Laszlo Alexandru
AŞA S-A CĂLIT OŢETUL
Sīnt
convins că, īn anii de după īnfrīngerea hitlerismului, nici un
intelectual german n-ar fi avut īndrăzneala să publice o carte cu
titlul Iluzia antifascismului. Dar la
noi īn Balcani, unde neobrăzarea constituie principala unitate de măsură a performanţei
individuale, un grup de intelectuali romāni şi-a proiectat afirmarea, la
doar cīţiva ani de la căderea ceauşismului, prin intermediul
volumului Iluzia anticomunismului.
Pretextul
de suprafaţă īl constituie formularea unor disocieri faţă
de Raportul Final publicat de Comisia
Prezidenţială pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romānia, sub
coordonarea lui Vladimir Tismăneanu. Īn esenţă, īnsă, o
grupare de gīnditori īncearcă să discrediteze activitatea de cercetare
şi condamnare globală a comunismului din Romānia, realizată de o
altă grupare de gīnditori. Iată o situaţie neobişnuită,
care merită examinată cu toată atenţia. Autorii contestatari
sīnt dispuşi īn ordine alfabetică şi, avīnd la bază o amplă
gamă de motivaţii şi strategii, evoluează sub bagheta coordonatoare
a patru tineri condeieri: Vasile Ernu, Costi Rogozanu, Ciprian Şiulea
şi Ovidiu Ţichindeleanu.
Alţi
scriitori, favorabili Raportului publicat
de V. Tismăneanu, au refuzat să participe la serbările zăpezii,
īnlesnite de placheta rebelă. Să fi fost oare din cauza premiselor
absurde sub care anti-anticomuniştii īşi plasează demersul,
īncă din primele fraze? Antologia
de faţă s-a născut ca reacţie la dezbaterea publică
anemică şi săracă īn conţinut intelectual din jurul
Raportului de condamnare a comunismului din Romānia şi din jurul
īntregului demers care a īnsoţit producerea şi promovarea acestui
act. Pe fondul unui interes public foarte scăzut, o mare parte a autorilor
Raportului şi a celor implicaţi īn acest demers au refuzat
să-şi justifice opţiunile şi, īn general, să discute
aplicat despre semnificaţiile şi consecinţele comunismului din
Romānia... (p. 5). Păi, dacă interesul public a fost
īntr-adevăr foarte scăzut,
de ce să-şi mai fi justificat suplimentar autorii Raportului... opţiunile? Logica
argumentaţiei īşi dezvăluie sincopele, īncă de la primele
rīnduri ale detractorilor.
Cartea
doftorită de patru moaşe a rămas totuşi cu buricul
netăiat. Permiţīndu-şi să acuze de inconsecvenţă
o altă cercetare colectivă, ar fi fost de dorit să nu fie, ea
īnsăşi, plină de incongruenţe. Din păcate, aşa este.
Iată-l, de pildă, pe Florin Abraham reproşīndu-i Raportului Tismăneanu că, īn
discursul asupra trecutului comunist, camuflează o importantă
miză politică a prezentului (Are
pretenţia de a oficializa o perspectivă asupra trecutului recent al
Romāniei, p. 8). Invers, Daniel Barbu īi impută aceluiaşi Raport Tismăneanu că, īn mod
artificial, desprinde comunismul din cauzalitatea politică a prezentului, īn
scopuri manipulatoare (strategie
eminamente politică de situare a prezentului īn raport cu istoria
recentă, de circumscriere a comunismului īntr-un timp revolut şi de
negare a valorii politice pe care trecutul recent ar mai putea-o avea cu titlul
de experienţă de societate, p. 72). Acum, dacă societatea
comunistă descrisă de studiul comisiei prezidenţiale ne
condiţionează prezentul sau dacă, dimpotrivă, ea pluteşte
desprinsă īntr-un vag nedefinit, cititorii cărţuliei denigratoare
nu reuşesc s-o priceapă limpede pīnă la capăt.
