Laszlo Alexandru
CE SE PIERDE,
ATUNCI CĪND NIMIC NU SE MAI CĪŞTIGĂ?
Horia-Roman
Patapievici a avut, ca nu mulţi scriitori, norocul de a pătrunde
triumfal īn spaţiul dezbaterilor publice. Poate doar poetul romān de
căpătīi să mai fi fost īntīmpinat cu o căldură
similară, īn secolul al XIX-lea, de către mentorul Titu Maiorescu: Īn fine poet, poet īn toată puterea
cuvīntului, este d. Mihail Eminescu. Īn epoca turbulentă de după
căderea comunismului, cīnd valorile erau contestate şi certitudinile
erau răvăşite, vocea prestigioasă a lui Virgil Ierunca a răsunat
cu entuziasm: L-am cunoscut, pīnă
la urmă, pe H.-R. Patapievici. La Paris. L-am privit īndelung. Aşadar
el era cel pe care īl aşteptam. (
)
Nu i-am zărit decīt inima lui dreaptă. Şi mi-a fost (īmi este)
de-ajuns.
O
asemenea generozitate manifestă nu părea totuşi
susţinută prin virtuţile de expresie ale tīnărului
publicist. Eseurile sale puneau la īncercare răbdarea cititorului, prin
stilistica rebarbativă, neologistica ostentativă şi
echilibristica aulică. Dar ceea ce se pierdea la suprafaţă se
compensa, oarecum, īn adīncuri. Gīnditorul īşi proclama viguros
adevărurile. Unul dintre motivele, insistent denunţate, ale
conflictelor sociale sīngeroase din epoca Iliescu era indicat īn ruptura dintre
individ şi mulţime. Sloganul proferat de masele resentimentare,
Moarte intelectualilor!, avea ca rezultat abhorarea elitei, detestarea
violentă a omului īnzestrat. Īn perioada īn care purtătorii de
ochelari sau barbă erau vīnaţi cu ciomagul pe străzile Capitalei,
noul profet sublinia energic: Numai
individualităţile sunt creatoare, iar masele pot fi, dar numai
uneori, păstrătoare (īn vol. Cerul
văzut prin lentilă, Buc., Ed. Nemira, 1995, p. 36). Personalitatea
poate genera progresul, iar pedepsirea acesteia conduce la
degenerescenţă: O societate
care reuşeşte să triumfe īmpotriva vocaţiei de liberă
afirmare a membrilor ei regresează la starea arhaică şi
neproblematică de cultură anonimă (ibid., p. 37).
Nonconformismul individului este o
sursă de energie creatoare, iar acele
societăţi care au păstrat sau au reuşit să
reinstaureze principiul uniformizării sociale au ieşit din
competiţia pentru prosperitate (ibid., p. 42). Iată aşadar,
ferm exprimată, īn perioada politică a populismului triumfător, exigenţa
privind acceptarea dreptului la
diferenţă, īntr-o lume a separaţiei puterilor, deopotrivă
umane şi divine (ibid., p. 43).
Partizanul
de-atunci al drepturilor omului arăta că marginalitatea nu este o crimă decīt pentru societăţile
tribale sau, īn cazul celor moderne, pentru cele bolnave. (
) O proastă politică faţă
de marginali (
) transformă o
societate promiţătoare īntr-una menită, lent, sinuciderii
(ibid., p. 43). Filosoful cu inimă dreaptă īşi
īnălţa strigătul de revoltă şi milita energic pentru
forţa de creaţie, pentru setea de emancipare socială a oamenilor
solitari: altă esenţă īn
afara libertăţii nu cunosc (ibid., p. 157).
Rebeliunea
este primul pas, necesar, dar īncă nu şi suficient, pe traseul
gīndirii fecunde. Nu e de-ajuns să constaţi (uneori chiar pe pielea
ta scrijelită) că individul e īngenuncheat şi umilit. Diagnoza
trebuie condusă mai departe: care sīnt soluţiile sale de
protecţie, īn calea acestei agresiuni? Societăţile democratice
de azi propun solidarizarea īn jurul unor idei-forţă. De la protestul
individual se trece spre constituirea unor grupuri minoritare militante. Je me révolte, donc nous sommes, era
intuiţia de odinioară a lui Albert Camus. Comunităţile de
interese partide, asociaţii, organizaţii, fundaţii īşi
ridică vocea tot mai insistent sub ochii noştri. Promovarea drepturilor
şi a libertăţilor grupului, precum şi protecţia
minorităţilor deschid noua pīrtie a evoluţiei sociale. Standardele
naţionaliste şi sloganul despre cel mai iubit fiu al īntregului
popor cad īn desuetudine, bat īn retragere. Lupta marelui singuratic tinde a
fi cīştigată, atunci cīnd el īşi descoperă semenii, atunci
cīnd īnvaţă să facă primii paşi de la solitar spre solidar.
