Laszlo Alexandru

 

SFĪNTĂ TINEREŢE LEGIONARĂ

 

 

            La intervale de cīţiva ani, cu o ritmicitate imposibil de explicat īn lipsa unui proiect deliberat, numele lui Constantin Noica revine īn discuţia culturală. Această prezenţă obstinată are motive să-i nedumerească pe cunoscătorii istoriei recente. Opera lui Noica, ideile sale sīnt departe de-a fi cucerit sufragiile marelui public. (Dacă nu credeţi, faceţi o mică experienţă: opriţi oricīnd un intelectual umanist şi rugaţi-l să vă precizeze trei concepte fundamentale, care l-au īmbogăţit spiritual, după ce l-a studiat pe sihastrul de la Păltiniş. Răspunsurile din categoria “mda”, “hmm”, “păi” nu se vor pune la socoteală.) Iar cīt priveşte urmele lăsate de trecerea sa efectivă prin lume, e jale mare! Etapele lui biografice mai importante au fost marcate de compromis, ambiguitate sau trădare. Şi totuşi, iată că figura sa discutabilă a fost preluată, răsucită şi transformată īn punct de referinţă.

          Īn prima tinereţe, C. Noica a fost legionar pătimaş, chiar prim-redactor al oficiosului Buna Vestire. Arestat ulterior, īn perioada represiunii comuniste, filosoful a cedat īn anchetă, colaborīnd umil cu torţionarii, sub privirile īndurerate ale prietenilor: “Şeful [Noica] vorbeşte pe un ton supus, prompt, concentrat, care evocă un lung şi dureros dresaj. Aşa vom ajunge cu toţii. Nu contestă nimic, confirmă totul, numele mi-l pronunţă cu nepăsare, īnşiruit. (…) Examenul e scurt şi candidatul a răspuns repede şi bine. Candidatul se şi īnclină de cīteva ori” (N. Steinhardt, Jurnalul fericirii). Reeducat īn timpul detenţiei, scriitorul se propune, la ieşirea din puşcărie, īn funcţia de… “antrenor de marxism” pentru tineret. Surīsul dispreţuitor al gardianului e īmbrăţişat spontan, īntr-un zīmbet de iubire (vezi vol. Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru). Condeiul lui se īncolonează apoi īn şirul celorlalţi propagandişti care, īn publicaţia Glasul patriei, intonează muzica sferelor către exilaţii fugiţi de prea mult bine: “Adevărul lumii noastre poartă numele de socialism. Īi cunosc chipul din cărţi, īi cunosc versiunile istorice şi īi văd acum faţa romāneasc㔠(20 aprilie 1965).

          Prietenii din Occident aveau toate motivele să rămīnă perplecşi. Īn anii lui de puşcărie, se mobilizaseră şi făcuseră chiar o chetă pentru ca, din banii obţinuţi, să-l răscumpere din ghearele Securităţii. Īndată ce situaţia politică s-a mai relaxat, iar filosoful a primit permisiunea de a călători, enormă le-a fost mirarea să-l vadă transfigurat īn agent de influenţă al ceauşismului. Scriitorii romāni de vază ai exilului se aşază roată īn jurul mesagerului, īl ascultă respectuos şi īşi iau notiţe, īn timp ce Constantin Noica le explică… farmecul colaboraţionismului. “După prima călătorie, Noica a plecat refuzat de toată lumea. De Cuşa cu violenţă. De noi cu curtoazie (dar la limită). De Mircea Eliade cu tărie. De Cioran cu rīsul lui enorm cīnd dădea de ceva incredibil şi exclama, trecīndu-şi mīna prin păr, «C’est pas possible!»” (vezi Monica Lovinescu, La apa Vavilonului, vol. 2). Abia īntors īn ţară, filosoful īşi dă īntīlnire cu reprezentanţii Securităţii, le descrie cu lux de amănunte situaţiile cunoscute peste graniţă, le dă sugestii privind neutralizarea exilului anticomunist etc. (vezi, de pildă, fragmente din dosarele C.N.S.A.S. publicate īn Adevărul literar şi artistic din 29 iulie 2006, p. 4-5). Īn anii apocaliptici ai ceauşismului agonic, “magistrul” se retrage blazat īn creierul munţilor: “Noica nu s-a dus la Păltiniş ca să scape de frică, să se căiască de anii de laşitate şi trădare; s-a dus ca să transforme īn stil acest mod de a ignora esenţialul (…). Arde ţara, arde Europa, Noica se desparte de Goethe; piere limba romānă, el pledează pentru deschiderea care se īnchide, limita care nu se limitează, unicul care se divide fără să se īmpartă. (…) Are loc o impostură, e vorba totuşi de cultură, de cultura noastră, teatrul continuă, sīnt lăsaţi īn pace, cine se teme de nişte fricoşi care se joacă cu baloane nemţeşti şi greceşti şi nu se ating de popor şi de drama lui nici cu o floare, ei sīnt sus, au şi creat o limbă atīt de subtilă, că mă simt, citindu-i, ca un chinez care nu are acces la ideogramele marţiale” (vezi scrisoarea lui Ion D. Sīrbu către Mariana Şora).

