Laszlo Alexandru

 

PING-PONG

 

 

            Jurnalul lui Mihail Sebastian, de zece ani īncoace, de cīnd a fost publicat īn Romānia, e disputat mai abitir decīt o bilă de ping-pong. Textul fierbinte, chiar incandescent, e azvīrlit de la o echipă la alta de comentatori, dobīndind treptat forţa unei ghiulele. Mărturia tragică a victimei confruntate cu decretele antisemite ale statului antonescian, a scriitorului trădat succesiv de prietenii rinocerizaţi, a dramaturgului interzis de la publicare din cauza originii sale etnice, a gazetarului dat afară din redacţii (“Avem onoarea a vă īncunoştiinţa că, īn baza Decretului Lege din 9 august 1940, sunteţi licenţiat din serviciu pe ziua de 7 sept. a.c., fiind evreu”), i-a impresionat profund pe cititorii de azi.

            Dar, o dată trecută emoţia primei lecturi, o dată depăşite elogiile sincere privind calitatea literară a mărturiei, sau cele privind complexitatea formaţiei culturale a autorului, a pornit să se desfăşoare dansul strategiilor publice. O categorie de comentatori a īnţeles să extindă, pe bună dreptate, mesajul cărţii dinspre mărturia individuală către imaginea de ansamblu a unei epoci, a unui şir de mentalităţi şi comportamente sociale, aşa cum se desprind ele din pagina scrisă. N-a fost vorba – susţin aceştia – de o situaţie izolată şi de un caz īntīmplător, ci de īncununarea unor decenii de politică statală intransigentă, intolerantă, la adresa minorităţilor. Avem aici dovada directă a faptului că scriitori de frunte ai interbelicului, repere de prestigiu ale literaturii romāne, īn loc să denunţe aberaţia fascistă, dimpotrivă, au potenţat-o, au exaltat-o şi au slăvit-o.

            De cealaltă parte, nume semnificative īncearcă să deturneze această lectură incomodă, făcută unui trecut pīnă azi idealizat, unor personalităţi pīnă ieri venerate. Ipoteze stranii sīnt aruncate īn caruselul dezbaterilor (reluate apoi īn două antologii consistente: Geo Şerban, Sebastian sub vremi, Buc., Ed. Universal Dalsi, 1998; Iordan Chimet, Dosar Mihail Sebastian, Buc., Ed. Universal Dalsi, 2001). Un filosof şi proprietar de editură se declară patetic, pe franţuzeşte (?), frate cu victima, īntrucīt şi el a fost şicanat de regimul comunist. Un fost disident acuză persiflator – bazīndu-se pe intuiţiile sale telepatice şi metafizice – că textul Jurnalului a fost contrafăcut. Un pion servil, dar frenetic, al bibliografiei eliadeşti contestă pe şleau nu autenticitatea manuscrisului, ci buna-credinţă a martorului. Orice stratagem㠖 oricīt de ignobil㠖 e binevenită pentru a dilua forţa de impact a intervenţiei lui Sebastian. Simţul tragic din Balcani o coteşte periodic spre vodevil.

            Coincidenţa calendarului face ca anul 2007 să marcheze centenarul naşterii, atīt pentru Mircea Eliade, cīt şi pentru Mihail Sebastian. Dar ce diferenţă de tratament! Autorul lui Maitreyi e īmbrăţişat protector de instituţiile statului, care organizează colocvii, simpozioane şi conferinţe omagiale, īn ţară şi peste hotare, opera lui e studiată īn şcoli, numele lui īl poartă liceele oraşelor şi străzile cătunelor. De autorul Accidentului īşi amintesc doar suplimentul publicaţiei Realitatea evreiască şi două-trei iniţiative spontane. Ignoranţa şi ingratitudinea joacă hora unirii īn ograda literaturii romāne. “I-am spus [lui Mircea Eliade] că mă gīndesc la o plecare din ţară. A aprobat – ca şi cum īntr-adevăr e un lucru de la sine īnţeles, ca şi cum nimic altceva nu mai e de făcut.”

            O metodă mai perversă de spălare a păcatelor din interbelic constă īn discreditarea acuzatorului. Dacă īi punem īn dubiu capacităţile de discernămīnt, dacă īi subminăm tranzitivitatea depoziţiei, avem posibilitatea să-l decredibilizăm. Contestaţia nu mai e frontală, brutală, prostească, nu. Ea se sprijină pe… intuiţii critice, pe… impresii īn urma lecturii. E strecurată subtil, sub pretextul celebrării centenarului. O asemenea potecă buruienoasă parcurge acum Gheorghe Grigurcu, īntr-un lamentabil serial din ultimele trei numere ale Romāniei literare (nr. 33, 34 şi 35/2007).

