Laszlo Alexandru

 

ENCICLOPEDIA HOLOCAUSTULUI



            Nici pīnă azi nu există un studiu comun, reciproc asumat de specialiştii romāni şi maghiari, privitor la trecutul Transilvaniei de Nord. Tensiunile acumulate o dată cu evoluţia istorică sīnt īncă departe de-a se fi decantat. Lipseşte deocamdată o privire globală neutră, o abordare ştiinţifică senină. Problema se complică suplimentar, atunci cīnd īn discuţie intervine şi situaţia minorităţii evreieşti, intens persecutate, din această zonă. Cele două state vecine şi-au pasat strategic responsabilitatea tragediei, īn timpul războiului rece.

Se pot īnţelege astfel miza consistentă şi disconfortul pe care şi le-a asumat lucrarea coordonată de Randolph L. Braham, Enciclopedia geografică a Holocaustului din Ardealul de Nord (Az észak-erdélyi Holokauszt földrajzi enciklopédiįja), recent publicată, īn limba maghiară, la editurile Park din Budapesta şi Koinónia din Cluj. Autorul principal (născut īn 1922) este un reputat cercetător, profesor la City College şi la Graduate School and University Center of The City University of New York, unde este şi director al Institutului Rosenthal pentru Studii asupra Holocaustului. E semnatarul sau editorul a patruzeci şi două de cărţi, printre care s-a remarcat Politica genocidului. Holocaustul din Ungaria – apărută şi pe romāneşte īntr-o ediţie prescurtată, la Ed. Hasefer, īn 2003. Vocea ponderată şi documentată a specialistului din depărtare vine să facă lumină pe teritoriul tensionat de zarva politicienilor.

          Prin tragica ironie a istoriei, evreii din Ardealul de Nord au avut o soartă mai grea īn Ungaria (de care erau atraşi sentimental şi cultural), după Dictatul de la Viena, decīt īn Romānia (considerată īndeobşte depozitara abuzurilor antisemite). Activitatea partidelor extremiste romāneşti şi măsurile de exterminare dictate de mareşalul Ion Antonescu au cunoscut o sinistră prioritate cronologică, īn vechiul regat sau īn Basarabia şi Transnistria, pe cīnd situaţia evreilor din Ardeal īncă nu apucase să degenereze. După anexarea regiunii de către Ungaria, deşi au fost unii locuitori care au sperat la o evoluţie favorabilă, ei s-au confruntat rapid cu legile şi hotărīrile antisemite. Presa liberă şi organizaţiile evreieşti au fost interzise de statul maghiar, activităţile economice şi şcolarizarea au fost afectate. Evreii au fost mobilizaţi la munci forţate, pe bază de convocare individuală: cei bogaţi, cei care s-au distins īn profesie, comercianţii fruntaşi, militanţii sionişti, liderii sociali, precum şi toţi cei consideraţi “elemente indezirabile” şi denunţaţi ca atare de creştini. Au apărut campanii xenofobe, īn vara anului 1941, īn rīndul comunităţilor din Maramureş şi Satu Mare. Sporadic, au avut loc deportări de familii şi comunităţi evreieşti, alungate peste graniţa maghiaro-sovietică (la Miercurea Ciuc, la Borsec, īn anumite zone din secuime).