          Maturitatea tristă şi senectutea controversată ale lui C. Noica au fost deja puse īn lumină de mărturiile contemporanilor. Mai rămīnea de clarificat tinereţea lui, care a prefigurat atingerea acestor “īnalte idealuri”. Un răspuns ni-l oferă apariţia recentă a lui Sorin Lavric, Noica şi mişcarea legionară (Buc., Ed. Humanitas, 2007). Care a fost chipul de adolescent al viitorului “constructor” de intelectuali? Cum a fost posibil ca o īntreagă pleiadă a intelighenţiei romāneşti (Mircea Eliade, Emil Cioran, Constantin Noica, Radu Gyr, Aron Cotruş, Horia Stamatu, Sextil Puşcariu, Ion Barbu, Traian Brăileanu ş. a.) să capituleze sub atingerea de foc a doctrinei Arhanghelului?

          Investigaţia urmăreşte două planuri, care pe alocuri se intersectează, se suprapun, iar alteori se īndepărtează: destinul colectiv al mişcării legionare şi destinul individual al lui C. Noica. Īn ambele direcţii, autorul dublează expunerea faptelor cu un bagaj consistent de răstălmăciri, omisiuni, falsificări flagrante sau exaltări suspecte. Trecutul e rescris sub ochii noştri, cu o pană tendenţioasă, muiată īn cerneala – deloc simpatic㠖 a finalităţilor prefabricate.  

          Din două, una: Sorin Lavric e ori un mare naiv (dar atunci de ce s-a apucat să scrie studii critice?), ori un mare viclean (dar atunci de ce īi consideră naivi pe cititorii săi?). Fapt este că īl vedem īmbrăţişīnd pīnă la sufocare mitologia legionară a perioadei interbelice, pe care ne-o serveşte azi, reīncălzită la incandescenţă şi deloc asezonată. Garda de Fier – ni se povesteşte cu mare seninătate – combătea trei ţinte din epoca respectivă: evreii, politicienii corupţi şi comuniştii. Dar autorul se limitează la o prezentare a ideologiei criminale, nu o dublează de o evaluare critică. Nu ne comunică īn ce măsură, din punctul său de vedere, ura antisemită a legionarilor era legitimă sau nu? Īn ce măsură invectivele īmpotriva corupţiei politicianiste nu ascundeau oare incompatibilitatea faţă de īnsăşi ideea de democraţie? Īn ce măsură Partidul Comunist, scos īn afara legii īncă dinainte de apariţia Legiunii Arhanghelului Mihail, reprezenta un pericol, sau nu era decīt o altă ţintă fictivă, inventată ad-hoc pentru uzul activismului fascist? Toate aceste “detalii” Sorin Lavric uită să ni le explice.

          Grija de căpătīi a hagiografului improvizat e să ne īnveţe cum să privim istoria. Tot la douăzeci de pagini sīntem īndemnaţi să adoptăm o perspectivă simpatetică, de īnţelegere a vremurilor: “Articolele filosofului nu pot fi judecate decīt īn raport cu această stare de spirit. A le scoate din context şi a le analiza īn sine, īn virtutea unei logici aseptice de examen de laborator, īnseamnă a face exact greşeala pe care o fac mai toţi istoricii romāni: a judeca trecutul după criteriile prezentului” (p. 215). Īi mulţumim lui Sorin Lavric pentru noutatea referitoare la existenţa unui singur tip de analiză, etern īnţepenită īn momentul comiterii gestului. Nici evoluţia timpului, nici cea a mentalităţilor, nici clarificarea perspectivelor nu ne-ar permite, aşadar, modificarea aprecierilor, redispunerea luminilor şi a umbrelor, reexaminarea faptelor. De unde acest absolutism arbitrar?

