Laszlo Alexandru

 

“ŢIGANII EUROPEI”?



Īn primele decenii ale secolului XX, mari intelectuali romāni (Nicolae Iorga, Vasile Pārvan) organizau turnee de conferinţe īn străinătate, īnfiinţau instituţii academice īn Franţa şi Italia, publicau articole şi cărţi īn diverse limbi străine. Īn primii ani ai secolului XXI, romānii par să fi devenit spaima Europei, numele lor e echivalat cu delincvenţa, iar prezenţa lor e privită cu dezgust. Cum s-a ajuns aici? Ce a provocat prăbuşirea? Pentru a vindeca boala, trebuie stabilit diagnosticul. Aşadar: de ce sīnt azi romānii atīt de prost văzuţi peste hotare?

De la moartea lui Nicolae Iorga şi pīnă la moartea lui Nicolae Ceauşescu a trecut o jumătate de secol. Īn această perioadă s-au alternat trei generaţii, s-a experimentat un program politic falimentar, s-a alterat fibra etică a unei naţiuni. Dictatura le-a retezat locuitorilor simţul verticalităţii, i-a obişnuit cu duplicitatea, cu soluţiile improvizate, cu infracţionalitatea măruntă şi generalizată, cu tratarea inumană a categoriilor defavorizate (bătrīni, femei, copii). Comunismul romānesc a fost o oală uriaşă, īnchisă ermetic, unde cloceau cele mai respingătoare vicii ale traiului īn comun, sub aparenţa triumfalismului despotic.

Revoluţia din decembrie 1989 a adus sacrificiul tinerilor idealişti, sub ploaia de gloanţe, şi pasul īnainte al comuniştilor din rīndul doi al nomenclaturii. Dar, din nimic, nu s-a putut constitui o clasă politică nouă, nepătată. Egalitarismul comunist de odinioară s-a transformat īn insule ale bunului-plac şi ale abuzurilor locale. Legislaţia severă ar fi īmpiedicat acumulările ilicite de avere, justiţia incoruptibilă ar fi deranjat capitalismul spontan. Aşa că dreptatea a fost pusă īn cătuşe. Micile aranjamente, delincvenţa la colţ de stradă, lipsa de scrupule faţă de semeni, īn loc să se diminueze, după căderea comunismului, s-au amplificat. Politicienii, care ar fi trebuit să intervină īn atenuarea acestor vicii naţionale, le-au tolerat impasibili. Dacă nu puteau să le ofere cetăţenilor bunăstarea, le-au lăsat măcar chiverniseala haotică.

Justiţia s-a aflat, de-a lungul tranziţiei, īn trena politicii. Infractorii parcurg o cale lungă pīnă la condamnarea definitivă (şi derizorie), iar apoi sīnt generos graţiaţi. Legile sīnt fabricate dinadins permisiv – īn aşa măsură īncīt īnsuşi ambasadorul SUA se vede nevoit să protesteze. Politicienii romāni, cīnd se trezesc vorbind, lansează aberaţii uluitoare, care pot figura īn orice antologie a incompetenţei. Ministrul de externe romān propune īnfiinţarea lagărelor de muncă īn deşert, pe alt continent. La cīteva zile distanţă, preşedintele Camerei Deputaţilor īl atacă, īntr-un limbaj suburban, pe īnsuşi ambasadorul SUA, pentru vina de a fi criticat nesimţirea noastră autohtonă. Intelectualii romāni de frunte, īn puţinele situaţii cīnd reuşesc să se coalizeze, īşi ridică vocea īntr-un apel adresat Preşedintelui, Primului-Ministru, Guvernului, Academiei Romāne şi mass-media, īn care solicită reabilitarea postumă a unuia dintre cei mai exaltaţi propagandişti ai lui Adolf Hitler: Vintilă Horia.

