Laszlo Alexandru

 

DANTE – “INFERNUL” – O INTERPRETARE

 

 

“Cu ce judecată judecaţi, veţi fi judecaţi;

şi cu ce măsură măsuraţi, veţi fi măsuraţi.”

(Matei, VII, 2)



Laszlo Alexandru

            Le mulţumesc d-nei Flavia Teoc şi Centrului Cultural Italian pentru amabilitatea de a mă fi invitat să conferenţiez despre Dante Alighieri. Activăm de ceva vreme pe linia italienisticii, aici, la Cluj, şi mă bucur că a apărut şi momentul de joncţiune efectivă a iniţiativelor noastre. Aş vrea acum să vorbesc despre Infernul lui Dante, urmīnd să abordez succesiv, poate īn alte condiţii, īn alte īmprejurări, de asemeni Purgatoriul şi Paradisul. Prezentarea mea se vrea o expunere a structurii Infernului. Va fi vorba despre o interpretare dar, īnainte de aceasta, e nevoie de o sistematizare a subiectului nostru.

            Pentru īnceput aş vrea să subliniez existenţa a trei paliere distincte, contopite de Dante īn edificarea universului său fictiv. De obicei cīnd vorbim despre Infern, Purgatoriu sau Paradis, ştim că ele sīnt spaţii imaginare, desprinse din credinţă. Religia este cea care statuează existenţa acestor zone de după moarte, unde vor merge sufletele. Este locul unde sīntem răsplătiţi sau sīntem pedepsiţi pentru felul īn care ne-am trăit viaţa. Dar e vorba de universuri ale imaginarului, destul de abstracte, cu o consistenţă mai degrabă generală şi variată. Imaginaţia diferă de la om la om, de la popor la popor, de la o perioadă istorică la alta. Aşadar şi imaginea Infernului sau a Paradisului a fost foarte diferită. Autorul italian vine spre aceste tărīmuri ale fanteziei cu raţiunea: iată paradoxul său specific. Infernul, Purgatoriul sau Paradisul erau ţinuturi ale credinţei şi ale imaginaţiei. Ei bine, Dante le configurează cu ajutorul minţii. Ele se constituie la intersecţia a trei zone, a trei discipline, a trei ştiinţe: mitologia, geografia şi morala. Īn ce sens mitologia (adică ştiinţa despre zei şi īnchipuirea īnceputurilor lumii)? A fost revalorificat momentul mitologic de după Geneză, cīnd un grup de īngeri, sub conducerea lui Lucifer, s-a răzvrătit īmpotriva lui Dumnezeu. Ce soartă au avut ei, īn viziunea lui Dante? Au fost izgoniţi, tocmai pentru că nu i se mai supuneau lui Dumnezeu, īi contestau autoritatea. Lucifer, căzut pe Pămīnt, s-a scufundat şi a săpat īn prăbuşire un fel de pīlnie. A sfīrşit prin a se īnţepeni īn centrul Terrei. Infernul s-a constituit efectiv ca urmare a cantităţii de pămīnt dislocate prin căderea lui Lucifer. Iată cum un mit apocrif, al genezei, a fost refolosit şi transpus īn context geografic, pe al doilea palier de configurare.

            Dar Dante este cel mai ilustru scriitor al Evului Mediu. Pe atunci lumea nu ştia că Pămīntul este rotund, aşa cum o ştim noi azi şi cum este deja o banalitate. Scriitorul italian a luat, pe de o parte, povestea lui Lucifer izgonit din Paradis şi a combinat-o cu teoria ptolomeică a Pămīntului plat. I-a adăugat, īnsă, şi al treilea aspect, cel moral. Nu doar spaţiul infernal apare īn mod concret, modelat ca atare, ci există īntr-īnsul chiar o ierarhie a păcatelor. Infernul fusese mai īnainte perceput oarecum “la grămadă”: gălăgie, suferinţe, durere, fum, foc, lacrimi. Dante, cu spiritul său foarte raţional, lucid, a luat toate acestea şi a construit cu ele o structură precisă, a clasificat păcatele (aşa cum se poate observa īn desenul alăturat).

            După ce ajungem īn Infern, īntīlnim o succesiune de cercuri. Situaţia poate fi uşor explicată, dacă ne īnchipuim că, īn viaţa de toate zilele, am avea de urcat sau de coborīt un deal foarte abrupt. Cum procedăm? Maşina sau bicicleta noastră e obligată să īnainteze īn cercuri, pe serpentine, pentru că efortul ar fi prea mare să urce sau să coboare de-a dreptul. Ar fi oarecum īmpotriva legilor mecanicii, sau ale fizicii. Intuind această particularitate, Dante īnsuşi a īnchipuit un şir de cercuri, īntr-un fel de spirală. Avem nouă cercuri, cu diverse păcate: laşii, nebotezaţii, desfrīnaţii, mīncăii, zgīrciţii şi risipitorii, furioşii, ereticii, ucigaşii, sinucigaşii, pustiitorii, defăimătorii, sodomiţii, cămătarii, avem o prăpastie, apoi sīnt proxeneţii şi seducătorii, linguşitorii, simoniacii (adică cei care vīnd cuvīntul divin, preoţii care cer plată pentru a te ierta de păcate; se pare că era un nărav foarte răspīndit īn Evul Mediu), ghicitorii, delapidatorii, ipocriţii, hoţii, sfătuitorii de īnşelăciune, semănătorii de vrajbă, falsificatorii, alchimiştii, vine un alt obstacol: puţul giganţilor, şi pe urmă trădătorii, dispuşi ierarhic, īn funcţie de gravitatea faptelor: trădătorii de rude īn zona Caina, trădătorii de patrie īn zona Antenora, trădătorii de oaspeţi īn zona Tolomea şi trădătorii de binefăcători īn zona Giudecca.

