Laszlo Alexandru

 

CUM AM CITIT EU “ISTORIA CRITICĂ A LITERATURII ROMĀNE”

(o conferinţă)



            Īi mulţumesc doamnei directoare Olimpia Pop, de la Biblioteca Judeţeană Bistriţa-Năsăud, pentru generoasa invitaţie pe care mi-a adresat-o de-a veni din nou aici. Pe unii dintre dumneavoastră vă cunosc foarte bine. Ne-am īntīlnit şi la Beclean, la colocviile anuale organizate de dl. Aurel Podaru. Iar la Bistriţa am mai avut prilejul de-a vorbi, īn anii trecuţi, despre alte subiecte culturale, cum au fost cele despre George Coşbuc şi legăturile sale cu Dante.

          Mă bucur că ne aflăm īntr-o bibliotecă, printre atītea cărţi, fiindcă va fi vorba, īn continuarea īntīlnirii noastre, tot despre cărţi. Am considerat că trebuie marcată, īn mod serios, o apariţie substanţială, Istoria critică a literaturii romāne, de Nicolae Manolescu. De ce e nevoie de o dezbatere, sau de o prezentare īn public, pe acest subiect? Lucrarea despre care discutăm este mare, e grea, chiar şi fizic, e dificil de ţinut īn mīini. Poate că este nevoie ca altcineva, care e īn domeniu, e de specialitate, s-o parcurgă şi să le spună şi celorlalţi ce-a găsit prin ea. Nu e acelaşi lucru dacă īşi prezintă autorul opera – şi poate că nici nu e bine s-o fac㠖, el scrie volumul, nu şi-l rezumă. Atitudinea sa este, probabil, subiectivă, ţine cu cartea. Poate că de aceea e mai bine să vorbească altcineva despre ea.

          Īn ceea ce mă priveşte, cred că am, fără vreo modestie, expertiza profesională de-a vorbi despre Nicolae Manolescu, īn măsura īn care am susţinut o teză de doctorat despre activitatea sa literară, īn 1998. Lucrarea mi-am pregătit-o īncepīnd cu anul 1992. Ea a fost iniţial īndrumată de regretatul profesor Mircea Zaciu, iar la demisia D-Sale din postura de coordonator de doctorate, a fost preluată de regretatul profesor Liviu Petrescu. S-a finalizat printr-o susţinere – aş zice – de răsunet, īn prezenţa profesorilor Paul Cornea, Mircea Martin, cu mesaje din partea scriitorului Gheorghe Grigurcu, a lui Nicolae Manolescu īnsuşi etc. A fost acela un prilej, īncă de-acum 11 ani, de a aborda subiectul Manolescu. A fost şi o premieră, cum mi s-a spus apoi, īn cadrul Facultăţii de Litere din Cluj, pentru că era prima teză de doctorat care se referea la un autor īn viaţă. Era ceva destul de neobişnuit. Lumea scria de obicei despre Dimitrie Cantemir sau despre cronicari. Era o opţiune destul de surprinzătoare să vorbeşti īntr-o cercetare academică despre cineva care, īn viaţă fiind, putea să-ţi contrazică ulterior aprecierile. Dar mi-am luat acest curaj. Din ceea ce s-a discutat acolo, precum şi din referatele prezentate, se pare că nu am fost pe līngă subiect. Avīnd aşadar īn urma mea această experienţă de a cerceta, īn detaliu, opera lui Nicolae Manolescu, aşteptam apariţia īntregii Istorii critice a literaturii romāne. Eu analizasem, īn teza mea de doctorat şi īn cartea apoi tipărită, doar primul volum, publicat īn 1990, şi care venea cu dezbaterea pīnă spre paşoptism.

Bistriţa, 11 martie 2009

          După cum se ştie, această apariţie cu aspect impresionant a stīrnit un enorm interes īn rīndul cititorilor, care au luat cu asalt standurile editurii, la tīrgul de carte, şi au epuizat practic īntregul tiraj de cīteva mii de exemplare. Cum se explică acest lucru? Īn primul rīnd, prin prestigiul autorului. E vorba de persoana care s-a aflat, timp de decenii īntregi, īn centrul vieţii literare romāneşti. N. Manolescu a ştiut să edifice un şir de instituţii culturale, pe care apoi le-a reprezentat şi care i-au conferit prestigiu. Parcă īntreaga suflare aştepta din partea lui o confirmare, o autentificare a intuiţiilor, a impresiilor. Dacă nu venea Manolescu să afirme sus şi tare: “da, cutare autor e plin de talent”, sau “nu, celălalt autor mai are de aprofundat anumite aspecte”, aceste lucruri parcă nu s-ar fi ştiut. El a fost cel mai harnic, mai prolific şi prestigios cronicar literar al perioadei. Să ne amintim că, timp de 32 de ani, a ţinut cronica săptămīnală. Mai īntīi īn revista Contemporanul, sub conducerea lui George Ivaşcu, cel care i-a fost şi profesor la facultate şi l-a adus īn presa culturală, iar cīnd Ivaşcu a schimbat publicaţia, trecīnd la Romānia literară, după doi ani şi-a luat cu sine īnvăţăcelul. Aşa s-a impus N. Manolescu īn cea mai importantă publicaţie de profil a anilor 1970-1989, Romānia literară.

