Ovidiu Pecican
ESEUL CA BANDĂ DESENATĂ ŞI MONTAJ ARTISTIC
Debutul lui Alex. Cistelecan în eseu se produce printr-o culegere de texte
răspândite iniţial prin revuistica ultimilor ani, puse toate sub
titlul Viaţa ca film porno.
Protocoalele Lacan (Braşov, Ed. Aula, 2007, 156 p.). Deja titlul
semnalează palimpsestul, deşi formula cistelecaniană aduce mai
degrabă cu un mare panou publicitar din Times Square, năpârlit
după furtuni şi arşiţe... de cuvinte. Fiindcă
„Viaţa ca film porno” aduce a „Viaţa ca o pradă” şi „La
vida es sueno”, iar „Protocoalele Lacan” aminteşte de „Protocoalele
înţelepţilor Sionului”. Ultima asociere e mai generoasă decât
prima, fiindcă jocul poate fi continuat, eventual, prin „Portocalele [lui]
Lacan”, declaraţie de virilitate citric exotizantă pe seama unei
doctrine sau măcar a unui nume la care, din câte se înţelege prin
lectura volumului, autorul aderă. Una peste alta, încă de pe
copertă Cistelecan jr. îmi apare ca un... baudelairian sedus de realitatea
că „Natura e un templu ai cărui stâlpi trăiesc/ Şi scot
adesea tulburi cuvinte, ca-ntr-o ceaţă;/ Prin codri de simboluri
petrece omu-n viaţă/ Şi toate-l cercetează c-un ochi
prietenesc” (Corespondenţe,
trad. de Al. Philippide).
Sub acest raport întreprinzând lectura, Alex. Cistelecan pare tânărul
sufocat de sucubii lecturilor insistente, ce nu mai poate părăsi
domiciliul propriu alunecând din vastele apartamente în susul şi josul
străzilor, pe sub nori şi peste bitum, pământ şi
prundiş, împiedicându-se – ca într-o bandă desenată cu Dylan
Dog, faimos erou de „fumetti” italian – în lianele omniprezente ale ecourilor
culturale, referinţelor critice, trimiterilor bibliografice rigide,
obstaculante, de care s-ar elibera şi nu prea poate. Înarmat numai cu
surâsul ironic pe buze şi cu suculenţa unei retorici caracteristice
fiecărei generaţii de tineri de la Beatles încoace, el se
străduie – mai abitir decât Houdini în Ragtime-ul
lui Doctorow – să lase deoparte şi să scape de zgura enormului
lest al lecturilor care îi viciază insaţiabila poftă de viaţă
şi realitate nemediată livresc. Ironie, sarcasm şi erudiţie
– toate îl însoţesc, mai ceva decât pe optzeciştii al căror
talent devenea inobservabil şi suspect din cauza înaltei
şcolarităţi şi a dexterităţii ludice, în
dereticatul gospodăresc al cărui rezultat visat s-ar cuveni să
fie redescoperirea naturaleţii şi a simplităţii.
Postmodernismul şi alte angoase, mai puţin istoricizate decât acesta
din urmă, face însă ca obiectivul tocmai descris, la îndemâna
oricărui gregar şi bădăran de la colţ sau din
şanţurile momentului, să devină intangibil pentru cineva
trecut prin facultăţile româneşti de filosofie şi care a
beneficiat de paradisurile artificiale ale unei burse în străinătatea
hexagonală.
Iată de ce, încleştările eseistice ale lui Alex. Cistelecan,
celebrate de critica simpatetică în termenii unei victorii auctoriale, îmi
apar mai degrabă ca zbaterea unui tânăr cărturar încorsetat de
rigorile tuturor constrângerilor academice şi culturale ale
civilizaţiei vestului, ce eşuează în labirintul infinit de
oglinzi, sensuri intersectate, ghicitori şi palindroame în care a intrat,
ca noi toţi, sedus de trâmbiţele glorioase ale ştiinţei de
carte, purtat, poate – ca unii din noi – de promisiunea unui univers
compensatoriu, vindecător de traume, fără a bănui că
şi aici, în Wonderland, reziduurile se adună în mormane redundante,
că şi aici există marcaje false şi trasee circulare,
autodevoratoare, că şi aici te pândesc traume infinite,
multiplicabile...
