Laszlo Alexandru
O FORMĂ
A EXAGERĂRII
Lipsa sincerităţii este un lucru atīt de teribil? E, simplu vorbind,
o metodă care ne permite să ne multiplicăm personalităţile.
Oscar Wilde
Am
scris recent despre comentariile succesive pe care criticul Gheorghe Grigurcu le-a
dedicat Jurnalului semnat de Mihail
Sebastian. Am constatat ciudata lor contradicţie, īn literă şi
spirit. Acelaşi autor, aceeaşi carte, ba uneori chiar aceleaşi
pasaje īl conduceau pe comentator spre concluzii favorabile, pozitive,
călduroase, īn 1997, dar eşuau īn reproşuri, rezerve şi
minimalizare, īn 2007. Fără a mai repeta pe spaţii ample
exemplele deja prezentate, merită readuse īn oglindă două
şiruri de termeni-cheie. Să mă judece cititorii dacă am
greşit, atunci cīnd am rămas uluit de o asemenea incongruenţă.
M.
Sebastian, ca erou al propriului Jurnal,
se afla iniţial la antipodul
«artificiului», al «falsului» de care īi era teamă. Zece ani mai
tīrziu, criticul literar consideră totuşi că realitatea psihică [a
protagonistului] e īngroşată de
poză. Alături de sinceritate
e descoperită acum ipocrizia. La
prima lectură ni se aducea īn faţa ochilor un autor fin, inteligent, sensibil ca un seismograf. Ulterior el
devine un suspicios, anxios,
frămīntat din varii motive. Se ştie că seismograful īnregistrează cutremurele, īn schimb anxiosul mai mult şi le
imaginează. Cum pot cele două concepte să coexiste? Odinioară
se subliniau modestia, simţul autocritic şi autoexigenţa
personajului din Jurnal: are o părere cīt se poate de
proastă despre el īnsuşi. Īncearcă senzaţii caracteristice
de «silă, dezgust, descompunere», socotindu-se «o epavă», «un ratat».
Apoi este văzut, īnsă, ca un ins orgolios,
manifestīnd īn dese rīnduri o atitudine scorţoasă.
Modestia şi orgoliul, ca trăsături incompatibile,
ştiam că nu se pot īntīlni simultan la aceeaşi persoană. Iată
că, īn anumite interpretări, e totul posibil. Citatele sau aluziile lui
M. Sebastian la opera lui Marcel Proust erau judecate mai īntīi admirativ, ca
un joc de transparenţe emoţionale,
care reduc artificiul, īnnobilīndu-l. Aceleaşi citate
şi aluzii la opera lui Marcel Proust devin mai apoi un semn de afectare, una din insignele cu care [Mihail Sebastian] a ţinut a se orna. Intertextualitatea ba e nobilă, ba e afectată ca un simplu ornament. Īntīlnim şi anumite
pasaje ironice la adresa lui Camil Petrescu, iar ele nu-l surprindeau excesiv
pe Gheorghe Grigurcu, īn primul comentariu, īntrucīt era vorba de un scriitor a cărui valoare nu e
contestată, dar altminteri megaloman, pururi interesat, versatil, aşa
cum īl ştim şi din alte surse. Īnsă, după zece ani,
acelaşi Grigurcu tună şi fulgeră īmpotriva portretului schiţat
lui Camil Petrescu, cel mai prezent
şi totodată cel mai violent şarjat, īnghesuit īntr-o efigie caricată. Ceea ce analistul cunoştea şi accepta, cu ani īn urmă, i se
revelează acum ca fiind surprinzător
şi inacceptabil.
Cum
se pot explica aceste antagonisme flagrante? Mihail Sebastian a murit īn 1945. Jurnalul lui s-a publicat īn 1996. Cum e
posibil ca fără nici o intervenţie din partea autorului
şi fără nici o modificare asupra textului mărturia să
fie citită īntr-un anumit fel īn 1997 şi exact pe dos īn 2007?