Care
este īnsă poziţia fostului profet indignat, īn această ordine a
lucrurilor? Energiile cheltuite odinioară īn denunţarea presiunilor colectivităţii
sīnt acum deviate, īn mod paradoxal, spre critica noilor redute ale solitarilor
coalizaţi. Bumerangul meditaţiei filosofice s-a īntors la expeditor
şi l-a plesnit īntre ochi. Alpinistul epuizat la jumătatea
ascensiunii a făcut stīnga-mprejur şi a pornit posomorīt la vale.
Efortul e acelaşi, decorul se schimbă la fel de vertiginos, ce mai
contează că urcăm sau coborīm?! Volumul Omul recent (Buc., Ed. Humanitas, 2001) īi consemnează
rostogolirea. Ţintele vituperării devin conceptele de
multiculturalism, toleranţă faţă de minorităţi,
corectitudine politică, egalitate de şanse etc. Atunci cīnd
societatea īl agresa pe individul revoltat, H.-R. Patapievici īi lua acestuia apărarea,
īntr-un gest de sublimă solidaritate. Acum, cīnd societatea e
modelată de grupurile de indivizi motivaţi, H.-R. Patapievici varsă
lacrimi de crocodil pe umerii Tradiţiei. Colectivitatea castratoare,
odinioară intens detestată, e azi frenetic
īmbrăţişată, iar minorităţile naţionale,
minorităţile sexuale, minorităţile religioase,
minorităţile civice etc. īncasează constant perdaful scandalizat
al condeierului cu inimă dreaptă. O răsucire atīt de
sprintenă ar fi de invidiat chiar şi la un tirbuşon.
Ţinta
de ultimă oră a ex-liberalului neo-conservator o constituie
Asociaţia Solidaritatea pentru libertate de conştiinţă. Această
harnică organizaţie a societăţii civile a indicat, recent, cīteva
puncte şubrede īn mentalul colectiv. Īn noiembrie 2006, a solicitat cu
insistenţă scoaterea icoanelor de pe pereţii şcolilor
publice, īn numele caracterului laic al statului romān. Acelaşi principiu l-a
invocat şi īn august 2007, cīnd a cerut printr-o petiţie eliminarea rugăciunii
Tatăl nostru, din programul zilnic al postului naţional de radio. Vocea
revoltată a lui H.-R. Patapievici s-a făcut īndată auzită, īn
articolul Cine ocupă centrul? (din
Evenimentul zilei, 30 aug. 2007). Dar
nu situaţia solitarului laic, agresat de cutumele majorităţii,
īl īngrijorează de-acum pe filosoful oficializat. Ci, dimpotrivă, fanatismul anticreştin, deghizat īn
militantism de drepturile omului.
Un
straniu blocaj obturează universul mental al eseistului. Lumea sa a
rămas intransigentă, belicoasă, militarist-ierarhizată. Ar
exista un singur Centru, legitimat de tradiţie, de consensul public
şi de prestigiu, după cum ar exista diverse Margini, echivalente unor
periferii, fundături, rătăciri. Promovarea drepturilor omului, a
societăţii seculare, a discriminării pozitive a
minorităţilor nu reprezintă altceva, pentru gīnditorul nostru,
decīt eforturi strategice de răsturnare a ierarhiei, de dislocare a
Centrului. Cel care, īn 1995, clama acceptarea
dreptului la diferenţă, īntr-o lume a separaţiei puterilor
şi avertiza că acele societăţi
care au păstrat sau au reuşit să reinstaureze principiul
uniformizării sociale au ieşit din competiţia pentru
prosperitate, īn 2007 a īntors rubaşca. Tremură de grija
colectivităţii, respinge dreptul la diferenţă,
contestă separaţia puterilor, aplaudă uniformizarea
socială. Īn susţinerea stagnării, ni-i laudă pe aceşti apărători ai
conservării unei stări de lucruri care nu face rău nimănui.
Protestează īmpotriva faptului că īn
mod insidios, tradiţia īncepe să fie denunţată ca fiind o
formă de extremism. Iată cum bălăceala
călduţă īn turma pravoslavnică poate constitui o mare
calitate, īn schimb clamarea adevărului propriu e privită cu oroare. Dacă
vreun tīnăr militant pentru drepturile omului i-ar striga īn obraz: altă esenţă īn afara
libertăţii nu cunosc!, pe H.-R. Patapievici probabil că
l-ar scutura frisoane de indignare. Ce greu e să mai priveşti īn
urmă, pentru a vedea pe unde te-ai
căţărat! Gīndirea recentă a filosofului s-a acoperit cu
osīnză.