          Osatura, partea esenţială a unei reviste de cultură trebuie s-o dea compartimentul de critică, acela care defineşte valorile, care desparte grīul de neghină. Īn punctul acesta central, al celui mai vizibil periodic, s-a aflat “de straj㔠Nicolae Manolescu. El a avut calităţile personale potrivite pentru o asemenea misiune: o inteligenţă mobilă, o mare curiozitate, o bună intuiţie estetică, simţ al echilibrului, prudenţă, toate acestea filtrate prin performanţa sa analitică. Ştim că există gīnditori de natură enciclopedistă, care merg pe o abordare sintetică, de ansamblu. Manolescu īnsă cred că are o structură intelectuală preponderent analitică. Aceste virtuţi ale sale le-a oglindit īn mod strălucit, de-a lungul a 32 de ani de prezenţă săptămīnală. A fost un magisteriu, cum s-a spus. El şi-a luat foarte īn serios rolul pe care l-a primit, sarcina pe care şi-a asumat-o.

          Era īnsă nevoie şi de o altfel de confirmare a acestei autorităţi, nu doar prin prisma cronicii literare, sau a unei emisiuni coordonate vremelnic la televiziune, sau a funcţiei ulterioare de preşedinte al Uniunii Scriitorilor, sau a onorurilor diplomatice de care beneficiază īn prezent. Era nevoie de o lucrare de sinteză. La noi există īncă această accepţiune că sinteza ar fi preferabilă analizei. Nu ştiu de ce, poate că e o prejudecată. Īnsă cred că există. După cum un roman fluviu ar trebui să fie mai de impact decīt o schiţă sau o nuvelă. Īn opinia mea, ele nu se concurează. Sīnt forme diferite de manifestare artistică. Ce e mai valoros? Un spectacol de teatru sau un film de artă? Ambele sīnt importante. Ele evoluează pe poteci diferite! Dar există această tentaţie de-a se face comparaţii. Şi atunci N. Manolescu şi-a zis probabil să dea şi sinteza care se aştepta de la el.

          Mai era īncă o expectativă, īn mentalul popular, care a umplut de frenezie apariţia editorială a Istoriei critice... Era această categorisire, venită din partea lui Sorin Alexandrescu, o imagine de ansamblu asupra literaturii romāne, văzute prin prisma a patru mari critici. Spune eseistul, īntr-o speculaţie care a fost apoi repetată insistent şi de alţii, că evoluţia sa conţine un fel de coloană vertebrală, un parcurs central, cu patru mari nume, care īşi predau cronologic ştafeta. Ei şi-au asumat acest rol de a coordona, de-a da tonul, de-a stabili ce e valoare şi ce e nonvaloare, de-a indica direcţia, “degetul luminos”, potrivit expresiei consacrate. E vorba de Titu Maiorescu, E. Lovinescu, G. Călinescu şi al patrulea, Nicolae Manolescu. Aceasta este ipoteza īndrăzneaţă a lui Sorin Alexandrescu.

          Venind pe urmele celorlalţi trei, al căror prestigiu şi a căror funcţie canonizatoare erau deja clasicizate, trebuia ca şi N. Manolescu să dovedească excelenţa care se aştepta de la el. Iată cīte semnale, cīte argumente pentru a avea o receptare explozivă. Ea a existat. Cartea s-a vīndut instantaneu. Dar, surpriză! Cu cīt apar mai multe cronici, dezbateri sau analize profesionalizate īn reviste, se īnteţesc obiecţiile. Pe cīt a fost de “devorat㔠cartea la apariţie, pe atīt este criticată, acum, la cīteva luni distanţă, cīnd deja specialiştii īncep s-o citească. Ce să īnţelegem de-aici? Cum se poate explica această discrepanţă? S-au īnşelat oare primii cumpărători, cīnd au dat năvală? Voi formula cīteva ipoteze.

          Să reamintesc īnsă pe scurt contextul de receptare īn care ne aflăm, īn acest moment. Īn revista bucureşteană Idei īn dialog s-a pornit o adevărată canonadă, prin intervenţiile lui Daniel Cristea-Enache şi Dan C. Mihăilescu. Īn Cultura, Alex. Goldiş a īntreprins o migăloasă expediţie “la firul ierbii”. De la Timişoara, Cornel Ungureanu şi-a exprimat obiecţiile īncruntate. Īn Apostrof au fost cīteva evaluări favorabile, intersectate īnsă de rezervele Sandei Cordoş. Īn publicaţia clujeană Tribuna am īnceput şi eu un serial de comentarii, īn paralel cu prietenul Ovidiu Pecican. Din cīte se vede, receptarea este foarte eteroclită. Voi īncerca să argumentez de ce, după ce voi da anumite explicaţii legate de structura şi de miza cărţii.