Florin Abraham īl admonestează apoi pe Vladimir
Tismăneanu că preia pasaje ale Declaraţiei anticomuniste de la Timişoara,
implicīndu-se astfel, partizan, īn bătăliile politice. Iată-l
īnsă pe Gabriel Andreescu, următorul autor īn ordine alfabetică,
elogiind aceeaşi opţiune, căci Proclamaţia de la Timişoara a fost asumată de un
număr mare de cetăţeni şi organizaţii şi
rămīne, probabil, declaraţia anticomunistă cea mai populară
după 1989, cu cea mai mare forţă mobilizatoare (p. 45). Ce-ar
fi de īnţeles de-aici? Ca să nu mai vorbim despre faptul că
simpatiile politice prezidenţiale ale lui Vl. Tismăneanu sīnt reprobate,
īn numele... obiectivităţii epistemologice, de īnsuşi directorul ştiinţific la
Institutul «Ovidiu Şincai» (fireşte, al P.S.D.)! Ar fi amuzant,
de n-ar fi prea trist... Acelaşi Florin Abraham insistă pe ideea ca
adevăratul proces al comunismului să
nu susţină vinovăţii colective, pedepsele morale sau penale
trebuind adecvate īn raport cu gravitatea faptelor (p. 37), trecīnd peste
aspectul că, de cele mai multe ori, cei care comiteau nemernicii politice īn
timpul comunismului o făceau constrīnşi tocmai de sistem, īn virtutea
poziţiei lor şi dīnd vina pe circumstanţe. Astfel se
trasează, cu perfidie, un minunat cerc vicios: culpa, īn comunism, nu a
fost colectivă, căci li s-a datorat anumitor persoane; dar ea nu a
fost nici individuală, căci persoanele au dat vina pe sistem. Totuşi,
atunci cīnd Raportul Tismăneanu
īncearcă să alunge această tendenţioasă ambiguitate,
īntocmind o listă a nomenclaturiştilor de frunte şi
particularizīnd, astfel, culpa, demersul e respins cu suficienţă, căci
ar fi lipsit, chipurile, de o clară ierarhizare a vinovăţiilor. Florin
Abraham se dovedeşte inconsecvent şi contradictoriu, ca să ne
menţinem doar īn zona aprecierilor eufemistice.
Dar ce noroc că vine din urmă Daniel Barbu
şi īi impută Raportului
coordonat de Vladimir Tismăneanu, tocmai pe dos, tentativa de a exonera atīt statul, cīt şi
societatea romānească īn ansamblul său de responsabilitatea
politică pentru faptele constitutive, represive şi productive ale
unui regim comunist (p. 72). Iată că, de-a lungul comunismului, nu
poate fi atribuită o vinovăţie colectivă (īn viziunea lui
Florin Abraham), īn schimb exonerarea societăţii de vina colectivă
constituie un defect al Raportului
Tismăneanu (īn viziunea lui Daniel Barbu). Priceapă cine poate!
Interesantă de citit rămīne această
cărticică şi atunci cīnd regăsim contradicţii nu
neapărat īntre cei doisprezece autori, ci chiar īn afirmaţiile unuia
şi aceluiaşi semnatar. Īn opinia lui Daniel Barbu, Raportul lui Tismăneanu
reprezintă doar o operaţiune ştiinţifică menită să acopere un deficit de
natură politică (p. 73). Totuşi, două fraze mai īncolo,
chiar invers, virtuţile Raportului se arată a fi mai
degrabă politice decīt ştiinţifice (p. 74). Cītă
ştiinţă şi cītă politică s-o fi aflīnd īn cartea
analizată, nici mintea lui D. Barbu nu ne mai poate lămuri.
