Laszlo Alexandru

 

VICEVERSA!

 

 

            Publicistul Dan Culcer de la Paris, incluzīnd “Roata ţiganului” printre exerciţiile sale sportive preferate, se gīndeşte să ne comunice cum se văd lucrurile cīnd stai cu capul īn jos. Dacă īi luăm bīlbīielile din Ziua (de sīmbătă, 3 martie 2007) şi le răsucim pe invers, poate că ne mai apropiem oarecum de normalitate.

            Tema antisemitismului delirant din ultimii ani al lui Paul Goma nu mai avea oricum nevoie de nuanţări suplimentare, din partea dubioşilor săi ciraci de dată recentă, care īncearcă să picteze chipul realităţii īn culorile războiului. Aceleaşi lucruri s-au tot spus şi respus pīnă la sastiseală. Citatele reprobatoare din gīndirea contorsionată a fostului disident au curs grindină, cu zecile. Studiile, polemicile, intervenţiile clarificatoare şi-au făcut pīrtie largă īn publicistica de toate nuanţele şi orientările, īn ţară şi peste hotare. Nu mai lipsea şi un Dan Culcer, care să ne explice doct cum foaia albă de hīrtie are culoarea cărbunelui, sau cum undele Begăi transportă aromă de ghiocei.

            Că primăria din Timişoara l-a ignorat pe Paul Goma, īn toţi anii cīnd scriitorul susţinea idei civice, īn schimb a sărit să-l premieze onorific īndată după virajul său antisemit, īi pare lui Dan Culcer un lucru firesc. Viceversa! Ocara pentru fapte de slavă şi slava pentru fapte de ocară sīnt reacţii absurde. Timişorenii au tăcut chitic īn anii ‘90, cīnd marile cărţi ale lui Paul Goma erau īn sfīrşit tipărite la noi şi cīnd autorul se căţărase temerar pe baricada luptei democratice. Īn schimb la prima adiere de aberaţie supraetajată a istoricului de mucava, primarul ţărănist Ciuhandu a pescuit din fundul sertarului medalia onorifică. (De dragul adevărului trebuie totodată precizat că nu timişorenii l-au premiat mai īntīi īn ţară, după decembrie 1989, pe “scriitorul şi omul de valoare” Goma, aşa cum ne abureşte Dan Culcer din depărtări. Viceversa! Premiul Uniunii Scriitorilor i-a răsplătit īncă din 1992 romanul Ostinato apărut la Editura Univers.)

            Că ambasadorul statului Israel, exprimīndu-şi protestul īmpotriva premierii de la Timişoara a lui Paul Goma, ar fi “crezut de cuviinţă să intervină chiar īn mersul justiţiei la romāni” este o altă halucinaţie din recuzita fumigenă a zgomotoşilor cu tupeu. Viceversa, domnule Culcer! Să aşezăm lucrurile īn ordinea lor cronologică. Ambasadorul Israelului a intervenit pentru a restabili imaginea socială perturbată, pentru a corecta ofensa publică. Primarul Ciuhandu a fost de fapt cel care a īncercat, anterior, să influenţeze mersul justiţiei, atribuind cetăţenia de onoare unui om contestat. Căci ce altceva īnseamnă să-l feliciţi călduros şi să-l premiezi duios tocmai pe insul acuzat pe o duzină de voci că e antisemit?!

            “Presa dă de ştire că ambasadorul s-ar fi adresat Ministerului de Interne. Ce-are a face acest Minister cu decizia, īn cunoştinţă de cauză, a unor deputaţi [de fapt: consilieri – nota L.A.] municipali, aleşi de cetăţenii oraşului Timişoara şi pe care īi reprezintă?”, se miră cu feciorelnică inocenţă amicul antisemitului. Păi tocmai asta e dovada că protestul ambasadorului – adresat Ministerului de Interne – nu intervenea īn afaceri ale Justiţiei (căci ar fi greşit adrisantul!), ci viza o problemă de administraţie publică şi de imagine socială.