          Şi care ar trebui să fie intervalul cronologic optim pentru cercetarea adevărului istoric? Iată, de pildă, atunci cīnd oamenii mor mitraliaţi pe străzi (ca īn decembrie 1989), ni se spune că faptele sīnt prea apropiate de prezent ca să le putem aprecia obiectiv. Atunci cīnd oamenii mor spintecaţi pe străzi, iar apoi sīnt atīrnaţi īn cīrlige la abator (ca īn ianuarie 1941), ni se spune că faptele sīnt prea īndepărtate ca să le putem aprecia obiectiv. Departe – aproape: care e perspectiva potrivită pentru a condamna crima colectivă, īn Romānia?

          Iar cronicarul tinereţii noiciene, īn ciuda eforturilor sale de-a mima neutralitatea, stă īn mod clar nu de partea victimelor, ci a propagandei extremiste. Elogiile sale īnflăcărate la adresa legionarilor se revarsă cu generozitate, pe cīnd rezervele abia dacă i se īntrezăresc ici-colea, timid schiţate. Sorin Lavric aminteşte şirul de asasinate care au punctat ascensiunea politică a lui Corneliu Zelea Codreanu, dar nu demontează principiul violenţei extreme, care constituie motorul de propulsie al Mişcării. El constată antipatia generalizată (“frontul de ostilitate creat de apariţia legionarilor a strīns aproape toată clasa politică romānească īn jurul regelui”, p. 91), dar nu vrea să-i identifice cauzele: legionarii erau mişcarea teroristă care, prin intermediul manipulării, al violenţei sociale şi al crimelor rămase nepedepsite, atenta la īnseşi temeliile statului.

          Există pagini greu suportabile īn această carte. Litaniile encomiastice la adresa Căpitanului, īnălţate din paginile unei publicaţii a zilelor noastre, sīnt īn măsură să ne stīrnească uluirea: “Zelea Codreanu nu putea fi imitat, iar de subordonat nici atīt. Privirea lui se īndrepta spre un orizont la care nu ajung decīt nebunii şi vizionarii mistici. El nu voia conturi īn bancă şi vilegiaturi īn străinătate, ci imateriala mīntuire a neamului romānesc. Persecuţiile concertate la care aveau să fie supuşi legionarii, arestările prin care trecuse el şi  prin care avea să mai treacă, toate acestea nu erau īn ochii lui decīt semne că prin gura lui se rostea adevărul…” (p. 93). Patetismul de prost gust şi fervoarea stilistică diletantă n-ar avea ce căuta īn descrierea unui criminal notoriu.

          Avocatul fascismului scoate uneori din tolbă, cu dezinvoltură, comparaţii care ne taie respiraţia: “Fenomenul legionar ia amploare. Mişcarea se īntăreşte o dată cu ilegalizarea, iar simpatia faţă de legionari sporeşte cu cīt sīnt mai persecutaţi. Mecanismul istoriei din catacombele creştine ale Romei lui Nero se repetă: persecuţiile căzute asupra celor de jos macină temelia pe care se sprijină cei de sus” (p. 94). Paralela dintre mişcarea teroristă, antisemită şi antidemocrată a Gărzii de Fier şi creştinii inocenţi, prigoniţi īn catacombele antichităţii, e, fără doar şi poate, scandaloasă.

          Pe măsură ce īnaintăm īn lectură, īnţelegem că rătăcirile tīnărului Noica par să rămīnă undeva deoparte, ca pretext de spălare şi apretare a celei mai violente organizaţii ucigaşe din istoria Romāniei. Nu există demagogie, fărădelege sau crimă legionară care să nu fie atent “şlefuită”, cizelată, explicitată, īn cartea lui S. Lavric. Iată povestea lui Mihai Stelescu, fost adjunct al lui Zelea Codreanu, care īndrăzneşte să-şi conteste şeful. Deşi internat la spital, el e atacat acolo de un comando sinistru. Decemvirii īl ciuruiesc de gloanţe şi īi ciopīrţesc cadavrul, cu topoarele. Credeţi că această faptă, de extremă oroare, stīrneşte azi vreo disociere īn mintea “istoricului” publicat de Editura Humanitas din Bucureşti? Nici pomeneală! El se mulţumeşte să consemneze predarea benevolă a Decemvirilor (ale căror nume – īn semn de omagiu? – ni le īnşiră) şi notează grandilocvent: “Codreanu este atīt de afectat de trădarea lui Stelescu, īncīt īşi pedepseşte lipsa de discernămīnt cu care īl acceptase pe līngă el printr-un ordaliţiu nocturn: timp de şase luni, va dormi pe duşumeaua goală pentru a-şi ispăşi greşeala” (p. 133). Sorin Lavric vădeşte un straniu analfabetism etic īn judecarea realităţilor. Pentru el e mai semnificativ că ordonatorul căsăpirii nu doarme o vreme pe moale, decīt că o haită de zece pitecantropi ciuruiesc şi ciopīrţesc un om īntr-un spital! Citind această carte, putem vedea strīnsa īnrudire dintre imbecilitate şi asasinat.

