Laszlo Alexandru
“CE MINTE, CE
MINTE...!”
Într-un banc politic
(subversiv) din Epoca de Aur, zelosul activist de partid, în timp ce îl soarbe
din priviri pe secretarul-general perorînd la tribuna unui congres, mormăie
admirativ împrejur: “Ce minte, ce minte…!”.
Zîmbetul schiţat la auzul bancului nu e totuşi în măsură
să clarifice ambiguitatea fundamentală: dictatorul peltic era
apreciat pentru mintea sa, ori pentru capacitatea de-a minţi fluent? Sau poate
că cele două se intersectează: cine are minte ştie să
mintă?! Sau admiraţia afişată ascundea oare defăimarea
mascată?
Această
situaţie mi-a revenit în memorie zilele trecute, pe cînd pescuiam din
presa culturală noi semne flagrante ale inteligenţei în acţiune.
N-am fost surprins să reîntîlnesc impresiile impertinente ale unui Ciprian
Şiulea, care se iţeau din co(t)loanele unor publicaţii de
prestigiu. Fireşte că mă refer la acelaşi C. Şiulea
care, acum doi ani, cu grobianism şi fără scrupule excesive,
punea semnul egalităţii între lupta împotriva cancerului şi
cancer, între judecarea crimei şi crimă, atunci cînd scria: “Ceea ce face din anticomunismul şi
comunismul româneşti fenomene esenţial identice este demagogia”.
Junele detractor avea încă de-atunci o măsea veninoasă împotriva
intelectualilor care-şi iau libertatea (ori îşi asumă datoria!)
de a da în vileag crimele comunismului. Dar vanitatea lui ţîfnoasă mai
căuta staniolul colorat, pentru a înfăşura otrava
conţinutului în sclipirile ambalajului. Neputînd justifica în mod
transparent ostilitatea sa la adresa discursurilor anticomuniste, eseistul o
dădea pe după vişin: ba că ele sînt anacronice, ba că
sînt resentimentare, ba că nu sînt… analitice (?), ba că sînt
ipocrite.
Văzînd cu cît
zel îi persiflează Ciprian Şiulea pe adversarii totalitarismului,
mi-am zis că poate deţine el secretul discursului anticomunist ideal:
unul care să nu fie ranchiunos, să fie adînc conceptualizat, de o
mare fineţe interpretativă şi cu bogate exemple istorice.
Aşteptam, aşadar, cu vagă nerăbdare, să ne arate în
sfîrşit C. Şiulea cum ar fi trebuit, noi toţi, să dezbatem
şi să combatem regimul criminal care a batjocorit vreo trei
generaţii de români. Eu am rămas cu aşteptarea, el cu
oţăreala.
Apariţia
Raportului asupra ororilor comunismului, realizat de un colectiv de
cercetători coordonat de Vladimir Tismăneanu, i-a dat însă adolescentului
întîrziat noi prilejuri de a-şi arăta poalele în public. Făcîndu-se
că uită de crimele rezultate din întîlnirea întîmplătoare dintre
o seceră şi un ciocan pe spinarea unor nefericiţi, opiniomanul
rupe stoluri de lănci împotriva specialiştilor. Acestora, vezi Doamne,
“în afara anticomunismului retardat
(sic! – L.A.), de serviciu al
tranziţiei, le lipseşte o opţiune şi o viziune clară
asupra comunismului românesc” (vezi Timpul,
nr. 2/2007, p. 3). Să trecem deocamdată peste “anticomunismul retardat”, care constituie pesemne un concept mai
nou, ale cărui valenţe complexe ne scapă. Dar în limba
română predicatul ar trebui să se acorde, măcar în zilele de
sărbătoare, cu subiectele sale (“le
lipseşte o opţiune şi o viziune”). Noroc cu lampadoforul
nostru, care a răguşit gramatical de la chibiţatul pe tuşa
mică! “Intelectualii români au ratat
condamnarea postumă a comunismului, aşa cum rataseră şi
momentul rezistenţei faţă de comunismul real” – îşi
marchează vanitos un autogol Şiulea, ajutîndu-ne să pricepem
că el, unul, nu e intelectual român, căci la capitolul
rezistenţei la comunismul real a absentat cu brio, iar cît priveşte
condamnarea postumă a dictaturii, contribuţia lui e consemnabilă
doar la subparagraful “Năbădăioşi firoscoşi”. “Cred că românii ar trebui să se
simtă indignaţi de acest Raport care vituperează inutil
comunismul”, ne transmite c-o falcă-n cer şi una-n pămînt
comentatorul. Acuma, deh! Dacă în categoria “românilor” intră, pentru
alde Şiulea, doar torţionarii, doar securiştii, atunci
într-adevăr aceste categorii au de ce să fie indignate că se “vituperează inutil comunismul”.
