Laszlo Alexandru
O CARTE PARTIZANĂ
Se cuvine
salutată ampla cercetare publicată de Dan Damaschin despre Cercul literar
de la Sibiu/Cluj. Deschidere spre europeism [sic!
L.A.] şi universalitate. Cartea
reflectă īndelunga preocupare şi chiar pasiune a autorului pe
această temă. Calitatea sa de gardian devotat al depozitului de
manuscrise I. Negoiţescu s-a confirmat deja īn remarcabile ediţii succesive,
pe care le-a adus la lumină: Īn
cunoştinţă de cauză (Ed. Dacia, 1990), Scriitori contemporani (Ed. Dacia,
1994), Ora oglinzilor (Ed. Dacia,
1997) etc. Acum, activitatea sa de publicare a ineditelor Negoiţescu s-a extins,
prin īndeletnicirea sa de custode al Centrului de studii asupra Cercului
literar, prin administrarea Arhivei Jacquier, precum şi a altor manuscrise
şi volume ale cerchiştilor. Toate aceste interese se regăsesc şi
īn cutele ultimei sale publicaţii, reprezentīnd la origine chiar teza lui de
doctorat.
Cartea lui Dan Damaschin vine
īn prelungirea altor studii şi monografii dedicate subiectului, de n-ar fi
să le amintim aici decīt pe cele semnate de Petru Poantă, Ov. S.
Crohmălniceanu şi Klaus Heitmann ş.a. Era normal ca, īn anii
noştri, problema să atragă atenţia specialiştilor, prin
contextul prielnic īn care e examinată. Recenta adeziune romānească
la structurile continentale democratice ca răsplată a deceniilor de
speranţe ale intelectualilor reformişti a adus īn siajul său
un evantai de iniţiative: īnfiinţarea facultăţilor de
studii europene, privilegierea direcţiilor de meditaţie asupra trecutului
nostru cultural european etc. Cercetarea lui D. Damaschin vine aşadar pe
coama valului, fiind propulsată de o fericită oportunitate.
Lucrarea se configurează
pe trei mari părţi. Īn prima jumătate, se trasează liniile
de forţă ideologică ale Cercului literar de la Sibiu, folosindu-se
cu discernămīnt precedentele cuceriri ale exegezei. Autorul parcurge o
luxuriantă descriere factologică, dovedind la tot pasul o bună
cunoaştere evenimenţială. Aspectele publice, deja ştiute,
sīnt consolidate prin citarea multor materiale inedite, provenite din arhiva sa
personală. I-am reproşa, īn acestă ordine a lucrurilor, ritmul cam
lent al progresiei ideatice, insistenţa obositoare pe detalii, discursul
descriptiv, care nu atacă punctele nodale, tensionale. Dar mai ales
anumiţi pigmenţi panegirici: Īn
mai mare măsură decīt oricare dintre generaţiile şi
mişcările literare care au precedat-o, gruparea cerchistă a tins
spre configurarea şi cristalizarea unei ideologii literar-estetice proprii
(p. 265); cerchismul ar fi reprezentat un fenomen
fără precedent īn cultura romānă (fiind comparabil cu
experienţe similare din plan universal, precum cea a grupului romantic de
la Jena) (p. 267). Prin asemenea notaţii, precum şi prin
atitudinea sa de ansamblu, comentatorul se plasează prea aproape de argumentul
investigaţiei sale pentru a-şi mai păstra obiectivitatea.
Asemeni chirurgului de performanţă care, de-a lungul
activităţii de mare precizie, nu-i operează pe membrii propriei
sale familii, tocmai pentru a nu fi copleşit de sentimente, probabil
că nici cercetătorul literar n-ar trebui să atace subiecte de
care e prea legat afectiv.
Īn partea a doua a
cărţii sīnt trasate datele de ansamblu ale euphorionismului.