Citim şi ne minunăm, apoi, văzīnd dezinhibiţia
cu care contestatarii calcă īn picioare cele mai limpezi evidenţe. Astfel,
profesorul Daniel Barbu biciuieşte refuzul
responsabililor politici de a se pronunţa explicit īn privinţa
defunctului regim... (p. 73). Īi
reamintim d-lui Barbu răsunătoarea şedinţă a Camerelor
parlamentare reunite, īn faţa cărora preşedintele Băsescu a
condamnat totuşi explicit defunctul regim comunist, ca fiind nelegitim
şi criminal. Acelaşi cercetător consideră apoi recomandările
Raportului Tismăneanu, privind
organizarea de conferinţe internaţionale, emisiuni televizate,
expoziţii permanente, manuale şcolare şi modificări
legislative pentru mai buna cunoaştere a trecutului comunist,
dimpotrivă, ca pe o tentativă de ascundere a acelui trecut (Comunismul romānesc este, aşadar,
gīndit ca un obiect restrictiv, la care accesul este limitat, controlat,
organizat şi reglementat, care are curatori şi ghizi autorizaţi,
care poate fi expus şi contemplat, dar care, o dată imobilizat īn
muzeu, nu mai face parte din prezent, p. 79). Cum adică? Studiul
organizat şi instituţionalizat al unui fenomen duce la distrugerea
lui?! Iată o logică nedemnă de un om de ştiinţă.
Alt perseverent denigrator al cercetării şi
condamnării trecutului comunist, Ciprian Şiulea, nu se sfieşte,
la rīndul lui, să contrazică evidenţele trăite pe pielea lor
de către romāni. Astfel, Şiulea bricolează trei categorii de
cetăţeni, de-a lungul comunismului. O minoritate de victime efective
(cei ucişi, īnchişi,
agresaţi fizic şi psihic, deposedaţi de proprietăţi,
hărţuiţi etc.), un număr ceva mai mare de victime soft ale comunismului (aceia
privaţi de libertăţile de exprimare, de călătorie, de
asociere etc.) şi marea majoritate a celorlalţi (un număr şi mai mare īnsă nu cred că pot fi
consideraţi victime, deoarece ei īnşişi nu se considerau astfel,
p. 227). Din această mincinoasă taxonomie postfabricată s-ar deduce
că cei mai mulţi romāni au beneficiat, totuşi, de
libertăţile cele mai largi, au călătorit, s-au exprimat
fără inhibiţii, au constituit partide şi sindicate libere,
s-au bucurat cu seninătate de binefacerile comunismului autohton. De ce ne
minte, oare, Ciprian Şiulea de la obraz?!
Oricum, pentru mai multă limpezime, īi propun
şi eu următoarea taxonomie exemplificativă, plasată la aceeaşi
cotă ameţitoare de inteligenţă: pe lume există trei
categorii de oameni: cei cu ochii verzi, cei cu ochii căprui şi marea
majoritate a celorlalţi, care poartă tenişi...
O viclenie lamentabilă a contestatarilor Raportului Tismăneanu ţine de
ancorarea lor īn buna reputaţie a unor personalităţi de prim rang.
Astfel, profesorul Daniel Barbu, revendicīndu-se de la concluziile unei
publicaţii bruxelleze, ne informează īn legătură cu perspectiva weberiană asupra
ştiinţelor sociale ca ştiinţe ale experienţei ce
nu-şi propun (şi probabil că nici nu sīnt capabile) să
descopere norme cu caracter imperativ ce ar putea ulterior să piloteze
practica socială; spre deosebire de ştiinţele naturii,
ştiinţele sociale nu explică
şi nu produc instrucţiuni de folosire a faptelor şi
evenimentelor studiate, ci aspiră să īnţeleagă sistemul de sensuri lăsat īn urmă de
o anumită experienţă a unei societăţi anume (p.
78). O dată lansată această aberaţie, potrivit căreia
ştiinţele sociale ar trebui nu să
explice, ci doar să īnţeleagă (de parcă orice īnţelegere nu presupune īn mod necesar o explicaţie şi viceversa!), gogomănia plasată
sub umbrela lui Max Weber creşte, se umflă ca o gogoaşă
balcanică şi dobīndeşte calităţile magice ale unui passe-partout. Iată rezultatele
sale concrete, aşa cum au fost consemnate sarcastic de un ziarist bucureştean,
prezent la lansarea cărţii despre Iluzia
anticomunismului: Am vrut să le
testez curajul intelectual şi revoluţionar şi i-am īntrebat, īn
numele nostru, al tuturor, ca să nu murim proşti: «Comunismul a fost
rău sau bun, merita condamnat sau nu?». Marile conştiinţe ale
umanităţii au fost cam eunuce. Mi-au dat un răspuns de un sfert
de oră, despre abordarea «neoweberiană» a problemei, din care, vorba
prietenului meu Motanul, am īnţeles că «rămīne cum am vorbit sub
apă» (George Scarlat, Papagalii
anti-anti-comunişti, īn Ziua,
26.11.2008).