LAŞII [Miniatura florentina, sec. XIV]

            Ce e interesant de observat? Nu numai că Dante nu i-a aruncat pe toţi de-a valma, claie peste grămadă, dar dispunerea reflectă şi o ierarhie a păcatelor. Īn viziunea autorului, cu cīt cobori mai mult şi te apropii de Lucifer, cu atīt eşti mai păcătos. Cu cīt stai mai departe de Lucifer, cu atīt fapta pe care ai comis-o e considerată mai puţin gravă. Mulţi oameni sīnt păcătoşi, dar greşelile lor nu sīnt identice şi nu sīnt la fel de condamnabile. Plasarea sufletelor īn Infern exprimă o judecată valorică a păcatelor. Putem descifra aşadar schema Infernului şi ca pe o reflectare a mentalului medieval. Ce anume era considerat un lucru grav, īn Evul Mediu, şi ce anume era socotit pe-atunci mai scuzabil? Repet, cu cīt se coboară, păcatul este mai greu, pedeapsa este mai crīncenă, mai dureroasă, cercul se strīmtorează. (Aş vrea să subliniez de asemeni că nu mă refer aici la aspecte ale expresiei artistice din Divina Comedie. Nu vorbesc absolut deloc despre versuri, despre rimă, despre terţine, despre figuri de stil etc. Abordez acum exclusiv conţinutul ideatic al Infernului.)

            Cum de s-a gīndit Dante să ne expună această realitate imaginară, sub o aparenţă atīt de concretă? Trebuie adăugat – īnainte de a da un răspuns la această īntrebare – că scopul principal al autorului nu a fost de a crea neapărat o operă de artă, pe care noi s-o admirăm pur şi simplu. El a vrut să ofere īntīi de toate un instrument de īnvăţătură, să ne fac㠖 citindu-i cartea – să ne gīndim la noi īnşine şi, poate, să ne situăm fiecare acolo unde am considera că merităm. Transpunīndu-ne īn acele situaţii, să īncercăm să ne corectăm viaţa, pentru a evita cercurile infernale. Īnainte de a fi o operă de artă, care să ne impresioneze, este o operă de īnvăţătură, care să ne īndrepte paşii. Acest aspect este important de subliniat. Ei bine, pentru a obţine impactul, pentru a fi mai convingător, ce a imaginat el? S-a pus pe sine īnsuşi īn centrul acţiunii! Dante e nu numai scriitorul care gīndeşte structura respectivă, ci este de asemeni personajul care parcurge Infernul. Merge acolo deoarece, la un moment dat, s-a rătăcit. Ne putem identifica şi noi cu el, pentru că şi noi putem cīndva pierde calea cea dreaptă. Căutīnd să iasă de-acolo, īi vine īn īntīmpinare Virgiliu, marele poet din lumea antică, maestrul său īn ale iscusinţei artistice, acel Virgiliu care murise deja şi, sub formă spirituală, era condamnat la Infern (īntrucīt toţi nebotezaţii ajung acolo). Dante, surprins īntr-un moment de rătăcire – nu ştim dacă visează, nu ştim dacă fabulează, nu ştim dacă este un voiaj real, avīnd īn vedere elementele geografice, foarte concrete, cu care avem de-a face, găsim aici o acumulare, o pluristratificare de sensuri – se lasă preluat şi condus de Virgiliu. Parcurge īn spirală, īn jos, tot Infernul, fiind spectator – şi uneori chiar actor – īn toate aventurile ce vor urma.

NEBOTEZAŢII [Miniatura emiliana, sec. XIV]

DESFRĪNAŢII [Miniatura lombarda, sec. XIV]

            Ce poate fi mai convingător, pentru cititor, decīt să vii şi să-i spui “stai să-ţi explic ce-am văzut eu!”? Dacă-i zici: “ştii, eu mi-am īnchipuit că ar fi cam aşa”, eşti mai puţin credibil. Dar dacă-i spui că ai umblat pe-acolo şi-i relatezi ce-ai văzut cu ochii tăi, forţa de impact a mesajului este incontestabilă şi de neīnlăturat. Dante coboară īn spirală, mereu spre stīnga. (E o simbolistică importantă şi aici: mīna stīngă e simbolul păcatului. Mīna dreaptă, partea dreapt㠖 simbolul mīntuirii, al purificării. De altminteri, īn Purgatoriu se va urca pe partea dreaptă. Purgatoriul va fi un munte, iar Paradisul va fi o succesiune de ceruri. Dar e vorba de alte două cărţi şi nu vreau să insist acum asupra lor. Ajunge să adaug doar atīt: metodele de locomoţie prin cele trei tărīmuri sīnt diferite. Īn Infern se coboară, īn Purgatoriu se urcă, īn Paradis se zboară. Cele trei ţinuturi seamănă īntre ele doar īn configurarea extrem de precisă, de clară şi de raţională a constituţiei, a structurii lor.). Dante, călăuzit de Virgiliu, coboară pe rīnd īn aceste cercuri, roată, şi asistă la diverse aventuri, īntīlniri existenţiale şi revelaţii personale. Ceremonialul este cam acelaşi peste tot: se intră īn cercul respectiv, cei doi constată ce anume se īntīmplă acolo, ce păcate sīnt pedepsite, care e tortura aplicată şi pe urmă se īntīlnesc cu unul-două personaje reprezentative, din lumea antică sau din cea contemporană lui Dante, din realitatea medievală, florentină, italiană. De pildă cīnd ajunge printre mīncăi, va găsi un mare mīncău, care-i va povesti de ce se află acolo şi cine mai e pe līngă el. Atunci cīnd ajunge printre simoniaci, va găsi un mare simoniac, care-i va povesti pe cine mai aşteaptă alături de el. Şi tot aşa mai departe. “Martorul” principal, protagonistul-narator, īntīlneşte succesiv o īntreagă serie de “martori” secundari, care ne relatează la persoana īntīi, cu maximă credibilitate, ce se petrece efectiv.

