Ovidiu Pecican
CERCUL LITERAR ŞI PROBLEMA ORIGINALITĂŢII
Citind
unele recente comentarii aşa-zicând critice, devii, nu o dată, mirat
de faptul că douămiistul se comportă ca un ciocoi vechi,
deşi nou. El lasă impresia că biata noastră cultură se
naşte acum, sub ochii – şi cu încuviinţarea lui –, cerându-i
aprobare şi cerşindu-i îndurare. De îndurător, douămiistul este; dacă îi
convine. Şi îi convine, dacă înţelege ce se spune în cartea
comentată, dar numai şi numai în conformitate cu logica în care este,
el însuşi, înşurubat. Absolvent cu zece al unei facultăţi,
ba chiar doctor cu acte în regulă al ştiinţei inefabile în care
se exersează, respectivul ştie de-acum că propriile lui impresii
nu pot fi decât literă de lege. Să luăm un exemplu: conceptul de
originalitate. Dacă literatura nu este „originală”, ea... nu este.
Prin urmare, rămâne de neînţeles sau – în orice caz – de neomologat
valoric exerciţiul, să zicem, al lui Sadoveanu de a rescrie (auzi
acolo!) Alixăndria şi de a
repovesti – ptiu, drace! - păţania Genovevei de Brabant în Măria Sa puiul pădurii. Insul
nostru nu ignoră, probabil, faptul că noţiunea de originalitate
în literatură are mult de-a face cu problema – sociologică şi
economică – a „dreptului de autor”, cu cea de „proprietate
intelectuală” şi cu celelalte beneficii ale individualismului
instituite după apariţia tiparului, multiplicarea industrială a
cărţii şi apariţia liberalismului ca doctrină. Şi
cu toate astea, circumvoluţiile lui se crispează în faţa acestei
contradicţii: literatură valoroasă, dar lipsită de...
originalitate! Să zicem însă că nu este tare în istoria culturii
şi la capitolul armătură a muncii de scriitor. Preabine! Dar
să facă urechea surdă şi la consecinţele – foarte
contemporane şi actuale – ale masificării culturii, ale diluării
autorlâcului prin accesul tot mai democratic la noile media şi proiectele
creative de grup, să nu bage de seamă că „originalitatea” a
primit o zdravănă lovitură odată cu „citatele”
suprarealismului pictorilor, cu popart-ul şi cu postmodernismul (în
integralitatea lui), asta spune ceva despre aşezarea lui în lume. Îngâmfat
ca orice nătărău, plin de înţelepţie în calitate de
suficient intempestiv, doftoricia sa citeşte fără să-i
tremure glasul şi comentează fără să-i tremure mâna,
în rânduri pe care nici nu e sigur că le va mai înţelege,
fără să le dezavueze, în caz că ar ajunge vreodată la
maturitate.
Ca
urmare a acestei atitudini de fond, o carte precum cea a lui Dan Damaschin, „Cercul Literar de la Sibiu/Cluj”. Deschidere spre europeism şi universalitate (Cluj, Ed. Zenit, 2009, 452 p.) îi
va reţine atenţia numai întrucât ea subliniază „originalitatea”
mişcării literare din titlu. Cerchiştii au păcătuit,
vezi Doamne, printr-o lipsă patentă de originalitate. Ei nu au
inventat roata, nici nu au ascuţit orzul, iar Dan Damaschin izbuteşte
să convingă numai în secţiunea unde se ocupă de fenomenul
euforionismului, împrospătând printr-o nouă lectură vechile
convingeri critice. Păcatul cerchiştilor, deci, este că n-au
venit cu o nouă platformă literară şi că nu au raliat
în jurul acesteia forţele proprii şi pe cele ale altor emuli.
Până la capăt, ei au rămas... lovinescieni; şi încă
din provincie.
După cum se ştie,
însă, gloria Cercului Literar de la Sibiu – şi Cluj, ca să
restabilim, împreună cu Dan Damaschin, nuanţa că literaţii
în cauză erau studenţi clujeni aflaţi în refugiul sibian din
faţa lui Horthy – este cu totul alta. Întâi, fervoarea adeziunii la
spiritul european al unei culturi de altitudine şi deschidere, ce se
revendica în mod deschis de la Goethe şi amalgama în retortele sale
şi alte sugestii (cea dinspre Max Scheler ar fi numai una, remarcată
cum se cuvine de Dan Damaschin). Apoi, adeziunea la o tablă de
valori convergentă cu acest reper axial şi care, în geografia
culturală a României vremii, era cel mai bine exprimată de
atitudinile şi programul lui E. Lovinescu. Să fi dorit originalitate cu orice preţ?