Īn
realitate, Max Weber a dovedit, de-a lungul existenţei, o
perseverentă implicare īn realităţile social-politice ale vremii
sale: ca voluntar pe front, īn primul război mondial, ca negociator al
păcii, ca reformator al Constituţiei germane (faimosul Articol 48),
ca fondator al unui partid politic etc. Īn cartea care este considerată
cea mai importantă lucrare sociologică a secolului XX, Économie et société, Weber proclamă
tocmai interdependenţa īnţelegerii
prin interpretare şi a explicaţiei
cauzale: Nous appelons sociologie une
science qui se propose de comprendre par interprétation laction sociale et par
lą d'expliquer causalement son déroulement et ses effets. Īn
activitatea sa, īn loc să īnchidă īn recipiente etanşe fiecare
disciplină īn parte, a contribuit la o abordare interdisciplinară a
sociologiei, a istoriei, a economiei politice, a politologiei şi a
filosofiei culturii. Referindu-se īn mod explicit la raportul dintre
ştiinţă şi politică, īn conferinţa publicată
apoi īn Franţa sub titlul Le savant
et le politique, Max Weber condamnă, īntr-adevăr, aducerea
mesajului politic īntre zidurile Universităţii şi propagarea sa
de la catedră. Necesitatea neutralităţii politice a
dascălilor, īn exercitarea funcţiilor profesionale, nu le interzice
īnsă ulterioara ieşire īn spaţiul public, chiar dacă
savantul german se īndoieşte de eficienţa lor: On dit, et jy souscris, que la politique na
pas sa place dans la salle de cours dune université. (...) Si lon me demandait maintenant pourquoi
cette derničre série de questions doit źtre exclue dun amphithéātre, je
répondrai que le prophčte et le démagogue nont pas leur place dans une chaire
universitaire. Il est dit au prophčte aussi bien quau démagogue: «Va dans la
rue et parle en public», ce qui veut dire lą oł lon peut te critiquer. Dans un
amphithéātre au contraire on fait face ą son auditoire dune tout autre maničre:
le professeur y a la parole, mais les étudiants sont condamnés au silence. Les
circonstances veulent que les étudiants soient obligés de suivre les cours dun
professeur en vue de leur future carričre et quaucune personne présente dans
la salle de cours ne puisse critiquer le maītre. Aussi un professeur est-il
inexcusable de profiter de cette situation pour essayer de marquer ses élčves
de ses propres conceptions politiques au lieu de leur źtre utile, comme il en a
le devoir, par lapport de ses connaissances et de son expérience scientifique.
Adaptīnd acuta observaţie weberiană la realităţile
romāneşti, se poate susţine că atitudinea lui Nae Ionescu,
profesorul care şi-a atras discipolii spre adeziunea legionară,
abuzīnd, de la īnălţimea catedrei, de statutul său magisterial,
rămīne profund condamnabilă. Īn schimb, ieşirea lui Vladimir
Tismăneanu dintre zidurile universitare către cercetarea, īn scopuri
educative, a ravagiilor produse de regimul comunist, nu poate fi, nici
măcar (neo)weberian vorbind, blamată, īntrucīt oratorul şi-a
asumat pe deplin riscurile vorbirii īn faţa unui public liber de a-i
cīntări critic argumentele.
Stingheritoare rămīn şi alte eforturi ale
lui Daniel Barbu de-a contrazice faptele notorii. Astfel Raportul final, care se
concentrează pe punerea īn lumină a efectelor devastatoare ale
comunismului din Romānia şi se īncheie prin īntocmirea unei liste nominale
a membrilor nomenclaturii, este acuzat, īn pofida tuturor evidenţelor,
că ar transmite un mesaj falsificator: comunismul
romānesc a existat, dar īn afara persoanelor cu care a fost contemporan, el a
avut poate agenţi, dar, pīnă la urmă, a fost lipsit de
substanţă (p. 72). Pesemne că D. Barbu n-a citit cu mintea
limpede cartea despre care a scris.