          Hagiograful nu īşi propune şi nu realizează o dezbatere critică matură, referitoare eventual la strategiile de comunicare publică şi de recrutare a aderenţilor Mişcării Legionare. Comentatorul ia fapte istorice punctuale – cum ar fi moartea “camarazilor” Moţa şi Marin pe frontul din Spania – şi le īnfăşoară īn patetisme lacrimogene de cel mai ridicol prost gust: “La vestea morţii lui Moţa, Codreanu a izbucnit īn plīns. Īşi pierduse cumnatul (Moţa era căsătorit cu sora lui, Iridenta [sic! – L.A.] Codreanu) şi mai ales īşi pierduse mīna dreaptă, cu care-i condusese pīnă atunci pe legionari. Se pare că pierderea l-a marcat profund pe Codreanu, schimbīndu-l: a devenit mai interiorizat, mai chibzuit, iar īnfăţişarea lui a căpătat şlefuirea pe care suferinţa o dă de obicei oamenilor” (p. 136). Puhoiul de neghiobie reuşeşte uneori să mai descreţească fruntea cititorului.

          Şi dacă tot n-a scăpat Căpitanul necompătimit, pentru supliciul de-a fi dormit pe jos īn vreme ce duşmanul lui era hăcuit ca-n preistorie, cu atīt mai vīrtos se cuvenea tămīiată doctrina care a condus la asemenea grozăvii: “Legionarismul este trecerea de la ordinea interioară la ordinea exterioară, este īnchegarea treptată a unei frumuseţi externe pe baza unei iradieri spirituale ce vine din interior. Căci nu poţi schimba lumea dacă nu te schimbi mai īntīi pe tine, dacă nu devii un altul, cu totul nou, un altul īnfiorător de bun a cărui atitudine să transfigureze Romānia şi a cărui prezenţă să-i oblige pe ceilalţi să-ţi imite comportamentul” (p. 192). Cu alte două-trei asemenea “imitări de comportament” pe stilul Decemvirilor, deveneam cu toţii “īnfiorător de buni” pentru societatea canibalistă multilateral dezvoltată…

