Ovidiu Pecican
UN ISTORIC AL ROMÂNIEI INTERBELICE
Dificultatea
de a-l situa corect în context istoriografic pe Jean Ancel vine din
circumstanţele biografiei sale. Prin naştere (1940, Iaşi),
primii ani de studii specializate – la universitatea ieşeană, în
domeniul istoriei (până în 1959) – şi problematica abordată de
lucrările sale, el îşi leagă numele într-un mod solid de România
şi trecutul contemporan al acesteia. Prin emigrarea în Israel, cele
două masterate – istorie şi arhivistică – prin care şi-a continuat
studiile din cadrul Universităţii Ebraice din Ierusalim (din 1963)
şi prin interesul constant, obstinat, pentru problematica Holocaustului în
România, el aparţine, neîndoielnic, cercului istoricilor israelieni. El
este, în consecinţă, că o vrea sau că nu o vrea, deopotrivă,
istoric român şi istoric evreu; ilustrat în câmpul studiilor
româneşti, dar şi al studiilor iudaice. De altfel, opera sa, profund
conectată la locurile de unde a plecat, conţine şi o
neîndoielnică dimensiune universalistă. Iată ce spune autorul
într-unul din textele sale: „Hitler a destăinuit lui Antonescu cele
două mari secrete ale regimului nazist înainte de a fi puse în aplicare:
Planul Barbarosa şi «Liniile directoare pentru tratarea evreilor din
Răsărit», adică planul de exterminare a evreilor din Uniunea
Sovietică” (Surse arhivistice despre Holocaustul din România). Or,
asemenea precizări depăşesc sfera de interes a istoriei
româneşti ori a studiilor asupra Holocaustului, încadrându-se printre
contribuţiile de istorie contemporană universală.
Datorită
acestei împrejurări, marile cărţi ale lui Jean Ancel, de la
colecţiile de documente la monografiile ample privitoare la Shoah în
România, merită să fie studiate cu atenţie chiar şi dincolo
de eventuala orientare a cititorului – specializat sau nu – către un anume
subiect particular. Ceea ce aduce autorul în pagină este, până la
urmă, cea mai importantă tragedie colectivă a lumii contemporane,
dincolo de criza istorică a Europei din finalul lumii interbelice şi
chiar neluând seama la locul unde ea s-a petrecut. Vreau să spun că
nu trebuie să fii interesat de România pentru a citi pasionat, sub
presiune, într-o echilibristică sufletească indescriptibilă,
capitolele pe care, atent la acurateţea reconstituirii, scribul le codifică
urmând îndeaproape documentele.
Din
acest punct de vedere, Jean Ancel se aseamănă, îndrăznesc
să spun, dincolo de orice obstacol posibil, cu un alt scotocitor al
arhivelor şi un alt suflet sensibil la vicisitudinile traversate de
poporul lui: David Prodan. Pornind tot de la documentaţia aluvionară
pitită prin diverse fonduri mai mult sau mai puţin accesibile,
abordându-le cu stăruinţă decenii de-a rândul, şi acest
investigator transilvănean al modernităţii româneşti s-a
simţit chemat să restituie, scoţând din uitare, lupta pentru
supravieţuire a ţărănimii române ajunse în sec. al
XVIII-lea la o saturaţie a vicisitudinilor. Aici însă comparaţia
se opreşte. Una este să fii umilit şi obidit,
năpăstuit şi împilat, fie şi generaţie de
generaţie, şi cu totul altceva e să se urmărească din
răsputeri, cu toate mijloacele puse la dispoziţie de puterea
statului, extincţia unei etnii, rase şi religii.
Un
suflu epopeic de tragedie traversează fundalul paginilor lui Jean Ancel
din cele patru volume ale cărţii Contribuţii
la istoria României. Problema evreiască (1933 - 1944) (2 volume, fiecare
cu câte două părţi, apărute în original în 2000 şi,
respectiv, 2002, iar la Ed. Hasefer, în română, în 2001 şi,
respectiv, 2003). Titlul cărţii, cu aparenţa sa cenuşie, se
vădeşte de un sarcasm enorm, odată intrat în contact cu
conţinuturile acute ale explorării. Guvernul Goga – Cuza („al doilea
guvern antisemit din Europa”), dictatura regală şi planul ei de
„înlăturare civilizată” a evreilor din România, „rinocerizarea”
intelectualilor români, atitudinea Patriarhiei Ortodoxe, apoi românizarea...
averilor (prădarea şi confiscarea cu acte în regulă a
avuţiilor evreimii române), pogromurile, românizarea... sufletelor şi
infernul experienţei concentraţionare din Transnistria, antonescianismul
şi soluţia finală sunt, în linii mari, jaloanele stabilite de
autor pe calea unei reconstituiri comparabile ca proporţii şi anvergură
cu Arhipelagul Gulag. Însă acolo
unde Soljeniţân porneşte în principal de la sute, mii de
relatări orale ale martorilor deportărilor în lagărele sovietice
ale indezirabililor regimului roşu, Ancel se bizuie pe documente oficiale irefutabile,
confruntate unele cu altele şi puse în oglindă, completând
informaţiile dintr-un fond, să zicem, sovietic, cu altele, din arhivele
naziste recuperate de învingătorii ultimei conflagraţii mondiale. Şi
iarăşi, cu precizarea că, dacă în Gulag ajungeai arestat
fie şi datorită unei vini imaginare, abuzive, dar totuşi, a unui
pretext ce se lega de o opţiune anume a persoanei în cauză (lipsa de
aderenţă la regim sau insuficienta credibilitate a adeziunii), Shoah
a presupus mereu însuşi faptul apartenenţei la poporul ales, necontând
nici chiar convertirile religioase, abjurările ori renegările, deci
nelăsând nici o cale de scăpare evreilor.