Dar universitarul bucureştean se
răfuieşte nu doar cu trecutul istoric, ci şi cu realitatea
contemporană. El e foarte supărat, de pildă, pe sinistra manie a
denunţurilor de azi: Presa
romānească a momentului arată ca ziarele americane de acum un secol:
demascarea şi denunţarea politicienilor, cu sau fără probe,
dă măsura angajamentului civic. Ministerul Educaţiei Naţionale
īi īncurajează instituţional pe studenţi să-şi
denunţe profesorii. Profesori constituiţi īn asociaţii civice
īşi denunţă global şi preventiv toţi colegii, atīt la
C.N.S.A.S., cīt şi la instituţiile īnsărcinate să verifice
declaraţiile de avere. Coaliţii ale societăţii civile fac
inventarul reclamaţiilor formulate la adresa candidaţilor īn
alegerile parlamentare şi le distribuie īn tiraje de masă. Guvernul
şi Parlamentul au constituit o agenţie naţională de
integritate a cărei activitate principală este colectarea şi
verificarea denunţurilor, reclamaţiilor şi plīngerilor
făcute de particulari īmpotriva tuturor celor care ocupă o
poziţie de prestigiu īn stat, īn partide, īn biserici, īn şcoli, īn
sindicate. Pasiunea pentru reclamaţie şi cultura denunţului
dictează, īn viaţa publică romānească, comportamentele cu
cel mai īnalt grad de acceptabilitate morală (pp. 86-87). Perspectiva
apocaliptică a distinsului profesor ţine de cea mai
prăpăstioasă fantezie. Īn realitatea documentelor
internaţionale, Romānia ocupă unul dintre ultimele locuri din Uniunea
Europeană, īn ceea ce priveşte sancţionarea corupţiei. Nu
denunţarea maladivă a ipoteticilor infractori, cum īşi īnchipuie
D. Barbu, ci chiar invers, nepedepsirea marilor corupţi reprezintă,
īn statisticile europene, adevărata noastră problemă, care ne
menţine īn subdezvoltare economică.
La fel de fantasmagorică e o altă impresie a
aceluiaşi cercetător, īnspăimīntat de eventuala deconspirare a
colaboraţioniştilor: identificīnd,
īn numele şi pe spezele statului romān, informatori īn arhiva
Securităţii, C.N.S.A.S. studiază, de fapt, natura umană
şi este chemat să evalueze moral comportamentele unor particulari.
Natura comunismului, ca regim politic represiv, rămīne, ca atare, īn afara
preocupărilor sale legale (p. 85). De bună seamă că
C.N.S.A.S. nu e interesat să cerceteze orice comportament particular (de
cīte ori am mīncat, cīte ore am dormit etc.), ci doar acele fapte personale
care au relevanţă socială (pe cine anume am turnat la
poliţia politică, īncīt i-am blocat cariera, i-am stricat familia,
i-am ştirbit libertatea etc.). Ar fi trist ca un profesor universitar
să nu facă distincţia īntre aceste două categorii de fapte
particulare.
Alte viclenii aruncate īn joc de contestatarii
studiului sīnt mai degrabă naive, la limita ridicolului. Alex. Cistelecan,
consemnīnd propunerea legislativă a Comisiei Prezidenţiale, privind
incriminarea penală a negaţionismului legat de crimele comuniste, se
preface īnspăimīntat că o asemenea măsură i-ar limita, lui
īnsuşi, dreptul de a critica Raportul:
fie sīntem pe deplin de acord cu autorii
Raportului final, şi atunci
dublăm inutil discursul lor; fie nu sīntem īn totalitate de acord cu ei,
şi atunci sīntem pasibili de negaţionism şi pedeapsa de rigoare
(p. 106). Iar sofismul e consolidat prin repetare: A nega sau a critica Raportul
īnseamnă, implicit, a nega crimele comunismului şi, pe cale de
consecinţă, īnseamnă a cădea sub incidenţa dreptului
penal (ibid.). De aici şi
pīnă la aberaţia supraetajată că obligaţia de a-l
contrazice pe Tismăneanu echivalează cu o luptă pentru
libertatea de exprimare a mai rămas un singur pas. Şi, de fapt,
realitatea e mult mai simplă, chiar dacă nu se pliază pe
adolescentinele procese de intenţie: Alex. Cistelecan asimilează o recomandare lansată īn
discuţie, cu adoptarea efectivă a unei legi; el confundă Raportul cu... īnseşi crimele
comunismului (!). Aşa cum dezbaterea ştiinţifică pe
marginea cercetărilor despre Holocaust decurge liber, de cīteva decenii,
īn schimb negarea barbariei efectiv produse e interzisă prin lege, la fel
ar trebui să se īntīmple şi īn cazul celeilalte orori a secolului XX,
comunismul. Să fie, aşadar, foarte liniştit Cistelecan jr.: īn
cazul adoptării unei asemenea legislaţii, el n-ar ajunge după
gratii pentru vina de-a comenta sarcastic Raportul
Tismăneanu, ci doar pentru eventuala contestare a
realităţilor ce-au schimonosit biografia părinţilor şi
bunicilor săi.