          După cum remarca Nicolae Manolescu, există diverse tipuri de istorie literară, de-a lungul evoluţiei scrisului. O primă categorie are o miză şcolărească, educativă, urmăreşte efectiv să le predea elevilor şi studenţilor conţinutul Panteonului, galeria de eroi ai trecutului. O altă abordare, īnrudită, īn această latură a istoriografiei literare, este aceea culturală, care merge pe īnsumare. Toţi scriitorii care au fost sīnt buni, pentru că sīnt “ai noştri”. Īi iubim pe toţi. Cu cīt punem mai mulţi acolo, cu atīt istoria este mai bogată şi cu atīt sīntem noi mai glorioşi. Este şi acesta un punct de vedere – pe care īnsă N. Manolescu nu-l īmpărtăşeşte. El vine mai curīnd pe linia deschisă de G. Călinescu, potrivit căruia criticul trebuie să creeze el īnsuşi istoria literară. Să umple de viaţă realităţi care se puteau doar bănui. Să vină cu fantezia, cu propriul talent īn explicitarea operelor – sau nu neapărat a creaţiilor, ci a scriitorilor īnşişi, a biografiei lor, a contextului social-politic īn care ei s-au manifestat etc. Toate acestea, la un loc, dau o istorie a literaturii ca o imensă operă de ficţiune, o poveste pe care o citim cu sufletul la gură. Aşa se explică marele interes al Istoriei literare călinesciene. El a scris un roman, de fapt, inspirat din fapte reale.

          N. Manolescu vine pe urmele lui G. Călinescu şi ne spune că demersul respectiv trebuie să concentreze, dar mai ales să analizeze un şir de valori. Istoria literară nu este o istorie culturală. Nu ne interesează să fie cīt mai mulţi autori cuprinşi acolo. (De aceea, fac o paranteză, cei care vin şi-i reproşează că n-a vorbit, īn cartea lui, despre cutare sau cutare scriitor, nu sīnt “la chestiune”. Manolescu nici nu şi-a propus să includă cīt mai mulţi! Ci să ofere un pattern, o panoramă subiectivă asupra a ceea ce consideră el relevant, din punct de vedere valoric.) Parcursul este istoric, de la 1521, de la Scrisoarea lui Neacşu, şi pīnă la 2000. Dar autorul o afirmă foarte explicit că n-a vrut să cuprindă totul.

          O exigenţă pe care N. Manolescu şi-o impune este aceea ca, īnsumīnd valorile, să evite subiectivismul lui G. Călinescu, cel care prezenta doar punctul său de vedere, nu o dată exagerīnd, fiindcă era şi un pic romancier, prin Istoria... lui. Sigur, ne plăcea, pentru că era o carte pasionantă. Dar criticul nu trebuie să facă roman, ci să realizeze o analiză de creaţii literare. Cum putem acţiona astfel īncīt să umplem subiectivitatea noastră de consistenţă? Eu, criticul, mă aşez pe un scaun, citesc opera şi spun dacă mi-a plăcut. Mai multe cărţi, despre care arăt că sīnt valoroase sau nu, puse cap la cap, pot să dea o istorie. Dar tot nu e suficient, fiindcă poate mă īnşel, poate sīnt părtinitor. Şi atunci un nivel foarte important devine acela de “critică a criticii”. Va trebui să trec īn colimator, să rezum, să asum cele mai importante puncte de vedere care s-au emis anterior, legate de respectiva operă. Să intru īn dialog cu ele, argumentīndu-mi acordul sau dezacordul īn acest domeniu, al istoriei receptării. Subiectivitatea mea, plus subiectivităţile celorlalţi comentatori, care m-au precedat, dau totuşi o obiectivitate. Acesta e raţionamentul autorului nostru.

