Laszlo Alexandru

 

NOICA LA A DOUA TINEREŢE



            Un observator independent de azi are tot dreptul să rămīnă mirat, văzīnd reflexele antidemocratice ale intelectualilor noştri de prim rang. Acum, cīnd problema stringentă a societăţii romāneşti constă īn edificarea şi consolidarea mecanismelor de judecată democratică, e surprinzătoare graba unor personalităţi ale vieţii publice de a distorsiona trecutul, de a-i recupera pe propagandiştii fascismului sau ai comunismului, de a-i gratifica moral pe actorii dictaturilor.

            La precedenta sesiune de comunicări ştiinţifice internaţionale, organizată de Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din Romānia “Elie Wiesel”, am avut prilejul să atrag atenţia asupra cazului Vintilă Horia. Frenetic elogiator, īn presa extremistă de la sfīrşitul anilor ‘30, al lui Benito Mussolini, prozatorul fusese recompensat pe-atunci cu un post la Ambasada Romāniei de la Roma. Devenit un deşănţat admirator, īn presa extremistă de la īnceputul anilor ‘40, al lui Adolf Hitler, romancierul fusese răsplătit mai apoi cu un post la Consulatul Romāniei din Viena. Şi totuşi, trecīndu-se sub tăcere ditirambicele adeziuni ale lui Vintilă Horia la cauza mussoliniană şi la cea hitleristă, o pleiadă de scriitori, artişti şi figuri publice şi-a ridicat vocea, īn anul de graţie 2007. Paul Goma, Monica Lovinescu, Doina Cornea, Camilian Demetrescu, Octavian Paler, Sorin Ilieşiu, Dinu Zamfirescu, Dorin Tudoran, Dan Hăulică, Matei Cazacu, Gheorghe Carageani, Ana Blandiana, Romulus Rusan, Mihai Cantuniari, Micaela Ghiţescu, Andrei Ionescu, Marina Constantinescu, Liviu Antonesei, Adrian Alui Gheorghe, Nicolae Florescu, Ileana Corbea, Doina Jela, Sanda Golopenţia, Constantin Eretescu, Nicolae Stroescu-Stīnişoară, Alexandru Husar, Constantin Ciopraga, Răzvan Codrescu, Cristian Bădiliţă, Ion Caramitru, Vartan Arachelian şi alţii, la indicaţiile scenice ale Marilenei Rotaru, negau public evidenţa activismelor fasciste ale lui Vintilă Horia şi solicitau īncoronarea triumfală a memoriei fiului rătăcit[1]. Ei nu ezitau să adreseze vibrante apeluri către instituţiile statului (Preşedinţie, Guvern, Academie etc.), īn sensul reabilitării ideologului totalitar.

            Tentativa de recuperare a lui Vintilă Horia, deşi printre cele mai explozive, nu constituie totuşi o excepţie īn spaţiul nostru cotidian. După decembrie 1989, direcţia principală a discursului, īn legătură cu scriitori ca Octavian Goga, Nae Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran, Mircea Vulcănescu, Ion Barbu, Constantin Noica etc. a insistat pe valoarea literar-filosofică a operei lor, pe necesitatea elogierii acestora, cu scopul consolidării patrimoniului cultural romānesc. S-au făcut auzite prea puţine voci – rapid descurajate –, care atrăgeau atenţia asupra activităţii politice extremiste a respectivelor personalităţi. Strategia de reducere la tăcere a dezbaterilor oneste despre scheletele din dulap a fost pe cīt de insistentă, pe atīt de repetitivă. De la clasicul “nu e momentul”, trecīndu-se prin previzibilul “de ce să condamnăm extremismul de dreapta, acum, cīnd trebuie să ne concentrăm asupra celui de stīnga?” (de parcă analiza comparată le-ar fi fost interzisă lampadoforilor...), mergīndu-se pīnă la atacul dezlănţuit, īn grupuri de presiune, īmpotriva cărţilor incomode, sau refuzul de publicare a acestora, nici o variantă n-a fost neglijată.

Bucuresti, Institutul "Elie Wiesel", 7 oct. 2008

            Dacă analiza onestă a petelor din trecut a avut de īnfruntat o adevărată cursă cu obstacole improvizate, īn schimb discursurile falsificatoare, mitizatoare, au fost găzduite generos īn prim-planul vitrinei culturale. Printre exemplele din această ultimă categorie, pot fi menţionate monografia lui Sorin Lavric (Noica şi mişcarea legionară, Bucureşti, Editura Humanitas, 2007) şi intervenţiile adiacente.

            Personalitatea lui C. Noica, de la care se revendică azi influenta grupare culturală pilotată de Gabriel Liiceanu şi catalizată īn jurul Editurii Humanitas din Bucureşti, trimite īnsă la realităţi politico-istorice dintre cele mai decepţionante. Chiar īnainte de adeziunea pătimaşă la Mişcarea legionară, Constantin Noica nu a fost un adept al democraţiei. Īn diverse articole din anii 1933 şi 1934, īşi exprimase deja rezervele faţă de cultura şi civilizaţia occidentală, proclamase valorile autohtonismului idilizat şi transfigurat mitic[2]. Plecat cu o bursă de studii la Paris, īn anii 1937-1938, el intra sub influenţa nocivă a lui Cioran, după cum o consemna sarcastic Eugen Ionescu[3]. Aşa că īnscrierea zgomotoasă a lui Noica īn Mişcarea legionară, printr-o telegramă trimisă de la Paris, īn semn de protest īmpotriva uciderii lui Corneliu Zelea Codreanu, venea ca o continuare şi o īmplinire firească a unei direcţii reacţionare de gīndire, nicidecum ca o decizie pripită, teribilistă. Germenii naţionalismului şi ai xenofobiei erau deja adīnc implantaţi īn convingerile sale.

La 8 august 1940, C. Noica publică, īn număr unic, pe patru pagini scrise de el īnsuşi, revista Adsum (“Sīnt de faţă”). Obsesiile demagogiei legionare, de creare a omului nou şi a lumii perfecte, cu preţul jertfei individului, precum şi condamnarea ideilor democratice, sīnt uşor descifrabile, īn ciuda prolixităţii şcolăreşti a vorbitorului: “idealul oricărei elite conştiente nu este să facă altă lume; e să fie altă lume. Cine nu īnţelege aceasta nu e contemporan nici cu ce se īntīmplă aici, nici cu ce s-a īntīmplat īn altă parte. De făcut o altă lume izbuteşte şi cel străin de ea; de clădit o lume mai bună o poate, cine ştie?, şi diavolul. Numai cīţiva pot fi, numai ei pot īncorpora fiinţa lumii noi, īn aşa fel īncīt ea mai ales s-o reprezinte, chiar atunci cīnd nu mai sīnt. Căci moartea e uneori un fel de a fi preotul. Obsesia lui e să fie. Fireşte că şi el făptuieşte; dar o face aşa cum, la limită, ar face sfinţii”[4]. “Democraţia e semnul reacţionarismului īn planul spiritului”[5].