          Dimensiunea apocaliptică a Holocaustului din Ardealul de Nord s-a declanşat cu adevărat după 19 martie 1944, o dată cu ocuparea militară germană a Ungariei. Un comando S.S. cu un efectiv relativ mic, de circa 100 de soldaţi, sub comanda lui Adolf Eichmann, a primit din partea Führer-ului sarcina de-a implementa Soluţia Finală īn ţara vecină. Dar uciderea evreilor nu s-ar fi putut realiza cu atīta rapiditate şi la o asemenea amploare, fără sprijinul complet al guvernului maghiar, condus de Sztójay Döme. Aflat īn subordinea regentului Horthy Miklós, primul-ministru ungar a pus la dispoziţia echipei germane de intervenţie īntreaga structură aferentă a statului: poliţia, jandarmeria, siguranţa, corpul funcţionarilor publici şi administraţia locală, pentru identificarea, segregarea, jefuirea şi ghetoizarea evreilor, īn vederea deportării. Detaliile au fost pregătite la 4 aprilie 1944, īn cadrul unei şedinţe comune maghiaro-germane. Responsabil politic al operaţiunii a fost Endre Lįszló, Secretar de Stat īn cadrul Ministerului de Interne al Ungariei, alături de Baky Lįszló, celălalt demnitar al ministerului de resort. Oarecari disensiuni, īntre partea germană şi cea maghiară, au apărut doar īn ceea ce priveşte strategia exterminării. Īn timp ce Endre voia ca operaţiunea să īnceapă cu evreii din Budapesta, Eichmann impunea lansarea acţiunilor īn Rutenia şi nordul Transilvaniei, pentru a le tăia evreilor din Capitală orice cale de refugiu īn provincie. Cīştig de cauză a avut strategia lui Eichmann.

          Prin ordinul secret nr. 6163/7 aprilie 1944, toţi evreii, indiferent de sex, vīrstă sau stare a sănătăţii, trebuiau adunaţi din teritoriu şi grupaţi īn ghetouri. Cele două provincii au fost declarate zonă de operaţiune militară. Pretextul strămutării maselor de oameni īl constituiau urgenţele strategice ale frontului, ofensiva armatei “iudeo-bolşevice” şi preīntīmpinarea eventualelor “conspiraţii”. S-au atribuit responsabilităţi precise: primarii, la nivel local, şi subprefecţii, la nivel judeţean, au fixat locurile de īntrunire a victimelor şi au avut dreptul de a evalua, de la caz la caz, eventualele excepţii de la deportare. S-au stabilit centre de adunare a evreilor īn localităţile Cluj, Dej, Baia Mare, Oradea, Gherla, Satu Mare, Şimleu Silvaniei. Īn unele situaţii, oamenii au fost īnghesuiţi claie peste grămadă īn fabrici de cărămidă dezafectate, alteori īn cartiere sărăcăcioase, dar şi sub cerul liber, de pildă īn pădurea Bungur de līngă Dej. Acţiunea de ghetoizare a debutat la ora cinci, īn zorii zilei de 3 mai 1944, şi a fost executată de echipe speciale, formate din funcţionari publici, īnvăţători, profesori de gimnaziu, poliţişti, jandarmi, voluntari fascişti (din partidul Nyilas). Au fost vizaţi circa 160.000 de evrei din Ardealul de Nord. La Cluj a operat unitatea specială de eliminare condusă de Ferenczy Lįszló, pe baza instrucţiunilor primite de la Adolf Eichmann. Comandantul militar al campaniei din Ardealul de Nord a fost colonelul de jandarmi Paksy-Kiss Tibor, iar adjunctul său, locotenent-colonelul Péterffy Jenö, şi-a stabilit sediul de operaţiuni la Oradea.

          Iniţial, oamenii au fost strīnşi īn centre mai mici, īn sinagogi etc. Toţi au fost interogaţi, fiind supuşi treptat unor presiuni tot mai dure, pentru a-şi declara bunurile tăinuite. Operaţiunile de segregare au decurs fără obstacole, nu s-au īnregistrat īmpotriviri. Victimele erau resemnate, căci nu ştiau de soarta care li se pregătise. Unii credeau, potrivit zvonului fals lansat de oficialităţi, că vor fi trimişi la munci agricole, dincolo de Dunăre, īn inexistenta Cīmpie a Pīinii (Kenyérmezö), alţii erau convinşi că, armata sovietică fiind aproape, ghetoizarea e oricum o măsură de scurtă durată. Creştinii au rămas pasivi; unii chiar au colaborat cu autorităţile, pentru a-şi īnsuşi bunuri evreieşti. S-a constatat neutralitatea şi pasivitatea ierarhilor bisericilor ardelene, episcopul reformat Vįsįrhelyi Jįnos şi episcopul unitarian Józan Miklós. O excepţie răsunătoare a constituit-o episcopul romano-catolic Mįrton Įron, cu reşedinţa oficială la Alba Iulia, pe teritoriul romānesc: acesta a protestat energic īmpotriva măsurilor antisemite ale statului maghiar, prin discursuri īn biserică şi scrisori oficiale adresate autorităţilor.