          Imberbul publicist de la Humanitas, īn timp ce īşi īnalţă indigestele elogii la adresa Legiunii şi a Căpitanului, nu pierde ocazia de a falsifica istoria. Īn acest scop, el introduce o scandaloasă distincţie īn tipologia asasinatelor politice: “memoria colectivă reţine crima făcută cu propria mīnă, iar nu crima făcută prin intermediari. Căci una e să omori dīnd ordin jandarmilor sau militarilor s-o facă, şi alta e să omori apăsīnd tu īnsuţi pe trăgaci. Īn realitate, ambele sīnt crime, atīt doar că una poate fi muşamalizată, iar cealaltă, nu. Deosebirea dintre legionari şi celelalte partide este că primii au omorīt cu propriile mīini, īn timp ce ultimele au omorīt folosind ca intermediari slujbaşii instituţiilor statului [sic! – L.A.]. Chiar dacă legionarii au săvīrşit mai puţine crime decīt adversarii lor [sic! – L.A.], memoria selectivă a posterităţii a reţinut faptul că numai legionarii au fost criminali şi, lucru mult mai grav, că tot ei au introdus violenţa pe scena politică interbelic㔠(p. 246). Iresponsabila aşezare a crimei pe cīntar, cu scopul de-a inocenta Garda de Fier, continuă īn trombă: “Şi astfel, īn următorii ani, legionarii vor omorī 67 de oameni: Armand Călinescu, cei 64 de la Jilava, Nicolae Iorga şi Virgil Madgearu”, īn timp ce regele Carol al II-lea a scăpat cu fuga, deşi “omorīse – ce-i drept, nu cu mīna lui – mai mulţi oameni decīt aveau să omoare legionarii īn toată istoria lor” (p. 157). Sorin Lavric recurge la cele mai descalificante viclenii şi diversiuni pentru a rescrie faptele istorice. El aşază pe acelaşi cīntar partide şi personalităţi istorice, care şi-au asumat programe politico-economice de guvernare a Romāniei, pe de o parte, şi o mişcare anarhistă, antisemită, pe de altă parte. El “analizeaz㔠tipologia asasinatului, pentru a-i īncărca la socoteală pe unii şi a-i descărca pe alţii. El numără doar 67 de oameni ucişi de Garda de Fier, “uitīnd” de la socoteala cadavrelor pe prefectul de poliţie Manciu, pe premierul I.G. Duca, pe fostul complice Stelescu  etc. (De ce? Fiindcă aceştia au pierit mai devreme?). El menţionează măcelul de la Jilava, dar tace chitic īn legătură cu pogromul de la Bucureşti, unde au fost ucişi cel puţin 125 de evrei. (De ce? Evreii răpuşi de instigarea legionară nu erau tot fiinţe umane?) E totuşi o crīncenă nesimţire să treci pe răboj doar politicienii asasinaţi, dar să uiţi victimele evreieşti ale aceloraşi descreieraţi. Nu manipulīnd cifrele morţilor īnfrumuseţăm ororile trecutului!

          La fel de lamentabilă e tentativa lui Sorin Lavric de a relativiza responsabilitatea legionară īn uciderea a doi prim-miniştri ai Romāniei. “A intra īn dedesubturile asasinării lui Duca īnseamnă a păşi pe nisipuri mişcătoare” – ne spune īnţeleptul manipulator –, căci regele Carol al II-lea pesemne fusese anunţat īn prealabil de serviciile secrete, dar n-a luat măsuri de protecţie (vezi p. 102). Armand Călinescu e adevărat că a pierit īmpuşcat de opt legionari, dar asasinatul s-ar fi petrecut sub ochii şefului Serviciului Secret de Informaţii, ceea ce sugerează un complot al regelui (vezi p. 167). Atunci cīnd S. Lavric nu diminuează tendenţios cifra victimelor, are grijă să strecoare dubiul privind dedesubturile crimei. O altă manevră intelectuală profund necinstită.

          Gardiştii au avut diverşi adversari de-a lungul vremii. Mai toţi sīnt aici mīnjiţi cu sīrg de veninosul comentator, īn semn de tardivă revanşă. Regele Carol al II-lea ar avea mai multe victime pe conştiinţă decīt pistolarii de la Casa Verde (p. 157). Mareşalul Antonescu era “suferind de o surescitare psihică permanentă, o irascibilitate pusă de contemporani pe seama unui sifilis netratat la timp” (p. 253). După sfīrşitul celui de-al doilea război mondial, prigoana comunistă ar fi fost īndreptată preponderent īmpotriva gardiştilor: “Statisticile arată că două treimi dintre deţinuţii politici din Romānia au fost legionari” (p. 268). Īn realitate, represiunea comunistă a acţionat īmpotriva unor īntregi categorii politice, sociale sau profesionale, printre care s-au aflat şi legionarii, dar nu cu preponderenţă. Acest Pinocchio al istoriei romanţate aruncă īn derizoriu, cu un singur gest, detenţia politică suferită de ţărănişti, liberali şi social-democraţi, de boieri, chiaburi şi ţărani, de greco-catolici şi protestanţi, de intelectuali şi de… jucătorii de bridge. A revendica prioritatea suferinţelor legionare īn detenţia comunistă reprezintă mai mult decīt o impertinenţă: o impietate.

          Iar impresia c㠓nici o altă categorie nu a fost mai urmărită, mai hărţuită şi mai persecutată īn timpul lui Ceauşescu decīt foştii legionari sau simpatizanţi legionari” (p. 291) constituie o banală intoxicare cu verde de Paris. Gardiştii bătrīni trăgeau sfori şi făceau bani īn exil, cei tineri īncă erau pionieri sau utecişti – de unde persecuţiile?...