O lună mai tīrziu, la 8 septembrie 1940, īn preajma decretării statului naţional-legionar sub conducerea lui Ion Antonescu şi a lui Horia Sima, Constantin Noica devine prim-redactor (adică redactor-şef) al cotidianului Buna Vestire, oficios al Mişcării legionare. După cum subliniază cercetătorii de azi, “o lungă suită de articole ale sale din ziarul Buna Vestire transformă legiunea īn obiectul unui extaz mistic. Tīnărul filosof a devenit un predicator creştin care dezvăluie, īn stil apostolic, semnificaţia transcendentală a morţii lui Codreanu, sanctifică Legiunea şi martirii săi, omagiază pe noul ei conducător, Horia Sima”[6]. Intervenţiile īnfierbīntate ale gazetarului sīnt destinate să consolideze noua mitologie politică, īn īncercarea de a-i conferi legitimitate, şi vin să exalte jertfa legionară, cultura legionară, femeia legionară, crezul legionar etc., īn titluri semnificative: Sīnteţi sub har, Cumplita lor călătorie, Şi viaţa fără de moarte, Ierusalime... Ierusalime..., 10001, Apelul Axei, Electra sau femeia legionară etc.

Activitatea militantului extremist vizează două direcţii ideatice: retrospectiv, prin practicarea cultului frenetic al “eroilor” legionari decedaţi, şi prospectiv, prin identificarea viitoarelor ţinte ale violenţei. De pildă, īn articolul “Eşti necinstit sufleteşte...”, tipărit īn nr. 3/11 septembrie 1940 al publicaţiei sale preferate, C. Noica repetă, īncă din titlu, recriminarea azvīrlită de Corneliu Zelea Codreanu la adresa omului politic Nicolae Iorga. Se ştie că, datorită acelui īncins pamflet, Codreanu fusese arestat şi condamnat, fiind ucis īn urma unei īnscenări, la ordinul lui Carol al II-lea. Doi ani mai tīrziu, intervenţia lui Constantin Noica īn gazeta-fanion a organizaţiei extremiste venea să īnchidă bucla, să readucă atenţia publică asupra lui Nicolae Iorga. Şi īntr-adevăr, la cīteva săptămīni după acest articol, Iorga urma să piară la rīndul său, asasinat. Zelului publicistic noician īi ţinea isonul doar frenezia decerebrată a lui Emil Cioran care, īn chiar seara asasinării lui Iorga, īşi rostea emfatic la Radio Bucureşti conferinţa despre Profilul interior al Căpitanului.

Frazele găunoase şi patetice ale unui Constantin Noica īnfrăţit cu demagogia totalitară, īncercīnd să coloreze cu principii nobile realitatea socială a violenţelor zilnice şi a crimelor īn plină stradă, vin să-i lase un gust amar cititorului de azi: “Legiunea n-a visat să facă o ţară mai bună, a năzuit să fie o ţară mai bună. De veţi avea fapte şi nu veţi crede şi fi – ce se va alege de strădania voastră? Legiunea a īnţeles să facă o altă ţară prin desăvīrşirea tipului de om dinlăuntrul ei. Cine este bun face binele īn chip firesc. Iar Legiunea a voit această minune romānească, să ridice o generaţie care să facă binele īn chip firesc. Īnţelegeţi tot miracolul acesta al unui tip de romān care, prin simpla sa prezenţă, să fie īnfăptuitor şi binefăcător? Aşa l-a visat conducătorul dintotdeauna al mişcării legionare; aşa īl vrea conducătorul ei de azi; drept un tip de romān atīt de pur, īncīt actul lui de prezenţă să-l oblige. Să oblige materia să i se supună”[7].

Atunci cīnd īnsuşi comanditarul articolelor sforăitoare sfīrşeşte amestecat printre sfinţii şi dumnezeii din programul cotidian, rezultă efecte dintre cele mai ilare: “Astăzi sīntem sub un anumit har. Horia Sima nu pune impozite pe lefuri: pune īn mişcare sufletele. Ministrul şcolii nu vesteşte literă nouă pentru şcoală: caută suflet nou pentru ea. Peste comunitatea romānească a coborīt harul. Īn ce măsură, o vom vedea. O veţi vedea. Dar nu mai e legea, ci harul... Nu sīntem sub lege, sīntem sub har. Dacă n-ar fi cuvintele biblice, am tăcea. Atīt de mare ne e nădejdea. Atīt de mare ne e credinţa”[8].

De la frazeologia sacrificiului şi pīnă la retorica ameninţărilor a rămas un singur pas, pe care gazetarul legionar C. Noica īl face fără să ezite: “Lumea veche, lumea aceea care ne-a prăbuşit pentru că n-a crezut īn sufletul Cetăţii, să recitească cuvintele comandantului Horia Sima: «Nu mai puneţi la īncercare răbdarea acestui neam pe care voi l-aţi răstignit; căci altfel nimeni nu va putea să oprească năprăznicia unei răbdări mult īncercate!». Să se recitească şi să se īnţeleagă. Să se plece sau să plece”[9].

Iar după lansarea ameninţărilor, trebuia identificat şi duşmanul care, ca din īntīmplare, era nimeni altul decīt Evreul – ţintă privilegiată a legionarilor: “Nu e de ajuns să spui «Jos jidanii şi īnstrăinaţii», ci trebuie să devii tu īnsuţi un ins īn stare să īnfrunţi pe străini şi īnstrăinaţi. Trebuie altă educaţie decīt cea obişnuită a politicii: una aspră, ostăşească, tinerească. Şi atunci, Codreanu se desparte de cuzişti şi īntemeiază Legiunea sa”[10].

După cīteva săptămīni, redacţia publicaţiei Buna Vestire se reorganizează căci, prin fibrilaţia sa propagandistică, a intrat īn coliziune cu interesele dictatorului Ion Antonescu. Publicistul C. Noica rămīne fără microfon. Īi trece ştafeta lui Horia Stamatu şi, īn toamna anului 1940, pleacă la Berlin, īn calitate de referent pe līngă Ambasada Romāniei. Această īmprejurare īl scuteşte de spectacolul rebeliunii legionare, care a pus īn practică, pe străzile Bucureştiului, cu ajutorul pistolului automat, īndemnul filosofic de-a fi “īnfricoşător de buni”.

După cum subliniază unii prestigioşi cercetători, printre care Z. Ornea, scriitorul Constantin Noica “niciodată nu a socotit necesar să se disocieze de legionarismul său din tinereţe (...), păstrīnd despre acest episod, care l-a marcat, totuşi, profund, tăcere absolută”[11]. Motivul neasumării penitente a “greşelilor tinereţii” este explicitat credibil de către Adrian Marino: “Atitudinea faţă de «istorie» a lui Noica constituie, după noi, dovada supremă nu numai a unui irealism şi iluzionism integral, dar totodată şi explicaţia unui anume «amoralism», care ofer㠖 credem – īncă o cheie a multor atitudini. (...) Īmpreună cu īntreaga sa generaţie, cu Nae Ionescu īn frunte, Constantin Noica n-a crezut niciodată īn democraţia de tip occidental, bazată pe pluralism şi drepturile omului, socotite pure abstracţiuni raţionaliste. (...) Că nu credea īn democraţie este sigur. Teoretic, era dreptul său. Continuitatea ideilor de tinereţe este evidentă”[12].

Cu o nouă īnfăţişare şi sub un nou drapel, camaradul Noica nu era trist, căci după război lumea antidemocratică mergea īnainte sub partidul comunist.