Replica
lui Gheorghe Grigurcu e departe de-a aduce măcar o geană de
lumină. Esenţa nedumeririlor mele este redusă la o frivolă competiţie
de orgolii. Păunul gīndirii īşi desfăşoară penele
multicolore, pentru a seduce şi a păcăli. Condeierul consideră
util să persifleze imaginea mea publică, echivalīnd activitatea mea
de scriitor cu polemica absolută. Īndată ce mi-am permis să
mă minunez, īn faţa altora, de inconsecvenţele sale de
judecată, am dobīndit, īn viziunea lui, imaginea unui pătimaş jucător de cărţi, care, după ce
şi-a pierdut banii, lucrurile din casă, casa, nemaiposedīnd altceva,
mizează pe hainele de pe el. Interesantă perspectivă (īn
care nu mă recunosc)! Dar, chiar de-ar fi adevărată, cum se atenuează,
astfel, frapantele contradicţii din rīndurile sale precedente, semnalate
de mine? O lopată de ironie, azvīrlită după gītul celuilalt, ascunde
rugina de la īncheieturile propriilor texte? Sofismul din categoria argumentum ad hominem
reuşeşte să spele onoarea nereperată?
După
ce-a persiflat bine-bine persoana mea, criticul literar, gīndindu-se pesemne
că ar trebui să ofere niscaiva explicaţii şi la subiectul
īn discuţie, extrage din rastel un alt sofism, numit name dropping (sau argumentum
ad verecundiam). Pleiada scriitorilor mondiali e convocată la
bară, prin citare copioasă, pentru a zăpăci īn
strălucirea lor independentă de tema īn dezbatere atenţia
cititorilor creduli. După cum spunea Baudelaire
; Oscar Wilde
susţinea
; acelaşi Wilde īntreabă şi răspunde
;
Michaux punctează
(pe franţuzeşte!); īmi permit a reproduce
şi următoarele cuvinte ale lui Gide
; mari spirite afine precum Kierkegaard, Proust, Kafka, Cioran
; Rimbaud
deploră
etc. etc. După o asemenea ostentaţie bibliofilă
festivă, concluzia cade implacabil: Să mai medităm, d-le
Laszlo!.
Am
meditat eu ce-am meditat, īnsă tot n-am īnţeles prin ce-au
greşit scriitorii invocaţi, pentru faptul că Gheorghe Grigurcu,
la distanţă de zece ani, s-a contrazis flagrant şi stupefiant
, analizīnd īn răspăr acelaşi autor şi aceeaşi carte.
Īntr-un
singur aspect īi pot ieşi īn īntīmpinare. Ştim că lectura
evoluează īn timp. O operă artistică ne poate plăcea īn
adolescenţă, pentru a ne plictisi la maturitate şi a ne enerva
la senectute. Gusturile sīnt capricioase, imprevizibile, iar valorile sīnt,
vorba lui E. Lovinescu, īntr-o permanentă mutaţie. Īnsă eu acuzam,
la Gh. Grigurcu, nu transfigurarea unui comentariu estetic (pe marginea unui
volum), ci deturnarea unei perspective etice (legate de un autor). Raportīndu-se
la identice elemente şi indicii din Jurnalul
semnat de Mihail Sebastian, comentatorul exalta o mărturie de viaţă,
īn primă instanţă, pentru ca ulterior să-i relativizeze
tocmai autenticitatea, onestitatea şi credibilitatea. Lectura
estetică ambivalentă poate fi spectaculos practicată (ne-a
demonstrat-o Eugen Ionescu, īntr-o sfidare adolescentină: Nu). Īnsă judecata etică
răstălmăcită īmi pare deja o infracţiune semnificativă.