            Īncă un lucru extrem de important mai trebuie să precizez, legat de principiul după care se conduce “viaţa” din Infern. Păcatele sīnt pedepsite după regula echivalenţei (ceea ce īn italiană s-a numit “la legge del contrapasso”). Fiecare tip de păcat este sancţionat īntr-un mod echivalent. De pildă desfrīnaţii, cei care au īnşelat īn iubire, şi-au trădat perechea, vor zbura sub formă de păsări şi vor fi izbiţi de stīnci, fără nici o secundă de repaos. Care a fost vina lor, īn timpul vieţii? Nu au rămas fideli, alături de partenerul destinat, ci au cutreierat īn căutarea altor aventuri amoroase, s-au zbătut să-şi găsească noi plăceri carnale. Nu li se permite acum nici un moment de oprire, de odihnă, desfrīnaţii nu au nici o posibilitate de a-şi atenua suferinţa ori de a scăpa. (Vă reamintesc că Infernul e pentru totdeauna, nu există cale de īntoarcere, “Lasciate ogni speranza, voi ch’entrate” scrie pe poartă.) Sau, de exemplu, ghicitorii cu ce anume au greşit? Şi-au aruncat privirile īn viitor. Aceasta īl jigneşte pe Dumnezeu, pentru că El e cel care ţine cheile timpului. Doar El are voie să ştie ce ni se va īntīmpla. Aceia, īnsă, au sfidat, au īncălcat voinţa şi legea lui Dumnezeu. Cum vor fi pedepsiţi, conform regulii echivalenţei? Ghicitorii se vor īnvīrti plīngīnd, vor bīntui prin cerc, īn eternitate, numai că vor avea capetele răsucite diametral īncīt – spune foarte plastic şi izbitor Dante – lacrimile de durere care le curg, li se prăvălesc pe umeri şi le şiroiesc pe fese. Poetul medieval ştie să fie extrem de dur şi are imagini de o mare percutanţă realistă.

MĪNCĂII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]
ZGĪRCIŢII ŞI RISIPITORII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]

            Aşadar legea echivalenţei guvernează īn Infern. Fiecare cu ce anume a păcătuit, cu aceea este şi pedepsit. Iată motivul pentru care am considerat potrivit ca motto al prezentării mele un citat din Biblie (Evanghelia după Matei, VII, 2): “Cu ce judecată judecaţi, veţi fi judecaţi; şi cu ce măsură măsuraţi, veţi fi măsuraţi”. Este punctul de sprijin etic, pilastrul pe care s-a bazat Dante īnsuşi, atunci cīnd şi-a construit acest imperiu imaginar, dar atīt de raţional: a fost īmpins de nevoia de a nu fi nici excesiv, dar nici prea blīnd īn judecată.

            Īnainte de a merge spre aspectele de interpretare, vă propun o sintetizare. Nu putem interpreta, pīnă cīnd nu ştim efectiv cu ce anume ne confruntăm. Vă invit să vedem, pe rīnd, care sīnt păcatele şi păcătoşii din Infernul lui Dante.

            Laşii – Aleargă īn pielea goală, īnţepaţi de muşte şi viespi; sīngele lor e devorat pe jos de viermi oribili. Nebotezaţii – Suferă de durerea spirituală a tīnjirii inutile după chipul lui Dumnezeu. Avem deja cīteva personaje pe care le īntīlneşte Dante īn călătoria sa. Sīnt marii poeţi ai Antichităţii: Homer, Horaţiu, Ovidiu, Lucanus şi Virgiliu īnsuşi, care īi va fi călăuză. Locul lui Virgiliu este īn Infern pentru că a fost necredincios, īn sensul că a fost nebotezat. El, de-aici, din cercul său, a urcat pentru a-l īntīmpina pe Dante, pentru a-i da o mīnă de ajutor, şi īmpreună cu el parcurge apoi tot traseul Infernului, pīnă īn profunzimi. Cum suferă nebotezaţii, printre care găsim şi marii artişti, marii filosofi ai Antichităţii? Ei nu sīnt chinuiţi de o tortură fizică. Suferinţa lor este de natură spirituală: stau (“şi cujetă”, cum ar spune ardeleanul) şi tīnjesc după chipul lui Dumnezeu. Păcatul lor a fost comis cu intelectul, anume că īn meditaţiile lor, de-a lungul vieţii, nu au luat īn considerare adevărata credinţă creştină. Dumnezeu este binele absolut. Acest bine ei nu-l vor vedea niciodată, nu se vor īntīlni cu el, pentru că l-au ignorat pe cīnd trăiau, aşadar nu-l merită nici după moarte. E o tortură spirituală, nu fizică: se manifestă prin imensa nostalgie după binele inaccesibil lor īn eternitate. Desfrīnaţii – Furtuna izbeşte spiritele păcătoase de stīnci, fără posibilitatea vreunei odihne. Apariţii definitorii sīnt aici Francesca da Rimini şi Paolo Malatesta. Ar trebui să ţin o serie īntreagă de conferinţe pentru a vă vorbi despre marile personaje din Divina Comedie, ceea ce acum, din păcate, nu e posibil. Vă las să descoperiţi singuri povestea celor infideli īn iubire, felul īn care Francesca şi-a īnşelat soţul cu cumnatul, de ce, cum s-a īntīmplat etc. Mīncăii – Stau culcaţi īn ploaie, sfīşiaţi de Cerber (cīinele oribil cu trei capete) şi urlă de durere. Personajul emblematic pentru acest cīnt şi pentru acest păcat este Ciacco. Zgīrciţii şi risipitorii – Două şiruri de păcătoşi īmping bolovani uriaşi din direcţii contrare, se īntīlnesc cap īn cap şi se izbesc unii de alţii la infinit. Īn timp ce se ciocnesc, se insultă reciproc. Se īntorc, parcurg traseul īn sens invers, se īntīlnesc din nou, la capătul opus, şi se insultă iarăşi. Unii le strigă celorlalţi: “De ce risipeşti?”. Ceilalţi le răspund: “De ce eşti zgīrcit?”. Observa la un moment dat Cesare Pavese, īn jurnalul său Il mestiere di vivere, că aici se vede cel mai bine ilustrată legea echivalenţei. Ce īl afectează cu adevărat pe un zgīrcit? Īl baţi? Nu-l doare! Nu-i dai să mănīnce? Nici o problemă, căci oricum se privează singur de mīncare. Cel mai tare suferă văzīnd pe altul cum aruncă nesăbuit cu banii. Şi invers. Pe un risipitor īl īnnebuneşte să vadă pe altul cum īşi ascunde mărunţişul la ciorap! Asistăm astfel la o tortură reciprocă, ei se īntretorturează, o metodă ingenioasă găsită de Dante.

