Laszlo Alexandru

 

“HORIA” UNIRII



            Am īnregistrat cu coada ochiului disputa care, acum cīteva luni, a opus Editura Limes din Cluj şi Editura Art din Bucureşti. Fiecare dintre ele, revendicīndu-se de la un nume prestigios al culturii noastre de azi (Mihai Şora, Mircea Martin), īşi susţinea intenţia de-a tipări lucrările lui B. Fundoianu. Mi-am zis că, dincolo de neplăcutele detalii financiar-legislative – moştenitorul drepturilor autorizase ba una dintre edituri, ba pe cealaltă, ba pe amīndou㠖, e bine totuşi că operele realizate de un evreu romān, ucis la Auschwitz, vor fi aduse la lumină, fie şi īntr-un context de concurenţă.

          Mi-a venit īnsă mai greu să pricep cum una şi aceeaşi Editură Art, condusă de reputatul Mircea Martin, solicită pe de o parte cu insistenţă să publice scrieri ale unei victime a fascismului, iar pe de altă parte tipăreşte, fără ezitări, opere ale unui ideolog fascist: Vintilă Horia. Cum se īmpacă oare, sub aceeaşi siglă, pe aceleaşi rafturi, cărţile celui asasinat şi cele ale proslăvitorului crimei? Nimic de zis, responsabilii editurii cu pricina au stomac de struţ, dacă sīnt capabili să digere o asemenea contradicţie. Căci, după O femeie pentru apocalipsă, īn 2007, au republicat, īn anul următor, şi Dumnezeu s-a născut īn exil. Īn discuţie nu se află noua traducere a Ilenei Cantuniari (prima ediţie romānească, apărută pe la īnceputul anilor ‘90 sub coordonarea īnsuşi autorului, era oricum execrabilă, cu stridente gafe de exprimare), ci dosarul de receptare a romanului, alcătuit de Marilena Rotaru. Speram la ceva mai multe din partea freneticei “recuperatoare” care, mai ieri-alaltăieri, a prostit zeci de personalităţi culturale, ascunzīndu-le realitatea trecutului nazist al lui Vintilă Horia şi determinīndu-le să semneze un bătăios memoriu īn favoarea reabilitării acestuia. Mă aşteptam ca, măcar după ce iniţiativa ei necinstită a fost dată īn vileag, să-şi fi luat o scurtă pauză de penitenţă. Dar tupeul manipulator a rămas la fel de verde şi viguros, inclusiv īn dosarul de receptare īncropit acum la Editura Art, căci ni se face pomelnicul celor mai terne elogii aduse romanului, de-a lungul vremii, īn schimb ni se ascunde grijuliu adevărata identitate a romancierului şi reala cauză a scandalului care a determinat nemaiacordarea Premiului Goncourt īn 1960.

          O ediţie mincinoasă atrage după sine receptări la fel de mincinoase. E deplorabil īnsă că reviste culturale dintre cele mai cotate s-au prins īn horă, murdărindu-şi obrazul. Īn Romānia literară (nr. 50/2008), Alex. Ştefănescu ţine cu tot dinadinsul să ne familiarizeze cu Ultimul mesaj al lui Vintilă Horia. Aflăm astfel surprinşi despre “campania de defăimare căreia i-a căzut victim㔠condeierul fugar, datorită unui “dosar confecţionat de Securitate şi adus la Paris de Mihail Ralea [care] a declanşat o furibundă campanie de presă īmpotriva proaspătului laureat al Premiului Goncourt, acuzat (īn mod nejustificat) de fascism, nazism, legionarism şi antisemitism. Premiul n-a mai putut fi anulat, dar nu i s-a mai decernat, scriitorul īnsuşi declarīnd că, fiind cu desăvīrşire nevinovat, renunţă totuşi la premiu, «din dragoste pentru Franţa şi din respect pentru Academia Goncourt»”.

          Ce-i drept, eu unul n-am fost prezent īn “oficină”, pentru a preciza cine anume a strīns la un loc dosarul cu zurgălăi al lui Vintilă Horia. Din păcate, īnsă, pentru literaţii care au obiceiul să mintă cum respiră, eu mai răsfoiesc presa (inclusiv cea interbelică). Aşa mi-a fost dat să constat că publicistul extremist, pentru a fi numit ataşat de presă pe līngă Legaţia Romāniei din Italia, a prestat din greu pe ogorul linguşelilor: “E cu neputinţă astăzi să desparţi noţiunea de artă de aceea de fascism. Opera lui Mussolini, oricīt de abundent şi nedrept a fost criticată, va rămīne peste veacuri mai ales ca o desăvīrşită realizare artistică… Ordinea fascistă īnseamnă īnainte de toate ordine spirituală. Să nu se uite că acel ce conduce destinele Romei a fost, cīndva, un filosof, un romancier şi un poet… Mussolini rezumă Italia cu prezentul, trecutul şi viitorul ei...” (vezi Gīndirea, nr. 8/1937). Dar, fireşte, Vintilă Horia nu a fost fascist.