Dar noi ceilalţi, nedreptăţiţii, victimizaţii,
parcă sîntem ceva mai mulţi de două-trei milioane… Pentru cine
şi în numele cui vorbeşte Ciprian Şiulea?
Care, dîndu-şi
imense ifose aristocratice, pare a coborî cu hîrzobul direct din ceruri: “Discursul
public despre anticomunism al lui Vladimir Tismăneanu (…) este
foarte plat şi clişeistic, ceea ce e o banală evidenţă
(…). Nu mult diferit, de altfel, de
discursul primitiv intelectual al celorlalţi lideri marcanţi ai
anticomunismului românesc de tranziţie” (vezi Observator cultural, nr. 379/5-11 iulie 2007). Aceşti “lideri marcanţi ai anticomunismului
românesc”, indicaţi repulsiv cu degetul în public pentru “discursul
primitiv intelectual”, ar fi nimeni
alţii decît Gabriel Liiceanu, Traian Ungureanu şi Cătălin
Avramescu! Sînt convins că celor trei nu le-au murit încă lăudătorii.
Se pot reproşa diverse lucruri, de pildă, celui care a scris glose Despre limită: de la patetismul
artificial şi violenţa verbală uneori nejustificată,
pînă la sideranta lipsă de scrupule. Dar totuşi vin şi zic,
din colţul meu neutru de polemist, că a-l izgoni pe Gabriel Liiceanu
din spaţiul intelectualităţii, luînd ca pretext de recriminare
legitimele sale convingeri anticomuniste e, vorba cuiva, mai mult decît o
crimă: o imbecilitate!
În rest avem aceeaşi
neobosită înşirare de aberaţii stîlcite şi încîlcite, din
partea mai tînărului Ciprian, omul cu mîrţoaga: “Anticomunismul este un discurs ideologic şi politic
faţă de care mi se pare absurd să soliciţi fidelitate. El
se poate baza pe valori, deşi în cazul românesc ar fi de discutat despre
ce fel de valori e vorba, dar chiar şi dacă anticomunismul românesc
ar fi întemeiat direct pe anumite valori în sine incontestabile, între el
şi acestea rămîne totuşi o diferenţă
fundamentală, aceea dintre conjunctural şi esenţial”. Încerc
să traduc, din congoleza moftangiului de Brazzaville, pe limba
noastră, a muritorilor de rînd: anticomunismul ar fi un curent
conjunctural, chiar dacă, aparent, operează cu valori esenţiale.
Ce mai atîta unduire stilistică din şolduri, cînd tot cazaciocul e dansul
de bază al pădurarului? Iar cît priveşte îndreptăţirea
“logică” a deducţiilor sale, diferenţa dintre premise şi
concluzii e la fel de evidentă ca-n experimentul ştiinţific
relatat de I.D. Sîrbu: “Un savant face un purice să sară la ordinul
său. «Sari!», îi spune savantul, şi el sare. Îi rupe un picior.
«Sari!», îi ordonă, şi puricele sare. Îi rupe al treilea picior –
şi puricele continuă să sară. Ajunge la al patrulea picior,
ultimul, îl rupe, şi, deodată, puricele refuză să mai
sară. / Ceea ce dovedeşte – declară savantul experimentator –
că dacă unui purice i se rup toate picioarele, acesta nu mai
aude!”.
Ciprian Şiulea
ar face bine să rămînă mai departe, cu halucinantele sale
experienţe de laborator, în domeniul vivisecţiei pe purici.
Fiindcă, îndată ce-şi scoate nasul în aerul încins al
realităţii cotidiene, cu pretenţia de a cloci diagnoze şi
cu iluzia de a oua analize, intervenţiile lui ne leagănă între
iritare şi plictiseală.
