Laszlo Alexandru
VIVAT ACADEMIA!
O
informaţie interesantă
a răzbătut īn presa ultimelor zile. Academia Romānă īi
solicită statului suplimentarea la peste 368 de milioane de lei noi a
bugetului ei pe anul 2010. Ce bine că există o instituţie care,
din buzunarul meu, al tău şi al dumneavoastră, veghează la dezvoltarea
culturii romāne, la corecta configurare a valorilor publice!
Īn
realitate, patronajul academic pare totuşi să se ghideze īn prezent după
principiul cuţitarilor de la periferie: cu banii lor, facem ce vrea muşchii noştri. Căci
īn aceleaşi zile s-au anunţat şi premiile stabilite de Academia
Romānă pe anul 2007. La secţia de filologie şi literatură,
Premiul Titu Maiorescu i-a fost acordat lui Sorin Lavric, pentru volumul Noica şi mişcarea legionară.
Caracterul sfidător al acestei opţiuni merită să fie readus
īn atenţia opiniei publice.
Am
avut deja prilejul să analizăm īn detaliu, la vremea respectivă,
cartea tipărită de Sorin Lavric (vezi polemicile Sfīntă tinereţe legionară, Trăiască Căpitanul! şi Noica la a doua tinereţe). Se pare că trebuie să
revenim, pentru a ne face auziţi. Sub pretextul reevaluării
tinereţii lui Constantin Noica, spre a o inocenta, S. Lavric īntreprinde o
amplă rescriere falsificatoare a istoriei Romāniei. Pentru a dilua
complicităţile legionare ale filosofului, monograful diminuează responsabilităţile
covīrşitoare care apasă asupra cunoscutei mişcări
extremiste, teroriste. Din paginile publicate la Bucureşti de Editura
Humanitas, Anno Domini 2007, aflăm că Legionarismul este trecerea de la ordinea interioară la ordinea
exterioară, este īnchegarea treptată a unei frumuseţi externe pe
baza unei iradieri spirituale ce vine din interior. Căci nu poţi
schimba lumea dacă nu te schimbi mai īntīi pe tine, dacă nu devii un
altul, cu totul nou, un altul īnfiorător
de bun a cărui atitudine să transfigureze Romānia şi a
cărui prezenţă să-i oblige pe ceilalţi să-ţi
imite comportamentul (p. 192). Tīnărul
cercetător reciclează nu doar imaginea crimelor legionare, ci şi
pe aceea a ideatorului lor: Zelea
Codreanu nu putea fi imitat, iar de subordonat nici atīt. Privirea lui se
īndrepta spre un orizont la care nu ajung decīt nebunii şi vizionarii
mistici. El nu voia conturi īn bancă şi vilegiaturi īn
străinătate, ci imateriala mīntuire a neamului romānesc.
Persecuţiile concertate la care aveau să fie supuşi legionarii,
arestările prin care trecuse el şi
prin care avea să mai treacă, toate acestea nu erau īn ochii
lui decīt semne că prin gura lui se rostea adevărul
(p. 93). Portretul asasinului politic īn serie e umanizat
şi sensibilizat, pentru uzul gospodinelor ce curăţă ceapa
la bucătărie: La vestea
morţii lui Moţa, Codreanu a izbucnit īn plīns. Īşi pierduse
cumnatul (Moţa era căsătorit cu sora lui, Iridenta [sic!
Pentru
recuperarea īn glorie a fascistului spirit de sacrificiu, era īnsă
necesară coafarea amplorii pe care o dobīndiseră crimele oribile īnfăptuite
de ei. Sorin Lavric recurge, īn acest sens, la o strategie cu mai mulţi
paşi. Īn primul rīnd, el diminuează arbitrar numărul victimelor
gardiste: Şi astfel, īn
următorii ani, legionarii vor omorī 67 de oameni: Armand Călinescu,
cei 64 de la Jilava, Nicolae Iorga şi Virgil Madgearu, īn timp ce
regele Carol al II-lea a scăpat cu fuga, deşi omorīse ce-i drept, nu cu mīna lui mai mulţi oameni decīt
aveau să omoare legionarii īn toată istoria lor (p. 157). Fireşte că S. Lavric īi uită de la
recensămīntul cadavrelor lăsate īn urma lor de către legionari
pe evreii ucişi īn Pogromul de la Bucureşti, pe prefectul de
poliţie Manciu, pe premierul I.G. Duca, pe fostul şef Mihai Stelescu
etc. Īn al doilea rīnd, el īncearcă să construiască o
penibilă tipologie a asasinatului politic, pentru a-i favoriza din nou pe
gardiştii care, desigur, şi-au asumat bărbăteşte gesturile,
spre deosebire de politicienii care s-au ascuns cu laşitate īn spatele
instituţiilor statului: memoria
colectivă reţine crima făcută cu propria mīnă, iar nu
crima făcută prin intermediari. Căci una e să omori dīnd
ordin jandarmilor sau militarilor s-o facă, şi alta e să omori
apăsīnd tu īnsuţi pe trăgaci. Īn realitate, ambele sīnt crime,
atīt doar că una poate fi muşamalizată, iar cealaltă, nu.