 

*

 

Bucuresti, Institutul "Elie Wiesel", 7 oct. 2008

            După decembrie 1989, ar fi fost normal ca opţiunile fasciste ale lui Constantin Noica să fie examinate cu dezinhibiţie, de către cercetătorii eliberaţi de sub apăsarea imperativelor totalitare, precum şi de presa (culturală) īn sfīrşit liberă. Interzicerea efectivă a cuvīntului scris n-a mai fost posibilă, dar alte manevre, mai catifelate, vin să nuanţeze legile comunicării oficiale. Problemele ideologice delicate sīnt acum camuflate īn spatele unor termeni capitalişti mai soft, ca “marketing”, “imagine”, “brand”, “profit” etc. Īn construirea identităţii publice a unei personalităţi, devine preferabil jocul īnvăluitor de preīntīmpinare: īn loc să răspunzi criticilor argumentate, e mai indicat să le-o iei īnainte, prin vīnzarea unei imagini prefabricate.

            Cam aşa ceva s-a īntīmplat şi atunci cīnd, īn cadrul Editurii Humanitas, Sorin Lavric şi-a publicat “cercetarea” despre Noica şi mişcarea legionară. Autorul a pornit la drum cu ideea preconcepută de-a scuza şi a justifica tot ceea ce se putea. Copacii din pădure sīnt văruiţi cu bidineaua, pīnă cīnd transmit impresia unui Crăciun īnzăpezit, sărbătoresc. Adeziunea lui Constantin Noica la Mişcarea legionară nu e descifrată ca un semn de oportunism politic şi nici, Doamne, fereşte, ca un indiciu al gīndirii sale totalitare, ci ca o manifestare a... măreţiei sufleteşti: “Noica nu era omul ale cărui gesturi să fie lipsite de substanţă interioară: era un om integru, un intelectual de o netăgăduită onestitate, şi de aceea ar fi nefiresc să ni-l īnchipuim săvīrşind un gest atīt de īncărcat de consecinţe, fără o īndelungată deliberare lăuntric㔠(p. 142-143). Cīnd tīnărul fascist contestă ideea de democraţie (“Să continuăm să fim democraţi? Foarte bine, dar pentru cītă vreme? (…) Dacă o doctrină a reuşit să se compromită atīt de repede, vom mai putea avea răbdare să aşteptăm, cuminţi, ani de zile, reabilitarea ei?”), comentatorul aruncă vina unor asemenea idei pe seama mentalităţilor interbelice corupte (p. 118). Cīnd Noica īi atacă pe “jidani şi īnstrăinaţi”, biograful său insistă pe “politeţea şi consideraţia faţă de numeroasele cunoştinţe pe care le avea īn rīndul literaţilor evrei” jurnalistul extremist (p. 117).

            Nici o construcţie artificială, oricīt de şubredă, nu e inutilă, cīnd mai poate atenua ponderea compromisurilor lui Constantin Noica. Astfel, S. Lavric inventează patru etape īn “traseul evoluţiei interioare a lui Noica”: 1930-1938: raţionalismul; 1939-1948: adeziunea legionară, coincizīnd şi cu “trezirea interesului pentru religie, Dumnezeu şi teologie”; 1949-1968: ostracizarea; 1969-1987: apogeul, ieşirea pe scena publică. Lansīnd o asemenea falsă taxonomie, Sorin Lavric se poate avīnta dezinvolt pe poteca deculpabilizării idolului său, insistīnd c㠓orbirea” fascistă a lui C. Noica a fost de scurtă durată şi e explicabilă prin circumstanţa crezului religios. Cercetătorul Editurii Humanitas nu e deranjat de neverosimilitatea ipotezelor sale – cīţi intelectuali raţionalişti au mai ajuns la performanţa de-a crede īn Dumnezeu, la comandă, doar timp de nouă ani?! – şi nici de sofismul prin care īnhamă religia la justificarea fascismului.

            Atitudinile net şi deliberat antidemocratice ale lui C. Noica se īncearcă a fi dezvinovăţite prin... momentele sale de frenezie, datorate contextului istoric de excepţie: “Noica a trăit īn acele luni precaritatea iremediabilă a propriei vieţi. I s-a părut că viaţa sa e periclitată īn măsura īn care, prin ceea ce se īntīmpla īn jurul său, a avut revelaţia că face parte dintr-un popor a cărui existenţă īn īntregul ei era periclitată printr-o proastă aşezare īn istorie (…). Oamenii care aderaseră la Legiune erau cuplaţi la un regim de existenţă de tip convulsivo-paroxistic” (p. 252). Īn realitate, prin “paroxismele” lor “convulsionare”, legionarii şi, printre ei, Noica īnsuşi, nu se plasau īn defensiva propriei existenţe, ci, dimpotrivă, agresau şi periclitau existenţa statului romān.

            Pentru a-şi uşura misiunea de inocentare a complicităţilor de-atunci, autorul de-acum īşi hipertrofiază īn mod nefericit cercetarea. El rescrie, īn mod detaliat, istoria. Īşi imaginează că, deculpabilizīnd Legiunea, īl spală de păcate şi pe gazetarul-apologet al acesteia. Sorin Lavric nu mai pune accentul, aşadar, pe violenţa extremă, lipsită de scrupule, a organizaţiei teroriste, care īşi camufla crimele politice īn spatele vorbelor mari despre cruce, jertfă şi mīntuire. Dimpotrivă, el se arată convins de frazeologia lor găunoasă, pe care ne-o transmite nefiltrată, cu insistenţă, aproape la fiecare pagină, devenind astfel un purtător de cuvīnt al atrocităţilor: “Legionarismul este trecerea de la ordinea interioară la ordinea exterioară, este īnchegarea treptată a unei frumuseţi externe pe baza unei iradieri spirituale ce vine din interior. Căci nu poţi schimba lumea dacă nu te schimbi mai īntīi pe tine, dacă nu devii un altul, cu totul nou, un altul īnfiorător de bun a cărui atitudine să transfigureze Romānia şi a cărui prezenţă să-i oblige pe ceilalţi să-ţi imite comportamentul” (p. 192).

            Autorul contemporan preia dezinhibat şi popularizeaz㠖 cu deliberare? din neīndemīnare? – miturile indigeste ale Mişcării legionare. Printre ele, cu preponderenţă,  īnchină fervente elogii Căpitanului: “Zelea Codreanu nu putea fi imitat, iar de subordonat nici atīt. Privirea lui se īndrepta spre un orizont la care nu ajung decīt nebunii şi vizionarii mistici. El nu voia conturi īn bancă şi vilegiaturi īn străinătate, ci imateriala mīntuire a neamului romānesc. Persecuţiile concertate la care aveau să fie supuşi legionarii, arestările prin care trecuse el şi  prin care avea să mai treacă, toate acestea nu erau īn ochii lui decīt semne că prin gura lui se rostea adevărul…” (p. 93). Patetismul nesăbuit şi entuziasmul partizan n-ar avea ce căuta īntr-o lucrare cu adevărat ştiinţifică, atunci cīnd vine vorba despre un criminal notoriu.

