Laszlo Alexandru

 

MUZEUL FIGURILOR DE CEARĂ

 

 

            “Unde se duc elefanţii, cīnd se duc?”, īntreba un negustor de fildeş īntr-un film pentru tineret, difuzat la matineu. Drept care era condus la cimitirul elefanţilor şi vedea cu uimire carcase multiforme, īncremenite īn cele mai bizare poziţii īn urma extincţiei. Ce-i drept, fildeş ori alte materiale preţioase nu găsim prin revista Cultura, care (īncă) mai apare la Bucureşti. Dar numărul 34/10 august 2006 adăposteşte o amplă varietate de actori ai trecutului comunist care se stinge la linia orizontului (Augustin Buzura, C. Stănescu, Mircea Iorgulescu, Octavian Paler etc.).

            Buclucaşul hebdomadar iese la iveală īntr-un context fierbinte. Tocmai făcuse valuri Adevărul literar şi artistic (nr. 828/22 iulie 2006), cu un grupaj de documente de la CNSAS, publicate sub deviza “Contactarea īn mediul literar”. La loc de cinste figura acolo scriitorul A.B. din Cluj, care īntre 1982 şi 1985 a avut dese īntīlniri şi consfătuiri “de lucru” cu securistul Ilie Merce: īi comunica acestuia date despre viaţa culturală, īi dădea sfaturi privind acţiunile de urmat, primea sugestii legate de moderarea tonului īn anumite critici, exprima doleanţe personale (găsirea unei locuinţe, a unui loc de muncă īn Capitală etc.). Nici Academia Caţavencu (nr. 31/9-15 august 2006) nu se lasă mai prejos, reluīnd in extenso dedicaţiile călduroase primite de colonelul securist de la acelaşi scriitor anticomunist şi protestatar. Pe romanul Refugii (īn iulie 1984): “Tovarăşului Ilie Merce această carte pe care o cunoaşte atīt de bine īn toate articulaţiile ei, cu toată preţuirea pentru omul de omenie şi īnţelegere, cu respect pentru iubitorul adevăraţilor ţărani şi muncitori, iubire īn care se īntīlneşte şi cu autorul acestor pagini. Aug. Buzura”. Pe romanul Drumul cenuşii (apărut īn 1988): “Tovarăşului Ilie Merce această poveste de dragoste (īncepută īn zilele atīt de bune ale Refugiilor) cu veche prietenie şi preţuire pentru omul de suflet şi de omenie care este, cu urări de sănătate şi de succese pentru toţi cei dragi, cu speranţa că ne vom revedea, Aug. Buzura”. Pe romanul Absenţii (reeditat īn 1991): “Domnului colonel Ilie Merce şi familiei Dsale cu toată preţuirea şi prietenia lui Aug. Buzura”.

            Īn acest dosar de dalmaţian, o altă voce tăioasă se ridică īmpotriva prozatorului cu prietenii urīt mirositoare. Mircea Mihăieş aruncă un pumn de sare pe rană, īn articolul său intitulat Consilierii Securităţii (din Romānia literară, nr. 31/4 august 2006), notīnd dezgustat: “Precum Janus, indivizii din această categorie ne arătau două chipuri: pe de o parte, pozau īn «curajoşi», īn «conştiinţe», īn «patrioţi», pe de alta, erau mīnă īn mīnă cu aparatul represiv care le aranja promovări spectaculoase, īi dota cu apartamente şi le īngăduia să călătorească īn voie īn străinătate”. Ca recompensă pentru asemenea joc la două capete, Augustin Buzura “după 1990 s-a bucurat, un deceniu şi jumătate, de cele mai īnalte onoruri, a fost primit īn Academie, a manevrat fonduri şi a dispus, după bunul plac, de politica de promovare a culturii romāneşti īn lume. Odihnească-se īn pace!”.