            Atīt Maurice Papon cīt şi Paul Goma sīnt “două personalităţi acuzate de antisemitism” şi “implicate īntr-un proces”, ne asigură Dan Culcer. Non idem est si duo dicunt idem. Īn timp ce francezul a fost deja acuzat şi condamnat, romānul a recurs la trucul ieftin de a se propulsa (el īnsuşi!) ca acuzator. Īn timp ce Papon “a făcut o vreme puşcărie, apoi pentru raţiuni de sănătate a fost lăsat să-şi sfīrşească zilele la casa lui”, Goma pozează cotidian, dintr-un profil, īn victimă demnă de compătimit, din celălalt profil īn erou care strīnge cu grebla volume scandaloase tipărite şi onoruri publice decernate. Deh, schizofrenia antisemitismului romānesc.

            Nici pomeneală că Paul Goma ar fi scris “o carte de reconstituire istorică, un studiu bazat pe informaţii obiective dar integrīnd īn final o ipotez㔠discutabilă, cum ne minte Dan Culcer de la obraz. Viceversa! Īncă din prima frază, din primul alineat al cărţii Săptămīna Roşie... se proclamă ca axiomă culpa evreilor, care ar fi provocat prin “agresiunile” lor Holocaustul. Celelalte sute de pagini vin doar ca un apendice la aberaţia iniţială. Problema foarte gravă a volumului nu stă īn concluziile neadevărate, ci īn premisele mincinoase.

            Calificarea drept antisemită a activităţii din ultimii ani a lui Goma n-a venit mai īntīi din partea “unor activişti evrei, dintre care unii foşti activişti de partid comunist” şi nici a unor scriitori “care aveau motive personale să nu-l agreeze pe Paul Goma”. Viceversa, domnule Culcer! Cel dintīi care l-a acuzat deschis īn Romānia, cu dovezi şi citate, pe Paul Goma de antisemitism am fost eu īnsumi, īncă din 2002. Pīnă atunci treceam īn ochii “binevoitorilor” drept un avocat al lui Goma, īntrucīt īi dedicasem zeci de comentarii elogioase, īi prefaţasem Jurnalul şi-i īngrijisem Scrisorile īntredeschise. De unde această răsucire a mea? Nu cumva din prealabila piruetă scandaloasă a obiectului analizelor mele?

            Atunci cīnd Paul Goma (acreditīnd după o jumătate de secol propaganda antonesciană) pune vina Holocaustului din Romānia pe seama agresiunilor antiromāneşti din Basarabia, acestea nu mai sīnt “efecte de stil” şi “metonimii”, domnule Culcer. Viceversa! Roman Jakobson şi lingvistica americană nu sīnt cīrpă de şters pentru gīndirea rasistă. Degeaba īncercaţi să minimalizaţi enormitatea. Stilistica nu are puterea de a ascunde minciuna, iar metonimia nu constituie pardesiul de primăvară al neadevărului.

            “Nimeni dintre acuzatori nu a făcut vreo demonstraţie temeinică”, ne plictiseşte spre final gimnastul īncărunţit. Viceversa, domnule sofist! Aruncaţi o privire (inclusiv pe internet) asupra intervenţiilor mele (Paul Goma antisemit, Păcală īnvaţă istorie, Un protest avortat, Goma la tribunal etc. etc.) şi apoi mai vorbim. Dacă, din crasă rea-credinţă, la “Paul Goma Fan Club” nu se citesc şi nu se citează decīt scrieri cu savoare de aghiasmă, nu īnseamnă că realitatea se pliază pe castelele de nisip din Belleville.

            Ajunge cu explicaţiile, domnule Dan Culcer, sau trebuie s-o luăm iarăşi de la capăt, pīnă pricep şi oamenii grei de cap şi cu obrazul gros?