          Mecanismul mental al lui Sorin Lavric este vulgar, īn elementaritatea sa: legionarii au fost nişte băieţi cam apucaţi, dar ne voiau tot binele din lume. Adversarii lor erau fie intriganţi, fie lipsiţi de scrupule, fie sifilitici, fie comunişti. Iată ce īnseamnă să ţii prea mult sub pernă Cărticica şefului de cuib: te trezeşti cu denivelări.

          De la “istoricul” publicat de Editura Humanitas aflăm de asemeni interesanta noutate că rebeliunea legionară nici măcar n-a existat! A fost doar o lovitură de stat, pusă la cale de mareşalul Antonescu, īmpreună cu aliaţii hitlerişti, pentru debarcarea partenerilor de guvernare (vezi p. 254). Fireşte, potrivit noului manual Roller cu volanul pe dreapta, n-au existat nici cele două zile de barbarie publică, măceluri şi pogrom antisemit, puse la cale de Garda de Fier, īnainte ca trupele armatei romāne să intervină. Inovaţiile istorice, pe care Sorin Lavric ni le comunică senin, din vīrful condeiului, continuă fără īntrerupere. Pe vremea regimului dictatorial al mareşalului Antonescu, “libertăţile individuale nu au fost alterate semnificativ” (p. 256). Ba chiar, printr-o grosolană manevră de ascundere a criminalilor printre victime, “singurii care au avut de suferit veritabile represalii au fost legionarii şi evreii” (p. 256). Ochelarii de cal purtaţi de noul cercetător sīnt de-a dreptul… reflectorizanţi.

          Şi la ce bun toate aceste răstălmăciri, toate aceste omisiuni, toate aceste falsificări flagrante, toate aceste exaltări suspecte? Īn ecuaţia “Noica şi Mişcarea Legionară”, pentru a-l reabilita pe primul, era necesară inocentarea celui de-al doilea element. Iar pentru a spăla imaginea criminalilor politici īn serie, trebuia rescrisă istoria recentă a Romāniei. Deci, la treabă, nepoate!

          Dacă legionarii beneficiază de contextualizări, scuze şi circumstanţe atenuante, cu atīt mai mică va fi vina lui Constantin Noica pentru a fi scris, doar o scurtă perioadă, articole fasciste. Adeziunea lui nu e, Doamne fereşte, motivată de vreun interes politic, ci reflectă opţiunea unui om cinstit, ale cărui fapte nu pot fi decīt măreţe: “Noica nu era omul ale cărui gesturi să fie lipsite de substanţă interioară: era un om integru, un intelectual de o netăgăduită onestitate, şi de aceea ar fi nefiresc să ni-l īnchipuim săvīrşind un gest atīt de īncărcat de consecinţe, fără o īndelungată deliberare lăuntric㔠(p. 142-143).

            Atunci cīnd Noica publică texte īn care atacă democraţia (“Să continuăm să fim democraţi? Foarte bine, dar pentru cītă vreme? (…) Dacă o doctrină a reuşit să se compromită atīt de repede, vom mai putea avea răbdare să aşteptăm, cuminţi, ani de zile, reabilitarea ei?”), totul e justificabil, īn ochelarii hagiografului, prin realităţile interbelice corupte (p. 118). Atunci cīnd Noica se lansează īmpotriva evreilor (de ce lipsesc citatele acuzatoare īn această direcţie, din cercetarea lui S. Lavric?), se insistă pe “moderaţia” şi pe “politeţea” antisemitului (p. 117). De altfel īntregul efort al comentatorului este de-a face piruete īn jurul compromisurilor noiciene. El recurge chiar la ideea de a găsi patru etape īn “traseul evoluţiei interioare a lui Noica”: 1930-1938, raţionalismul; 1939-1948, adeziunea legionară, coincizīnd şi cu “trezirea interesului pentru religie, Dumnezeu şi teologie”; 1949-1968, ostracizarea; 1969-1987, apogeul, ieşirea pe scena publică. Filosoful e īn permanenţă deculpabilizat, insistīndu-se c㠓orbirea” lui fascistă a fost de scurtă durată şi ea īnsăşi a fost explicabilă prin circumstanţa crezului religios.