Iritare – ori de cîte ori echivalează obraznic demersul cercetării
ştiinţifice asupra ultimei jumătăţi de secol
dictatorial, cu însăşi dictatura cercetată (“A impune obligaţii morale de natură publică
faţă de altceva decît faţă de valori în sine (…) înseamnă a încălca libertatea
individului într-un mod compatibil cu cel predicat de regimurile comuniste
însele”). Plictiseală – ori de cîte ori asimilează fantasmagoric
eforturile de demontare a trecutului totalitar cu eventuala îngrădire a
libertăţilor cetăţeneşti (“atunci cînd girează o condamnare a comunismului aproximativă
şi inefectivă, intelectualii anticomunişti şi
pro-Băsescu de azi au toate şansele să reducă, mai
degrabă decît să sporească, posibilitatea ca societatea
românească să asigure, în viitor, cetăţenilor ei, mai
multă libertate decît azi”).
După toate
aparenţele, Ciprian Şiulea încă se mai proiectează, prin wishful thinking, în epoca în care,
crăcănat într-o Volga neagră, ar fi putut efectua vizite de
lucru, la oraşe şi sate, printre aplauzele şi aclamaţiile
de entuziasm ale mulţimii de sclavi de pe cele două trotuare. Latura
indecentă a visului său adolescentin e că titularul se identifică
doar cu mutra porcină a ştabului venit în inspecţie, dar
niciodată cu maţele lihnite de foame ale proletarilor de pe marginea
drumului.
Ce minte, ce minte…!
*
“Nos péchés sont têtus, nos repentirs sont lâches;
Nous nous faisons payer grassement nos aveux,
Et nous rentrons gaiement dans le chemin bourbeux,
Croyant par de vils pleurs laver toutes nos taches.”
Baudelaire
Echilibristica pe firul sofisticii e
agreată nu doar de negaţioniştii Gulagului. O cazuistică
mănoasă putem găsi şi dincolo, printre
negaţioniştii Holocaustului. Polul Nord şi Polul Sud se
află la distanţe egale de Ecuator. Între gogomănia
fandosită a extremei stîngi şi monomania acrită a extremei
drepte există înrudiri la fel de strînse ca între surorile siameze lipite
cap în cap: nu mai pot fi separate nici prin tehnici chirurgicale complexe.
Realitatea permisivă în care
trăim garantează oricui dreptul la vorbirea liberă. Dar
liberă inclusiv de coerenţă, logică sau decenţa
argumentaţiei. Aurora Mihacea e un cetăţean contemporan, vizitat
de impresii. După ani de pasivitate în faţa ideilor, ea trimite spre
publicare un articol de protest (?) în capitala Franţei (“du monde des non parlants, des millions des
gens qui ne sont ni des politiciens, ni des journalistes, je me suis décidée à
sortir”). Frămîntările ei vizează situaţia scriitorului
Paul Goma, acuzat din toate direcţiile de antisemitism. Meditaţia
provincială (“je suis professeur de
philosophie à Piteşti – Roumanie”) n-a smuls totuşi ziarul Le Monde din zona indiferenţei
răcoroase, nestîrnind nici măcar tradiţionalul “deocamdată,
nu!”, la Poşta Redacţiei. Însă, ce noroc, a fost pe dată
îmbrăţişată de foaia electronică Asymetria, animată la Paris de Dan Culcer. Nu zic, respectiva
publicaţie de cultură, critică şi… imaginaţie, cum se
pretinde încă de pe frontispiciu, e locul potrivit pentru cocoloşirea
aberaţiilor. Căci e nevoie de multă, foarte multă
imaginaţie pentru a da tîrcoale evidenţelor, fără a te
întîlni cu ele.