          Am observat apoi că, pentru a se gudura pe līngă dictatorii vremurilor sale, gazetarul a propagat discursul antievreiesc: “Mi-aduc aminte de zilele de groază ale anului trecut, cīnd Asia se revărsase peste Nistru şi cīnd scursura evreiască a tīrgurilor Basarabiei şi Bucovinei pălmuia obrajii curaţi ai ostaşului romān” (vezi Mărturia unui tīnăr, īn Sfarmă-piatră, nr. 198, miercuri, 25 iunie 1941, p. 1). Sau de asemeni, deplīngīnd “trambulina supremă a unei universale dictaturi evreieşti”, jurnalistul ne anunţa īncrezător c㠓lumea va redeveni liberă, pentru că Izrael va īnceta să existe” (vezi Declinul iudaismului, īn Sfarmă-piatră, nr. 205, miercuri, 2 iulie 1941, p. 1). Dar, fireşte, Vintilă Horia nu a fost antisemit.

          Am remarcat ulterior că, pentru a fi numit ataşat de presă la Consulatul Romān din Viena, scribul şi-a folosit din nou limba īn presa aservită dictaturii: “Adolf Hitler, şi nu Napoleon Bonaparte, este primul om politic al epocii moderne care merită calificativul de Mare European” (vezi Marele European, īn Sfarmă-piatră, nr. 208, sīmbătă, 5 iulie 1941, p. 1). Sau, cīteva luni mai tīrziu: “Germania lui Adolf Hitler [este] o valoare asemănătoare, ca forţă şi īntindere, religiei īn Evul Mediu sau artei īn timpul Renaşterii”; “Acest «homo europaeus», cel dintīi dintre cei mai mari, acel ce s-a īncumetat să distrugă o prejudecată şi să dovedească, cu strălucite argumente, forţa nepieritoare a Europei, este Adolf Hitler. Discursul său este acela al veacurilor care vorbesc īncă de pe turlele catedralelor şi al basilicelor, din fundurile bibliotecilor şi al muzeelor şi de pe culmea aceea de umanitate care se numeşte europenism” (vezi Homo europaeus, īn Sfarmă-piatră, nr. 304, miercuri, 17 decembrie 1941, p. 1). Dar, fireşte, Vintilă Horia nu a fost nazist.

          Aşa īncīt stau şi-l admir pe redactorul-şef al Romāniei literare, cīnd se opinteşte să ne explice “nedreptatea strigătoare la cer care i s-a făcut lui Vintilă Horia”, īntrucīt nu i s-a mai decernat prestigiosul premiu francez. Īn opinia romānului literar, ar fi fost absolut firesc ca elogiatorul lui Mussolini şi proslăvitorul lui Hitler să fie celebrat, cu mult fast, īn capitala democrată a lumii occidentale. Unii hitlerişti au fost executaţi la Nürnberg, alţii īnsă ar trebui premiaţi la Paris şi reabilitaţi la Bucureşti – iată idealul de justiţie care se poartă pe la casele de modă de pe cheiurile Dīmboviţei!

Cu atīt mai mult cu cīt Vintilă Horia, pīnă īn ultimele sale zile, nu a dat semne că şi-ar fi regretat infamiile trecute (dacă nu punem la socoteală tentativele sporadice de a şi le camufla): “Anticomunismul meu de totdeauna, căruia i-am rămas fidel chiar după acordarea Premiului Goncourt, a fost creştinismul meu, credinţa mea īn om, ceea ce ei au īncercat să distrugă prin aceste atacuri, şi nu rasismul, fascismul ori nazismul meu, fantome zdrenţăroase ale unui trecut pe care n-am de ce să-l justific”. Păi, dacă Vintilă Horia nu simte nevoia să se justifice, de ce se īnghesuie alţii să-l justifice?!

          Iar după ce Romānia literară şi-a ţinut un loc īn lojă, la spectacolul de rescriere romanţată a trecutului colaboraţionist, nu putea rămīne mai prejos nici Observatorul cultural. Īn numărul 199/15-21 ianuarie 2009, Dana Pīrvan-Jenaru ne spune poveşti despre Vintilă Horia īntre “dacomanie” şi Goncourt. Comentatoarea e convinsă c㠓īn ultimii ani din deceniul al treilea, Vintilă Horia s-a arătat pentru o scurtă perioadă admiratorul lui Hitler, a preamărit miracolul fascist şi a criticat democraţia (...). S-a dezis repede de aceste simpatii, condamnīnd legionarismul īn articolele următoare, motiv pentru care a şi fost demis de către guvernul legionar de la Ambasada Romei, unde funcţiona ca ataşat cultural şi unde există suspiciunea că fusese numit graţie admiraţiei declarate pentru Mussolini”. De fapt, īn “deceniul al treilea”, V. Horia era destul de ocupat cu studiile elementare. Pe Mussolini l-a preamărit mai ales īn deceniul al patrulea (a doua jumătate a anilor ‘30); iar elogiile la adresa lui Hitler erau, deja, chiar din anii ‘40 (vezi pasajele de mai sus). Condeierul evolua cu linguşelile, o dată cu mersul istoriei...