Adrian-Paul Iliescu, cel care īnainte de 1989 a fost,
din cīte se scrie, pătimaş propagandist PCR-ist, admite azi că
regimul comunist trebuie, indiscutabil, condamnat. Mă rog, tot e un pas
īnainte... Rezerva sa e legată, īnsă, de contribuţia
comentatorilor cu orientare făţiş anticomunistă, care ar fi
lipsiţi de legitimitate şi obiectivitate, pe acest teritoriu de
studiu. Zău? Doar comuniştii ar avea vocaţia īnnăscută
de-a dojeni comunismul? Trecem īn zbor planat peste o asemenea ipocrizie de
duzină (la urma urmei, nici Hitler sau Goering n-au produs cercetări
academice despre camerele de gazare) şi īl aşteptăm pe
Adrian-Paul Iliescu, un bun cunoscător al fenomenului, nu-i aşa?, din
interior, să-şi publice nestingherit propriul Raport final de condamnare a comunismului.
C. Rogozanu ilustrează, īn ce-l priveşte, un
banal sofism al inadecvării cronologice: el deplīnge prezentul corupt, īn
contextul căruia analiza critică a trecutului ar fi oricum
lipsită de sens: Cum īţi
poţi permite o grilă etică intransigentă īntr-un regim
democratic romānesc īn care au triumfat «valorile» fostului sistem
(ofiţerii de securitate au fost şi au rămas extrem de
implicaţi īn afacerile romāneşti, bănci, televiziuni,
asigurări, imobiliare, toate dublate de sprijin politic)? (p. 178).
Poate avea şi el dreptate, vorbind despre acum, tot astfel cum are şi Tismăneanu dreptate, vorbind
despre atunci. Īn orice caz, e
absurd să comentezi partida de fotbal reproşīndu-le jucătorilor
că nu pun mīna pe minge, conform regulilor de la handbal.
Īntr-un discurs incendiar ostentīnd numeroase
carenţe de logică şi bun-simţ, Andrei State flutură,
printre altele, cunoscutul refren cu Nu e momentul!: Dacă, imediat după 22 decembrie 1989, ca parte a procesului
revoluţionar, condamnarea [comunismului] ar fi avut sens, ea apare acum, īn această regie, suspectă
şi resentimentară (p. 206). Din păcate eu unul n-am auzit
vocea lui Andrei State, imediat după 22 decembrie 1989, condamnīnd
comunismul pe atunci, prim-planul era ocupat de Ion Iliescu şi
eşalonul doi al structurilor remanente care aveau, fireşte, alte
preocupări. Dar să stea liniştit freneticul fariseu. Crimele
fasciste sīnt analizate şi acum, după mai bine de 50 de ani. Crimele
comuniste au, aşadar, şi ele dreptul de-a fi contabilizate, chiar
şi cu o īntīrziere de 20 de ani.
Ciprian Şiulea e deranjat de faptul că Raportul Tismăneanu şi-a propus
să facă o brumă de dreptate, dīndu-le cuvīntul victimelor: perspectiva documentului īn ansamblul
său nu trebuia să fie cea a victimelor comunismului, fiind vorba de
un demers care vrea să reprezinte īntreaga societate actuală (p.