Revendicīndu-se de la (in)consistenţa personajului goethean şi
īncercīnd să acopere substanţa unei publicaţii culturale
neobişnuite, euphorionismul ar constitui, īn ochii lui D. Damaschin, o
doctrină coerentă, foarte importantă. Din păcate, ea nu s-a
văzut totuşi concretizată decīt īn mesaje private, schimbate prin
culise de cīţiva intelectuali. O spune sec īnsuşi Ştefan Aug.
Doinaş, atunci cīnd subliniază că era perioada īn care visul nostru euphorionist avea să
rămīnă doar o fata morgana, delirīnd īn corespondenţa dintre
Radu Stanca şi I. Negoiţescu (p. 319). Iată īnsă
că monografistul nostru, cu o seriozitate īnverşunată, se
străduieşte post factum
să edifice un zgīrie-nori īn eprubetă.
Pesemne că abordarea
hiperbolică era inevitabilă, pentru a umple de consistenţă şi
ramificaţii un ghem de tensiuni īn stare latentă. Ne vine totuşi
greu să acceptăm, īmpreună cu Dan Damaschin, că īn
activitatea Cercului literar de la Sibiu, care efectiv a fiinţat mai
puţin de un deceniu, ar apărea trei momente distincte: această aspiraţie este
evidentă pe toată durata existenţei Cercului literar, īncepīnd
cu actul său de botez reprezentat prin Scrisoarea-manifest adresată
lui E. Lovinescu (la 13 mai 1943), trecīnd prin etapa «Revistei Cercului
literar» (ianuarie-iunie 1945) şi īncheindu-se cu perioada proiectului
«Euphorion» (din 1946 pīnă la īnceputul anilor 50) (pp. 265-266). Poate că ar fi mai util,
īn ordinea cunoaşterii corecte, să privim adevărul īn
faţă şi să discutăm la obiect. Să admitem că
a fost vorba despre un nucleu cultural de tinereţe, care a contrazis aşteptările
social-politice opresive, ale dictaturilor succesive, şi a fost, prin
urmare, foarte rapid desfiinţat. Īn locul comparaţiilor cu Grupul de
la Jena, poate ar fi mai eficient să recunoaştem că, din cauza
adversităţilor istoriei, influenţele iradiante ale
cerchiştilor asupra societăţii īnconjurătoare au fost
extrem de reduse (iar unii dintre membrii săi au ajuns chiar la
puşcărie). Mai aproape de spiritul realităţii ar fi să-i
concedem Cercului literar nu atīt rolul de grup īn acţiune, cīt
importanţa de model ideal, care a edificat profesional, intelectual
şi moral cīteva individualităţi notabile.
La o reală dificultate,
īn constituirea portretului ideologic de ansamblu, contribuie apoi chiar succesivele
lor şovăieli de autodefinire. Tinerii literaţi se proclamă,
cu orgoliu, discipoli ai lui Blaga un gīnditor reputat pentru preocupările
sale autohtoniste. Īn schimb, ei īi adresează o entuziastă
epistolă de adeziune lui... E. Lovinescu īn numele partizanatului
europenist al acestuia şi al eforturilor sale de sincronizare cu Occidentul.
Tinerii literaţi se consideră adversari ai
sămănătorismului, ai poporanismului, ai gīndirismului şi ai
curentelor ruraliste, plasīndu-se sub stindardul celui mai hotărīt lovinescianism
de factură citadină. Īn schimb, ei nu īntīrzie să contribuie la resurecţia
baladei şi a formulelor literare clasice īn pofida simpatiilor
moderniste afişate. (Asemenea contradicţii īi zăpăcesc şi
pe comentatorii de peste decenii. Īn opinia monografiştilor
Crohmălniceanu-Heitmann, Cercul literar de la Sibiu e mai curīnd tradiţionalist,
el ocoleşte modernismul ipoteză neagreată de Dan Damaschin. Modernismul
cerchiştilor e contestat şi de Marin Mincu iar părerea sa e reprobată
mīnios de Dan Damaschin. O echilibristică pe lama paradoxului
practică dezinvolt Nicolae Balotă: Īntr-adevăr, s-ar putea vorbi despre un antimodernism al
Cercului, fără ca aceasta să īnsemne [...] conservatorism, tradiţionalism (?).