FURIOŞII ["Giudizio Universale", Beato Angelico]

Furioşii – Zac īn noroi, se lovesc cu mīinile şi picioarele, se muşcă, se sfīşie īn bucăţi. Păcătosul caracteristic este Filippo Argenti. Ei īnşişi au fost extrem de mīnioşi, de-a lungul existenţei, nu poţi să stai de vorbă cu ei, te insultă, sīnt lipsiţi de răbdare să te asculte, par mereu supăraţi pe tine. La fel li se va īntīmpla, potenţat suplimentar, pe lumea cealaltă. Se vor devora, se vor muşca, se vor sfīşia. Ereticii – Sīnt īngropaţi īn morminte de foc. Figura tutelară: Farinata degli Uberti. Este unul dintre personajele de mare impact şi rezonanţă, unul dintre eroii istoriei florentine, unul dintre adversarii politici ai lui Dante. Nu insist aici pe situaţia politică italiană din Evul Mediu: cine au fost guelfii, cine ghibelinii, cine guelfii albi, cine guelfii negri etc. Ajunge să spun că Dante īl regăseşte pe Farinata īn Infern, dar īl respectă, pentru că este un om de o mare statură, de o mare valoare personală.

ERETICII [Miniatura lombarda, sec. XV]

            Iată o altă situaţie notabilă din Divina Comedie. Reacţiile personajului Dante sīnt extrem de diferite şi de surprinzătoare pentru noi, cititorii. Ne-am plictisi dacă protagonistul s-ar duce la fiecare păcătos şi i-ar ţine o predică, l-ar certa: de ce-ai făcut cutare şi cutare? Nu ţi-e ruşine? Uite īn ce hal ai ajuns! etc. Dar nu asta e situaţia lui Dante. El este un om īn carne şi oase, care suferă şi compătimeşte, care este de acord sau ar vrea eventual să sporească tortura, pentru că i se pare că vreun păcătos merită chiar mai grav pedepsit. Uneori, cum e la īntīlnirea cu Francesca, el leşină de durere, de milă, văzīndu-i pe cei doi cumnaţi condamnaţi īn eternitate la chinuri. Īn altă parte, cum se īntīmplă īn faţa lui Farinata, īl respectă, vorbeşte foarte demn cu el, rămīne impresionat. Īn alte părţi, confruntat cu trădătorii, īi dispreţuieşte şi īi chiar “tortureaz㔠suplimentar. Īntr-un moment culminant al Infernului, Dante īl prinde de păr pe Bocca degli Abati şi īl izbeşte, īl brutalizează. Sīnt reacţii extrem de diverse ale lui Dante ca personaj şi protagonist. Inclusiv prin aceasta, el reuşeşte să ne ia prin surprindere. Dar mergem mai departe.

Ucigaşii – Sīnt scufundaţi īntr-un fluviu de sīnge īncins, fiind vīnaţi de centauri (animale mitologice, jumătate cal, jumătate om, care au aici rolul de gardieni). Personaj de referinţă: Nesso, centaurul călăuză. Vreau să vă spun că īn acest potop de sīnge fierbinte zac mai ales tiranii, dictatorii. Mă tem că pe Ceauşescu al nostru prin zona asta va trebui să-l căutăm, dacă ajungem să-i facem o vizită, de nu cumva o fi mai jos pe undeva.

            Două vorbe asupra unui aspect la care īncă nu m-am referit pīnă acum. Infernul este īnţesat cu o sumă īntreagă de călăuze, paznici, gardieni, demoni etc. E extrem de populat pe-acolo, e o aglomeraţie mai ceva ca-n Manhattan. Se calcă pe picioare unii pe alţii: şi păcătoşi, şi torţionari, nu mai ştii care ce rol are. Avem de asemeni o gamă foarte amplă de “slujbaşi”. Dante a preluat din mitologia păgīnă, greacă şi latină, foarte multe figuri celebre. De pildă īi īntīlnim pe Minos, pe luntraşul Caron, pe centauri, pe Uriaşi, pe Anteu care īi ia īn braţe pe Dante şi Virgiliu, la puţul giganţilor, şi īi mută pe malul celălalt etc.

UCIGAŞII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]
SINUCIGAŞII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]

E plin de personaje antice, recuperate şi reutilizate. Divina Comedie reprezintă o sinteză inclusiv din punct de vedere mitologic. Cīnd ne gīndim la Infern, poate că unii ne īnchipuim ce-am citit īn Biblie, sau ce-am auzit de la preot īn biserică. Dar Dante foloseşte mai mult decīt Biblia pentru a-şi construi universul, el realizează o sinteză a mitologiilor antice, greacă şi latină, pe care le cunoaşte foarte bine şi le amalgamează cu mitologia biblică, transplantīnd totul īn imaginarul medieval. Sinucigaşii – Sufletele lor sīnt transformate īn plante şi sfīşiate de Harpii (alţi torţionari de provenienţă antică). Figură de referinţă: Pier delle Vigne. Pustiitorii – Sīnt goniţi de o haită de căţele īnfometate care, īndată ce īi prind, īi sfīşie īn bucăţi. Ce este cu aceşti “pustiitori”? Īntīlnim aici o problemă a dantologiei romāneşti, pe care se cuvine s-o clarificăm. Denumirea de “pustiitori” le-o atribui eu acum, pentru prima dată, spre a defini un păcat cu trăsături mai neobişnuite. Risipitorii (i prodighi) sīnt cei care īşi aruncă banul cu indolenţă. Pustiitorii (gli scialacquatori) sīnt cei care īşi distrug bunurile īn mod violent. Această culpă ni se poate părea mai ciudată, căci de-abia ce ne regăsim, īn Romānia, după traumele financiare şi materiale ale comunismului. Nu sīntem aşadar prea ispitiţi de un asemenea păcat. Pe vremea lui Dante a existat īnsă un padovan, pe numele său Giacomo da Sant’Andrea, care şi-a invitat oaspeţii la cină şi, pentru a le alunga plictiseala, i-a invitat afară şi a dat foc propriului castel, spre a admira laolaltă cu ceilalţi un incendiu pe cinste. Acela desigur că se va regăsi aici, printre pustiitori, pentru că a risipit īn mod violent. Din păcate, traducerile romāneşti ale Divinei Comedii stabilesc o echivalenţă nominală īntre “prodighi” şi “scialacquatori”, care sīnt numiţi, īn ambele ipostaze, doar “risipitori”. Cititorul romān al poemului n-are cum īnţelege deosebirea.