            Comentatorul porneşte prin a observa, legitim, că figura autorului se iţeşte, īn avanscena Jurnalului, cu acurateţea unei prezenţe literare: “Mihail Sebastian devine indiscutabil cel mai relevant personaj al scriitorului Mihail Sebastian”. De bună seamă că orice diarist propune, uneori printre rīnduri, alteori mai de-a dreptul, o imagine proprie īn contextul evenimentelor īnfăţişate. Problema e cum anume citim ceea ce se află ascuns īn filigran. Pentru analistul nostru, Sebastian e, asemeni unui autor romantic sau unui personaj din literatura rusă, un depresiv care se gīndeşte mereu la plecare sau la sinucidere. “Realitatea psihică e īngroşată de poză”, marchează criticul literar un prim dubiu privind acurateţea mărturiilor victimei.

            E totuşi ciudat cum unul şi acelaşi fenomen, observat īn paginile unuia şi aceluiaşi Jurnal, conducea cu zece ani īn urmă spre concluzii radical diferite. Īn revista Viaţa romānească nr. 7-8/1997 – şi reluat īn vol. A doua viaţă (Buc., Ed. Albatros, 1997, p. 423-432) –, Gheorghe Grigurcu publica un comentariu extrem de călduros despre Mihail Sebastian. Pe vremea aceea, eroul īnsemnărilor zilnice ilustra “un exemplar specific, am spune: de rasă, al inadaptabilului, al individului care nu-şi găseşte un rost nici afară şi nici īn sine”, care se află tocmai “la antipodul «artificiului», al «falsului» de care īi era team㔠(vezi vol. cit., p. 424). Meditaţiile lui M. Sebastian erau aşadar considerate de Gh. Grigurcu, īn 1997, “la antipodul falsului”, pentru a deveni, īn 2007, “īngroşate de poză”: ce s-a schimbat, oare, de-atunci şi pīnă acum?

            Protagonistul Jurnalului apare, īn optica recentelor comentarii din Romānia literară, ca un “suspicios, anxios, frămīntat din varii motive”. Ce straniu, īnsă, că īn precedentele adnotări ale aceluiaşi mīnuitor al penei, el īncă era un “autor fin, inteligent, sensibil ca un seismograf” (vezi vol. cit., p. 424). Ce s-a schimbat, oare, de-atunci şi pīnă acum?

            Mai aflăm din analizele estetice de azi că victima epurărilor antisemite ale perioadei Antonescu ar fi, totuşi, un ins “orgolios”, cu o reacţie “scorţoasă”. Pe ce bază? Păi, īntrucīt ridică din umeri şi refuză să semneze un memoriu prezentat lui de către Şerban Cioculescu, după răsturnarea statului fascist, prin care se solicita reintegrarea scriitorilor evrei īn viaţa publică: “Citesc şi īi īnapoiez hīrtia, fără un cuvīnt. Nu mă interesează. Sincer, fără poză, fără nici un dram de exagerare, nu mă interesează. Mi-e greu să-i explic lui Cioculescu şi nici nu īncerc. Dar, fiindcă stăruie ca să vin neapărat la adunarea generală, īi spun că nu voi veni”. Pare totuşi limpede motivaţia gestului: Sebastian refuză, o dată mai mult, să vīslească īn direcţia curentului istoriei. Nu din orgoliu, ci din delicateţea excesivă de-a nu stīrni vreo suspiciune de arivism īşi declină el semnătura! Răstălmăcirea tendenţioasă, răuvoitoare, a gestului de pudoare, e flagrantă.

            De altminteri, acum zece ani, acelaşi critic literar scotea īn evidenţă că personajul Sebastian “are o părere cīt se poate de proastă despre el īnsuşi. Īncearcă senzaţii caracteristice de «silă, dezgust, descompunere», socotindu-se «o epavă», «un ratat»” (vezi vol. cit., p. 423-424). Cum ar putea “un orgolios” să resimt㠓dezgust” faţă de sine īnsuşi?! Ce s-a schimbat, oare, īntre lectura din 1997 şi cea din 2007?!

            Īntrucīt autorul Jurnalului īşi permite să constate amuzat, la un moment dat, asemănarea dintre viaţă şi literatură, comparīnd frivolitatea uneia dintre iubitele sale cu frivolitatea relaţiei dintre Odette şi Swann, comentatorul de azi īl aşteaptă la cotitură şi īl “execut㔠scurt: “Afectarea proustiană a lui Sebastian e prin urmare una din insignele cu care a ţinut a se orna”. Dar nu tot astfel stăteau lucrurile cu zece ani īn urmă: “Jurnalul său ne īngăduie a-i reconstitui personalitatea printr-un joc de suprapuneri īntre literatură şi viaţă, joc de transparenţe emoţionale ce suprimă aproximaţia, reduc artificiul la un minim expresiv, īnnobilīndu-l prin utilizarea sa īn calitate de receptacol al «adevărului» faptic şi sufletesc” (vezi vol. cit., p. 425). Ce s-a schimbat, oare, de-atunci şi pīnă acum?