Cīnd
mi-a răspuns mie, Gheorghe Grigurcu a recurs la banale sofisme din
categoria ad hominem şi ad verecundiam. Īn schimb lui Mihail
Sebastian i-a orchestrat, īn finalul celor trei episoade din Romānia literară, un veritabil
proces de intenţii, plasīndu-l virtual printre noile escadroane ale comuniştilor
abuzivi: dacă ar mai fi avut zile de trăit, e foarte cu putinţă să fi apucat, alături de
cohorta de confraţi din felurite generaţii, pe drumul
ideologizării, al colaboraţionismului ce a īnlocuit «dezmeticirea
Romāniei» la care se aştepta şi pe care o identificase cu momentul
«cīnd se va pune serios problema răspunderilor». După o asemenea
presupunere fantasmagorică, moartea tragică a scriitorului e
văzută cu un cinism īncă mai grosolan ca o īmprejurare
plină de
oportunism (!): diaristului
i s-a dat libertatea de a pleca īn eternitate. Astfel, Mihail Sebastian, unul
dintre cei mai de seamă oameni de litere din interbelicul romānesc, are
şansa de a rămīne de-a pururi tīnăr, strict egal cu propria-i conştiinţă pe care istoria
n-a pus-o la īncercare [sic! subliniez şi mi-e lehamite să
mai comentez L.A.]. Referindu-se la
scriitorii romāni care au părăsit această lume īn preajma
instaurării comunismului, G. Călinescu aprecia că au murit
«prudent».... Prestidigitaţia e condusă cu aceleaşi arme
ale juxtapunerii şi īnvăluirii. Dacă cineva īi va reproşa
ipotezele jignitoare (cum am şi făcut-o), Gh. Grigurcu va putea
oricīnd să se prevaleze de fumigenele elogioase unul dintre cei mai de seamă oameni de litere
etc. (cum a
şi făcut-o). Dacă cineva īi va imputa ironia ofensatoare prin care
tratează dispariţia unui artist, criticul se va ascunde liniştit
īn spatele optimistului G. Călinescu. Dibaci nevoie-mare, īşi alternează
reverenţele protocolare cu tiruri din praştie. Toţi
parapeţii au fost īnălţaţi pentru a prezerva o
conştiinţă lunecoasă şi batjocoritor surīzătoare
Dar
Gheorghe Grigurcu nu se mai află īn pragul ieşirii din
adolescenţă, asemeni predecesorului Eugen Ionescu, pentru a face
demonstraţii gratuite de argumentaţie īn contradictoriu. De ce-a
recurs la metoda Sfīrlează cu fofează? Am īncercat să
identific, īn precedenta mea intervenţie, motivele acestei şocante
palinodii. Am pus explicaţia pe seama condiţiei speciale a
receptării lui Mihail Sebastian īn Romānia. Īn 1997 cititorii se
emoţionau īn faţa documentului tulburător oferit de o
conştiinţă lucidă. Īn 2007 perspectivele deveneau deja mai
ample şi permiteau reconstituirea destinului tragic al
minorităţii evreieşti din Romānia, de-a lungul dictaturii
antonesciene. Iată de ce M. Sebastian putea fi admirat, atunci cīnd oferea
imaginea victimei solitare, īnsă mărturia lui era relativizată,
atunci cīnd dobīndea o nouă anvergură, mai incomodă.
Explicaţia mea este respinsă ferm de criticul Romāniei literare: un cu
totul imprevizibil proces de intenţie; un soi de scenarită, un soi de complot tragi-comic.
Coincidenţa face īnsă ca, la cīteva zile după tipărirea
intervenţiei mele, să exprime şi Dan C. Mihăilescu o ipoteză
asemănătoare, chiar dacă venea de pe o altă potecă (am realizat cu o bruscheţe aproape
fizic-dureroasă īn ce măsură Mihail Sebastian a fost manipulat,
malformat, otrăvit şi deturnat de la artistic la vendeta politică,
după 1989; Jurnalul
său a devenit o armă contra
congenerilor şi prietenilor săi mai subtil sau mai acuzat
legionaroizi vezi Idei īn dialog,
nr. 37/oct. 2007, p. 7). Ceea ce eu vedeam ca o amplificare a sensurilor
textului, el interpretează ca o sărăcire a lui. Ceea ce eu
consideram o dovadă a suplicierii unei minorităţi, el
descifrează ca o răzbunare aplicată intelectualilor romāni
fascişti. Īnsă amīndoi constatăm aceeaşi transcendere a
sensurilor iniţiale, de document al unei suferinţe individuale,
către imaginea globală a unei societăţi. Dacă īntr-o seară
tīrzie, pe o stradă īntunecată, două persoane zăresc
aceeaşi umbră patrupedă care aleargă şi miaună, e
foarte probabil să fie vorba despre o pisică deşi culoarea ei poate
stīrni impresii contradictorii.
Scriitorul
de la Tīrgu Jiu īmi reproşează apoi insistenţa cu care resping mereu
ideile inacceptabile. Astfel procedīnd, aş fi devenit un cultivator al polemicii pure şi
un fanatic al impulsului.
Rămīne de văzut īn ce măsură a denumi lucrurile pe
adevăratul lor nume şi a te īncăpăţīna să
distingi albul de negru poate reprezenta un defect, īn mentalitatea
romānească. Īn ordinea disciplinei gīndirii, īnsă, marcarea diferenţelor
specifice constituie un instrument superior pentru cunoaşterea corectă
a universului īnconjurător. Ea este, īn orice caz, infinit
preferabilă, īn locul unei ambigue contopiri a extremelor, a
incompatibilităţilor. O asemenea păguboasă īntreprindere
stă, din nefericire, tot mai frecvent īn năravul persiflatorului meu.