Defăimătorii – Stau culcaţi şi se răsucesc sub o ploaie de foc care aprinde şi nisipul de sub ei. Personaj de referinţă: Capaneo. Sodomiţii – Aleargă fără oprire sub grindina de flăcări. Personaj de referinţă: Brunetto Latini, fostul magistru al lui Dante. A fost o importantă dezbatere legată de contradicţia morală de-aici. Protagonistul, īndată ce-l vede pe Brunetto, īşi mărturiseşte recunoştinţa faţă de el īntr-un pasaj impresionant, cīnd īi declară printre altele: “M’insegnavate come l’uom s’etterna”. M-aţi īnvăţat, dragă maestre, cum omul se eternizează, cum poate deveni omul etern. I-a fost dascăl, Dante īl respectă, şi totuşi īl plasează īn Infern. Să fie Brunetto Latini sodomit? Există un admirabil eseu al unui dantolog romān, Titus Pārvulescu, unde se contestă cu argumente convingătoare că Brunetto ar fi fost homosexual. Din păcate nu putem zăbovi nici asupra acestui aspect, trebuie să mergem īnainte.

PUSTIITORII [Miniatura lombarda, sec. XV]
DEFĂIMĂTORII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]

Cămătarii – Stau ghemuiţi sub grindina de foc, iar la gīt le atīrnă punga de bani cu īnsemnele propriei familii. Personaj caracteristic: Reginaldo degli Scrovegni, unul dintre păcătoşii proeminenţi ai vremii. Proxeneţii şi seducătorii – Defilează goi, biciuiţi de diavoli, pe două şiruri opuse. Proxeneţii (care au sedus īn contul altora) īntr-o parte, ceilalţi (seducătorii pe cont propriu) īn alta. Personaj reprezentativ: Venedico Caccianemico. Linguşitorii – Stau scufundaţi īn scīrna provenită din toate haznalele lumii. Personaj de referinţă: Alessio Interminei da Lucca. Simoniacii – Sīnt preoţii, dar mai ales episcopii şi papii care, pe vremea lui Dante, refuzau să te absolve de păcat, īn timpul spovedaniei, dacă nu le plăteai. Nu-şi făceau datoria “profesional㔠decīt contra cost. Ei stau īnfipţi cu capul īn jos īn gropi minuscule, iar picioarele le sīnt pīrjolite de flăcări. Personaj de referinţă: Papa Niccolņ III degli Orsini. După cum vedeţi, Dante n-are nici un fel de probleme să-i plaseze pe papi şi pe cīţiva mari ecleziaşti īn Infern. El se ghidează după principiile creştine, nu după ceremonialul ipocrit de bună purtare, dictat de Biserică. Ghicitorii – I-am pomenit deja. Umblă plīngīnd, cu capul răsucit la spate, īncīt lacrimile le scaldă fesele. Delapidatorii –  Aduşi īn cīrcă de diavoli, sīnt azvīrliţi īn smoala īncinsă; dacă ies la suprafaţă, sīnt īmpinşi īnapoi cu căngile. Personaj de referinţă: Ciampolo di Navarra.

Ipocriţii – Umblă cu greu, purtīnd īn spinare mantii de plumb, aurite pe dinafară. Călugării Gaudenţi. Īntins pe jos stă, răstignit, marele preot Caiafa. Cīnd a fost īntrebat de farisei dacă Isus trebuie omorīt sau nu, el i-a īndemnat să-l răstignească, susţinīnd că e mai bine să piară unul singur, decīt īntregul popor. A fost un ipocrit, pentru că ştia prea bine că Isus e nevinovat. Pedeapsa lui e cu atīt mai straşnică. Toţi damnaţii care poartă pe umeri mantii de plumb şi se mişcă anevoie din cauza greutăţii īi calcă pe piept, la infinit, şi īl strivesc sub picioare. Hoţii – Sīnt fugăriţi de şerpi care īi leagă de mīini, īi muşcă de gīt, īi transformă īn flăcări şi cenuşă; apoi īşi reiau īnfăţişarea; cīnd termină de ocolit cercul, ajung īn acelaşi loc şi sīnt din nou muşcaţi de şerpi, īşi schimbă iarăşi īnfăţişarea. Personaj caracteristic: Vanni Fucci. Printre hoţi īntīlnim şi una dintre cele mai oribile pedepse. Omul şi şarpele se īntīlnesc. Se privesc. Şarpele sare pe om, se īncolăceşte īn jurul lui şi īl muşcă. După care se trage īnapoi. Cei doi, şarpele şi omul, se privesc din nou īngroziţi. Iese un fum ciudat din amīndoi. Şarpele se preschimbă treptat īn om, omul se transformă īncet īn şarpe: metamorfoza reciprocă. Sfătuitorii de īnşelăciune – Se īnvīrt pe fundul bolgiei ca nişte licurici, īnfăşuraţi īn flăcările care īi ascund, dar īi şi ard. Personaje de referinţă: Ulise (īn cīntul XXVI) şi Guido da Montefeltro (īn cīntul XXVII). Nu avem timp să insistăm pe toate apariţiile proeminente, am avea enorm de multe lucruri de spus.