            Īn numeroase pagini, Sorin Lavric desfăşoară sub ochii cititorilor, fără o minimă inflexiune critică, īntregul galantar propagandistic al Mişcării legionare: cīntecele lor militariste, taberele lor de muncă voluntară, spiritul lor de solidaritate, monumentele lor comemorative, sediile lor construite – cum altfel? – prin semnificative jertfe, martirii lor veneraţi etc. Pīnă şi figura nefastă, funestă, a lui Corneliu Zelea Codreanu are parte de tuşe groase de sensibilizare: “La vestea morţii lui Moţa, Codreanu a izbucnit īn plīns. Īşi pierduse cumnatul (Moţa era căsătorit cu sora lui, Iridenta [sic! – L.A.] Codreanu) şi mai ales īşi pierduse mīna dreaptă, cu care-i condusese pīnă atunci pe legionari. Se pare că pierderea l-a marcat profund pe Codreanu, schimbīndu-l: a devenit mai interiorizat, mai chibzuit, iar īnfăţişarea lui a căpătat şlefuirea pe care suferinţa o dă de obicei oamenilor” (p. 136). Pare că autorul şi-a propus nu să expliciteze critic o realitate istorică sīngeroasă, ci să recruteze neofiţi fascişti, la īnceputul unui alt secol.

Acelaşi reflex deculpabilizator se constată şi īn cazul figurilor “tutelare” ale nicadorilor şi decemvirilor. Indivizi patibulari, care i-au ucis īn spaţiul public, cu sīnge rece, pe anumiţi adversari ai Legiunii (un prim-ministru al Romāniei – īmpuşcat pe peronul gării din Sinaia; un fost coleg căzut īn dizgraţie – ciuruit la spital şi hăcuit cu topoarele), ei se văd totuşi nominalizaţi postum cu detaşare, iar monstruozitatea faptelor e bagatelizată: “Era de fapt o afacere de la legionar la legionar, o spălare a rufelor īn ograda proprie, după un conflict de aproape doi ani...” etc. (p. 132).

            Edificarea unor proiecţii şi statistici imaginare rămīne principala armă de dezinformare a lui Sorin Lavric. Iată cazul unor halucinante diferenţe stabilite īntre... crimele politice personalizate şi cele impersonale (?): “memoria colectivă reţine crima făcută cu propria mīnă, iar nu crima făcută prin intermediari. Căci una e să omori dīnd ordin jandarmilor sau militarilor s-o facă, şi alta e să omori apăsīnd tu īnsuţi pe trăgaci. Īn realitate, ambele sīnt crime, atīt doar că una poate fi muşamalizată, iar cealaltă, nu. Deosebirea dintre legionari şi celelalte partide este că primii au omorīt cu propriile mīini, īn timp ce ultimele au omorīt folosind ca intermediari slujbaşii instituţiilor statului [sic! – L.A.]. Chiar dacă legionarii au săvīrşit mai puţine crime decīt adversarii lor [sic! – L.A.], memoria selectivă a posterităţii a reţinut faptul că numai legionarii au fost criminali şi, lucru mult mai grav, că tot ei au introdus violenţa pe scena politică interbelic㔠(p. 246). Iresponsabila aşezare a crimei pe cīntar, pentru a se inocenta Garda de Fier, continuă īn trombă: “Şi astfel, īn următorii ani, legionarii vor omorī 67 de oameni: Armand Călinescu, cei 64 de la Jilava, Nicolae Iorga şi Virgil Madgearu”, īn timp ce regele Carol al II-lea a scăpat cu fuga, deşi “omorīse – ce-i drept, nu cu mīna lui – mai mulţi oameni decīt aveau să omoare legionarii īn toată istoria lor” (p. 157). Manevra tendenţioasă, prin care Sorin Lavric face comparaţii, aşezīnd pe acelaşi cīntar partide şi personalităţi istorice, ce şi-au asumat programe politico-economice de guvernare a Romāniei, pe de o parte, şi o mişcare anarhistă, antisemită, pe de altă parte, ne provoacă uluirea. Ipoteza lamentabilă a “istoricului” de la Humanitas, că o crimă asumată şi confesată poate fi mai glorioasă decīt cea provocată indirect, pe căi politice, ne umple de stupoare. Viclenia cu care S. Lavric stabileşte “tipologii” ale asasinatului, pentru a-i īncărca la socoteală pe unii şi a-i descărca pe alţii, ne stupefiază. El numără doar 67 de oameni ucişi de Garda de Fier, “uitīnd” de la socoteala cadavrelor pe prefectul de poliţie Manciu, pe premierul I.G. Duca, pe fostul complice Stelescu  etc. (De ce? Fiindcă aceştia au pierit mai devreme?). El menţionează măcelul de la Jilava, dar tace chitic īn legătură cu pogromul de la Bucureşti, unde au fost ucişi cel puţin 125 de evrei. (De ce? Evreii răpuşi de instigarea legionară nu erau tot fiinţe umane?) Nu prin manipularea cifrei morţilor se pot īnfrumuseţa ororile trecutului!

            Atunci cīnd proiecţia unor false tipologii nu-i pare suficientă, Sorin Lavric trece direct la rescrierea istoriei. El adoptă, cu toată convingerea, punctele de vedere ale memorialiştilor legionari şi contestă producerea Rebeliunii, punīnd vina confruntărilor armate de-atunci pe seama lui Ion Antonescu: “Apogeul conflictului a fost marcat de ceea ce istoriografia noastră, īn continuare deformată de clişeele propagandei comuniste, numeşte impropriu «rebeliune legionară». Īn realitate, a fost vorba de o lovitură de stat prin care Antonescu, sprijinit de Wehrmacht-ul german, i-a īnlăturat pe legionari de la guvernare, lovitură urmată imediat, din partea legionarilor, de o reacţie de ripostă care, dacă nu ar fi fost oprită prin intervenţia fermă a armatei germane, ar fi provocat pierderi mult mai mari decīt cele īnregistrate” (p. 254). Şi, dacă tot a contestat producerea Rebeliunii, autorul neagă şi responsabilitatea legionară privind pogromul antisemit de la Bucureşti, afirmīnd că: “Nici cei mai īncrīncenaţi vīnători de legionari nu mai pomenesc azi de episodul abatorului, şi asta fiindcă se ştie că a fost o īnscenare a SSI-ului condus de Eugen Cristescu”[13].

            Este semnificativ de subliniat, īn acest context, că Sorin Lavric nu doar cosmetizează crimele istorice ale legionarilor şi acreditează tardiv ideologia lor demagogică, dar īncearcă să impună, sub ochii noştri, pīnă şi perspectiva lor istoriografică.

            De altminteri, “cercetarea” recent publicată de Editura Humanitas īşi depăşeşte cu mult rolul de simplă monografie asupra tinereţii tumultuoase a lui Constantin Noica. Ea īncearcă să mīnjească retroactiv imaginea tuturor adversarilor istorici ai Mişcării legionare şi, īn schimb, să proslăvească jertfele gardiste, de-a lungul deceniilor: Regele Carol al II-lea “omorīse – ce-i drept, nu cu mīna lui – mai mulţi oameni decīt aveau să omoare legionarii īn toată istoria lor” (p. 157). Mareşalul Antonescu era “un militar de carieră cu un temperament coleric, suferind de o surescitare psihică permanentă, o irascibilitate pusă de contemporani pe seama unui sifilis netratat la timp” (p. 253). După sfīrşitul celui de-al doilea război mondial, prigoana comunistă ar fi fost īndreptată preponderent īmpotriva gardiştilor: “Statisticile arată că două treimi dintre deţinuţii politici din Romānia au fost legionari” (p. 268). (Īn realitate, represiunea comunistă a acţionat īmpotriva unor īntregi categorii politice, sociale sau profesionale, printre care s-au aflat şi legionarii, dar nu cu preponderenţă, autorul aruncīnd īn derizoriu detenţia politică a ţărăniştilor, a liberalilor şi a social-democraţilor, a boierilor, a chiaburilor şi a ţăranilor, a greco-catolicilor şi a protestanţilor, a intelectualilor etc. etc.). “Nici o altă categorie nu a fost mai urmărită, mai hărţuită şi mai persecutată īn timpul lui Ceauşescu decīt foştii legionari sau simpatizanţi legionari” (p. 291) īşi continuă Sorin Lavric neadevărurile. (De fapt, gardiştii bătrīni de frunte se aflau deja īn exil, iar cei tineri īncă erau pionieri sau utecişti, nu apucaseră să descopere farmecele demagogiei de extrema dreaptă.)