Preludiu la asasinat. Pogromul de la
Iaşi, 29 iunie 1941 (ediţia iniţială în 2003,
traducerea românească de la Ed. Polirom, Iaşi, 2005) reia şi
detaliază – cu o minuţie pozitivistă dublată de acutul
simţ al problematizării de care dispune autorul – unul dintre
capitolele vastei panorame reconstituite anterior, focalizând asupra unui
episod de dezlănţuire bestială organizată, de factura celui
surprins de Gross în Vecinii,
monografia sumbră a evenimentelor din târguşorul polonez Jedwabne. După
cum observa Alexandru-Florin Platon, „Amplu documentată, cartea lui Jean
Ancel reaşează în lumina crudă a adevărului unul din cele
mai triste evenimente din istoria contemporană românească. Ea ar
trebui să fie o lectură obligatorie pentru toţi cei care
continuă să aibă o viziune idilică despre relaţiile
dintre români şi evrei şi să se îndoiască de existenţa
Holocaustului în România” („Barbaria cu faţă umană”, în
Contrafort, nr. 7-8, iulie – august 2005). Dar şi pentru ceilalţi,
aş adăuga, ca unul care, ca efect al tăcerii dense ce înconjura
subiectul în istoriografia română, am fost tentat multă vreme să
îi subestimez dimensiunile, chiar şi după ce am aflat despre
eveniment.
Aici
este, de fapt, locul de a reveni şi la identitatea de istoric român a
acestui autor israelian al Shoah. Aflată în prima etapă a
receptării operei sale, cultura noastră traversează încă o
stare prelungită de şoc, după cum o mărturisesc sporadicele
ecouri pe care traducerea cărţilor lui Jean Ancel le-a stârnit în
mediile de specialitate. Tăcerea regimului comunist, refuzul
naţionaliştilor români – şi chiar a democraţilor cu o
înţelegere îngustă a noţiunii de patriotism – de a accepta adevărul
ororii dezvăluite metodic de cercetătorul de la Institutul Yad Vashem,
contestările unor autori diverşi (de la Paul Goma şi Ion Coja la
Teşu Solomovici) nu împiedică înţelegerea circumstanţei
elementare că aceia care se interesează de trecutul României nu se
pot limita la elogieri şi lamentări. Se cuvin asumate şi faptele
faţă de care simţim nevoia unui radical divorţ, a
dezavuării. Abominabile, demoralizante, ele trebuie cercetate şi
cunoscute, cu speranţa înţelegerii resorturilor care au condus la astfel
de dezvoltări şi cu hotărârea de a nu lăsa ca ele să
se repete.
Nu
este deloc uşor să metabolizezi darurile făcute de Jean Ancel. E
vorba despre timpuri care încă se întrezăresc în geana de lumină
a zilei care abia a trecut. Se cuvine însă recunoscută măiestria
profesională a investigatorului, curajul civic al cetăţeanului,
curajul de a reveni mereu de unde s-a plecat, în numele strădaniei de a
înţelege mai bine.
Din
acest punct de vedere, odată în plus, Jean Ancel face un serviciu enorm
istoriografiei române, ridicând colţul draperiei mortuare ce acoperă
chipul hidos al intoleranţei antisemite şi procedând la anatomia
acesteia spre binele tuturor celor afectaţi de cele petrecute şi
aspirând la un altfel de viitor. Atunci când vorbim despre România dintre cele
două războaie nu mai putem mitiza perioada, neţinând seama
şi de drasticele somaţii ale chemării la realitate. Succesiune
de dictaturi după 1938, cu politici minoritare antidemocratice – aşa
cum arăta Irina Livezeanu într-o monografie –, cu o intelectualitate în
bună măsură xenofobă, la fel ca politicienii, dar mai ales
cu un aparat de stat alunecat tot mai decis către soluţia
exterminării evreilor şi a romilor, vremea dintre 1938 şi 1944
face ca imaginea de până mai ieri a unei Românii aureolate numai de
progresele de după întregirea statală să trebuiască
amendată. Din panoplia istoricilor substanţiali, care au avut darul
şi harul de a modifica percepţia publică asupra trecutului
românesc face, prin urmare, parte şi Jean Ancel, membru în Comisia Wiesel
pentru Studierea Holocaustului în România, excelent scormonitor al arhivelor
lumii, dar, înainte de toate, un fost student la română şi istorie
dat afară din universitatea ieşeană şi, mai apoi, fost
combatant în câteva războaie israeliene. Cunoscând acestea chiar din gura
lui, îmi vine să cred că istoria pe care o scriem este, până la
urmă, şi o încercare de a pricepe propriul nostru trecut personal. De
a-l pricepe şi, eventual, accepta. De a participa la o judecată
nepărtinitoare.