SODOMIŢII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]
CĂMĂTARII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]

Semănătorii de vrajb㠖 Unii umblă cu maţele pe jos, despicaţi şi sfīşiaţi de un diavol cu spadă; rănile li se vindecă, dar diavolul īi taie din nou: īl vedem pe Mahomed (cel care a dezbinat creştinismul) şi pe ginerele său Ali (de pe urma căruia s-au dezbinat sunniţii şi şiiţii, cele două facţiuni musulmane rivale). Altul bīntuie decapitat, ţinīndu-şi căpăţīna īn braţe ca pe o lanternă, spre a lumina prin īntuneric: e Bertram de Born, trubadur francez care a băgat zīzanie īntre tată şi fiu, anume īntre regii Henric al II-lea şi Henric al III-lea ai Angliei. Falsificatorii – Zac claie peste grămadă, acoperiţi de bube şi puroi; se scarpină frenetic, smulgīndu-şi pielea. Griffolino d’Arezzo şi Gianni Schicchi. Alchimiştii – Sīnt umflaţi de hidropizie, imobilizaţi īn eternitate. Maestro Adamo. Asistăm la o dispută antologică īntre păcătoşii īnţepeniţi “īn gelatină”, care sfīrşesc prin a se certa şi a-şi căra pumni. Se īncing īntr-o dispută contondentă, din dorinţa de a lămuri care a fost mai corupt şi mai cinic. O scenă nu atīt de umor, cīt mai ales de sarcasm şi de satiră feroce.

Trădătorii de rude şi de patrie – Sīntem deja spre capătul Infernului, īn zonele mai apropiate de Lucifer, unde e sancţionată culpa cea mai gravă. Trădătorii stau cu trupul sub gheaţă. Aici este Bocca despre care vă vorbeam, ticălosul de a cărui identitate se interesează cu atīta insistenţă protagonistul Dante. Şi cine este Bocca degli Abati? Īn timpul bătăliei de la Montaperti, el a dat semnalul trădării, a trecut primul de partea duşmanilor sienezi şi a tăiat cu o lovitură de spadă mīna stegarului. Drapelul florentin s-a prăbuşit, conspiratorul l-a sfīşiat īn bucăţi şi a scuipat pe el. Armata dezorganizată a intrat īn panică, facţiunea trădătoare a īntors armele şi a prins să-i ucidă pe florentini chiar pe cīmpul de luptă, īn timp ce duşmanul dezlănţuit dădea asaltul. Bătălia s-a īncheiat dezastruos. Pentru nemernicia sa premeditată cu sīnge rece, Bocca degli Abati dīrdīie aici īn eternitate. Trădătorii de oaspeţi şi de binefăcători – Stau scufundaţi sub gheaţă; dinţii unuia rod căpăţīna celui de līngă el. Personaje de referinţă: Contele Ugolino şi Arhiepiscopul Ruggieri. Ugolino, el īnsuşi trădător al Pisei, pentru că a trecut īn partidul advers şi le-a deschis inamicilor porţile cetăţii, a fost la rīndul său trădat de Arhiepiscopul Ruggieri, care l-a prins īmpreună cu doi fii şi doi nepoţi, l-a īncuiat īntr-un turn şi l-a lăsat să piară īn chinuri, atīt pe el cīt şi pe cei patru copii. Moartea de foame se pedepseşte prin devorarea īn eternitate a ţestei arhiepiscopului, de către conte. Scene sadice, scene groaznice.

PROXENEŢII ŞI SEDUCĂTORII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]
LINGUŞITORII ["Giudizio Universale", Tadeo di Bartolo]

            Sīntem de-acum īn centrul Pămīntului. Am ajuns la Lucifer, monstrul cu un cap şi trei chipuri, unul roşu (simbolizīnd neputinţa), altul gălbui (simbol al prostiei) şi al treilea negru (īn semn de ură). Gurile lui Lucifer īi molfăie, īi sfīşie la infinit pe cei trei mari trădători din istoria omenirii: Iuda, Brutus şi Casius. Ce legătură există īntre ei? Iuda l-a trădat pe Isus (adică Biserica), Brutus şi Casius l-au trădat pe Cezar (adică Statul). Iată pilonii fundamentali ai existenţei umane din Evul Mediu: Biserica şi Statul. Iar cei care au periclitat īnseşi temeliile societăţii sīnt sfīşiaţi īn eternitate de Satana. Şeful diavolilor are de asemeni nişte aripi enorme de liliac, pe care le flutură la infinit şi stīrneşte cu ele un vīnt īngheţat, ce congelează lacul Cocit unde stau scufundaţi trădătorii.

            N-am vorbit īncă despre cele trei ape curgătoare din Infern: Aheronul, Stixul şi Flegetonul, care se varsă toate īn jos (logic, conform legilor fizicii), īn Cocit, lacul ce īngheaţă sub mişcarea aripilor supremului demon. Ce fac cei doi călători, Dante şi Virgiliu? Pentru a trece de centrul Terrei şi a ieşi īn emisfera australă, trebuie să coboare de-a lungul trupului lui Lucifer. Ne aflăm chiar la centrul de greutate al Pămīntului. Cīnd ajung la brīul lui Lucifer, planurile fizice se inversează, ei se răsucesc şi īncep să urce. Ies pe partea opusă (Pămīntul e plat, ţineţi minte) şi, exact la antipod, vor găsi muntele Purgatoriului, unde cei doi īşi vor continua călătoria iniţiatică. Dar drumul prin tărīmul pierzaniei ţine doar pīnă aici.