Cu acest nivel al intelectualităţii, al clasei politice, al sistemului public, al conştiinţei colective, nici oamenii de rīnd nu pot depăşi īnălţimea ştachetei. Dar ceea ce noi ştiam şi ascundeam politicos, a fost dezvăluit o dată cu libertatea de circulaţie. Īn Europa, mentalitatea nu se constituie dintr-o sumă de complicităţi. Delincvenţa nu e acceptată ca stil de viaţă. Furtul din buzunare se pedepseşte, traficul de droguri se sancţionează, vīnzarea copiilor nou-născuţi şochează, crima gratuită stīrneşte oroare. Infracţiunile răsunătoare, comise de anumiţi indivizi, ajung să ilumineze prăpastia uriaşă – economică, politică, mentală, moral㠖 pe fundul căreia rătăcesc romānii de o jumătate de secol.

Cocteilul Molotov a explodat īn Italia, pe terenul fertil al unor crize concurente. Partidele de dreapta cer, prin vocea lui Calderoli, blocarea frontierelor. Nepoata dictatorului Mussolini continuă ce a īnvăţat īn familie: diabolizarea unor grupuri de oameni. Partidele de stīnga nu se lasă depăşite īn vocalize şi īl aruncă īn luptă pe Walter Veltroni care, ca autoritate executivă, īn loc să dispună măsuri concrete de aplanare a tensiunilor, se lansează īn declaraţii incendiare. Īnsă italienii de rīnd au o mentalitate profund tolerantă. Nici prea antisemiţi n-au fost, īn timpul celui de-al doilea război mondial. Ulterior i-au primit cu īnţelegere pe marocani, pe albanezi. De ce sīnt ei supăraţi pe romāni?

Delictele individuale trebuie să atragă pedepse individuale drastice. Dar e scandalos ca psihoza intoleranţei etnice să fie creată cu deliberare, de sus īn jos. Este revoltător ca organismele de presă italiene să deformeze tendenţios, să prezinte ştiri false, să exagereze infracţiuni locale la dimensiuni internaţionale, să inventeze portretul unui popor de monştri. Aţi citit cumva, la Genova, că celulele Al-Qaeda se antrenează īn Romānia? (Nu ştiu dacă aţi văzut şi dezminţirea acestei aberaţii.) Aţi citit cumva, la Veneţia, că a fost arestat un cetăţean romān avīnd cadavrul unei femei īn portbagaj? (Nu ştiu dacă aţi citit şi dezminţirea că era vorba despre un ucrainean, iar maşina era īnmatriculată īn Germania.) Aţi citit cumva că poliţia italiană a năvălit īn camera de hotel a unei traficante de fiinţe umane? (Nu ştiu dacă aţi citit şi dezminţirea care spunea că de fapt e vorba de actriţa Laura Vasiliu, aflată oficial īn Italia şi al cărei film tocmai a cīştigat Marele Premiu la Cannes şi candidează la Premiul Oscar.)

Romānii au drum lung de străbătut pīnă cīnd un nou Nicolae Iorga, organizīnd glorioase conferinţe europene, să fie primit cu respect şi admiraţie. Poate nu chiar alţi 50 de ani. Dar efortul trebuie să pornească de aici, din ţară, prin reforma instituţiilor şi a clasei politice. Efectele undei de şoc vor ajunge astfel, treptat, īn cele mai īndepărtate colţuri. Totuşi o egală obligaţie, nu doar morală, īi revine şi occidentalului bine hrănit şi bine īmbrăcat, de a nu scuipa spre cel căzut īn şanţ. Īnainte de a practica victimizarea colectivă a unei comunităţi, italienii de azi ar trebui să stea pe gīnduri şi să-şi amintească lecţia Sfīntului Francisc, care īmpingea umilinţa pīnă la predica īn faţa păsărilor sau a leproşilor. Urmaşii săi postmoderni ar trebui să identifice căile virtuţii, fără a uita exemplele trecutului.

(noiembrie 2007)