          Sorin Lavric nu pare frămīntat de neverosimilitatea ipotezelor sale (cīţi intelectuali raţionalişti au mai ajuns la performanţa de-a crede īn Dumnezeu, la comandă, doar timp de nouă ani?! De ce trebuia īnhămată şi religia la justificarea fascismului?). El nu e interesat, din păcate, nici de opiniile altor specialişti care, īnaintea lui, s-au aplecat asupra biobibliografiei lui Noica. Iat-o, de pildă, pe Alexandra Laignel-Lavastine, care subliniază că cele “patru etape” nu pot fi chiar atīt de net delimitate (vezi vol. Filosofie şi naţionalism. Paradoxul Noica, Buc., Ed. Humanitas, 1998, p. 213 şi urm.). C. Noica a avut convingeri xenofobe īncă dinainte de convertirea sa gardistă. “Trebuie īnţeles odată pentru totdeauna că nu ne mai putem mulţumi să evoluăm īn umbra unei singure culturi, chiar strălucitoare” (scria el īn articolul Noi şi cultura străină, din 1933; a se vedea şi articolul Să nu copiem străinătatea!, din 1934). Telegrama de adeziune a lui C. Noica la legionarism, īntr-un gest “spontan” de protest, la uciderea lui Corneliu Zelea Codreanu, e doar un impuls romantic. Germenii naţionalismului şi ai xenofobiei erau deja adīnc implantaţi īn convingerile sale. Momentul “convertirii” a constituit nu o schimbare de direcţie, ci o arătare la faţă. “Nu numai că Noica n-are nimic de obiectat faţă de crima şi arbitrarul ce domneau atunci īn oraşele Romāniei, dar le mai şi justifică, fără să rişte, ce-i drept, mare lucru, de vreme ce principalii instigatori erau īn fruntea ţării: «Unde sīnt actele de violenţă, sau pur şi simplu de huliganism şi indisciplină ce le-au fost reproşate legionarilor?», īntreabă el īn textul din 21 septembrie. «Căci violenţa nu ţine īntotdeauna de orbire; ţine, uneori, de setea purităţii. Căpitanul şi Moţa au lovit. Mulţi dintre cei de tot buni au lovit. Dar au lovit fiindcă gestul lor avea un sens purificator pentru sufletul neamului»”.

          Analiza de mai sus e inclusă īn consistenta monografie publicată, cīţiva ani mai devreme, de Alexandra Laignel-Lavastine. Īntrucīt ea “păcătuieşte” printr-o abordare precisă, riguroasă, lucidă, nu ne mirăm că noul comentator nici măcar nu-i aminteşte existenţa. Nu ne mirăm: ne indignăm. După cum beţe īn roatele discursului mitologizant i-ar fi pus şi citatele vădit antisemite din opera “magistrului”. S. Lavric nu-şi permite asemenea “īndrăzneli”, pe care cercetătoarea franceză le-a exersat deja acum cīţiva ani, ridicīnd vălul de pe această blamabilă direcţie de gīndire a filosofului. “Nu e de ajuns să spui: «Jos jidanii şi īnstrăinaţii!», ci trebuie să devii tu īnsuţi un ins īn stare să īnfrunţi pe străini şi īnstrăinaţi. Trebuie altă educaţie decīt cea obişnuită a politicii: una aspră, ostăşească, tinereasc㔠(vezi Limpeziri pentru o Romānie legionară, articol al lui C. Noica din 1940).

          Miza principală a cărţii lui Sorin Lavric, pe care autorul o clamează chiar şi pe coperta posterioară, constă īn explicarea faptului c㠓atīţia băieţi buni”, printre care īnsuşi Noica, au trecut de partea unei mişcări ne-bune. Dar justificările propuse de el cad pe rīnd, ca popicele. Manevra de inocentare generalizată a Mişcării Legionare este neavenită şi reflectă un avorton de gīndire. Antisemitismul flagrant al lui C. Noica rămīne aici neexplicat, neilustrat, ba chiar tinde a fi eludat. Scuza credinţei sale religioase de moment rămīne implauzibilă. Ipoteza… exacerbării intelectuale, datorită pericolului permanent (“Noica a trăit īn acele luni precaritatea iremediabilă a propriei vieţi. I s-a părut că viaţa sa e periclitată īn măsura īn care, prin ceea ce se īntīmpla īn jurul său, a avut revelaţia că face parte dintr-un popor a cărui existenţă īn īntregul ei era periclitată printr-o proastă aşezare īn istorie (…). Oamenii care aderaseră la Legiune erau cuplaţi la un regim de existenţă de tip convulsivo-paroxistic”, p. 252) e la fel de abuzivă şi arbitrară. Hagiograful recurge din nou la sofisme deculpabilizatoare, inversīnd datele problemei. El nu vrea să observe c㠓paroxismele convulsionare” ale crimelor legionare oglindeau o strategie ofensivă. Departe de a apăra ceva, fie şi “precaritatea propriei vieţi”, ei atacau, īn realitate, īnsăşi precaritatea statului romān.