          Un aspect interesant, pe care Nicolae Manolescu de-asemeni īl proclamă: ca să evit subiectivismul, ca să ocolesc tuşele romanţate ale lui G. Călinescu, eu, ca autor de istorie critică a literaturii, va trebui să vorbesc despre opere. Nu despre societate, nu despre realităţile grele ale vremii, nu despre biografia scriitorului, ci doar despre creaţia lui. Să iau un şir de cărţi şi să le privesc, pe acelea, ca pe un lucru īn sine. Ca pe o īnsumare a unui univers. De aceea nu e o exagerare să legăm această perspectivă, a lui N. Manolescu, de o faimoasă idee a lui Jorge Luis Borges, reluată apoi şi de Umberto Eco, īn romanul său Numele trandafirului. Tīnărul īnvăţăcel se rătăceşte noaptea īntr-o bibliotecă şi, brusc, are impresia că aude īnălţīndu-se o forfotă dintre rafturi. “Adesea cărţile vorbesc despre alte cărţi. Adesea o carte nevătămătoare este ca o sămīnţă, care īnfloreşte īntr-o carte vătămătoare, sau invers, este un fruct dulce al unei rădăcini amare. (…) Pīnă atunci crezusem că orice carte vorbeşte despre lucrurile, omeneşti sau dumnezeieşti, ce se află īn afara cărţilor. Acum mă dumiream că nu arareori cărţile vorbesc despre cărţi, sau e ca şi cum ar vorbi īntre ele. La lumina gīndului acestuia, biblioteca mi s-a părut şi mai neliniştitoare. Era deci locul unui īndelungat şi secular murmur, al unui dialog de nedesluşit īntre pergament şi pergament, un lucru viu, un receptacul de puteri de nestăpīnit de o minte omenească, tezaur de taine emanate de atītea minţi, sau supravieţuind morţii celor care le făcuseră, sau mijlociseră apariţia.” Asta este şi imaginea sintezei construite de Nicolae Manolescu! Istoria critică a literaturii romāne trebuie să fie istoria operelor care vorbesc īntre ele. Restul nu contează.

          Acestea fiind premisele, ele pot comporta şi anumite rezerve. Sfidarea este desigur prezentă, curajul este evident, perspectiva e interesantă. Dar avem de-a face cu o construcţie prin excelenţă livrescă. Iar eu unul nu cred că e suficient. O istorie a literaturii trebuie să depăşească nivelul strict literar. Şi fac această critică din mai multe puncte de vedere. Īn primul rīnd, aş lua īn considerare teoria comunicării. Cele trei elemente fundamentale ale sale sīnt Emiţătorul – Mesajul – Receptorul. (Şi nu vreau să insist acum pe sistemul lui Roman Jakobson, care pe līngă ele mai vorbeşte şi despre Context, Canal şi Cod.) Fără factorii respectivi nu se instituie conexiunile. Opera literară e tot o formă de comunicare, estetică, sublimă, dacă vrem, dar ea ne spune ceva. Nu pot să iau doar Opera şi să neglijez Emiţătorul şi Receptorul. Şubrezesc ansamblul – sublimīnd nucleul, ce-i drept, dar descompletīndu-l. Nu cred că se poate face o istorie literară evitīndu-se, īn mod deliberat, aspectele ce ţin de autori, sau cele ţinīnd de receptarea generală, de societatea īn care acea creaţie debarcă, unde ajunge, unde este editată şi consumată. Fiindcă opera de art㠓se consumă”. Aşadar īntreaga buclă trebuie īnchisă, pentru a se realiza o judecată completă. Īnsă N. Manolescu nu face aşa ceva. El vorbeşte doar despre Operă. Ceea ce mi se pare o abordare parţială.

          A doua mea critică ar fi pe latura morală. Cam jumătate din această lucrare masivă, monumentală, se referă, pe bună dreptate, la literatura romānă postbelică, de după 1945, venindu-se mai ales pīnă īn 1989. Aşadar etapa comunistă. Or eu nu cred că se poate vorbi despre epitete interesante, īntr-o operă poetică, sau personaje de mare impact, īntr-un roman, făcīndu-se abstracţie de realităţile cotidiene īn care ele s-au manifestat. Dacă ne gīndim că unii compară comunismul, efectele sale devastatoare īn plan social şi mental şi etic, cu nazismul, tot aşa, eu aş rămīne foarte nemulţumit dacă ar apărea o istorie critică a literaturii hitleriste, care să ne vorbească pe larg despre minunatele metafore, spectaculoasele structuri narative, dar să nu ne spună că pe vremea aceea se īntīmpla un război mondial. Pe vremea aceea oamenii piereau de moarte violentă! Sigur că toate acestea ţin de fundal, de contextul de manifestare al operei. Dar respectiva īmprejurare le umple de un anumit conţinut şi le conferă o anumită justificare. Operele literare nu cred că există, aşa, īn aer, īn eter. Ele au un creator, au un consumator, au un context istoric şi moral. Ar fi o falsificare – sau o parţializare, īn orice caz – să trecem cu buretele peste toate circumstanţele care le umplu de bogăţie sau le privează de valoare. Acestea ar fi cīteva din primele critici pe care le-aş formula aici.