Nu doar pe Mihail Sebastian īl vede ca fiind sincer
şi ipocrit, sensibil ca un seismograf şi anxios, modest şi
orgolios, nobil şi afectat etc. Dar şi pe mine mă consideră
un tip raţional, care se lasă totuşi călăuzit de
patimi (lucid pentru că e polemist,
un pic lunatic pentru că se pierde īnfrigurat-voluptuos īn fixaţia
ce-l stăpīneşte). Aş fi īn stare să īncarnez un maniheism static şi,
totodată, să-mi modific atitudinea cu 180 de grade. Mă īnvīrt fără a mă
mişca şi mă deplasez, stīnd pe loc. Ce fel de animale ciudate
şi imposibile zugrăveşte Gheorghe Grigurcu īn fanteziile sale?!
Nu
numai descrierile sale individuale devin, pe zi ce trece, o galerie de
absurdităţi aiuritoare, ci chiar taxonomiile sale sīnt forţate.
Iată-l pe Sebastian plasat īn
societatea, măgulitoare foarte, a unor mari spirite afine precum
Kierkegaard, Proust, Kafka, Cioran. Nu discut acum despre categoria
(filosofică?, literară?) īn care Kierkegaard, Proust şi Kafka
s-ar simţi īn largul lor. Dar cum ar trebui să arate societatea măgulitoare foarte īn
care victima şi călăul conversează subţire, picior
peste picior? Căci, pe vremea cīnd evreului Mihail Sebastian i se
confiscau telefonul şi aparatul de radio din casă, antisemitul Emil Cioran
exalta, de pildă la Radio Bucureşti, īn 27 noiembrie 1940, Profilul interior al Căpitanului: Pe un plan absolut, dacă ar trebui
să aleg īntre Romānia şi Căpitan [Corneliu Zelea Codreanu], n-aş fi ezitat nici o clipă.
După moartea lui ne-am simţit fiecare mai singur
Cu excepţia
lui Iisus, nici un mort n-a fost mai prezent īntre vii
. Īn timp ce evreul
Mihail Sebastian era evacuat din propria locuinţă, antisemitul Emil Cioran
se lamenta incendiar: Care sīnt motivele
mai adīnci care ne determină a nu ne īntīlni cu evreii decīt prin ură
şi dispreţ? De ce nu există nici un om pe pămīnt care
să iubească pe evrei īn mod naiv, spontan, fără să
ştie? (
) Dacă aş fi
evreu, m-aş sinucide pe loc. Īn timp ce evreul Mihail Sebastian era
concentrat la lopătarea zăpezii şi la aplicaţii militare pe
coclauri, antisemitul Emil Cioran era trimis īn diplomaţia
occidentală. Iată cum este relatată scena, īn chiar Jurnalul cu pricina: Īl īntīlnesc azi-dimineaţă pe
Cioran pe stradă. E radios. - M-au numit. A fost numit ataşat
cultural la Paris. - Īnţelegi - zice -, dacă nu mă numeau,
dacă rămīneam pe loc, trebuia să mă duc la concentrare.
Primisem ordinul de concentrare chiar azi. Dar nu m-aş fi prezentat cu
nici un preţ. Dar aşa, totul s-a rezolvat. Īnţelegi? Sigur
că īnţeleg, dragă Cioran. Nu vreau să fiu rău cu el.
(Şi mai ales nu aici la ce ar servi?) E un caz interesant. E chiar mai
mult decīt un caz: e un om interesant, remarcabil de inteligent, fără
prejudecăţi şi cu o dublă doză de cinism şi
laşitate, amuzant reunite. Peste decenii, īnsă, iată
că victima şi agresorul sfīrşesc īmbrăţişaţi,
sub bagheta magică a lui Grigurcu, īn aceeaşi
societate, măgulitoare foarte, a unor mari spirite afine. Tăvălugul
viclean al inocentizării striveşte totul. Scheletul din dulap rīnjeşte
plin de cinism. Cu o asemenea logică strīmbă, şi lui Gheorghe Grigurcu
i se poate prezice că, īn deceniile postumităţii sale, va fi
perceput ca frate de cruce al lui Adrian Păunescu (īntrucīt, mari spirite
afine, ambii s-au născut īn Basarabia).