            Dacă lucrarea, pe care am trecut-o pīnă aici īn revistă, se dovedeşte atīt de deficitară īn planul conţinutului, era de dorit ca măcar īn planul expresiei să ne convingă. Īnsă, din păcate, o vedem brăzdată de originalităţi morfologice, sintactice şi stilistice care ne lasă gīnditori. Pīnă la noi cercetări, īn limba romānă predicatul se acordă cu subiectul, un detaliu asupra căruia autorul n-a insistat īndeajuns: “Moartea lui Ferdinand şi vīrsta prea mică a lui Mihai a făcut ca…” (p. 58). Īntre subiect şi predicat, virgula nu e binevenită: “…fără Dumnezeu orice popor, se stinge…” (p. 89). Identificarea genului gramatical corect reprezintă o aventură a cunoaşterii: Codreanu īşi lua īn serios “rolul pe care imaginaţia colectivă i-o atribuise” (p. 50); “…cercurile politice de la Paris şi Londra, ale căror reprezentanţi…” (p. 91). Pleonasmul ne ţine frecvent de vorbă: “…un ritual mnemotehnic menit a īntări īn amintire legătura dintre…” (p. 102). Cacofonia īşi cere dreptul la existenţă: “Noica īşi publică cartea de debut” (p. 123). Repetiţiile sacadate ne īmpiedică să ne plictisim: “Īn fond, dacă atīţia tineri au ales filozofia īn perioada interbelică, simţind că, orice ar fi făcut, nu aveau īncotro şi tot la filozofie trebuiau să se īntoarcă, dacă filozofia a devenit, aşadar, un modus vivendi pentru nişte tineri cărora, probabil, īn altă situaţie, nici nu le-ar fi trecut prin cap să facă filozofia, dacă īn plus aceiaşi tineri aveau să intre īn aventura legionară cu preţul frīngerii destinelor lor, toate acestea s-au petrecut pentru că, prin mīna imprevizibilă a destinului, Nae Ionescu ţinea cursuri la Facultatea de Filozofie din Bucureşti” (p. 60).

Prin repunerea īn circulaţie a propagandei şi a demagogiei legionare, prin mitizarea fruntaşilor acelei mişcări teroriste, prin denigrarea tuturor adversarilor lor istorici, prin contestarea unor evenimente de notorietate din istoria Romāniei, prin acreditarea perspectivei istoriografice legionare, cartea lui Sorin Lavric poate fi considerată o frapantă lucrare de omagii la adresa fascismului romānesc.

 

*

 

            Dar poate că, mai mult decīt analiza īn sine a cărţii lui Sorin Lavric, e semnificativă trecerea īn revistă a unor luări de poziţie pe care aceasta le-a declanşat. Intelectuali reputaţi ai momentului, īn coloanele unor publicaţii prestigioase, n-au ezitat să-i elogieze punctele de vedere strīmbe şi cercetarea tendenţioasă. Ne limităm aici la trei cazuri mai cunoscute.

            Īn Evenimentul zilei, analistul Vladimir Tismăneanu se crede īndreptăţit să se pronunţe īn legătură cu virtuţile literare ale cărţii recent apărute: “excelent scrisă”, “scrisă cu pasiune, eleganţă stilistică şi rigoare”[14] etc. Pe semne că dezacordurile, cacofoniile, repetiţiile şi pleonasmele agresive vin să configureze farmecul ascuns şi eleganţa riguroasă a contrafacerii. Este surprinzător să constatăm nonşalanţa cu care un specialist american īn politologie elogiază virtuţile stilistice (inexistente) ale unei monografii romāneşti ce omagiază legionarismul. Sofismul, clasic pentru o asemenea situaţie, se cheamă argumentum ad verecundiam şi poate fi ilustrat prin enunţul: “Lucian Blaga a publicat un studiu care arată că este necesar să te speli pe dinţi de trei ori pe zi”, care este neavenit, īntrucīt Lucian Blaga nu este expert īn igiena bucală. Şi nici Vladimir Tismăneanu īn studii de stilistică sau de literatură.

Comentatorul de peste ocean īşi asigură cititorii, fără a clipi, că, sprijinindu-se pe o “fină sensibilitate psihologică, Lavric detectează originea automutilării intelectuale a lui Noica īn īmbrăţişarea dogmei legionare”. De-ar fi măcar adevărat! Īnsă tīnărul autor īşi mărturisise īn paginile volumului tocmai incapacitatea de-a găsi un răspuns la spinoasa problemă a… psihologiei automutilării intelectuale a lui Noica: “Rămīne una dintre marile necunoscute ale firii umane fenomenul acesta atīt de incontrolabil şi atīt de imprevizibil căruia i-a căzut pradă Noica: īndrăcirea pe care a suferit-o atunci cīnd şi-a pus credinţa īn slujba «binelui suprem»” (scria el la p. 251). Ce carte a citit oare Vladimir Tismăneanu?

Ipocrizia recenzentului atinge culmi de nebănuit, atunci cīnd susţine despre cartea lui S. Lavric c㠓este o critică bine-venită a antilegionarismului manipulativ şi instrumental, īn fond total ipocrit, al comuniştilor deopotrivă īn perioada Dej şi poate chiar mai cinic īn perioada Ceauşescu”. Pe de o parte, antilegionarismul (la fel ca şi antifascismul) n-a constituit monopolul exclusiv al comuniştilor, iar pe de altă parte interpretările tendenţioase ale lui Sorin Lavric contravin flagrant mai ales istoriografiei şi politologiei democrate – detalii uşor sesizabile pīnă şi-n Maryland.

E regretabil că īnsuşi coordonatorul Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romānia s-a simţit obligat să elogieze o carte situată īn flagrantă contradicţie cu rezultatele cercetărilor ştiinţifice exprimate īn Raportul final al Comisiei Internaţionale pentru Studierea Holocaustului din Romānia. Poziţia lui Vladimir Tismăneanu poate fi īn măsură să creeze o nejustificată animozitate, o nedorită concurenţă īn reconstituirea documentară a celor două mari atrocităţi ale secolului XX: fascismul şi comunismul. Iar dacă adăugăm şi aspectul că Vladimir Tismăneanu n-a făcut niciodată un secret din originea sa evreiască, atunci intervenţia lui īn favoarea litaniei prolegionare publicate de Sorin Lavric devine cu totul de neīnţeles.

Dan C. Mihăilescu este un cunoscut comentator al cărţilor şi al fenomenelor culturale, la posturi comerciale de televiziune. Īn ultima vreme s-a afirmat īn special ca obedient agent publicitar al Editurii Humanitas, ale cărei cele mai banale tipărituri nu īntīrzie să le elogieze cu emfază, dar şi cu o aparenţă de colocvialitate şi familiaritate ce i-au atras reputaţia de bun strateg īn zona comunicării. Gazetarul a intervenit cu suspectă īnverşunare īn apărarea lui S. Lavric şi a editurii sale preferate: “exact aşa, nuanţat, treptat, comprehensiv şi documentat, citeşte Sorin Lavric episodul aderării lui Noica la legionarism īn cartea apărută īn decembrie 2007 la Humanitas”[15].