Deosebirea dintre legionari şi celelalte partide este că primii au omorīt
cu propriile mīini, īn timp ce ultimele au omorīt folosind ca intermediari
slujbaşii instituţiilor statului [sic!
Īn al
treilea rīnd, Sorin Lavric reduce tendenţios, cu scopul de-a o ascunde, latura
antisemită a crimelor legionare. El neagă astfel perspectiva
oficială
ştiinţifică, istorică şi diplomatică a
statului nostru, aşa cum a fost ea asumată de doi Preşedinţi
ai Romāniei, care au validat cercetările cuprinse īn Raportul final al Comisiei internaţionale coordonate de Elie
Wiesel. Īn menţionata lucrare academică sīnt dovedite fără
echivoc, prin numeroase exemple, rolul fatal şi extrema brutalitate pe
care le-au ilustrat diversele cuiburi legionare, īn uciderea evreilor de-a
lungul Rebeliunii şi din timpul Pogromului de la Bucureşti. Şi
totuşi, īn anul de graţie 2007, unul ca Sorin Lavric vine să
conteste explicit producerea Rebeliunii legionare, care n-ar fi fost decīt o
lovitură de stat a mareşalului Antonescu, pentru a-şi alunga
partenerii de guvernare (vezi p. 254). El īşi permite să nege
făţiş culpa legionarilor īn masacrele antisemite: Nici cei mai īncrīncenaţi
vīnători de legionari nu mai pomenesc azi de episodul abatorului, şi
asta fiindcă se ştie că a fost o īnscenare a SSI-ului condus de
Eugen Cristescu (vezi rev. Tribuna, nr. 132/2008).
Stăm
şi ne īntrebăm: cīte academii naţionale ale statelor membre din
Uniunea Europeană şi-au permis, pīnă īn ziua de azi, să
atribuie premii onorifice unor contestatari ai Holocaustului? Iată īnsă
că măreaţa Academie Romānă, finanţată din
buzunarul meu, al tău şi al dumneavoastră, īşi permite
nonşalanţa de a-l premia pe un recuperator al Mişcării
legionare, pe un proslăvitor al criminalului Corneliu Zelea Codreanu, pe
un negator al culpei gardiste īn Pogromul de la Bucureşti. Să iei
subvenţii de la statul romān, pentru a-i răsplăti cu ele pe cei
ce intră īn coliziune cu eforturile oficiale de cercetare corectă a
istoriei, se vădeşte pīnă la urmă o tristă şmecherie.
Probabil că de undeva, de pe lumea
cealaltă, Titu Maiorescu īi va bate obrazul academicianului Eugen Simion,
pentru ghiuleaua urīt mirositoare pe care i-a atīrnat-o, postum, de picioare. Singurul
lucru care ne mai interesează este dacă, la ceremonia de premiere, au
participat cumva Gabriel Liiceanu, editorul volumului (bun prieten, nu-i
aşa?, cu Eugen Simion), precum şi criticul Dan C. Mihăilescu, fervent
partizan al cărţii neofasciste (alungat odinioară de Eugen
Simion de la un institut al Academiei).
E fascinant cum, uneori, intelighenţia dīmboviţeană reuşeşte performanţa de a-l īmpăca pe I.L. Caragiale (pupat toţi Piaţa Endepedenţi) cu Franēois Mauriac (sărutul dat leprosului). Singura problemă, īn aceste īngrozitoare vremuri cu gripă porcină, e să avem grijă pe cine pupăm. Pentru ca infecţia să nu se ia.