Era, desigur, posibil, iar avangardiştii români plecaţi către
Zürich sau rămaşi acasă au găsit resurse suficiente de
inventivitate pentru aşa ceva, fie şi alegând vocabule aleatorii de
prin dicţionare pentru a-şi desemna antiliteratura şi
refuzurile, deopotrivă. Cerchiştii au socotit însă că mult
mai importantă, în raport cu atmosfera neosămănătoristă
şi reacţionar-naţionalistă a momentului, împletire
majoritară de ciobănism şi ortodoxie, ar fi insistenţa,
persuasiunea de a se revendica, prin literatura şi năzuinţele
lor culturale, de la tabla de legi a valorilor Europei. Vor fi fost astfel mai
puţin valoroşi decât, să zicem, maestrul balcanismului şi
rafinamentului trans- şi ultramontan Mateiu Caragiale (activ în Gândirea ortodoxistă a lui N.
Crainic)? Se prea poate, dar – vorba ceea – nu de asta îi iubim. Să zicem
că marele lor pariu, poate previzibil şi banal pentru gusturile mai
pregătite în vederea unor arome mai forte, nu le asigură un loc de
mare vizibilitate individuală şi de grup în ansamblul culturii
noastre. Cum însă bunul simţ, intuiţia acută a valorilor
nepervertite, stabilirea idealului de maximă amplitudine şi
aşezarea la masa de joc a vocaţiei culturale democratice pot fi
şi banale, fără a-şi pierde din justa lor întemeiere
şi din capacitatea de a exprima una dintre căile de dezvoltare
culturală şi civică dezirabilă, de ce am regreta, în mod
ipocrit, lipsa unei străluciri isteroide a lor?
Faptul
că o mână de monografi ai Cercului Literar de la Sibiu nu au izbutit
însă să sublinieze suficient, cu argumentele cele mai bine alese,
oaza de bun gust, sensibilitate şi creativitate aduse în contrapunct cu
tendinţele generale ale unei epoci, nu invalidează, în nici un fel,
efortul cerchiştilor înşişi. El se află acolo, în rafturile bibliotecii, şi
îşi aşteaptă răbdător dezghiocarea. Iar volumul lui
Dan Damaschin duce cu ceva mai departe, în mod salutar, această limpezire
a receptării, oricâte rezerve s-ar formula pe seama lui.
Cercul Literar s-a născut în
plină furtună – alegra încălecare a dictaturilor una peste alta
(cea regală fiind substituită de cea legionară, aceasta din
urmă precedând-o pe cea militarist-extremistă şi, după un
ambiguu, scurtissim, interludiu, survenind cea stalinistă) –, a traversat
cel puţin două valuri ameninţătoare de teroare (cel
legionar, sub inspiraţie hitleristă, şi cel dejist, sub
ocupaţia sovietică), participând la moartea şi naşterea
unor lumi (cea brună apunând, cea roşie îndreptându-se spre zenit).
Ce le-au opus cerchiştii acestor fenomene de marasm social, economic, de
mentalitate şi cultural? Afirmarea valorilor Europei democrate şi
liberale, încrederea în axa perenă a culturii helladico-romane şi
creştine pe care Renaşterea, Iluminismul şi modernitatea
ulterioară le-au dus mai departe... Iar banditismului ortodoxist al
Legiunii şi materialismului trivial şi amorf pe care se sprijinea
şapca proletară a noilor parveniţi ei le-au replicat prin...
resurecţia baladei şi euforionism. Lipsă de originalitate? Ba
dimpotrivă, ca să nu mai vorbim despre curajul civic al unor asemenea
– aproape nesăbuite – opţiuni.