          Mai există apoi şi un alt aspect, pe care N. Manolescu īnsuşi īl recunoaşte. Scriind o răsunătoare cronică despre Monica Lovinescu, după 1990, īn Romānia literară (textul fiind reluat tale quale şi īn Istoria critică a literaturii romāne), Manolescu observă o situaţie foarte interesantă. El face o comparaţie īntre poziţionarea strategică a Monicăi Lovinescu şi a lui Virgil Ierunca, la Europa liberă, şi pe de altă parte ceea ce se īntīmpla īn ţară, īn critica literară. N. Manolescu precizează următoarele: “limita, imediat perceptibilă, a comentariilor critice publicate īn ţară era aceea a contextelor. Nu ne īmpiedica nimeni de obicei să scriem ce credem despre cărţi, dar aveam mari dificultăţi să situăm aceste cărţi īn istoria recentă, care le dăduse naştere, şi mai ales să apreciem impactul lor asupra mentalităţii publice. O făceam uneori, dar cu prudenţă sau pe ocolite. N-aveam voie să uităm că, dacă domeniul strict al literarului ne era, aproape pe de-a-ntregul şi īn principiu, permis (cel puţin, de la o anumită epocă īncoace), domeniul social sau politic ne era, el, interzis. Eram ţinuţi să nu legăm făţiş adevărurile literaturii de adevărurile societăţii”. Era aşadar o opţiune a lor, ca scriitori, dar era şi o impunere, din partea autorităţilor comuniste, a cenzurii, de-a nu se permite o frondă prea accentuată, făţişă, a literaturii, īn contextul totalitar. Bun, situaţia a fost aceasta, pīnă īn 1989, īn circumstanţele lipsei de libertate. Dar am depăşit deja acele realităţi! Eu m-aş fi aşteptat ca Nicolae Manolescu să vină acum şi cu cealaltă jumătate, să adauge, să completeze imaginea de ansamblu. Or el nu mai opereaz㠓rotunjirea” perspectivei.

          Cum este, aşadar, structurată mai ales cea de-a doua parte a sintezei sale, perioada contemporană? Din păcate el īşi strīnge cronicile literare, le pune cap la cap şi ne spune că ele constituie Istoria critică a literaturii romāne. Astfel se fac sutele de pagini din carte: īn baza celor treizeci şi doi de ani de publicistică săptămīnală, pe care a practicat-o. Cronica sa constituia desigur un lucru spectaculos. Am mai spus-o deja, configuraţia intelectuală a lui Manolescu are o preponderenţă analitică. Ştie să disece cu mare impact, se citesc savuros textele lui săptămīnale. De asta şi este Nicolae Manolescu cel mai important cronicar din istoria literaturii noastre. Īnsă virtuţile analitice nu echivalează şi cu virtuţi sintetice, de ansamblu, de panoramare. Istoria critică... a lui N. Manolescu este o īnsumare de fişe de autor, din păcate. Unele pagini sīnt mai “scuturate”, chiar aspectele de forţă stilistică sīnt oarecum “cizelate”, īncīt li se diminuează impactul, criticul literar īşi face lui īnsuşi deservicii (de pildă īn pasajele despre Mircea Dinescu, printre altele). Găsim o adiţionare de portrete, lipsite de coeziune, de omogenitate.

          O mare absenţă se referă la sintaxa epocii prezentate. Ne amintim că au existat, de bine de rău, şi īnainte de 1989, de-a lungul dictaturii comuniste, diverse forme de coagulare social-profesională. Au fost cenacluri literare – o ştiţi foarte bine, pentru că domniile voastre aţi participat la un astfel de cenaclu, aici, la Bistriţa şi Beclean. Eu m-am implicat īn activitatea Cercului de critică şi estetică literară, format din studenţii Facultăţii de Filologie din Cluj şi condus de soţii Ioana Em. Petrescu şi Liviu Petrescu. A fost apoi Cenaclul de Luni, coordonat de īnsuşi Nicolae Manolescu. A existat cenaclul condus de Ov. S. Crohmălniceanu, care i-a dat pe desantişti şi a stat la baza apariţiei optzeciştilor. Au fost apoi revistele catalizatoare de energii! Şi ele ţin de istoria literară. Dar nu ni se spune nimic despre toate acestea... Pe N. Manolescu īl interesează doar autorul, şi nici măcar el, ci numai opera lui. Pe cīt e de monumentală Istoria critică a literaturii romāne, pe atīt este ea de reductivă! Ăsta e un paradox. Sīnt mult mai multe lucruri care ar trebui spuse despre etapa literară contemporană şi pe care, īn mod programatic, Nicolae Manolescu le evită.

          Dacă vom vrea aşadar să facem o istorie “rotund㔠a literaturii noastre contemporane, pīnă īn 1989, va trebui, pe de-o parte, să luăm perspectiva critic-analitică asupra operelor, aşa cum ne-o propune N. Manolescu, şi s-o completăm cu ceea ce exprimau, de cealaltă parte, Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca, la Europa liberă, unde se făcea o panoramare de sociologie literară, ni se prezentau conflictele motivate politic. Mişcările din etapa Ceauşescu erau uneori foarte imprevizibile. Existau multe nuanţe intermediare pe-acolo. Ar greşi cine ar lua etapa comunistă ca pe un “bloc”. Ea a avut īngheţuri, dezgheţuri, a avut şurubul strīns, a avut explozii de protest individual. A fost multă agitaţie, chiar şi īn perioada dictaturii, care va trebui pusă īn lumină īntr-o istorie literară care īşi va propune să īmbrăţişeze mai generos toată perspectiva.