            Atunci cīnd ţi se reproşează cu dovezi, din trei părţi diferite, acelaşi lucru (şi anume că ai activat īn strīnsă colaborare cu Securitatea), te duci şi te culci. Sau īţi iei inima-n dinţi şi īţi ceri, public, scuze. Dar se vede că nici una din aceste variante nu-i stă īn fire academicianului din Berinţa, care optează pentru băţoşenia pigmentată cu insulte: “Oricīt ar părea de nefiresc, nu sufăr pentru că, de la Revoluţie īncoace mai ales, sīnt īnjurat cu obstinaţie, ci pentru că sīnt īnjurat de proşti. Nu mă refer la Mircea Mihăieş, care este doar lichea”. Şi dă-i şi dă-i cu insanităţile şi suburbanităţile, de parcă ele ar schimba, cu o singură iotă, faptele realităţii. Īnvīrtindu-se īmpleticit de la un subiect la altul – criza social-politică, problema īnvăţămīntului, o aluzie la Biblie, un citat din Camus, scrierile lui Soljeniţīn, metodele de documentare literară folosite de Vįclav Havel etc. – amicul securistului Merce, supărat că a fost azi deconspirat, ajunge să contureze un miniapocalips īntr-un pahar cu apă: “…starea ţării nu s-a schimbat, mizeria, foamea, bolile, analfabetismul şi toate umilinţele ce decurg dintr-un īnvăţămīnt neglijat n-au fost īn scădere, dimpotrivă. Azi, īn Romānia, totul sună a degradare, prăbuşire, īnfrīngere”.

            Ei, asta-i acuma. Dacă am aflat şi noi īn fine, pe şleau, cine a stat vreme de peste un deceniu la timona culturii romāne de pretutindeni, nu-nseamnă, Doamne fereşte, că pămīntul īşi va suspenda rotirea şi soarele se va răci instantaneu.

 

*

 

            Ce frumoase erau vremurile de odinioară, cīnd gazetarul C. Stănescu se īntindea īn hectare editoriale ba prin Scīnteia, ba prin Scīnteia tineretului! Pe-atunci cuvīntul ziarului avea forţă: scria propagandistul un editorial polemic – pica intelectualul īn dizgraţie, era īmpiedicat de la publicare, īi era scos volumul din planul editorial etc. Ce-i drept, nici activistul nu se azvīrlea aşa, din proprie iniţiativă, să īnfiereze tot ce-i venea la īndemīnă. Dacă dădea cu nuca-n baltă?! Ferească Secretarul-General! Mai sigur era să se lase pe seama Partidului şi a Securităţii. Ştiau ei care-i ţinta, īn īnţelepciunea lor nemărginită.

            Şi iată că, pe nepusă masă, a apărut revoluţia din decembrie 1989. Ce ghinion! A rămas C. Stănescu, provizoriu, fără obiectul muncii. Dar nu era să se descurajeze dintr-atīta fleac! Garda nici nu moare, nici nu se predă. Unde a trecut mia, treacă şi suta: ţup la Adevărul şi la Adevărul literar şi artistic! A făcut un pas īnapoi, ce-i drept, dar ce contează? Dacă nu mai pot fi speriaţi politic scriitorii recalcitranţi, pot fi măcar temperaţi adepţii revizuirilor. Două-trei răstălmăciri, o viclenie la ceas de seară, o minciunică şi trei gogoşi: salata-i gata.

            Cīnd mai progresează capitalismul īncă niţel, īi īnchide-n nas bolşevicului şi noua prăvălie cu scară la stradă. Nu există dreptate pe lumea asta. Gazetarul defunctului partid e iarăşi obligat să facă pasul īnapoi: la revista buzuriană Cultura. Proiectele de viitor sīnt sumbre, anvergura prezentului e mizerabilă, ce altceva īi mai rămīne de apărat decīt trecutul glorios?

            Aş putea īnţelege, īntr-un asemenea context, ca iniţiativa mea de a sintetiza unele aspecte lamentabile despre Edgar Papu să-l stingherească pe C. Stănescu, īn activitatea sa utopică de propagandist expirat. Dar de-aici şi pīnă la a tolera īn linişte să mă agreseze, īn două rīnduri, cu replici mincinoase, e o distanţă a umilinţei pe care nu īnţeleg s-o străbat. Şi ce-ar vrea, mă rog frumos, să relativizeze “culturistul” estetizant de azi? Că Edgar Papu n-a scris la comandă politică articolul din revista Secolul 20, prin care scotea pe uliţa mare ideea protocronismului romānesc? Dar asta n-am sugerat-o eu, ci Katherine Verdery (īncă de-acum 12 ani). Că Edgar Papu nu fusese şi īnainte de asta un oportunist – care īndată ce-a lansat partidul comunist ideea optimismului īn opera de artă, s-a năpustit cu exemple să-i ţină isonul? Dar asta n-am semnalat-o eu, ci Virgil Ierunca (īncă de-acum 26 de ani). Că Edgar Papu nu s-a coordonat cu ceilalţi protocronişti, īn agresiunile repetate şi organizate īmpotriva spiritului critic din literatura romānă? Dar asta n-am explicat-o eu, ci Monica Lovinescu (īncă de-acum 25 de ani). Că Edgar Papu n-a suferit o amnezie a conştiinţei şi n-a trecut, cu arme şi bagaje, īn tabăra călăilor săi din tinereţe? Dar asta n-am constatat-o eu, ci Monica Lovinescu (īncă de-acum 36 de ani). Că fantasmagoriile cronologice ale lui Edgar Papu n-au reprezentat mai mult decīt o banal㠓insolaţie livrescă”? Dar asta n-am diagnosticat-o eu, ci Gheorghe Grigurcu (īncă de-acum 25 de ani).