Cum
sună sofismele noului īmburghezit? Derapajele sale pe linia aberaţiei
sīnt nu doar conceptuale, ci şi retorice. Să remarcăm, mai
īntīi, excesele vocalice de impertinenţă, atunci cīnd deplīnge activismul unei minorităţi care
militează īn numele drepturilor omului după principii leniniste
(sic!). Principiile leniniste pot fi alăturate
la activităţile de apărare a drepturilor omului tot aşa cum
cafeaua cu nechezol poate ajuta la
zborul cu parapanta. Īngheţata fierbinte
reprezintă noua specialitate culinară din bucătăria intelectuală
a lui H.-R. Patapievici. De la care aflăm, uimiţi, că drepturile
omului sīnt foarte diversificate: unele sīnt fundamentale şi universale,
īn timp ce altele reprezintă privilegii de atitudine, discriminatorii īn
sens invers, care sīnt băgate pe gītul majorităţilor, prin
culpabilizare colectivă. Cele
dintīi sīnt mănoase şi sănătoase, merită a fi eventual
respectate chiar şi de Centrul tradiţional. Celelalte, īnsă, e recomandabil
să nu fie prea des invocate. Iată o frumoasă taxonomie
filosofică dīmboviţeană: drepturi umane fundamentale vs. drepturi umane băgate pe gītul majorităţilor. Iar pentru a le
deosebi, va trebui pesemne să ne īnscriem īn audienţă la Marele
Gīnditor, care ne va spune cum mai stăm cu
quiditatea
ipseităţii
Demagogia
este verişoara preşcolară a sofismului. După o falsă
disjuncţie, iată şi o crasă ipocrizie: militanţilor de
azi nu le reproşez acţiunea
(anticreştinii sīnt liberi să fie anticreştini). Păi
dacă sīnt liberi să fie
anticreştini, de ce agită gazetarul spre ei, a ameninţare,
crucea şi toroipanul? De ce le īndeasă pe gīt Tatăl nostru? De
ce le reproşează, cu voce patetică, īndrăzneala de
a-şi revendica libertatea de conştiinţă?
Pīnă
să-i citim luările de poziţie mai recente, noi
ceştialalţi eram convinşi că revenirea pe continentul
civilizat şi respectarea individului trebuie să constituie puncte de
reper īn dezvoltarea democraţiei romāneşti, pe-alocuri īncă atīt
de balcanice. Aflăm īnsă acum de spaima lui H.-R. Patapievici că
Asociaţia Solidaritatea pentru libertatea de conştiinţă va şantaja instituţiile noastre
oportuniste şi corupte cu «drepturile omului» şi cu «legislaţia
europeană». Dar, ce? Legislaţia europeană şi
drepturile omului reprezintă elemente de şantaj, de care
tīnăra democraţie trebuie să se ferească, precum diavolul
de aghiasmă? Diabeticul trebuie īnvăţat să refuze insulina?
Pīnă
şi aprecierea stării noastre de fapt este falsă, atunci cīnd H.-R.
Patapievici deplīnge declanşarea
asaltului asupra unui centru īn mod normal ocupat de simboluri creştine.
De unde această normalitate a centralităţii simbolisticii
creştine, īn ochii eseistului? Pīnă īn decembrie 1989, de-a lungul
dictaturii comuniste, religia a avut un rol ancilar. Era suportată
anevoie, īn semiclandestinitate, la marginea societăţii. Preoţimea,
departe de a reprezenta vreun centru, avea menirea de a aplauda la
dărīmarea propriilor biserici. Īn scurta etapă de democraţie la
care asistăm, pe fondul confuziei accentuate, crucea, sfeştania
şi priveghiul s-au insinuat la festivităţile publice ale statului,
la inaugurarea băncilor, la dezvelirea statuilor, la īnceperea cursurilor.
Tragerea unui semnal de alarmă privind sferele distincte de acţiune
dintre Stat şi Biserică reprezintă un minim gest de
decenţă şi doar gīndirea exaltată ori răuvoitoare o
poate pune pe seama militantismului leninist. Īncă din Evul Mediu, politologul
Dante Alighieri cerea ca Īmpăratul să se īngrijească de
trupurile noastre, iar Papa de sufletele noastre. De ce comentatorul său
diletant de azi īi uită īnvăţăturile? De ce ne cere
să-i dăm popii ce-i al Cezarului?
Tradiţia
vīrtoasă a Centrului conservator, de care H.-R. Patapievici ţine cu
dinţii, pentru a nu fi uzurpată de atitudinile marginale ale
apărătorilor drepturilor omului va deveni, pe zi ce trece, tot mai
tristă şi mai gălbejită. Ce se va face turnul Eiffel al
filosofiei romāne contemporane, atunci cīnd noua sa jucărie va deveni o
periferie? Īşi va schimba din nou opiniile?
Atunci
cīnd nimic nu se mai cīştigă, probabil că se pierde ceea ce s-a
cīştigat deja.