Lansat
īn elogierea la scenă deschisă a duplicităţii «Poza» nu e decīt un procedeu al
elaborării estetice, o ipostază a eului creator stilizat,
care-şi statuează chipul intrinsec , Gh. Grigurcu īşi
plasează discursul sub mantia īnşelătoare a lui Oscar Wilde: Lipsa
sincerităţii este un lucru atīt de teribil? E, simplu vorbind, o
metodă care ne permite să ne multiplicăm
personalităţile. O fi pe la ei! Dar la noi esteticul s-a
văzut constrīns a se īmpleti cu eticul. Scriitorul era
īnvăţător, duhovnic şi sfetnic. Īi las criticului din Tīrgu
Jiu īntreaga plăcere de a defila sub portretul irlandezului cinic, azvīrlit
īn puşcărie pentru ultraj la moralitatea publică şi mort de
tīnăr īn mizerie, uitat şi dispreţuit. Spune-mi pe cine citezi,
ca să-ţi spun cu cine votezi. Īnsă dacă vine vorba despre
īnţelegerea realităţilor romāneşti, eu unul prefer să ascult
cuvintele lui N. Steinhardt: Suprarealismul
e de la Paris, delirul o fi bun la Zürich, la cafenea. Aici nu-i acolo. Aici se
opreşte trenu-n gară, nu gara la tren. Aici e ţara lui Ion, a
Fanarioţilor şi a lui Soarbe-zeamă, aici Vlad Ţepeş
i-a tras pe solii turci īn ţeapă, nu le-a spus «trageţi īntīi
dumneavoastră, domnilor englezi», iar Petrache Carp i-a arătat lui
Vodă Carol că porumbul se mănīncă cu mīna, aici e pe
viaţă şi pe moarte, aici nu e decor sofisticat şi suprem de
nebunatic, nu-s draperii şi delicii, nu-i paradis ori iad artificial, aici
e ca la dugheană, ca la tejghea, ca la obor, ca la proces de clironomie;
nu-i cu giuvaericale, e cu pietre, cu bolovani.
Īmpins
de admiraţia sa pentru dedublarea personalităţii, Gheorghe
Grigurcu nu putea să-l uite din catastif tocmai pe Paul Goma. Se ştie
că proeminentul disident al dictaturii ceauşiste a īncarnat, īn
ultimii ani, o scandaloasă schimbare la faţă. Din
apărător al drepturilor omului, a devenit un insultător al
minorităţii evreieşti. Din aliat al politicii occidentale, de la
care aştepta ajutor īn perioada anticomunistă, a ajuns un virulent
denigrator al democraţiilor īn acţiune, o dată cu etapa sa
antisemită. Din contestatar al totalitarismului un negaţionist al
Holocaustului. Din persiflator al lui Ceauşescu un apologet al lui
Antonescu. Din inamic al lui C.V. Tudor un amic al lui Ion Coja. La
picioarele unui asemenea titirez reacţionar īşi depune azi Grigurcu
mirtul şi tămīia, declarīndu-l un
reper moral de prim ordin. Să vezi şi să nu crezi.
M-am
numărat şi eu, īn anii 90, printre admiratorii nonconformismului revoluţionar
al lui Paul Goma. L-am susţinut cu scrierile mele polemice. I-am īngrijit
editarea Scrisorilor īntredeschise
(1995). I-am prefaţat primul volum din Jurnal
(1997). I-am lansat public vreo două cărţi (1997). Am avut cu el
o intensă corespondenţă, timp de aproape un deceniu. După
1999, īnsă, am īnregistrat cu o stupoare crescīndă convertirea sa la
antisemitism, intoleranţă şi extremism. Mi-am exprimat
rezervele, īntīi īn scrisori directe, apoi īn polemici şi intervenţii
din presă, īn cărţile mele. Credeam că particip la o
dezbatere despre principii şi verosimilitate documentară,
informaţie şi realitate istorică, citare corectă şi
transparenţă a surselor, bună-credinţă īn
argumentaţie etc. Īn loc de toate acestea, fostul meu partener epistolar,
autorul editat şi prefaţat de mine a īnţeles să mă răsplătească
prin cele mai variate minciuni şi insulte. Am aflat, de pe o zi pe alta,
că sīnt un tip lipsit de onestitate, īntrucīt i-am cenzurat o carte
apărută la Polirom (īn realitate, nu-i cenzurasem nici o carte, īn
schimb īi prefaţasem una, īi īngrijisem alta şi īi lansasem altele
două, la Cluj şi la Bucureşti). Am aflat că sīnt
incompetent, īntrucīt scriu despre volume pe care nu le citesc (īn realitate,
niciodată n-am scris despre un volum pe care nu l-am citit). Am aflat
că sīnt un om servil, īntrucīt mă plasez īn serviciul altora (īn
realitate, niciodată n-am scris pe vreo temă impusă ori
sugerată de cineva). Am aflat că m-am vīndut unor forţe oculte,
care mi-au pus la dispoziţie fonduri,
local, secretare, automobile (şi benzină!), şoferi etc. (īn realitate,
niciodată n-am beneficiat de asemenea facilităţi, īn schimbul
scrisului meu).