          Campania de strīngere īn ghetouri a evreilor din Transilvania de Nord a durat o săptămīnă. Condiţiile de trai, extrem de dificile, datorate supraaglomeraţiei, alimentaţiei deficitare, proastei aprovizionări cu apă şi tensiunii dintre deportaţi, au fost agravate de torturile gardienilor. A fost amenajată cīte o clădire specială, numit㠓Trezorerie”, unde jandarmii şi fasciştii maghiari aduceau pe rīnd oamenii, selectaţi pe baza reputaţiei lor personale sau a turnătoriilor din lagăr, şi īi torturau īngrozitor, pentru a-i obliga să-şi predea bunurile ascunse. Bărbaţi, femei şi adolescente au trecut prin aceste campanii de tortură, care au sfīrşit uneori cu īnnebunirea sau sinuciderea victimei.

          Din ghetourile īncropite īn apropierea liniilor de cale ferată, evreii au fost apoi īmbarcaţi, īn perioada 16 mai-27 iunie 1944, īn mizerabile vagoane de marfă supraaglomerate şi transportaţi la Auschwitz. Potrivit unei statistici īntocmite la gara din Kosice (Kassa), au fost duşi, din Ardealul de Nord la Auschwitz, 131.639 de evrei. Īn afara celor care au pierit pe drum, din cauza condiţiilor inumane de călătorie, la debarcare au fost īndată gazaţi copiii, bătrīnii şi bolnavii. Ceilalţi au fost distribuiţi īn diverse tabere de muncă. La sfīrşitul războiului, din deportare au revenit circa 10% dintre victime.

          Atrocităţi directe ale militarilor s-au īnregistrat şi īn afara ghetourilor improvizate: la Sărmaş, īn noaptea de 16-17 septembrie 1944, au fost executaţi prin īmpuşcare 126 de civili evrei (52 de femei, 43 de copii, 31 de bărbaţi), care au fost aruncaţi apoi la groapa comună. La Arad au fost ucişi 6 evrei; la Luduş au fost omorīţi 17 evrei.

          După anularea Dictatului de la Viena, sub influenţa puterii sovietice, s-au constituit tribunale populare care să sancţioneze asasinatele comise. Unii făptaşi au fost judecaţi şi condamnaţi. Mulţi alţii s-au retras īnsă, o dată cu trupele naziste, īn Occident şi şi-au ascuns identitatea, scăpīnd. Īn primăvara anului 1946, a īnceput procesul de la Cluj īmpotriva a 185 de inculpaţi pentru crime de război. Dintre aceştia, doar 51 erau efectiv arestaţi, ceilalţi fiind judecaţi in absentia. Procesul a scos la lumină detalii impresionante ale atrocităţilor antisemite din Transilvania de Nord. La īncheierea dezbaterilor s-au dat sentinţe aspre, cu 30 de condamnări la moarte şi un total de 1204 ani de detenţie. Nici o sentinţă capitală nu a fost aplicată, īntrucīt vinovaţii erau printre cei condamnaţi īn contumacie. Nici unul dintre cei pedepsiţi cu īnchisoarea nu şi-a ispăşit pedeapsa integral, fiind cu toţii, după o vreme, graţiaţi şi integraţi īn “efortul de construire a socialismului”.