            Criticul Romāniei literare notează nemulţumit, la protagonistul Jurnalului, toate semnele “unei mefienţe congenitale, [ale] unei precauţii faţă de un mediu īn care īi e frică de decepţii”. Şi īntr-adevăr, Mihail Sebastian nu menajează cītuşi de puţin infracţiunile etice ale contemporanilor săi, chiar şi atunci cīnd aceştia reprezintă nume de anvergură ale culturii romāne. Dar el nu ezită să le admită şi calităţile, acolo unde i se pare a le recunoaşte. Nae Ionescu, de pildă, e descris īn bogate circumstanţe polimorfe, īntr-o infinitate de nuanţe. Iată: “M-am ferit să scriu despre vizita mea de alaltăieri la Nae. Am plecat de acolo cu sentimente īmpărţite: simpatie, iritare, īndoială, dezgust. (…) Dar mai tīrziu l-am regăsit pe vechiul meu Nae Ionescu, limbut, abil, copilăros şi din cīnd īn cīnd şmecher”. Īn pofida celor mai limpezi dovezi textuale, exegetul de azi conchide totuşi, sentenţios şi unilateral, c㠓Sebastian se arată surprinzător de «rău» cu mentorul său incontestabil”.

            Gheorghe Grigurcu ne semnalează, la fel de indignat, şi “chipul cel mai prezent şi totodată cel mai violent şarjat”, al lui Camil Petrescu, “īnghesuit īntr-o efigie caricată”. Dar acum zece ani, acelaşi analist literar nota fără a clipi: “Un personaj central e, īn Jurnalul de care ne ocupăm, Camil Petrescu, scriitor a cărui valoare nu e contestată, dar altminteri megaloman, pururi interesat, versatil, aşa cum īl ştim şi din alte surse. (…) Statura scriitorilor vizaţi nu se modifică, desigur, īn urma unor astfel de mărturii programat subiective. De fapt, ele nici nu-şi propun a se substitui criticii sau istoriei literare, reprezentīnd simple schiţe «pe viu», exerciţii de asemănare cu realitatea a unor propuneri de fizionomii morale. Sfera lor nu e cea a unor judecăţi sintetice, globale, «definitive», ci a unor aproximări īn concretul psihologic, īn imaginea instantanee. A ne inflama disproporţionat īn faţa unor fişe ce intersectează intimitatea subiectului cu cea a obiectului nu mi se pare īnţelept” (vezi vol. cit., p. 431). Ce s-a schimbat, oare, de-atunci şi pīnă acum?

            De fapt īntrebarea de mai sus nu e cītuşi de puţin retorică. Iar răspunsul se īntrezăreşte deja. Īn ultimii zece ani s-a schimbat contextul receptării din cultura romānă: mulţi dintre cei care atunci au vibrat, sincer impresionaţi de autenticitatea suferinţelor revelate de Jurnalul lui Mihail Sebastian, şi-au amendat īntre timp spontaneitatea. S-au speriat că, admiţīnd şi condamnīnd realitatea strīmbă, aberantă, care a strivit individul, vor fi nevoiţi s-o recunoască apoi şi la nivelul īntregii categorii etnice. Īn 1997 Mihail Sebastian aducea doar imaginea unui scriitor călcat īn picioare. Īn 2007 el simbolizează deja suplicierea unei comunităţi, al cărei reprezentant a devenit. Iată cum se face că pīnă şi un critic literar strălucit, de talia lui Gheorghe Grigurcu, ajunge să citească aceeaşi carte şi să folosească aceleaşi argumente īn comentariul său, dar o dată pentru a lăuda, iar apoi, la zece ani distanţă, pentru a repudia – mai mult sau mai puţin – subtil. Simţul tragic din Balcani a eşuat īn vodevil.



            P.S. Am citit cu oarecare mirare, īn Jurnalul naţional din 5 sept. 2007, imnul de slavă pe care Gheorghe Grigurcu īl intonează la adresa lui Paul Goma. Am rămas visător mai ales la ultima sa frază: “Oricīte obiecţii īn bună ori rea credinţă i-am aduce, Goma se cade a fi socotit atīt drept unul din scriitorii noştri de seamă, cīt şi drept un reper moral de prim ordin”. Exigenţa morală a unui scriitor constituie cartea sa de vizită. Īnsă judecata lui logică ar trebui să echivaleze, totuşi, cu o igienă a gīndirii. Buna-credinţă reproşată lui Paul Goma eu īncă n-am īntīlnit-o. Dar că actualul Goma, care oferă diversificate dovezi de rea-credinţă, fanatism şi extremism, ar constitui un reper moral de prim ordin, iată opţiunea exclusivă şi personală a lui Gheorghe Grigurcu, pe care eu unul sīnt departe de-a o īmpărtăşi. E ca şi cum reputatul critic ne-ar povesti senin că şoricioaica poate fi otrăvitoare, īnsă e totuşi delicioasă dacă e servită dimineaţa, pe stomacul gol, dintr-o ceaşcă de porţelan rafinat. N-aş vrea să īmping cinismul pīnă la a-i ura “poftă bună!”.