          Subliniez că eu unul nu doresc să arunc aici cu pietre, să devastez, după cum nu doresc nici să elogiez orbeşte. Am observat că, pīnă acum, prevalează doar aceste două tipuri de receptare extremă. Preponderent s-au manifestat doar critici īmpotriva lui N. Manolescu, prin īnsumarea a zeci de obiecţii, pentru a-l dărīma prin cantitate. Asta e tendinţa, īn timp ce noi vorbim şi cīnd continuă să apară diverse articole. (Am văzut recenta intervenţie a lui Bogdan Creţu, o execuţie publică patentă, o prelungă rafală de mitralieră, camuflată sub platoşa exerciţiului de critică estetică...) Există, ce-i drept, şi o direcţie sfioasă de elogii, pe ici şi pe colo. Or eu n-aş merge nici pe una, nici pe cealaltă, ci aş spune ceea ce nu-mi convine, după cum aş arăta şi ceea ce īmi convine.

          Iar mie īmi place, de pildă, că īn Istoria critică a literaturii romāne, fidel conformaţiei sale analitice, Nicolae Manolescu are o metodă extrem de raţională īn abordarea īntregului material. De acolo se vede că el e şi profesor de literatură. Se recunoaşte mintea magistrului care, atunci cīnd apare īn faţa publicului, nu poate să bată cīmpii, are nevoie de sistematizare, de precizie, pentru că altfel īi pleacă auditoriul din sală. Iată, de pildă, ce aflăm īn legătură cu receptarea lui Mihai Eminescu: “Īn sens strict, nu există īn toată istoria decīt trei lecturi critice ale lui Eminescu deschizătoare de drumuri: a lui Maiorescu, a lui Călinescu şi a lui Negoiţescu”. Pare limpede, dar dacă ne gīndim că au fost sute de oameni care au scris despre “poetul naţional” şi vine acum Nicolae Manolescu, cel care face tabula rasa cu atīta dezinvoltură, putem īnţelege că el este extrem de curajos īn generalizările pe care le operează. Īns㠓curajul” īi este impus de dorinţa de limpezime. Dacă ar sta să treacă īn registru tot ceea ce s-a publicat despre Eminescu, s-ar pierde pe poteci buruienoase. Mai sīnt şi alte exemple din această categorie, a clarităţii analitice, care pot fi citate.

          Un alt lucru pe care l-aş aplauda este atitudinea sa de īmpotrivire faţă de metodele aşa-zis “ştiinţifice” de evaluare a textului literar. A fost o adevărată explozie, mai ales īn anii ’80, de critică structuralistă, de critică semiotică, de critică a variantelor etc. Manolescu are o abordare foarte apropiată de text, care e perceput īn calităţile sale artistice intrinsece. Spune el, la un moment dat: “Nici un poet romān, nici chiar Eminescu, n-a avut parte de atīt de multe exegeze savante şi atīt de puţine analize critice propriu-zise ca Ion Barbu. (...) Criticii postbelici s-au conformat, spre deosebire de contemporanii poetului, cu mult mai mult entuziasm recomandărilor orgoliosului poet, dezvoltīnd pe marginea poeziilor o pletoră de comentarii matematice, alchimice, esoterice, filosofice sau lingvistice īn stare a face din autorul Jocului secund un anticipator al textualismului şi al postmodernismului. Despre frumuseţea unor poezii sau despre defectele, uneori bătătoare la ochi, ale unei lirici foarte originale, dar şi bizare, pe alocuri, nu s-a mai vorbit”.

          Aşadar trebuie să lăsăm deoparte matematica, alchimia, ezoterismul, filosofia, atunci cīnd vorbim despre o poezie, şi să vedem pur şi simplu dacă e frumoasă sau nu. Īntr-o epocă atīt de coruptă de diversele grile, īn care fiecare vine cu “jucăreaua” lui şi o suprapune peste un text, această sfidare a īntoarcerii la frumuseţea originară conţine mult curaj, dar reprezintă şi un lucru admirabil, pe care nu pot să nu-l susţin. Nu opera de artă trebuie să ne confirme ceea ce aşteptam dinainte. Tocmai dimpotrivă, noi trebuie să mergem spre ea şi să vedem cum ne īmbogăţim sufleteşte. Să nu greşim direcţia de deplasare! Īn acest aspect, Manolescu mi se pare că are din nou dreptate.