Iar
la sfīrşit de tot, ca să fie buchetul complet, am aflat că Paul
Goma m-a chemat şi īn instanţă. Pe mine, alături de alte
personalităţi şi instituţii care şi-au exprimat
consternarea publică īn legătură cu deriva sa naţionalist-antisemită:
Administraţia Prezidenţială, Gabriel Andreescu, Editura Polirom
Iaşi, Federaţia Comunităţilor Evreieşti din Romānia,
Alexandru Florian, Horia Gārbea, Mihai Dinu Gheorghiu, Radu Ioanid, Ion Bogdan
Lefter, Nicolae Manolescu, Boris Marian, Mircea Mihăieş, Carmen
Muşat, Andrei Oişteanu, Revista 22,
Revista Observator cultural, Revista Realitatea evreiască, Revista Timpul, Michael Shafir, William Totok,
Ion Vianu, Elie Wiesel, Ziarul Cotidianul.
Īn
capodopera sa Jurnalul fericirii, N.
Steinhardt consemnează laşitatea vicleană a intelectualilor care
ocolesc adevăratele subiecte ale zilei, căutīnd un pseudo-refugiu īn
estetic. A spune că doi şi cu
doi egal patru nu īnseamnă a declara ca Tudor Vianu că Goethe a scris
Poezie şi Adevăr, că
Voltaire a murit īn 1778 ori că Balzac, domnilor, e un realist romantic.
Sau a ţine, ca George Călinescu, admirabile inedite prelegeri despre
viaţa şi opera lui Eminescu. Cīnd alături de tine oamenii sunt
tăiaţi cu fierăstrăul, dacă vrei să enunţi
că doi şi cu doi fac patru īnseamnă că trebuie să urli
cīt te ţine coşul pieptului: este o nedreptate strigătoare la
cer ca oamenii să fie tăiaţi īn două cu
fierăstrăul.
Adaptīnd
aici ideea lui N. Steinhardt care ne cere să aritmetizăm formula
algebrică doi şi cu doi fac
patru şi să identificăm temele dramatice ale momentului,
fără a ne ascunde īn spatele frazelor sforăitoare voi spune īn
felul următor: adevărata problemă de azi nu este dacă Paul
Goma are sau nu talent literar, domnilor, ci faptul că Paul Goma,
după ce-a făcut o masivă campanie de publicistică antisemită
agresivă, şi-a permis, pe deasupra, să-i cheme sfidător la
tribunal pe aceia care au īndrăznit să-i reproşeze masiva
campanie de publicistică antisemită agresivă.
Īntr-un
asemenea context, a-l vedea pe fostul intransigent Gheorghe Grigurcu
eşuat pe neaşteptate īn doctrina multiplicării
personalităţilor şi a lipsei de sinceritate că īl
proclamă pe antisemitul Paul Goma drept un reper moral de prim ordin al naţiunii, tocmai īn ziarul
dalmaţianului Dan Voiculescu (alt reper moral al naţiunii!), e de
natură să ne proiecteze conştiinţa la graniţa dintre
disperare şi indignare. Trăim īn Romānia şi asta ne consumă
toată energia.
Cīt
priveşte reproşul pe care noul colaborator al gazetei dan-voiculesciene
mi-l adresează anume că aş dovedi o prea mare īncordare a actului moral , doar versul dantesc īi
poate da răspunsul: non ragioniam
di lor, ma guarda e passa (Inf., III, 51).
Īl
aştept pe Gheorghe Grigurcu să redescopere că vorbele
sclipitoare nu pot īnveli pe termen lung adevăruri corupte, īn
aceeaşi măsură īn care un antisemit īnverşunat nu poate constitui
un reper moral de prim ordin.
Şoricioaica degustată dimineaţa, pe stomacul gol fie şi
dintr-o ceaşcă de porţelan rafinat strică nu numai dantura
şi tenul ci, după o vreme, chiar viaţa toată.