            Aşadar Infernul este foarte clar structurat, pe ierarhii de păcate. La un moment dat, īn cīntul XI, după ce personajele principale au parcurs deja o parte din drum şi au intrat īn cetatea Dite, Dante īi semnalează dezgustat călăuzei sale că a īnceput să crească duhoarea infernală. Nu s-ar putea opri puţin, pentru a-şi mai obişnui nasul cu mirosul? Virgiliu e de acord să se oprească şi să mai stea de vorbă, spre a diminua efectele dezagreabile ale călătoriei. Şi atunci, ca să-i distragă atenţia, despre ce să-i povestească? Īi descrie (şi ne descrie) structura Infernului. Ce-au văzut pīnă atunci şi ce urmează să mai vadă. Care este explicaţia lui Virgiliu?

SIMONIACII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]
GHICITORII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]

Există trei mari zone īn Infern, īn funcţie de cele trei categorii generice de păcat. Pīnă la zidurile cetăţii Dite găsim incontinenţii, adică pe aceia care nu se pot stăpīni, care păcătuiesc prin exagerare. Mīncăii mănīncă prea mult. Desfrīnaţii duc īn exces păcatul carnal. Zgīrciţii şi risipitorii ţin prea mult, sau dau prea mult. Totuşi incontinenţa e un păcat mai mic, care īncă poate fi īnţeles. De la cercul VI īn jos, după eretici, găsim violenţii, īmpărţiţi la rīndul lor īn trei categorii succesive: violenţii faţă de alţii (faptă mai puţin gravă), violenţii faţă de ei īnşişi (sinucigaşii) şi violenţii faţă de Dumnezeu (aceia care īl defăimează sau īl jignesc). Dar, comentează Virgiliu, violente sīnt şi animalele, aşadar chiar şi aceste tipuri de păcat se mai pot īnţelege, fiindcă ţin de instinct. Vine apoi categoria cea mai gravă de infractori: īnşelătorii. De multe ori ei comit īnşelăciunea inclusiv cu ajutorul violenţei, aşadar o fac deja cu toată deliberarea. Atunci cīnd īnşeli, păcatul respectiv trece prin raţiune. Ca să delapidezi, ca să furi (dau un exemplu īntīmplător) nu poţi acţiona din instinct. Īţi faci planuri, te gīndeşti cum să-ţi urmezi paşii. Sau falsificatorii de aur din Evul Mediu nu operau datorită faptului că nu se puteau stăpīni. Nu, ei īşi calculau gesturile. Īntotdeauna dacă infracţiunea e comisă din nestăpīnire, e mai mică; dacă infracţiunea e instinctivă, violentă, e ceva mai mare. Dar atunci cīnd infracţiunea e realizată prin intermediul raţiunii, al creierului – aici stă păcatul cel mai grav. Ca să nu mai vorbim despre trădare, cīnd nu numai că īţi faci rău ţie, dar duci la īnfrīngerea propriei cetăţi şi la moartea concetăţenilor tăi. E ticăloşia cea mai scandaloasă care se poate īnchipui. De ce? Raţiunea – şi iată unde īl recunoaştem pe Dante artistul raţional! – ne este dată ca să ne căutăm binele, nu răul. Iar binele suprem e Dumnezeu. Aceştia au fost atīt de perverşi īncīt au deturnat scopul raţiunii. Īn loc ca, prin intermediul ei, să-l caute pe Dumnezeu, şi-au pus mintea la contribuţie, tocmai pe dos, pentru a-l jigni, pentru a īncălca voinţa divină. Iată cele trei mari categorii de păcat, pedepsite īn ordine amplificată. Cu cīt coborīm, ele sīnt mai grave: incontinenţa (lipsa de măsură), violenţa (instinctul) şi īnşelăciunea (raţiunea deturnată).

DELAPIDATORII [Miniatura ferrareza, 1474-1482] IPOCRIŢII [Miniatura ferrareza, 1474-1482]

            Pīnă aici s-ar extinde prezentarea Infernului dantesc pe care mi-am propus s-o realizez. Ea trebuie totuşi completată cu cīteva judecăţi din perspectivă contemporană. Nu doresc să insist foarte mult pe această ultimă parte, a unei interpretări prea detaliate. Aş vrea să subliniez īnsă că ierarhia pedepselor danteşti cuprinde la temelie nu doar judecata morală, ci, īn egală măsură, şi proiecţia unei mentalităţi medievale. Īntrebarea pe care mi-o pun este dacă ierarhia aceasta mai stă īn picioare, aşa cum a fost ea edificată. Dacă regulile gīndite de Dante – pe urmele lui Aristotel şi ale lui Toma din Aquino – mai sīnt valabile şi azi. Sau dacă nu cumva noi, (post)modernii, putem clasifica păcatele altfel, sau măcar să ne exprimăm anumite īndoieli legate de prezenţa lor printre noi.

HOŢII [Miniatura ferrareza, 1474-1482] SFĂTUITORII DE ĪNŞELĂCIUNE [Miniatura ferrareza, 1474-1482]

            Eu unul īl predau pe Dante de 15 ani şi am avut diverse experienţe la catedră. Aş vrea să vă prezint cīteva reacţii venite din partea elevilor mei, atunci cīnd le descriam păcatele şi pedepsirea lor. Īn cercul nebotezaţilor găsim nu doar filosofii, artiştii, ci şi copiii nou-născuţi, care au murit īnainte de a fi botezaţi. Ei ajung de asemeni īn Infern. Atunci cīnd le-am explicat-o elevilor mei, m-am confruntat cu o anumită rezervă mentală: “Copiii ce vină au? De ce să meargă īn Infern? Nu e vina lor că n-au apucat să se boteze!”. Da, dar culpa ne poate marca şi indirect. Nu doar dacă o comitem cu deliberare, īn mod voluntar, ci şi dacă a fost aruncată pe noi, prin păcatul originar, fără voia noastră. De altfel copiii din Infern sīnt şi cel mai blīnd pedepsiţi. Nu au acţionat īn mod nemijlocit, īnsă faptul că au rămas nebotezaţi nu le este iertat. După cum īi explică Virgiliu lui Dante, muntele credinţei este “principio e cagion di tutta gioia” (īnceputul şi cauza tuturor bucuriilor). Cei ce nu sīnt botezaţi nu se pot mīntui, fiindcă nu fac parte din tagma credincioşilor. Lipsa botezului duce automat la Infern, chiar dacă n-ai comis vreun alt păcat.