Īn tentativa de a-l inocenta pe hagiograful fascismului, Dan C. Mihăilescu edifică o nouă imagine a istoriei interbelice romāneşti, sfīşiate de rivalităţile dintre rege şi gardişti, cīnd “segmentul paramilitar şi asasin al legionarismului” ar fi fost provocat şi potenţat de “instituţiile ordinii publice, instigate de setea dictatorială a lui Carol II”. Dar, acceptīnd o asemenea perspectivă, ar īnsemna să stabilim o pernicioasă echivalenţă īntre batalioanele terorismului agresor şi instituţiile statului agresat. Dacă ambele tabere, īn egală măsură, au comis excese şi au provocat victime, opţiunea noastră devine imposibilă, după cum ne asigură specialistul de la televizor: “Cīnd cele două faţete ale răului se motivează şi se potenţează reciproc ani de-a rīndul, istoricul onest nu are cum să condamne monovalent”. Īn realitate, īnsă, nu ne este prea greu să demontăm sofismul transparent, care eludează realităţile cronologice – Corneliu Zelea Codreanu l-a ucis pe prefectul de poliţie Manciu deja īn 1924, pe cīnd Carol al II-lea era departe de tron; iată că agresiunile criminale ale Căpitanului, īmpotriva statului, au precedat cu ani de zile retorsiunile severe! – şi să respingem construcţia artificială, ce trasează semnul egalităţii īntre o mişcare teroristă (pe care o īnalţă) şi organismul statal (pe care īl degradează).

O altă manevră logică a dinamicului gazetar ţine de evitarea judecăţii globale asupra legionarismului. Dacă luăm o broască rīioasă şi-i examinăm doar picioruşul stīng, ne poate părea chiar comestibilă, eventual delicioasă. Astfel procedează şi Dan C. Mihăilescu, atunci cīnd stabileşte distincţii esenţiale īntre etapa codrenistă şi aceea simistă, īntre militantismul legionar “spiritualist”, de tip Eliade şi Noica, şi pogromul final (“Da, să acceptăm că nu totul e-o apă şi-un pămīnt, că una era legionarismul studenţesc īn anii debutului lui Mircea Eliade şi cu totul altceva rebeliunea din ianuarie 1941, că, orice s-ar zice, īntre codrenismul de primă oră şi simismul final există severe, uneori radicale, deosebiri…” etc.). De parcă n-ar fi vorba despre una şi aceeaşi mişcare teroristă, care a evoluat de la crimele individuale – pe cīnd se afla īn opoziţia politic㠖 la crimele īn mas㠖 după ce-a ajuns la guvernare! De parcă legionarismul lui Mircea Eliade nu s-ar fi dezvoltat de la etapa teoretică, religios militantă, la cea practică, a campaniei electorale pe la sate, īn iarna anului 1937! De parcă legionarismul lui Constantin Noica n-ar fi progresat de la ideile xenofobe iniţiale, la militantismul concret, ca prim-redactor al oficiosului fascist Buna Vestire!

O altă strategie retorică transparentă, pe care Dan C. Mihăilescu o aruncă de-a curmezişul dezbaterii oneste, ţine de tentativa de intimidare a colocutorilor, prin vehemenţa prefabricată a tonului şi stabilirea de false analogii istorice. Astfel, i se pare a zări, printre adversarii manevrelor sale sofiste, o “mostră de cecitate voluntară şi reducţionism vulgar”, “atīta venin, atīta ură, aşa o mostră īnfiorătoare de – cum să-i spun mai fin? – exegeză torţionară şi gīndire contorsionistă”. E totuşi descalificant faptul că, īn locul ideilor, gazetarul recurge la diabolizarea interlocutorilor, plasīndu-i īn false contexte cum ar fi “anii īn care Silviu Brucan cerea moartea lui Iuliu Maniu, sau cīnd Radu Popescu, Oscar Lemnaru, Zaharia Stancu, N. Gogoneaţă et. comp. vituperau īmpotriva lui Cioran şi Eliade. Cu astfel de texte-ghilotină erau obişnuiţi doar francezii de la 1945-47, cīnd, īn ucigaşa tradiţie a terorii revoluţionar vendeene, se cerea executarea fără proces, decapitarea, dezonorarea, defenestrarea colaboraţioniştilor…”.

Probabil că ziaristul Dan C. Mihăilescu a īnvăţat să se răţoiască la cei din jur, īncă de pe vremea cīnd scria la revista protocronistă Luceafărul, īn anii 1970-1980, fiind responsabil cu īndrumarea sectorului editorial, sub comanda politrucilor comunişti Nicolae Dragoş, Nicolae Dan Fruntelată şi Mihai Ungheanu. Pe vremea aceea executa dispoziţiile venite de la partid, astăzi pe cele sosite de la editură. Pe-atunci īşi mărturisea adeziunile comuniste[16], acum le etalează pe cele legionare. Pe semne o fi descoperit că extrema stīngă şi extrema dreaptă fac joncţiune, undeva, la capătul tunelului.

Publicistica lui Gheorghe Grigurcu s-a văzut contestată īn ultima vreme din două direcţii, după ce colaboratorul Romāniei literare s-a avīntat īn (re)comentarea īnsemnărilor de Jurnal ale lui Mihail Sebastian[17]. Īntr-adevăr, nu mică a fost surprinderea cititorilor săi fideli, constatīnd că unele şi aceleaşi pasaje care, īn 1997, īi smulgeau criticului Grigurcu elogii călduroase, īi inspirau totuşi, īn 2007, rezerve scorţoase. Unele şi aceleaşi īnsemnări ale scriitorului de origine evreiască, iniţial, Gh. Grigurcu le slăvea, acum īnsă le detesta. Ce se īntīmplase? N-am reuşit să aflăm un răspuns coerent, nici măcar din cele trei replici directe adresate comentatorilor săi, sau din nenumăratele aluzii indirecte, prin care criticul din Tīrgu Jiu se lamenta că i se reproşează calomnios antisemitismul (?).

Iată īnsă că, īn paralel cu exerciţiile publice de autovictimizare, Gheorghe Grigurcu se lansează īn recenzarea elogioasă a cărţii lui Sorin Lavric, īn trei episoade succesive ale revistei Romānia literară[18]. Părerea comentatorului e expusă limpede, īncă de la prima frază: “Are dreptate din capul locului Sorin Lavric. A īncerca să vorbeşti azi, īn Romānia, despre legionari la un mod pe cīt cu putinţă obiectiv īnseamnă a-ţi aprinde paie īn cap”. După o asemenea premisă, destinată să le transmită cititorilor ideea că Sorin Lavric şi-a aprins paie īn cap, īntrucīt şi-a propus să vorbească obiectiv despre legionari, nimic nu ne mai poate lua nepregătiţi.