Nu ai de parcurs multe pagini până să dai peste Alex. Cistelecan
cel dincolo de poză, strângându-şi capul în mâini, prăbuşit
peste masă, cu picioarele încrucişate pe podea şi redingota cu
guler înalt, încercând să-şi ferească urechile – într-un decalc
după Goya – de vocea ubicuă ce anunţă că „somnul
[raţiunii, naţiunii, pasiunii, televiziunii, erudiţiunii –
după caz şi după plac] naşte monştri”. Nu asta visau,
cu siguranţă, corifeii şcoliţi la Blaj, Buda, Beci – Viena
adică – şi Roma, în veacul al XVIII-lea, când apucau pe calea
acoperirii hârtiei pergamentoase cu semne menite să instruiască
norodul prostatec, să aducă pe seama lui drepturi politice şi
să arate cât sunt ei de mintoşi. Dar ce?! Parcă internet,
telefonie mobilă, GPS, CD şi DVD visau?... Să nu se mire atunci
nimeni că Alex. Cistelecan luptă cu noutăţile de ieri
ajunse - prin ceea ce René Berger numea „mutaţia semnelor” – sloganuri
stridente şi apoi cartoane golite de sens, badoage abandonate la bunul
plac al fotbalismului stradal, care ne colonizează insolent şi
insistent. Ca în titlul volumului, lucrurile „în sine” nu se mai văd, iar
sensurile s-au îndoit sub forţa magnetismului radiant al uzurii
circulante, astfel încât viaţa nu-şi mai permite nici măcar să
fie pornografie cinstită, făţişă, ci doar reflectarea
ei „meseriaşă, artistă, un film porno. Ce să mai zici de
pornografie însăşi, care nu mai are nimic cu erotismul
dezmăţat şi cu sexualitatea, de când şi-a pierdut
libertatea de alegere şi a devenit umbrela sub care se ascund cele mai
felurite lucruri, precum siluirea limbii prin studiourile de televiziune
şi prin gazete, retorica obscen demagogică şi populistă a
liderilor de carton, acte de pupincurism evlavios pe seama te miri cărui
guru de bordură ş. a.?! Penitentul Alex. Cistelecan se mortifică
şi îşi imaginează că poate conchistadoriza cu astfel de
provocări porceşti şi insidioase utilizând floreta minţii,
educaţiei şi stilului, a buneicredinţe şi a profunzimii
unei anume inocenţe care, orice s-ar spune, în România – unde Noica zicea
că e, totuşi, prea multă natură – mai este posibilă...
De aici rezultă partea de frumuseţe şi miza unor proze de
ideaţie, ca să zic aşa, unde concesiile şmechereşti pe
care autorul le face contemporaneităţii maidaneze, căreia
mimează că i-ar copia reflexele de vorbire şi chiar
preferinţele consumite, pe mine unul nu mă extaziază, şi
unde bogăţiile aluzive, ocheadele înspre rafturile bibliotecilor
alexandrine, ţopăiala pe sensuri în maniera franţuzească foucauldiană,
glucksmaniană, bernardhenrylevyană nu mă entuziasmează din
cale afară. Nu sunt rele însă deloc unele găselniţe –
deşi ele nu fac încă, în sine, o marcă a excelenţei şi
nici o amprentă a seducţiei care rămâne, până la urmă,
motorul lecturii – precum „Cum se filosofează cu ciocanul de lipit” (da,
tiflă la Nietzsche), parafrazarea shakespeariană („”A fi sau a nu fi:
aceasta-i întrebarea?”) ori după Sabato („Despre orbi şi morminte”),
Seinfeld („Socializarea nimicului”) şi posterele publicitare ori
pereţii ştampilaţi cu spray („Legalize Thinking”). Dar cred
că Alex. Cistelecan se află momentan în preambulul naşterii sale
ca voce distinctă, de eseist sau filosof. Pentru a face saltul, zău
că ar merita să pună surdină la joculeţele şi
jucărelele concepute ca marginalii la opera sonoră a
modernităţii, să îşi găsească nu doar timbrul, ci
şi profunzimea adecvată – ce-o fi aia? poate o altă simplă
prejudecată de-a mea, nu exclud nici asta! – înzestrării şi
culturii pe care le vădeşte, devenind ceea ce deja probabil că
e, deşi s-ar putea să ignore.