Să limpezim mai întîi
lucrurile, aşezîndu-le în ordine cronologică. Primăria
Municipiului Timişoara a decis, în ianuarie 2007, să-i confere lui
Paul Goma cetăţenia de onoare. Măsura a fost imediat urmată
de o serie de proteste din partea Federaţiei Comunităţilor
Evreieşti din România, din partea Ambasadei Israelului la Bucureşti,
din partea unor personalităţi culturale etc., care incriminau
poziţiile antisemite ale proaspătului timişorean. Mihai Dinu
Gheorghiu sublinia uimit, în intervenţia sa din presă, că tezele
antisemite profesate de Paul Goma au fost reluate – incredibil – pînă
şi în Referatul oficial pentru acordarea titlului! Onoarea
cetăţeniei era justificată prin dezonoarea gîndirii! Şi
într-adevăr, Referatul Primăriei Timişoara menţionează
în sens pozitiv fantasmagoriile paulgomiene, conform cărora exterminarea
evreilor constituise un… gest de reacţie al statului român, care în
prealabil fusese… agresat şi fusese… jignit de către evrei: “Explicaţia autorului pentru fermitatea
cu care regimul antonescian îi pedepsise pe evrei, după 22 iunie 1941,
consta în răzbunarea pentru faptele reprobabile din anul precedent
[sic! – L.A.]. Totodată Paul Goma
militează pentru asumarea responsabilităţii evreilor pentru
crimele comise contra românilor [sic! – L.A.] şi este contra distorsionării istoriei în vederea
inventării unui mit exclusiv al genocidului doar contra evreilor în
scopuri politice (de dominaţie) [sic! – L.A.], economice (extorcare de fonduri) [sic! – L.A.] şi de culpabilizare a tuturor
celorlalte naţiuni ne-evreieşti [sic! – L.A.]”. Situaţie de două ori scandaloasă: primăria
unui oraş de frunte al României nu doar celebrează antisemitismul,
dar mai şi pune umărul la susţinerea şi răspîndirea
sa!
Ce ne spune în schimb meditaţia
Aurorei Mihacea, publicată acum virtual pe la Paris? Că titlul
onorific timişorean a fost acordat datorită
protestelor legate de atribuirea lui!! (“J’affirme
aussi que pour signer la lettre de motivation pour accorder le titre de citoyen
d’honneur à P. Goma ont été décisifs: […] la fausseté des thèses soutenues par M.D. Gheorghiu, tout comme par les
auteurs des protestes envoyés à la Mairie de la ville de Timişoara.”)
În mintea profesoarei, carul stă în faţa boilor, apele curg la deal,
iar scrisoarea primăriei a fost semnată în ianuarie, din cauza protestelor din februarie-mai!
Hocus-pocusul filosoafei
continuă cu acelaşi aplomb nestingherit de un minim simţ al
penibilului. Zeci de comentatori îi reproşează lui Paul Goma
antisemitismul. Aurora Mihacea se străduieşte, pe spaţii ample,
să ne explice teoretic ce anume este negaţionismul. Extrăgînd,
din întreg, o parte şi concentrîndu-se asupra acesteia, încearcă
să facă uitat ansamblul. Căci de fapt P. Goma s-a discreditat
printr-o sumă întreagă de argumente general-antisemite (multe le-am
analizat deja anterior şi doar lipsa de spaţiu ori teama de monotonie
mă împiedică să le reiau aici de-a fir a păr). Negarea
făţişă a Holocaustului constituie numai unul dintre
capetele de acuzare formulate împotriva sa în presă. Dar multe altele îi
pot fi – şi i-au fost deja – imputate lui Paul Goma: falsa explicitare a
exterminării evreilor, prin stabilirea unor legături arbitrare de
cauză-efect cu evenimente anterioare, extragerea fenomenului criminal din
contextul său continental, contestarea cifrei victimelor, relativizarea
inocenţei lor, elogierea deşănţată a dictatorului
militar care a pus la cale Holocaustul, agresarea cu extremă
violenţă verbală a cercetătorilor profesionişti (în
scopul de a-i intimida şi discredita), respingerea chiar a
validităţii termenilor de “fascist” şi “antisemit” (prin
chichiţe lingvistice destinate a le smulge realităţilor tragice
reprezentarea conceptuală) etc. etc. Iar acuma vine Aurora Mihacea
şi, cu seninătatea celei care extrage castraveţi din
traistă în faţa grădinarului, ne minte de la obraz: “Nulle part dans les pages de son essai La semaine rouge… Goma ne nie, mais,
par contre, il reconnaît les persécutions, les pogromes, les déportations de la
population juive”.
Ce ne facem totuşi cînd, pe
lîngă zecile de stratageme antisemite ieftine ale lui Paul Goma, întinse
pe sute de pagini destinate să relativizeze, să minimalizeze, să
justifice, să deculpabilizeze crima, ajungem la pasajul negaţiei
făţişe? “Doar ştim,
avem şi hîrtii[,] şi
ţinere de minte: «Holocaustul românesc» este o minciună, un fals, o
escrocherie, o ticăloasă ameninţare («Punga sau viaţa!»)”