Nu ne rămīne decīt să citim opiniile... politologice ale lui Gheorghe Grigurcu şi să ne minunăm: “Spre deosebire de fascism şi de nazism, legionarismul nu a avut un punct de plecare preponderent politic, ci unul spiritual, declarīndu-şi ţeluri educative, pe un fundal regenerator īn raport cu politicianismul oneros, cu afacerismul parazitar al interbelicului”. Potrivit accepţiei istoriografice răspīndite, perioada interbelică a reprezentat totuşi punctul culminant al dezvoltării democratice şi instituţionale romāneşti – īn schimb criticul literar īi vede “politicianismul oneros” şi “afacerismul parazitar”. Care o fi adevărul? Īn opinia istoricilor, legionarii n-au putut niciodată emite pretenţii de respectabilitate, fiind lipsiţi de un elementar program socio-economic (iar sfīrşitul li s-a tras tocmai īn urma atragerii la guvernare, cīnd şi-au dovedit pe deplin incompetenţa) – īn schimb criticul literar le elogiază... exclusivismul spiritual. Cum stau lucrurile īn realitate?

Dar ca pīnă şi azi, la peste o jumătate de secol după pogromuri, să īmpingi īn faţă demagogia spiritualistă a intenţiilor legionare, pentru a ascunde concretizarea criminală a “măreţelor idealuri”, denotă altceva decīt naivitate īn cazul lui Gheorghe Grigurcu.

“Prezenţa unei serii de intelectuali de elită precum Mircea Eliade, Cioran, Constantin Noica, Mircea Vulcănescu, Radu Gyr, Aron Cotruş, Horia Stamatu, Mihail Polihroniade, Haig şi Arşavir Acterian, Sextil Puşcariu, Ion Barbu, P.P. Panaitescu, Dragoş Protopopescu, Ernest Bernea ca şi inspiratorul multora dintre aceştia, Nae Ionescu, nu face decīt să indice complexitatea fenomenului. Să fi fost toţi aceştia nişte primejdioşi fanatici, nişte incurabili obsedaţi, nişte penibili rătăciţi? Empatia lor de dreapta să fi anulat meritele lor, să-i fi compromis pentru totdeauna?” – se īntreabă inocent Gh. Grigurcu, recurgīnd la feciorelnicul eufemism (“empatie de dreapta”), cīnd vine vorba despre adeziunile fasciste. Şi totuşi, cītă abilitate la gazetarul Romāniei literare, īn recurgerea la sofismul numit “platforma vagonului” (“a spune publicului că toţi ceilalţi membri ai comunităţii au aderat deja şi că mai bine aderă īn ultimul moment – sar pe platform㠖 decīt să fie lăsaţi īn urmă”)! Confuzia evident㠖 şi programat㠖 se produce, fireşte, īntre eventuala valoare personală/profesională a unui intelectual şi aberaţia convingerilor sale politice totalitare. Este de toată mirarea că acelaşi Gh. Grigurcu ştie să critice convingător simpatiile comuniste, de extrema stīngă, ale intelectualilor de frunte, fără a le confunda cu valoarea lor profesională, īn schimb se pierde cu firea şi ne īndeamnă la prudenţă, īndată ce vine vorba despre simpatiile fasciste, de extrema dreaptă, ale altor intelectuali de frunte. De cīnd se circulă oare, pe şoseaua crimei ideologice, īn sens unic, doar spre stīnga?!

Dar totdeauna e preferabil să pui īntrebări, atunci cīnd te lansezi īn sofisme, decīt să afirmi pe şleau, aşa īncīt Gh. Grigurcu perseverează cu īntrebările tendenţioase: “Şi totuşi[,] nu există deosebire īntre legionarismul incipient, dominat de Corneliu Zelea Codreanu, şi cel degenerat īn violenţe vindicative, din etapa Horia Sima, īntre membrii idealişti ai mişcării, de la preoţii şi īnvăţătorii din mediul rural, de la muncitorii oropsiţi, de la periferiile marilor oraşe, la intelectualii de vīrf ai ţării şi indivizii īncrīncenaţi care s-au dedat la asasinate?”. Acelaşi ton īl aveau şi interogaţiile lui Dan C. Mihăilescu, cărora le-am răspuns deja: luīnd īn considerare efectele concrete, produse la faţa locului, deosebirea dintre legionarismul incipient şi legionarismul apoteotic a fost aceea dintre crima individuală (uciderea prefectului de poliţie Manciu, īn 1924) şi crima colectivă (pogromul de la Bucureşti, din 1941).

“Plecīnd de la principii nobile, cămăşile verzi au ajuns a fi o «īntrupare a Răului», printr-o gravă dereglare de comportament, care a constat īn tentativa de-a instaura viziunea etic-religioasă cu ajutorul pīrghiilor vieţii civile” – ne asigură senin Gheorghe Grigurcu, īncercīnd să mai salveze ce se poate. Din păcate, īnaintea credinţelor măreţe şi chiar īnaintea īntemeierii Legiunii, a existat cel puţin o crimă, făptuită personal de Corneliu Zelea Codreanu, aşa īncīt orice impresie despre vreun “principiu nobil”, īnfipt īn punctul de pornire a tăvălugului, ţine de cel mai cras neadevăr, de cea mai frapantă demagogie.

Plasat īn postura şchioapă a luptătorului anticomunist, īnsă care trage cu ochiul admirativ spre nobilele idealuri ale luptei legionare, Gheorghe Grigurcu nu va avea, probabil, nici măcar mustrări de conştiinţă pentru faptul că le-a recomandat cititorilor, cu gura plină, un grosolan fals istoric: “Minuţios documentată, īnvederīnd o remar­cabilă vervă demonstrativă, scrierea lui Sorin Lavric e infuzată īn marea majoritate a paginilor sale de un spirit de justiţie, care e, vorba lui Camus, «īn acelaşi timp o idee şi o căldură sufletească». Această participare umorală, atent filtrată, dă viaţă argumentelor, le articulează īntr-o postură moral­mente asumată. Cartea pe care am comentat-o e una excelentă, de referinţă. Zăngănitul de săbii al polemicilor pe care le-a provocat nu face decīt a-i sublinia semnificaţia”. Īn ceea ce mă priveşte, sīnt convins că Albert Camus, atunci cīnd şi-a scris fraza de la care se revendică azi Gheorghe Grigurcu, nu avea īn vedere nici elogiul “ideii” fasciste (pe care a combătut-o cu arma īn mīnă), nici “căldura sufleteasc㔠a antisemitismului legionar. Pervertirea gīndurilor şi a frazelor autorului francez īi poate fi imputată doar nedemnului său epigon din Tīrgu Jiu.

Īn amintirile sale despre anii 1940, Eugen Ionescu notează la un moment dat: “Discutam cu S. Discutam liniştiţi. Apoi īncepem să vorbim politică. Evident este antinazist şi contra Gărzii de Fier. Spune totuşi: «Gărzile de Fier n-au dreptate. N-au dreptate īn mai nici unul din puncte. Totuşi, trebuie să admitem, şi ştiţi că nu sīnt antisemit, trebuie să admitem că şi evreii... etc... Ştiţi că sīnt contra Gărzilor de Fier. Totuşi există la ei o exigenţă morală şi spirituală care...». Mă ridic īngrozit. Aşa īncep toţi. Admit anumite lucruri cu toată obiectivitatea. Trebuie să discutăm rezonabil şi obiectiv. Īn realitate cedează fără să-şi dea seama, puţin īn dreapta, puţin īn stīnga. Fac concesii. Nu-şi dau seama. Īn realitate, pun degetul īn angrenaj. Vor fi īn curīnd īnghiţiţi de Moloh. Dacă admiţi un singur postulat de-al lor, sfīrşeşti prin a le admite pe toate. Este inevitabil. Cunosc problema. Toţi prietenii mei antifascişti au devenit cu totul fascişti, fanatici, fiindcă au cedat mai īntīi asupra unui mic amănunt. Am experienţa fenomenului: incubaţia a īnceput; acestea sīnt primele simptome”[19].