Iar pīnă la opinia lui Ion Vartic, care vede apropieri īntre lirica sibienilor şi postmodernism, mai era
doar un singur pas, pentru a se epuiza toată gama taxonomică. Ezitările
exegeţilor se hrănesc īnsă din ambiguităţile
fenomenului cercetat.)
Tinerii literaţi se pronunţă
cu hotărīre īn favoarea estetismului lovinescian dar iată-l pe I.
Negoiţescu, īn corespondenţa sa, ori īn consemnările diaristice
ale profesorului Jacquier, proclamīnd necesitatea depăşirii esteticului
prin etic şi nevoia debarasării de īnvechita axă estetică
Maiorescu-Lovinescu. Toate aceste şovăieli sau chiar
contradicţii, sub pana unor adolescenţi īn plină ebuliţie
şi formare personală, īn anii succesivelor cortine dictatoriale, stīrnesc
legitime semne de īntrebare legate de perceperea Cercului literar de la Sibiu
ca un fenomen unitar.
Era nevoie, probabil, de o
mai mare insistenţă īn reliefarea importanţei literare a
membrilor acestei eterogene mişcări. Īnsă Dan Damaschin īşi
structurează cercetarea preponderent īn jurul celor două figuri
tutelare (I. Negoiţescu, Radu Stanca), lăsīndu-i pe ceilalţi
oarecum īn penumbră. Atunci cīnd, īn partea finală a
cărţii, ne aminteşte mai multe nume, pe diferite direcţii
de activitate (īn poezie: Radu Stanca, Şt. Aug. Doinaş, Eta Boeriu,
I. Negoiţescu, Dominic Stanca; īn proză: I. D. Sīrbu; īn teatru: Radu
Stanca; īn critică, istorie literară şi eseu: I.
Negoiţescu, N. Balotă; īn traduceri: Şt. Aug. Doinaş, Eta
Boeriu), avem de-a face nu cu analize specializate, destinate să probeze
preeminenţa artistică, ci cu enumeraţii grăbite, menite
parcă să recapituleze lucruri de toată lumea ştiute. Este
limpede că pe autor nu latura critic-literară īl pasionează. El
īncearcă să acrediteze şi să potenţeze, cu ajutorul studiului
său, o īntreagă direcţie europenistă, să recupereze
şi să proiecteze pe podiumul gloriei cīteva siluete īndrăgite.
Cercetarea pe care Dan
Damaschin o consacră Cercului literar de la Sibiu are meritul de-a sintetiza
argumentele de filosofie a culturii, prin intermediul cărora un grup de
scriitori s-a iluzionat că va rezista īn faţa tăvălugului
totalitar. Citim o pioasă reexaminare a tentativelor de supravieţuire
prin cultură, pe vremea hitlerismului şi a stalinismului. Cartea de
faţă ne propune şi o imagine panoramică asupra exegezelor
dedicate acestei insule de reflecţie estetică. De mare
importanţă sīnt documentele inedite, de arhivă personală, aduse
acum la cunoştinţa publicului. Lucrarea lui Dan Damaschin ar fi avut
cu siguranţă de cīştigat, īn planul persuasiunii, dacă
şi-ar fi luat totodată libertatea de-a formula un şir de
rezerve, la adresa obiectului său de investigaţie, dacă ne-ar fi
prezentat şi anumite pete de culoare (de pildă: cīţi dintre
foştii cerchişti s-au transformat mai apoi īn banali funcţionari
comunişti? cīţi dintre ei au devenit, ulterior, informatori ai
serviciilor secrete?). Se pare, īnsă, că afecţiunea fidelă a
custodelui de arhivă a fost hotărītoare.