          Viaţa victimelor s-a reluat treptat. Unii s-au īntors din lagărele de concentrare, dar nu şi-au mai recăpătat bunurile sau locuinţele, īntre timp demolate sau ocupate de localnici. Ghetourile au fost dărīmate de autorităţi, iar urmele existenţei lor au fost şterse. Unii morţi au fost exhumaţi, din locurile de regrupare a prizonierilor, de odinioară, şi reīnhumaţi după datină, īn cimitire evreieşti. Activitatea organizaţiilor şi asociaţiilor minoritare s-a relansat pentru scurtă vreme, dar a fost din nou blocată după 1947, cīnd oficialităţile comuniste le-au īngrădit libera manifestare şi şi-au impus acolo oamenii de īncredere.

          Pe līngă dificultăţile traiului cotidian, īn contextul sărăcăcios de după război, supravieţuitorii marcaţi de nenorociri au fost obligaţi să īnfrunte şi o gravă traumă identitară. Cei mai mulţi evrei din regiune fuseseră asimilaţi la limba maghiară (pe care o foloseau) şi la cultura maghiară (pe care o admirau). Această identitate “de sprijin” nu mai putea fi īnsă acceptată, īntrucīt ei fuseseră trădaţi tocmai de autoritatea tutelară. S-au confruntat astfel cu evantaiul unor opţiuni de profunzime, toate destinate să-i dezrădăcineze definitiv. Unii au ales să se “dizolve” īn rīndul noilor autorităţi, īmbrăţişīnd idealurile politice de după război. Alţii au adoptat complet identitatea romānească (īn asemenea măsură īncīt au dispus ca, pīnă şi pe morminte, inscripţiile referitoare la ei să fie realizate īn limba romānă). Alţii şi-au asumat total identitatea evreiască şi au plecat īn Israel. Adepţii liberalismului de tip occidental au decis să emigreze īn diverse state europene sau dincolo de ocean. Astfel se explică şi actuala situaţie fragilă a minorităţii evreieşti din Transilvania, mult diminuată, compusă din persoane vīrstnice. Comunitatea īnsăşi e pe cale de extincţie.

          Studiul laborios al lui Randolph L. Braham īşi onorează cu adevărat denumirea de enciclopedie, mai ales īn partea centrală a prezentării sale. Sīnt descrise, succesiv, judeţele instituite de oficialităţile maghiare īn Ardealul de Nord şi, cu ajutorul hărţilor, sīnt semnalate aşezările urbane şi rurale īn care se găseau evrei, dispunerea ghetourilor, traseul deportării etc. Īn ordine alfabetică sīnt consemnate, īntr-un amplu glosar de cīteva sute de pagini, toate localităţile din teritoriu, cu istoricul stabilirii evreilor, evoluţia lor numerică, de-a lungul secolelor, numele familiilor de vază din fiecare comunitate, descrierea şcolilor confesionale şi a sinagogilor construite, a naturii activităţilor economice prestate, a personalităţilor culturale care s-au ilustrat etc. Īntreaga lucrare e īnsoţită de o foarte bogată ilustraţie, prin imagini şi fotografii de epocă.

          Randolph L. Braham e secondat īn investigaţiile sale de-o īntreagă echipă de gazetari, geografi, istorici şi alţi diverşi specialişti, care contribuie la aspectul copleşitor al monumentalei lucrări. Īntre ei se distinge, ca prim-colaborator, ziaristul şi profesorul clujean Tibori Szabó Zoltįn, el īnsuşi autor al unei minuţioase cercetări privind tentativele de evadare peste graniţă ale unor evrei, din Ungaria spre Romānia, īn anii 1940-1944 (vezi Frontiera dintre viaţă şi moarte, Buc., Ed. Compania, 2005).

          Aceşti primi paşi pe calea reconstituirii adevărului istoric vor trebui continuaţi. A venit vremea amplelor conlucrări, īn direcţia cunoaşterii corecte a trecutului. Cortina trebuie ridicată, chiar dacă ne vom īngrozi de ceea ce vom găsi īn spatele ei.