            Lupta cu realitatea produce monştri. C. Stănescu e doar o biată victimă colaterală.

 

*

 

            Cariera lui Mircea Iorgulescu a evoluat pe o sinusoidă surprinzătoare. Din polemist locvace al literaturii anilor ‘70, omul a devenit, spre finalul ceauşismului – cīnd şurubul ideologic scīrţīia, strīns la maxim – un pătimaş autor de editoriale linguşitoare (dar nesemnate) la adresa tiranului. Pe ultima sută de metri, īnaintea exploziei din decembrie ‘89, gazetarul s-a expatriat comod īn Occident. De acolo, īn epoca mineriadelor şi a ministeriatelor policrome, a aderat oportun la gruparea dilematică de sub pulpana stereofonică Pleşu-Buzura. Cică totul stătea sub semnul īndoielii, nici o construcţie temeinică nu mai era posibilă, toţi au colaborat – mai mult sau mai puţin – la construirea comunismului, nimeni n-avea dreptul să ridice vocea acum, după trecerea urgiei, spre a-şi lua la īntrebări contemporanii ş.a.m.d. Sofistul şi-a lustruit armele şi le-a dispus la vedere, pe rastelul din faţă. A fost, aceasta, o etapă bogată pentru activitatea sa de publicist – deşi un pas īnapoi pe treapta morală. Dar cine mai stătea să-i ţină socoteala?

            Pisica neagră a traversat strada lui Mircea Iorgulescu abia īn ziua cīnd Bujor Nedelcovici, bunul său prieten, şi-a văzut dosarele de la Securitate. Autorul romanului Fără vīsle (ce titlu profetic!) a descoperit, cu acea ocazie, cine l-a “influenţat pozitiv”, la ordin, şi cine l-a turnat cu cinism, de-a lungul cītorva ani de zile. La şocul prieteniei trădate s-a adăugat revolta īn faţa spectacolelor de demagogie: M. Iorgulescu tocmai īl linguşea incontinent pe Augustin Buzura (ale cărui scrieri din epoca ceauşistă ar fi reprezentat “cea mai radicală contestare a regimului politic din Romānia de atunci”). A fost scīnteia care a aprins indignarea. Bujor Nedelcovici s-a dezlănţuit aspru: “cum poate cineva să aducă acest argument, cīnd īn cartea Un tigru de hīrtie. Eu, Nica şi Securitatea (pag. 183-191), prezint probe scrise şi documente trimise de la CNSAS, prin care se dovedeşte că Mircea Iorgulescu era informator īn referatele ofiţerilor de Securitate – cu nume real –  şi avea, īn plus, două nume de cod: «Dorin» şi «Mirel»?!” (vezi Romānia liberă, sīmbătă, 17 iunie 2006).

            Problema fundamentală, adusă īn faţa opiniei publice, era una de credibilitate: cine pe cine legitimează?! Sau, folosind cuvintele lui B. Nedelcovici: “nu poate prezenta garanţii morale şi profesionale o persoană care s-a dovedit că a colaborat cu Securitatea!”.