SEMĂNĂTORII DE VRAJBĂ [Miniatura ferrareza, 1474-1482] FALSIFICATORII [Miniatura florentina, sec. XIV]

            O discuţie interesantă am avut-o la cercul al treilea, legat de mīncăi. Una dintre elevele mele premiante (care īntre timp īşi continuă cu succes studiile īn Italia) n-a vrut să accepte această situaţie dantescă. Mi-a spus īn timpul orei cam aşa: “Sīnt la mine acasă. Īncui uşa. Mănīnc dintr-al meu, cīt vreau eu. N-am furat de la nimeni, n-am dat īn cap la nimeni. De ce aş fi vinovată cu ceva?!”. Aici iarăşi problema trebuie judecată altfel. I-am răspuns aşa: da, acum te īncui īn casă şi mănīnci. Eşti doar tu cu tine, singură. Dar pe vremea medievală a lui Dante, singurătatea nu exista. Nu te puteai īnchide īn casă. Erai un individ īn mijlocul societăţii şi te supuneai voinţei lui Dumnezeu. Dacă aveai o casă, a vrut Dumnezeu să ai casă. Dacă erai sănătoasă, a vrut Dumnezeu să te ţină sănătoasă, fiindcă puteai fi bolnavă, sau infirmă. Dacă ai de mīncare şi īncă īţi prisoseşte, ai pentru că ţi-a dat Dumnezeu. Iar dacă foloseşti excesiv ceea ce ai primit de la Dumnezeu, păcătuieşti. Astfel trebuie īnţelese lucrurile. Vina de a fi mīncău şi pedepsirea acestei culpe sīnt perfect motivate.

ALCHIMIŞTII [Miniatura emiliana, sec. XIV] TRĂDĂTORII DE RUDE ŞI DE PATRIE [Miniatura ferrareza, 1474-1482]

            O perplexitate am legată de cămătari. Īn ziua de azi, dacă nu mergi la bancă, nu vei reuşi niciodată să īţi cumperi o garsonieră. Dar banca ce face? Īţi dă o sumă, iar apoi ţi-o solicită īnapoi cu dobīndă. Acelaşi lucru īl face şi vecinul sau prietenul care ne īmprumută bani şi ne cere mai mulţi īnapoi. Diferenţa care este? Cămătarul e sancţionat de lege atunci cīnd este prins, īn schimb banca n-o pedepseşte nimeni, chiar dacă esenţa operaţiunii este aceeaşi. E aici o ipocrizie, care nu ştiu dacă astăzi mai este legitimă sau nu. A pedepsi camăta, care stă la baza īnseşi dezvoltării economice, īnseamnă poate a descuraja evoluţia societăţii.

            Simonia: nu ni se iartă greşelile la biserică, atunci cīnd ne spovedim, decīt dacă īi dăm bani preotului. E īn curs de dispariţie această infracţiune, chiar dacă mai sīnt īncă mulţi clerici care, şi acum, cer o contribuţie anual㠓obligatorie” din partea credincioşilor. Frecvenţa respectivului păcat este mult restrīnsă, dar el mai există.

TRĂDĂTORII DE OASPEŢI ŞI DE BINEFĂCĂTORI 
[Miniatura florentina, sec. XIV]

            Īn ultimul cerc al Infernului aflăm trădătorii. Dante vedea trădarea ca fiind păcatul cel mai grav. Eu īnsă vin şi observ următorul lucru: trădarea a dobīndit un aspect foarte relativ īn vremurile noastre. Īn Romānia dinainte de 1989, au existat diverşi ofiţeri de Securitate (unul, numit Turcu, sau altul, generalul Pacepa) care au “defectat”, au fugit īn America, au cerut azil politic. Aceia au fost consideraţi trădători de către regimul dictatorial şi au fost condamnaţi la moarte. După decembrie 1989, cīnd comunismul s-a destrămat, aceşti expatriaţi şi-au schimbat radical statutul, au devenit mari eroi, li se restituie bunurile confiscate, sīnt felicitaţi pentru “premoniţia” lor democratică, ni se spune că au prevestit căderea lui Ceauşescu şi au contribuit la sfīrşitul lui etc. Iată cum trădarea devine, sub ochii noştri, o vină tot mai eterică, mai puţin evidentă, şi ar trebui, poate, să-şi găsească un loc ceva mai sus, pe scara păcătoşilor, printre infracţiunile mai uşoare.

LUCIFER [Miniatura ferrareza, 1474-1482]

            Dacă mă īntrebaţi pe mine, ca opţiune personală, care ar fi culpa pe care īn acest moment o consider cea mai abominabilă şi mai īnfiorătoare, vă voi răspunde scurt: crima! Ucigaşul ia viaţa altcuiva, fără a-i mai da nici o posibilitate de opţiune. El nu-i permite victimei să-şi aleagă propriul destin. Violenţa prin care īi retezi semenului tău dreptul la existenţă cred că poate constitui, īn zilele noastre, păcatul cel mai grav şi aspru sancţionabil. Am prelungi īnsă excesiv această prezentare, dacă am sta să explicăm de ce crima era mai frecventă īn Evul Mediu şi de ce societatea era pe-atunci mai tolerantă cu asemenea infracţiune. Aceste mici detalii nu pun cītuşi de puţin sub semnul īndoielii ierarhia dantescă. Ea există ca atare, stă īn picioare de cīteva secole şi n-a fost contestată credibil, īn legitimitatea ei, tocmai fiindcă şi teologic, şi filosofic, şi existenţial este extrem de solidă, se īntemeiază pe marii filosofi ai epocii, precum şi pe convingerile estetice şi experienţa personală ale lui Dante. Este o proiecţie morală pe care Dante Alighieri o respectă şi o descrie cu extraordinară vivacitate, cu bogăţie artistică şi chiar, s-o spunem direct, cu geniu.



(Conferinţă susţinută la Centrul Cultural Italian,

Cluj, 23 mai 2007)