          Un alt punct īn care el trebuie sprijinit cu insistenţă, īmpotriva campaniilor mediatice de linşaj (prin īnsumarea disproporţionată de obiecţii), se află īn orientarea hotărīt liberală şi democrată a autorului. Deşi Nicolae Manolescu este, īn mod declarat, īmpotriva unei evaluări de natură social-politică a operei literare, el totuşi, printre rīnduri, practică o lectură de respingere a extremismelor. Criticul combate, fără ambiguităţi, fascismul, comunismul şi neocomunismul. Nu evită Manolescu să scrie pasaje foarte limpezi, de pildă, īmpotriva lui Mircea Eliade. “Aici nu mai este discreţie, ci minciună. Articolele din publicaţiile de extremă-dreaptă sau legionare n-au cum fi făcute, ele, uitate. Admiraţia faţă de Codreanu sau faţă de alte căpetenii ale Gărzii este evidentă. Ea nu va fi ascunsă nici īn Memorii. Ceea ce Eliade preţuieşte la Codreanu ori la ceilalţi este spiritul lor profund religios şi vocaţia jertfei. Moţa ar fi īnţeles printre primii că «misiunea generaţiei tinere este să īmpace Romānia cu Dumnezeu». Ideile nu erau exprimate īn 1937-1938 pentru prima oară. Zece ani mai devreme, īn Itinerariu, Eliade gīndea la fel şi fără legătură cu legionarismul politic, pe atunci inexistent. «Cel care intră īn Legiune īmbracă pentru totdeauna cămaşa morţii», scrie el acum īn revista Iconar, elogiind jurămīntul legionar ca pe o probă de «viziune ascetică» a unor «călugări» convinşi că sacrificiul lor va da naştere unui «om nou». «Destinul Romāniei cu acest om nou īncepe», scrie Eliade īn ziarul Bunavestire Chiar dacă nu e pamfletară sau violentă, este indubitabilă disocierea lui Nicolae Manolescu faţă de asemenea alunecări extremiste. Poate că unora ni se pare normal. Dar dacă ne uităm că anumite reviste, anumite edituri de primă talie ale Romāniei fac eforturi disperate de-a ascunde cochetăria legionară, fascistă, nazistă, a lui Eliade, a lui Cioran, a lui Noica, a lui Vintilă Horia etc., atunci trebuie să recunoaştem că subiectul este de maximă actualitate. Iar N. Manolescu e din nou curajos, adoptīnd o asemenea atitudine. El practică un curaj al normalităţii.

          După cum Manolescu e īndrăzneţ şi atunci cīnd combate comunismul. Este un paradox, acesta, īn societatea de azi, cīnd vedem atīţia scriitori ce sprijin㠖 unii pe faţă, alţii mai voalat – trecutele idealuri (pe spinarea cărora şi-au construit carierele), că mai poate fi un gest de bravură să combaţi simpatiile comuniste. Şi la cine? Chiar la G. Călinescu, unul dintre mentorii lui Nicolae Manolescu. Spune el: “articolele politice ale lui Călinescu de imediat după 1944 sīnt, fără excepţie, lamentabile”. Sau: “Criticul şi-a marcat posteritatea īntr-o măsură mai mare decīt toţi ceilalţi. Cu toate compromisurile sale, venite dintr-un oportunism probabil congenital, şi care-l īmpiedică să fie exemplar, G. Călinescu rămīne una dintre acele personalităţi excepţionale care se nasc la un secol odată”. Sigur că fraza e făcută dibace. Ascunde o jumătate de critică fermă, completată cu un elogiu bine adus din condei. Īnsă rezerva autorului, de natură etică, pīnă la urmă, transpare.

          Cuvinte dure scrie Nicolae Manolescu şi īmpotriva simpatiilor neocomuniste, de după 1989, īn rīndul unor personalităţi care se menţinuseră īn demnitate pīnă atunci. Printre ei Valeriu Cristea, un coleg de cīteva decenii de la Romānia literară. “Valeriu Cristea a stăruit pīnă la sfīrşit īn convingerea că īn literatură paradisul e superior infernului şi că măreţia e totdeauna legată, la cei mai mari dintre artişti, de iubire şi de compasiune. La ce rătăciri l-a condus această gīndire «pozitivă», s-a văzut cīnd a ţinut partea guvernanţilor imediat după 1989, īn cīteva articole scandaloase, acuzīndu-i īn bloc pe opozanţi că se fac sclavii unor porniri tenebroase şi ai unei uri fără motiv faţă de bunele lor intenţii. (...) Curios e că Valeriu Cristea n-a remarcat că purtătorii de cuvīnt ai noii ordini erau aceiaşi care o reprezentaseră pe cea dinainte şi că tocmai ei ilustrau atīt slugărnicia, cīt şi corupţia postcomunistă. (...) Un semn al derutei lui morale va fi fost şi faptul că a īncetat practic după 1989 să mai scrie critică...” etc. Unii dintre noi poate că ne mai amintim, Valeriu Cristea a fost printre puţinele nume de relief ale culturii romāne care au aplaudat mineriadele lui Ion Iliescu. El a scris articole incredibile prin Adevărul condus de Darie Novăceanu (fosta Scīnteie comunistă), īn care le ura bun-venit īn Capitală minerilor ce-i ciomăgeau pe bucureşteni şi pe studenţi. A fost o opţiune şocantă, stupefiantă, pe care unii fireşte că ar prefera să o facă uitată. Manolescu n-a uitat-o.