            Şi iată-l azi pe şoptitorul Mircea Iorgulescu. După ce-a transpirat īn publicistică, banalizīnd compromisurile făcute de scriitori de-a lungul regimului comunist şi ridiculizīnd vocile care militează pentru transparenţă, i-a mai rămas īncă ceva de bifat pe agendă. Să tragă un imn de slavă la căpătīiul lui Stalin! Nu-i era suficient că a spălat slugile cu Dero Lux. Se simţea chemat să presare levănţică peste leşul maxi-criminalului din istoria contemporană. Sub pretextul că ne prezintă cartea unui Simon Sebag Montefiore, īn inenarabilul hebdomadar Cultura (nr. 34/2006), “Mircea-Dorin-Mirel” scrie note informative despre noul Pico della Mirandola, văr de-al doilea cu Leonardo da Vinci. Beţivanul de la Kremlin, care a dat şi-un nume de vodcă, Stalinskaya, era (ţineţi-vă bine!) unul din cei mai rafinaţi intelectuali ai vremurilor sale, căci “la bătrīneţe citea Goethe. Ştia greacă veche, īl putea citi pe Platon īn original, dar īl īncīntau şi peripeţiile bravului soldat Svejk. Īi plăcea muzica, el īnsuşi cīnta cu plăcere, adesea arii din opere, avea un repertoriu bogat. Adora «Concertul pentru pian nr. 23» de Mozart, era bucata lui preferată, īl putea asculta la nesfīrşit. A scris el īnsuşi anumite cīntece pentru filme muzicale, era un mare amator de cinematograf. Actorii lui preferaţi erau Spencer Tracy şi Clark Gable. Avea o bibliotecă de 20.000 de cărţi şi citea mai multe ore pe zi. Īşi scotea fişe şi adnota volumele citite. A fost «conducătorul rus cel mai cultivat de la Ecaterina cea Mare pīnă la Putin, chiar mai mult decīt Lenin, care era el īnsuşi un adevărat intelectual şi beneficiase de o educaţie rezervată nobilimii»”.

            Ne frecăm la ochi şi ne dregem vocea, mută de stupoare. Dictatorul cel mai sīngeros al Europei recente e “sfīşiat” īntre Goethe şi Platon; stă răstignit īntre Mozart şi greaca veche; intră īn competiţie (triumfală) cu “intelectualitatea” lui Lenin şi cu “filosofia” lui Putin. Cu o mīnă citea simultan zece cărţi, īn timp ce, cu cealaltă, condamna la moarte o mie de oameni. Ar fi de o enormă ilaritate, de n-ar fi o sinistră imbecilitate.

            Īnţelegem abia spre final că nu e vorba totuşi de o blīndă bizarerie, prezentată la rubrica ŞTIAŢI CÅ Publicistul culturist se implică personal īn acreditarea neverosimilei contrafaceri şi īl laudă cu multă convingere pe comanditarul său, de profesie “istoric” senzaţionalist: “născut īn 1965, Simon Sebag Montefiore aparţine unei alte şcoli de istorici decīt cea care, mai cu seamă īn cercetarea evenimentelor şi figurilor secolului XX, a practicat, mai mult sau mai puţin mărturisit, militantismul ideologic şi politic”. Autorul “noii şcoli istorice”, care intră īn contradicţie cu mărturiile directe ale persoanelor din anturajul lui Stalin, ar fi depăşit, vezi Doamne, “limitele rigide ale luptei ideologice”.

            Naivitate? Cinism? Prostie? Dīmboviţeanul Iorgulescu, fără a putea fi suspectat de mitomanie benignă, īşi continuă marşul triumfal de estetizare a dictaturii comuniste şi a actorilor cu stea (roşie) īn frunte.

 

*

 

            Octavian Paler e scepticul de serviciu al societăţii contemporane. Discursul său aspru, moralizator, tranşant, le reaminteşte mereu telespectatorilor şi cititorilor că pīinea şi cartea sīnt la fel de importante. Lumea de azi, care dă la o parte cultura şi se lasă modelată doar de civilizaţie, īmpinge spre alienare. Panteonul Greciei Antice, cu zeii săi frivoli, dar atīt de umani, e infinit mai important – căci etern –, comparativ cu Zeul Dolar, īn faţa căruia se īnchină toţi īn prezent. Iată cīteva din temele preferate pe care gīnditorul ţeapăn le rosteşte apăsat, cu privirea fixă şi bărbia īncordată, fără pic de zīmbet īn colţul gurii.