(vezi Săptămîna Roşie 28
iunie - 3 iulie 1940 sau Basarabia şi Evreii, Buc., Ed. Vremea XXI,
2004, p. 273). Filosoafa nu se tulbură prea tare în faţa
evidenţelor. Cu o şarlatanie de zile mari, scoate porumbelul
păcii din mînecile bufante: Goma, negînd expressis verbis Holocaustul, contestă de fapt… terminologia
inadecvată, dar nu realităţile istorice (“en considérant le terme comme inadéquat du point de vue de son contenu
à la réalité historique respective”)! Există, în schimb, o amplă
categorie de cercetători care văd identitatea dintre terminologie
şi realitate, considerînd Holocaustul ca o tentativă de aneantizare a
poporului evreu. Ei bine – o nouă mişcare dibace prin miraculoasele
mîneci bufante ale imaginaţiei – “ceux
qui confondent le terme avec la réalité à laquelle le terme renvoie
conformément à la loi, réussissent à «trivialiser» la réalité de la souffrance
du peuple juif par sa minimisation, par la réduction de la plus affreuse
réalité à un seul mot/nom”. Iată cum negaţionistul flagrant e
spălat de păcate, în schimb respectul legii e taxat drept culpă…
scolastică, “querelle des
universalies”, confuzia dintre termen şi realitatea de
referinţă, precum şi alte vorbe mari, umflate cu pompa de la
bicicleta Ukraina. Asta nu mai e filosofie, ci bîlci al gîndirii, e
panaramă de cartier rău famat. Fenomenul Piteşti s-a dus în
vizită la Paris! Şi cînd te gîndeşti că escrocheria
pseudo-filosofică se exercită asupra unor realităţi adînc
tragice, indignarea privitorilor are toate motivele să sporească.
După ce-a transformat
fără a clipi negrul în alb şi îngheţata în ceai fierbinte,
e chiar o bagatelă pentru Aurora Mihacea să mai presare
două-trei viclenii de conjunctură. Următoarea ei ţintă
este Raportul final al Comisiei
Wiesel pentru Studierea Holocaustului în România, acuzat, cu provincială
fasoleală, de “încălcarea
principiului de non-contradicţie”. Adică, mai pe româneşte:
că se contrazice. Dar unde, mă rog frumos? Păi, într-un loc ni
se spune despre Paul Goma că “recunoaşte,
explicit şi repetat, responsabilitatea României şi «culpa
comunităţii» pentru «abominabilul pogrom» de la Iaşi, pentru
deportările în Transnistria, dar afirmă că
atrocităţile au fost exclusiv rezultatul răzbunării, în
condiţii de război, pentru crimele comise de evrei” (vezi op.
cit., Iaşi, Ed. Polirom, 2005, p. 380-381). Pe de altă parte, se
subliniază că acelaşi volum al lui P. Goma “constituie o veritabilă sinteză a negaţionismului
şi antisemitismului, cum rar se poate găsi în literatura de
limbă română” (vezi ibid., p. 381). Evrika!, strigă Mihacea:
“j’affirme que le Rapport Wiesel-Iliescu
[sic! – L.A.] est construit sur un
nonsense, parce que dans ce Rapport on fait au sujet de la même personne (Paul
Goma), considérée en même temps et sous le même rapport (en tant qu’auteur de
l’essai La semaine rouge…) des
affirmations qui se contredisent d’une manière flagrante”. Asta era, va
să zică! De parcă nu-i poţi concede uneia şi
aceleiaşi persoane capacitatea de a recunoaşte detaliile, amendîndu-i
totodată reaua-voinţă prin care refuză percepţia
întregului! Sau, ce? Dacă eu aş afirma că Aurora Mihacea are
ochi frumoşi, dar nu vede realităţile din faţa nasului
şi confundă culorile, ca daltoniştii – ar însemna neapărat
că mă contrazic? Adică, pe limba piteşteană: “încalc
principiul de non-contradicţie”?