Īn ce mă priveşte, aş fi totuşi curios să-i citesc pomenitele texte de condamnare a legionarismului (pe care observatoarea culturală pare a le şti atīt de bine). Romancierul a fost īntr-adevăr destituit de guvernul legionar, dar nu din pricina vreunei “devieri” democratice, Doamne fereşte, ci pentru banalul motiv că V. Horia era, īn antisemitismul şi nazismul său feroce, un protejat al lui Nichifor Crainic. Extremismul său arunca o supărătoare umbră peste extremismul legionar, risca să-l concureze.

          Dana Pīrvan-Jenaru se preface a fi informată şi īn legătură cu grosolana intoxicare publică, pusă la cale nu demult de Marilena Rotaru. După cum se ştie, lamentabila teleastă convinsese diverse personalităţi culturale să semneze un apel privind reabilitarea ideologului fascist. “«Reconsiderarea» lui Vintilă Horia īn Romānia a īntīmpinat şi īntīmpină īncă probleme. Astfel, apelul din 2006 a stīrnit o reacţie vajnică din partea lui Laszlo Alexandru, care refuză operei dreptul de a vorbi de una singură, negīnd posibilitatea de a exista frumuseţe artistică şi intelectuală fără frumuseţe morală”. Īi sīnt īndatorat ziaristei că nu m-a uitat din carnetul ei de bal, dar mă tem că m-a citit cu ochelarii aburiţi de emoţie. Nici o secundă, īn protestul meu, nu m-am oprit la vreo frumuseţe artistic㠖 necum intelectual㠖 prin opera lui Vintilă Horia. Discuţia se referea, īn mod ţintit, la scandaloasele compromisuri carieriste ale junelui nazist. Că acestea vor fi avīnd īn subsidiar, pentru unii sau alţii, frumuseţe artistică şi intelectuală, nu stă īn capacitatea mea s-o evaluez. Īn fond, literatura romānă, galvanizată cu infuzii de fierbinţi omagii la adresa Conducătorului iubit şi a Geniului Carpaţilor, te pomeneşti că mai poate pulsa ghiduş şi īn faţa Marelui European Adolf Hitler. Ce mi-e Tanda, ce mi-e Manda. Dar vorba era īn intervenţia mea indignată, repet, despre anumite fapte istorice şi unele texte, citite de mine negru pe alb, şi a căror existenţă alţi semnatari o contestau, o ignorau sau o ascundeau. Orice interpretare diversă, răstălmăcitoare, a precedentei mele luări de cuvīnt, e falsificatoare.

          Iar publicista, după ce-mi reproşează mie, īn mod neavenit, că aş interzice vreo lectură estetizantă a lui Vintilă Horia, purcede ea īnsăşi īn direcţia cu pricina. Şi ce găseşte pe-acolo? Parcurgīnd romanul Dumnezeu s-a născut īn exil, īi observă tematismul, dogmatismul şi “locurile comune”: “Aceste mize tematice sīnt subminate, din loc īn loc, de o morală prea limpede, expusă la modul didactic (...), Vintilă Horia putīnd fi lesne apropriat de către protocroniştii de ieri sau de azi prin viziunea idilică pe care o propune asupra Daciei. Se pare că şi Vintilă Horia a căzut īn ceea ce se numeşte «dacomanie» sau «tracomanie». Autorul dezvoltă o retorică ce exaltă dacii, popor fără egal, cu zei ca-n basme. Dacia este o ţară săracă, ce se află īnsă «īn centrul lumii», atrăgīndu-i şi pe romani, şi pe greci, neacceptīnd īnsă tiranii care fac cale-ntoarsă de la hotarele ei”. După ce m-a dojenit că sīnt nesimţitor la farmecul estetic al scrierilor lui Vintilă Horia (deşi nu fusese vorba despre aşa ceva īn intervenţia mea), observatoarea culturală, trecīnd la palparea numitelor delicii artistice, le tratează mai degrabă ironic şi condescendent. Inconsecvenţa Danei Pīrvan-Jenaru e cam jenantă.

          Din acest incident punctual se desprinde totuşi o simpatică īnvăţătură de minte. Aceia care mai speră ca, īn cultura romānă, să se dezbată o dată, īn sfīrşit, problema culpabilităţii şi a complicităţii scriitorilor cu succesivele regimuri dictatoriale, vor avea cīte ceva de aşteptat. Sīntem deocamdată abia īn etapa cīnd fostul propagandist al lui Hitler e relansat cu fast, de aceeaşi editură care, altminteri, luptă să publice şi operele complete ale unei victime a lui Hitler. Iar ideologul neobrăzat care cioplea comparaţii īntre Germania hitleristă şi forţa artistică a Renaşterii e azi tămīiat şi protejat de cele mai vizibile reviste culturale ale Romāniei, īn numele... talentului. Momentul adevărului? Īn altă viaţă.