          Aşadar: īmpotriva fascismului, īmpotriva comunismului, īmpotriva neocomunismului. Īnsumīnd toate acestea, chiar dacă nu găsim un partizanat făţiş, de natură politică, ba dimpotrivă, Manolescu respingīnd o istorie literar㠓angajată”, totuşi, īn paginile sale se poate descifra, fără teama de a greşi, o lectură de “centru”, democratică, liberală. Īn pofida numeroaselor scăpări, a numeroaselor detalii contestabile, este o operă de o viaţă, īncununarea a zeci de ani de frecventare personală, biografizată, a literaturii romāne percepute īn evoluţia sa. Este o operă extrem de importantă, capitală, pentru această etapă īn care a apărut şi probabil că şi pentru anii viitori.

          Aş face o scurtă trecere īn revistă a direcţiilor din care mă aştept să apară īn continuare contestaţii radicale la Istoria critică a literaturii romāne. Mă bazez şi pe ceea ce văd acum, sub ochii noştri. O contabilizare a “duşmanilor” poate fi utilă, īn ordinea cunoaşterii noastre nuanţate, pentru percepţia de ansamblu. Īn primul rīnd, N. Manolescu va fi respins, cu siguranţă, de toţi cei care nu acceptă metoda lui critică raţională, limpede, ce nu se īmbată cu apă rece. Personajele exaltate care evoluează pe scena culturală se simt disconfortate de prezenţa sa. Manolescu nu va fi agreat nici de aşa-numiţii “patrioţi de serviciu”, aceia care văd literatura ca pe o justificare a etnicismului, a tradiţiei glorioase, a unei forme de iubire lucrativă pentru ţărişoară. E normal să-i enerveze, pe toţi aceştia, o istorie critică a literaturii care nu excelează īn dovezi patriotarde, ci constituie o īnsumare de acte estetice şi ne aminteşte, prin asemenea exigenţe, de Titu Maiorescu, cel care de asemeni contesta operei literare legitimitatea etică de-a face propagandă patriotică. N. Manolescu nu va fi admirat de adepţii metodelor critice sofisticate, aşa-zis “ştiinţifice”, care oricum şi-au cam epuizat raza de acţiune. Observaţi că toate aceste curente ţin de valul modei, sīnt clar īndiguite, limitate īn timp la durata cītorva ani, a cītorva decenii, după care, “pre limba lor”, pier.

          Nicolae Manolescu va fi probabil “desfiinţat” de scriitorii nemulţumiţi de felul cum au fost ei īnşişi analizaţi (sau ignoraţi) īn această carte, precum şi de rudele sau urmaşii lor. Criticul va fi, cu siguranţă, detestat de adepţii diverselor extremisme: de stīnga, de dreapta. De ce? Tocmai am spus-o... El va fi contestat inclusiv din motive “strategice”. Manolescu are īncă o poziţie au-dessus de la mźlée, prin faptul că este preşedinte la Uniunea Scriitorilor; este director la Romānia literară, o publicaţie vizibilă, care dă tonul īn unele dezbateri; ocupă o funcţie invidiată īn diplomaţie. Toate aceste avantaje de imagine socială sīnt totuşi agasante: şi-a trăit traiul, şi-a mīncat mălaiul, să ne mai lase şi pe noi! Există aşadar şi argumente de culise, inavuabile, care ţin de mecanismele succesului personal, atīt de iritant pentru cei mulţi.

          “Douămiiştii” vor putea fi vexaţi de lectura nedreaptă pe care le-o face autorul Istoriei critice a literaturii romāne şi vor avea toate motivele să-l conteste. Nu sīnt de ignorat nici imputările obiective, perfect īntemeiate profesional, fiindcă īntīlnim īn cartea lui Nicolae Manolescu multe gafe, date greşite, titluri eronate de cărţi, neatenţii, neactualizări. După cum identificăm de asemeni – şi o spun cu mīhnire – momente de rea-credinţă patentă īn judecata critică, autori cărora Nicolae Manolescu le plăteşte poliţe personale. Aş da aici numai două exemple: cazul Paul Goma şi cazul Norman Manea. Nu am posibilitatea de-a dezvolta acum şi de-a aprofunda aceste direcţii, o voi face probabil īn altă parte.

          Dar vorbim deja despre unele şuvoaie “colaterale”. Fluxul principal este acela al operei literare extrem de semnificative, īn primul rīnd cantitativ, iar apoi “ideologic”, īn contextul acesta de devălmăşie īn care trăim şi īn care nu ne mai recunoaştem valorile, sau riscăm să uităm ce-a fost. Este o lucrare monumentală, care aşază nişte piloni, stabileşte coordonate fundamentale de valoare literară. Chiar dacă e, din păcate, neomogenă şi parţială, īn ce priveşte anumite mize pe care şi-a propus să le atingă, reprezintă cu siguranţă una dintre cele mai importante apariţii editoriale ale acestor ani.

 

(Conferinţă susţinută la Casa Memorială Andrei Mureşanu,

Bistriţa, 11 martie 2009)