228). Mde! Cei umiliţi şi obidiţi trebuiau să fie
auziţi undeva, căci vocea torţionarilor se aude oricum mereu, de
pe toate gardurile. Dar, nici o grijă, partitura activiştilor şi
a securiştilor e acoperită, cu iodlere insistente, de Şiulea
īnsuşi. La aşa comunişti aşa analişti! Diatribele
dezgustătoare, cu care comentatorul se simte obligat să-şi
īmpăneze impresiile despre cercetarea elaborată de Comisia
Prezidenţială (Este un act
primitiv din punct de vedere intelectual şi o mostră cel puţin
neplăcută de demagogie şi propagandă, una care īmpinge
grandilocvenţa şi tonul sforăitor pīnă la
indecenţă, p. 241), definesc īntregul lui calibru conceptual
şi moral.
Nu merită mai mult de un rictus de dispreţ
opiniile unui Ovidiu Ţichindeleanu, cu insolenţa lui de a-şi
exprima īndoielile etice [sic!!
L.A.] faţă de
intransigenţa anticomunistă postcomunistă (p. 247), ori ale
unui Dan Ungureanu, ocupat şi el să repovestească, īn cheie
frivolă, băşcălioasă şi minimalizatoare,
evenimentele şi personajele vremilor trecute. Ce să-i răspunzi
celui ce ia īn derīdere oribilul decret din 1966, care interzicea avorturile
şi dispunea īncolonarea femeilor īn faţa ginecologului, cīnd el face
comparaţii zeflemitoare cu Franţa, unde avortul a fost liberalizat
doar īn 1974? Ce să-i replici junelui extaziat de genialitatea
miliţianului Eugen Barbu (Există
oare vreun rīnd din Groapa care
să nu fie mare literatură?, p. 274)? Reflexul de a-ţi
ciocăni obrazul este iluzoriu, cīnd cel din faţa ta e lipsit de respectivul
accesoriu.
Īntr-o astfel de mocirlă grandilocventă
şi stupefiantă, intervenţiile care mai īncearcă să
salveze aparenţele riscă să fie aglutinate de promiscuitatea
īnconjurătoare. Michael Shafir are tot dreptul să conteste
funcţionalitatea anumitor concepte folosite īn Raportul Tismăneanu. Gabriel Andreescu subliniază, īn mod
īntemeiat, componenţa discutabilă şi eteroclită a Comisiei
Prezidenţiale, inadecvarea terminologică şi
improprietăţile stilistice ale textului analizat, īncadrarea
juridică lacunară sau inexistentă a unor fapte prezentate.
Ce-ar mai fi de adăugat? Īn seara de 21
decembrie 1989, cīnd n-a lipsit mult să fiu īmpuşcat pe una din
străzile Clujului, nu mi-am īnchipuit că, peste mai puţin de
douăzeci de ani, voi vedea īn librării un volum cu titlul Iluzia anticomunismului. Adică, ce?
Sutele de oameni care mărşăluiam spre centrul oraşului
strigīnd Jos Ceauşescu!, Jos comunismul! aveam iluzii? Sau
gloanţele trasoare care au muşcat asfaltul, la cīţiva centimetri
de capul meu, pe cīnd eram prăbuşit īn noroi, au fost o iluzie? Sau
tīnăra Luminiţa Mişan, īmpuşcată mortal la cīţiva
metri īn stīnga mea, a fost o iluzie? Răsfoind, din această
perspectivă, īnscrierea la cuvīnt cu un asemenea titlu, īn care unii
intelectuali argumentează, cu ofilită dexteritate, nu īmpotriva
abuzurilor şi a crimelor comuniste, ci īmpotriva celor ce se
străduiesc să le condamne, am simţit brusc duhoarea pe care o
produce cocteilul dintre gauchisme
şi balcanism. Şi nu mi-a dat pace gīndul că unii dintre noi am
ieşit să protestăm īmpotriva comunismului, riscīndu-ne ori
sacrificīndu-ne viaţa, pentru ca alţii să beneficieze de
libertatea de-a recrimina īnsăşi dobīndirea acestei
libertăţi.
(ianuarie 2009)