            Ai zice că un nou filosof al Greciei Mari se plimbă pe străzi, printre muritorii de rīnd, dacă n-ai constata că, īn timp ce aceia predicau despre Olimp, acesta īşi īmbracă doar interesele politice īn slogane olimpice. Iar ţintele sale de după 1989 au fost mai toate, vai, retrograde şi desuete. Īn īncleştarea ideatică privind democratizarea Romāniei, Octavian Paler a luat īncruntat partea… naţionaliştilor, īmpotriva europeniştilor (īntr-un memorabil ciclu polemic la adresa lui Gabriel Andreescu). Īn angajamentul extern al politicii romāneşti, Octavian Paler a pledat vehement īmpotriva eforturilor NATO de oprire a războiului din fosta Iugoslavie, dar īn favoarea sīrbilor autori de genocid. La īndepărtarea de la putere a lui Ion Iliescu, īn 1996, Octavian Paler s-a numărat printre cei mai īnverşunaţi contestatari ai lui Emil Constantinescu. Zece ani mai tīrziu, scriitorul nu se sfieşte să-şi clameze, cu voce ridicată, aceleaşi decepţii, īntr-o īncăpăţīnată continuitate: “Administraţia CDR-istă era o cacialma de prima mīnă, īnsă şi toată demagogia portocalie nu a fost decīt tot o cacialma”. Talentul de a-şi īnfăşura halucinaţiile politice īn pasta groasă a pesimismului filosofic rămīne uluitor: “Toate administraţiile postdecembriste au fost defecte īn a repera problemele adevărate ale Romāniei. Administraţia actuală este cea mai proastă dintre toate. Nu cred că īn ultimii 16 ani s-a făcut vreun progres īn clasa politică romāneasc㔠(vezi Cultura, nr. 34/2006, p. 25). Aşadar nu mineriadele perpetrate de Iliescu au reprezentat punctul cel mai de jos al “administraţiilor postdecembriste”, ci actuala integrare europeană! Octavian Paler īmpinge filosofia la un pas de aberaţie.

            Īn rest găsim aceleaşi eterne meditaţiuni văicărite pe tema ubi sunt, īntretăiate de sfīrīitul simbolic al moliilor zburătăcite (“Sīnt singur aici, īntre molii şi cărţi. E un destin la mijloc, am avut molii īn toate casele mele”). Universul īntreg e la un pas de apocalipsă (“īn clipa de faţă, lumea trece printr-o gravă criză a valorilor”). Nici Dumnezeu nu mai e ce-a fost (“Astăzi creştinismul este o religie extenuată şi obosită, care a coborīt mult īn formalism, īn convenţional”). Singura noastră şansă ar fi să ne īntoarcem din drum, să urcăm īnapoi la munte şi să reīnvăţăm să mulgem Mioriţa (“Omul a intrat īntr-o epocă a tehnolatriei, nu mai stăpīneşte el tehnica, ci tehnica īl stăpīneşte pe om”). E regretabil că tīnăra generaţie, ancorată īn universul tehnicist, nu vrea să mai asculte īndemnul dojenitor – de un devastator umor involuntar – al Filosofului de serviciu (“Mai spune-i unui tīnăr să scrie la maşina de scris… Altceva decīt computer, ei nu văd īn faţa ochilor”).

            Dar ce se ascunde oare īn spatele măştii de bătrīnel dezorientat şi depeizat īntr-un secol pe care nu-l īnţelege? Care e oare identitatea ventrilocă a lui Octavian Paler? A sintetizat-o percutant unul din trecuţii săi adversari politici: “Numai īn această ţară tristă, plină de umor, un nomenclaturist notoriu, membru al Comitetului Central al PCR condus de Ceauşescu, activist de partid cu munca īn presă īn īntreaga lui viaţă, de la angajare pīnă la pensie, om de īncredere al Securităţii īn cele mai delicate acţiuni de presă īn străinătate, redactorul-şef al celui de-al doilea cotidian comunist al ţării timp de 13 ani şi iniţiatorul cultului personalităţii lui Ceauşescu la Televiziunea Naţională, poate ajunge liderul spiritual al societăţii civile post-decembriste fără a schiţa cel mai mic gest de căinţă sau de regret. Numai pentru că scrie frumos şi se declară moralist. Povestea suprarealistă a acestui personaj, care face să pălească orice operă de ficţiune, explică multe lucruri aparent de neīnţeles īntr-o societate bolnavă īn care viaţa bate de atītea ori literatura”. Nimic de adăugat.

 

*

 

            “Unde se duc elefanţii, cīnd se duc?”, īntreba un negustor de fildeş īntr-un film pentru tineret, difuzat la matineu. Drept care era condus la cimitirul elefanţilor şi vedea cu uimire carcase multiforme, īncremenite īn cele mai bizare poziţii īn urma extincţiei. Revista Cultura din Bucureşti: dacă mai apar manifestări neplăcute, adresaţi-vă medicului sau farmacistului.