          Pīnă la urmă, eşecul principalei sale direcţii de investigaţie e asumat explicit de către autor: “Rămīne una dintre marile necunoscute ale firii umane fenomenul acesta atīt de incontrolabil şi atīt de imprevizibil căruia i-a căzut pradă Noica: īndrăcirea pe care a suferit-o atunci cīnd şi-a pus credinţa īn slujba «binelui suprem»” (p. 251). Dacă fenomenul pe care şi l-a propus spre studiu īi rămīne īn continuare ca o mare necunoscută, la ce i-au folosit lui Sorin Lavric cele peste 300 de pagini de poliloghie, cu note şi bibliografie īnainte de cuprins? Pentru o reabilitare mascată, Mişcarea Legionară simţea oare nevoia unei pseudomonografii despre Constantin Noica?

          Spre sfīrşitul lecturii īnţelegem că această carte nu ne ajută prea mult īn plan istoric. Ce noutăţi incontestabile am aflat din paginile ei? Numele criminalilor Decemviri? Numele asasinilor Nicadori? Prenumele ilariant al surorii lui Corneliu Zelea Codreanu? Dar poate că e vorba, atunci, despre o inocentă fabulaţie literară, pe care trebuie s-o considerăm ca atare, pronunţīndu-ne asupra virtuţilor ei artistice. Am face-o cu plăcere, dacă bīlbīielile sale stilistice şi gramaticale nu ne-ar stīrni decepţia. Pīnă la noi cercetări, īn limba romānă predicatul trebuie acordat cu subiectul: “Moartea lui Ferdinand şi vīrsta prea mică a lui Mihai a făcut ca…” (p. 58). Īntre subiect şi predicat, virgula nu se foloseşte: “…fără Dumnezeu orice popor, se stinge…” (p. 89). Identificarea genului gramatical corect rămīne o permanentă căutare: Codreanu īşi lua īn serios “rolul pe care imaginaţia colectivă i-o atribuise” (p. 50); “…cercurile politice de la Paris şi Londra, ale căror reprezentanţi…” (p. 91). Pleonasmul comprimă sarea şi piperul semidoctului: “…un ritual mnemotehnic menit a īntări īn amintire legătura dintre…” (p. 102). Cacofonia rămīne la fel de dizgraţioasă: “Noica īşi publică cartea de debut” (p. 123). Repetiţiile sacadate oferă imaginea gīndirii īmpiedicate: “Īn fond, dacă atīţia tineri au ales filozofia īn perioada interbelică, simţind că, orice ar fi făcut, nu aveau īncotro şi tot la filozofie trebuiau să se īntoarcă, dacă filozofia a devenit, aşadar, un modus vivendi pentru nişte tineri cărora, probabil, īn altă situaţie, nici nu le-ar fi trecut prin cap să facă filozofia, dacă īn plus aceiaşi tineri aveau să intre īn aventura legionară cu preţul frīngerii destinelor lor, toate acestea s-au petrecut pentru că, prin mīna imprevizibilă a destinului, Nae Ionescu ţinea cursuri la Facultatea de Filozofie din Bucureşti” (p. 60).

          Ce perspective poate avea, īn cultura romānă de azi, o carte care istorică nu este, căci răstălmăceşte şi falsifică cele mai evidente fapte ale trecutului? Biografică nu este, căci explicitează gesturile reprobabile ale protagonistului printr-o… mare necunoscută? Filosofică nu este, căci rămīne doar fals-descriptivă şi deloc interpretativă? Literară nu este, căci denotă elementare carenţe de expresie? Marea ei şansă ţine de faptul că, īncercīnd să purifice trecutul corupt al lui Constantin Noica, vine īn īntīmpinarea Editurii Humanitas şi a sateliţilor ei, care de ani īn şir cădelniţează la edificarea unui mausoleu al Filosofului Exemplar. Astfel stīnd lucrurile, īi prevedem cercetării lui Sorin Lavric un viitor mare, presărat cu diplome, premii şi elogii deşănţate (care au şi īnceput să se facă auzite).