Examinarea celei de-a doua tinereţi a lui Constantin Noica, aceea reconstruită şi adaptată azi īn laboratoarele de tricotaj ideologic de la Bucureşti, ne poate ajuta să deschidem iarăşi ochii. Să nu admitem nici un singur postulat de-al “lor”. Pīnă cīnd noua “incubaţie” mai poate fi oprită.

 

(Lucrare prezentată la  Sesiunea de Comunicări a Institutului Naţional

pentru Studierea Holocaustului din Romānia “Elie Wiesel”, Bucureşti, 7 oct. 2008)





[1] Vezi Laszlo Alexandru, O minciună scandaloasă, īn Tribuna (Cluj), nr. 107/16-28 februarie 2007, p. 9-10; de asemeni īn E-Leonardo, nr. 11/2007, şi īn Minimum (Tel Aviv, Israel), nr. 240, martie 2007, p. 8-11. Vezi Laszlo Alexandru, Vintilă Horia – ce-a fost şi ce se spune azi, īn Tribuna (Cluj), nr. 124/1-15 noiembrie 2007, p. 12-13; nr. 125/16-30 noiembrie 2007, p. 10-11; de asemeni īn E-Leonardo, nr. 12/2007.

[2] “Sprijinul adus de Noica ideilor lui Codreanu n-a fost atīt de abrupt pe cīt lasă de īnţeles «versiunea telegramei». Ca să ne convingem, e suficient să citim anumite articole din anii ‘33-‘34. Găsim īn ele, deja, o retorică pătrunsă adīnc de xenofobie. De pildă īn articolul intitulat «Noi şi cultura străină», īn care publicistul de douăzeci şi patru de ani se arată exasperat de influenţa culturii franceze īn Romānia” etc., vezi Alexandra Laignel-Lavastine, Filosofie şi naţionalism. Paradoxul Noica, Buc., Ed. Humanitas, 1998, p. 213 şi urm.

[3] “Īmi vorbeşti de actele gratuite ale lui Dinu N. [Constantin Noica]. Nu l-am văzut deloc pe-aici. Cunoscīnd «violenţa» sentimentelor mele īmpotriva «ideilor» (vai) lui, nu a mai căutat, probabil, să mă vadă. Am auzit īnsă că face fel de fel de isprăvi «căpităneşti». E īn mīinile acelei coropişniţe demonizate de Cioran şi nimeni nu-l mai poate scoate de acolo. De altfel (regret că nu-ţi pot spune mai multe) nici eu nu ştiu ce să mai aleg. E noaptea, noaptea peste tot”, scrisoare a lui E. Ionescu adresată lui Ionel Jianu, citată de Z. Ornea īn vol. Anii treizeci. Extrema dreaptă romānească, Bucureşti, Ed. Fundaţiei Culturale Romāne, 1995, p. 212.

[4] Vezi Z. Ornea, op. cit., p. 214, citat din articolul lui Constantin Noica, Veacul omului viu.

[5] Vezi ibid., p. 53, citat din articolul lui Constantin Noica, Spiritualitate şi moarte.

[6] Vezi Leon Volovici, Ideologia naţionalistă şi “problema evreiască”. Eseu despre formele antisemitismului intelectual īn Romānia anilor ‘30, Bucureşti, Ed. Humanitas, 1995, p. 149.

[7] Vezi Z. Ornea, op. cit., p. 216, citat din articolul lui Constantin Noica, Fiţi īnfricoşător de buni.

[8] Ibid., p. 218, citat din articolul lui Constantin Noica, Sīnteţi sub har.

[9] Ibid., p. 383, citat din articolul lui Constantin Noica, Sufletul Cetăţii.

[10] Ibid., p. 412, citat din articolul lui Constantin Noica, Limpeziri pentru o Romānie legionară.

[11] Vezi ibid., p. 219.

[12] Vezi Adrian Marino, Cazul Constantin Noica, īn vol. Politică şi cultură. Pentru o nouă cultură romānă, Iaşi, Ed. Polirom, 1996, p. 88, 90.

[13] Vezi Sorin Lavric, Blazonul cu rotiţe, īn Tribuna, nr. 132/1-15 martie 2008, p. 10-12; aici, citat de la p. 10.

[14] Vezi Vladimir Tismăneanu, Noica şi revoluţia legionară, īn Evenimentul zilei, miercuri, 20 februarie 2008, pe internet la: http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/792644/SENATUL-EVZ-Noica-si-revolutia-legionara/

[15] Vezi Dan C. Mihăilescu, Noica şi critica torţionară, īn rev. Idei īn dialog, nr. 3/2008, p. 7-10, text reluat īn vol. Idei cu zimţi, Buc., Ed. Humanitas [sic! – L.A.], 2008, p. 186-194. Toate virgulele şi epitetele din citat īi aparţin ca atare autorului.

[16]“Scriitor comunist [subl. D.C.M.] īnseamnă rosturile unui eu care de bunăvoie se pune īn slujba patriei sale şi, prin urmare, acest eu trebuie să se muncească pe sine ca un aluat, să se frămīnte īndelung pe sine, să se pună de bunăvoie līngă un izvor de căldură (care este iubirea de patrie) ca să poată creşte īn sine şi tot de bunăvoie să-şi lase aromele şi gustul pe cerul gurii semenilor săi” (vezi Dan C. Mihăilescu, Patria inimii, īn Luceafărul, nr. 46/sīmbătă 17 nov. 1979, p. 7, sub genericul: “Īn aşteptarea marelui eveniment politic: Congresul XII al P.C.R.”.

[17] Pentru dosarul acestei discuţii, vezi Laszlo Alexandru, Ping-pong, īn Tribuna (Cluj), nr. 122/1-15 octombrie 2007, p. 8-9; de asemeni īn E-Leonardo, nr. 12/2007. Gheorghe Grigurcu, Replică unui polemist absolut, īn Tribuna (Cluj), nr. 125/16-30 noiembrie 2007, p. 6-7; de asemeni īn E-Leonardo, nr. 12/2007. Laszlo Alexandru, “O formă a exagerării”, īn Tribuna (Cluj), nr. 126/1-15 decembrie 2007, p. 12, nr. 127/16-31 decembrie 2007, p. 9-10; de asemeni īn E-Leonardo, nr. 12/2007. Gheorghe Grigurcu, Est modus in rebus, īn Tribuna (Cluj), nr. 129/16-31 ianuarie 2008, nr. 130/1-15 februarie 2008. Pe de altă parte, vezi Michael Finkenthal, Despre conştiinţe şi controverse, īn Observator cultural, nr. 417/3 aprilie 2008; respectiv Gheorghe Grigurcu, Cīteva precizări, īn Romānia literară, nr. 31/8 august 2008.

[18] Vezi Gheorghe Grigurcu, Noica īntre extreme, īn Romānia literară, nr. 16/25 apr. 2008, nr. 17/2 mai 2008 şi nr. 18/9 mai 2008.

[19] Eugčne Ionesco, Prezent trecut, trecut prezent, trad. Simona Cioculescu, Buc., Ed. Humanitas, 1993, p. 100-101.