., p. 58)? Cel care jonglează
cu pleonasmele (un ritual mnemotehnic
menit a īntări īn amintire legătura dintre..., p. 102)? Cel care
bījbīie īn identificarea genurilor gramaticale (rolul pe care imaginaţia colectivă i-o atribuise, p.
50; cercurile politice de la Paris
şi Londra, ale căror reprezentanţi..., p. 91)? Cel care
īşi afişează cacofoniile (Noica
īşi publică cartea de debut, p. 123)? Aceste eşantioane de
neghiobie ce-ar putea fi īnsoţite de multe altele, dacă plictiseala
nu ne-ar ucide curiozitatea nu sīnt nicidecum ilustraţii ale studiului
maiorescian cu titlul Limba romānă
īn jurnalele din Austria, ci palpită īn capodopera celui mai
proaspăt deţinător al Premiului Titu Maiorescu, recompensat de
Academia Romānă. Iată de ce, mai mult decīt un scandal
internaţional, opţiunea laurilor glorioşi, atīrnaţi pe
chelia unei opere false ştiinţific şi şchioape lingvistic
reprezintă īnainte de toate o palmă zdravănă pe obrazul
culturii naţionale.