În contextul unei asemenea logici de
fier (cînd plouă: rugineşte!), era inevitabil să scap eu însumi
fără vreo copită servită în plină figură. Ba
chiar titlul unui întreg capitol se revendică de la modesta mea
persoană: L’âne de Buridan et
Laszlo Alexandru. Flatantă asociere! Să vedem pe ce se
bazează. “Ce qui arrive à Laszlo
Alexandru en lisant l’essai La semaine
rouge… me rappelle l’histoire de l’âne de Buridan” – ne asigură
filosoafa. Iată-mă pictat în spirit clasic, sfîşiat, asemeni
măgarului legendar, între nevoia de-a mînca şi aceea de-a bea.
Teribil! Şi care ar fi, mă rog frumos, opţiunile ireconciliabile
care mă macină pînă la sacrificiul suprem? Citim mai departe. “Mais à la différence de l’âne de Buridan,
Laszlo Alexandru ne se permet pas de réfléchir une seconde, il n’est pas
désorienté par le fait qu’il lit avec ses propres yeux les textes” etc.
Perfect – dar unde s-a pierdut comparaţia? Animalul buridanic
hamletizează şi nu acţionează, eu unul, în schimb, nu ezit
nici o secundă în deciziile mele. Şi totuşi, gîndindu-se la
mine, Mihacea îşi aminteşte de acela. Ce avem noi în comun? Nimic, în
afara referinţei băşcălioase, a dorinţei subtile a
neo-filosoafei de Piteşti de a se hăhăi superior, făcînd cu
ochiul spre galerie. E ca şi cum aş afirma, la rîndul meu, că îi
citesc produsele inteligenţei şi îmi vine sub ochi faţa
exoftalmică a broaştei ţestoase, înainte de a se lua la întrecere
cu Ahile cel iute de picior. Dar să nu intrăm pe tărîmul nobil
al filosofiei, să ne menţinem doar în planul referinţelor
literare: “Sînt zile în care te
îndrăgosteşti şi de o capră cu basma” (Romain Rolland).
Nimic nu e simplu în gîndirea
Aurorei Mihacea şi tot ce-i ne-nţeles se schimbă-n
ne-nţelesuri şi mai mari. Enunţul “ANA ARE MERE” poate fi
receptat sub numeroase aspecte, încît “Ana” să devină “Maria”, “are”
să fie “n-are”, iar “merele” să însemne “prune”, sau chiar “nuci de
cocos”. Acolo ajungem, dacă urmăm sfatul preţios al filosoafei,
ca nu cumva să confundăm “planul
subiectiv, gnoseologic în fond (al termenului), cu planul ontologic (al
realităţii la care termenul ar trebui să facă trimitere)”.
Iar dacă nici măcar Ana nu mai are mere, cu atît mai clar devine
că Paul Goma nu neagă de fapt Holocaustul, atunci cînd scrie, negru
pe alb, că “Holocaustul românesc
este o minciună, un fals, o escrocherie, o ticăloasă
ameninţare”.
Şi nu e vorba de simpla
neghiobie fudulă, ieşită la plimbare pe uliţa mare.
Următorul pas este un avertisment explicit, lansat judecătorilor care
urmează să delibereze în procesul de antisemitism al lui Paul Goma.
Realitatea e complexă şi înşelătoare, omul nevricos
intră la o idee, de-acolo fandacsia e gata, iar ipohondria pîndeşte
după colţ: “les magistrats
seront, par l’intermède de ce dossier, en pleine session avec des examens
difficiles, tout comme pendant les années à l’Université, n’ayant pas la
possibilité de délibérer en connaissance de cause qu’après avoir passé leurs
examens pour Logique, Philosophie, Sémiotique, Psychologie et, pas dernièrement
leur spécialité, Sciences Juridiques”. Haida-de! Aurora Mihacea îşi
drege vocea cu gargară, pregătindu-şi vocalizele împotriva
“erorii judiciare”, încă dinainte ca tribunalul să se pronunţe!
Situaţia pare a fi chiar
disperată pentru partizana de dată recentă a lui Paul Goma,
dacă se agită să lanseze atîtea sofisme şi viclenii
grosolane, împachetate în acelaşi ambalaj şifonat: transformarea
efectelor în cauze, negarea evidenţelor, minciuna frapantă,
inventarea de contradicţii, fabricarea de false dileme buridanice,
abstractizarea realităţilor celor mai evidente, presiunile retorice
exercitate asupra magistraţilor etc. Ce minte, ce minte…! Cu un asemenea
avocat improvizat, eu unul, în locul lui Paul Goma, mi-aş da demisia din
meseria de antisemit.