Nu se
discută încă suficient nici despre un alt aspect, deloc dezbătut,
al dinamicii din cadrul Cercului Literar. După Junimea, unde prin
filosofie se înţelegea doar ceea ce abordarea didactică a lui
Maiorescu filtra (Vasile Conta şi Hasdeu, doi dintre contemporanii care au
lăsat în urmă pagini de gândire originală în linia
evoluţionismului, nu şi-au prea găsit locul acolo) şi
după magnetismul naeionescian – care a născut discipoli plini de
fervoare în linia extremei drepte, totuşi –, Cercul Literar
sibiano-clujean a fost o grupare literar-culturală (fiindcă, printre altele,
şi muzicală, vezi dialogul Nego – Stanca; şi plastică, vezi
vocaţia împlinită a Vioricăi Guy Marica şi a lui Deliu
Petroiu) cu o mare deschidere filosofică şi cu o predispoziţie
democrat-liberală. Gruparea
în jurul lui Lucian Blaga nu a fost de circumstanţă, după cum o
vădesc paginile aforistic-pamfletare din corespondenţa publicată
postum a lui Gary Sârbu, de exemplu, dar mai ales ieşirea dintr-un anume
minorat etnicist şi preocuparea pentru subîntinderea principial
universalistă şi umanistă a creaţiilor proprii. De la Ramon
Ocg la Dona Juana şi protagonistul din Adio,
Europa! cerchismul respiră o altă atmosferă decât cea
autohtonistă, neaoşă, plină de şerbeturi,
ruşfeturi, marafeturi, şmenuri şi alte şuşanele de
Isarlâk sau de dascăli de ţară. Nivelul e altul, iar faptul
că el nu a fost încă descifrat ca atare – dar cine l-a citit, în
fine, integral pe Doinaş, să zicem? –, evadând mai întâi din
orizontul interbelic al preotului, dascălului şi notarului de
ţară („lumea lui Ipu”), ca şi din cel al stahanovistului şi
colhoznicului de serviciu, ulterior, nu este nicidecum vina autorilor, ci a
cititorilor, încă prea apropiaţi – prin origini – de cele două
ipostaze ale lumii româneşti clişeizate, pe care le-am amintit.
La drept vorbind, cerchiştii
rămân oarecum străini tradiţiei noastre – nu şi celei
europene, însă – şi pentru că sunt orăşeni,
fără să se jeneze de asta. Citadinismul lor literar este arborat
cu mândrie şi emfază (Radu Stanca: „Sunt cel mai frumos în
oraşul acesta/ [...] De mine vorbeşte-n oraş toată lumea,/
De mine se teme în taină tot burgul”), ceea ce încă este o
problemă în România postcomunistă, unde jumătate din
populaţie trăieşte iar la ţară, iar din cealaltă
jumătate, destui s-au născut ca parte a primei generaţii de
orăşeni. Poeţii simbolişti, Bacovia şi Minulescu mai
pe urmă, nu au izbutit să dizloce mentalitatea tributară
satului, poate şi fiindcă fiecare încerca acest lucru pe cont
propriu. Odată cu cerchiştii însă, înălţarea la
citadinism devine o dominantă de grup, iar prin această
trăsătură saltul se realizează, pregătindu-l pe
Nichita, al cărui „dulce stil clasic” pare un elogiu implicit adus acestor
neoclasicişti cu sensibilitate romantică bine ţinută în
frâu şi subordonată disciplinei versului.
Dan
Damaschin a ales, în spiritul celor pe care îi admiră şi îi
discută lucid şi argumentat, recurgând la textele lor şi la o
exegeză şi o hermeneutică de afinitate, însă bine
informată şi abundentă în documente inedite, o abordare de
principiu, pe una dintre pluralele dimensiuni posibile. Marile surprize le va aduce însă
sondarea de adâncime, pe diferitele coordonate ale acţiunii
literar-culturale a Cercului Literar. Cartea domniei sale, bine scrisă
şi exploatând scrupulos sursele sale bibliografice, etalează ipoteze
pline de interes, stimulative. Cum era însă de aşteptat din partea
unei monografii care încearcă o cuprindere generală a subiectului, ea
îşi concentrează forţele mai ales pe tabloul generic,
lăsând pofta exploatării detaliului pentru alte prilejuri. Un lucru
este însă sigur: ea nu îşi ratează ţinta, citind altceva
decât îi oferă biblioteca Cercului. Nu caută originalităţi,
ci centrul de greutate valorică a tinerilor care i-au dat parfum şi
culoare cordialei şi amicalei pasiuni comune pentru literatură. Nici
nu dibuie după coerenţe de un fel pe care cerchiştii nu le-au
asumat, numai pentru că dicţionarele specializate aşa ar
părea să lase să se înţeleagă că trebuie. Marele
merit al cărţii este că, fără pretenţia unui
ultim cuvânt în domeniu, dezvăluie, pur şi simplu, filonul de aur al
unei vitalităţi delicate, dar nu obosite, a literaturii române
într-un moment de mare cumpănă pentru evoluţia României,
propulsând-o, iar, decis, către universal.