Laszlo Alexandru
POVEŞTI DESPRE FUNIE,
ĪN CASA SPĪNZURATULUI
O interesantă coincidenţă face ca două ziare
bucureştene să abordeze, īn aceeaşi zi, din direcţii opuse,
aceeaşi temă: scriitorul şi politica. Īntr-o cultură ca a
noastră, unde nimic nu s-a cristalizat şi valoarea artistică e
mereu pusă īn discuţie deoarece criteriile īnseşi de
legitimare a valorii sīnt īncă negociate īmpletirea dintre politică
şi literatură continuă să īnnegrească paginile.
Subiect fierbinte! E totuşi straniu să vezi cīt de divergente se
dovedesc, īn tratare, soluţiile propuse.
Īn Romānia liberă de
sīmbătă, 10 iunie 2006, Nicolae Prelipceanu rezumă cazul
scriitorului austriac Peter Handke, recompensat de un juriu literar cu Premiul
Heine al oraşului Düsseldorf. Īn ciuda opţiunii estetice exprimate
de juriu, consiliul municipal, format dintr-o largă paletă de oameni
politici (social-democraţi, liberali şi ecologişti), a refuzat
să valideze persoana premiată: catindatul se dovedise, īn ultimii
ani, un partizan fervent al lui Slobodan Miloşevici şi al
acţiunilor sale barbare de purificare etnică. Īn timp ce opinia
publică europeană descoperea şocată, la periferia
continentului, cele mai ample masacre comise de la al doilea război
mondial īncoace, Handke făcea vocalize īn presa vest-germană, pentru
a atenua oroarea, şi publica volumul Dreptate
pentru Serbia, unde oferea justificări agresorului. Acelaşi
Handke participa dezinvolt la funeraliile lui Miloşevici, pe care-l
consideră un şef de stat stimabil, care şi-a făcut datoria şi
n-a comis nimic deosebit.
Pus īn faţa situaţiei iminente de a i se suspenda atribuirea
Premiului Heine (īn valoare de 50.000 de euro), Peter Handke a transmis că
renunţă de bună voie la el. Tovarăşul de drum al
criminalului de război se dădea gentleman. Concluzia formulată
de gazetarul Romāniei libere
invită īnsă la un gīnd suplimentar: Īntrebarea care rămīne este
dacă părerile politice ale
unui scriitor, şi īncă ale unuia foarte mare, pot influenţa
judecata publică asupra operei sale. Din păcate (sau nu?)
răspunsul este: da.
Acestea fiind faptele, merită să ne dăm un pas mai īn spate, pentru a le examina cu ochiul limpede. Ce fel de păreri politice l-au privat oare pe scriitorul occidental de rotunda sumă īn valută europeană? Atunci cīnd dreapta (liberalii), stīnga (social-democraţii) şi verzii (ecologiştii) īşi dau mīna pentru a striga la unison nu!, s-ar zice că nu de o simplă problemă politică e vorba. Complicitatea activă cu plăsmuitorii crimelor īn masă şi cu specialiştii īn construirea de gropi comune ţine nu de politică, ci de atroce analfabetism īn sectorul etică publică. Aşadar īntrebarea lansată de N. Prelipceanu se cuvine oarecum reformulată: absenţa valorilor elementare de etică publică la un mare scriitor influenţează oare judecata asupra operelor sale? Consiliul municipal din Düsseldorf a dat un răspuns explicit la această chestiune.
E de toată mirarea cum juriul literar care īl nominalizase pe
Handke pentru bănoasa recompensă nu şi-a scos mai īntīi bīrna
din ochi. Iată un prilej uluitor pentru a constata că politicienii se
īntīmplă uneori să posede un simţ (est)etic mai accentuat decīt
artiştii.
*
Īn Ziua de sīmbătă,
10 iunie 2006 (şi cu continuarea o
săptămīnă mai tīrziu), Eugen Simion ia īn discuţie un
aspect pentru el stingheritor din Istoria
lui Alex. Ştefănescu. Redactorul şef al Romāniei literare consemnase īn sinteza sa contemporană cu
īncăpăţīnarea copilului răsfăţat ce culege mai
īntīi boabele de stafidă de pe frişca tortului momentele de
colaboraţionism politic ale unor scriitori romāni de frunte: Augustin Buzura (din faima de scriitor independent, de altădată, nu mai
rămīne aproape nimic, din cauza relaţiilor cordiale pe care le are cu
Ion Iliescu), Fănuş Neagu
(se numără printre
susţinătorii lui Ion Iliescu), D. Ţepeneag (şi-a pierdut credibilitatea din cauza apartenenţei la un grup de
scriitori agreat de Ion Iliescu), Marin
Sorescu (s-a aflat printre
scriitorii puţini, dar vizibili, care l-au susţinut pe Ion Iliescu),
Valeriu Cristea (īi contrariază pe cunoscuţi
declarīndu-se, īntr-un stil patetic, partizanul lui Ion Iliescu) şi Eugen Simion īnsuşi.
Ieşind la
contraatac, fostul şef academician īl acuză pe neo-istoricul literar
că se īnşală īn modul īn
care gīndeşte democraţia şi, mai grav, se īnşală
amestecīnd critica şi politica. Drapīndu-se de sus pīnă jos īn
pelerina de mimosa pudica, el se
īntreabă feciorelnic: ce
relevanţă poate avea faptul că Marin Sorescu a votat īn 1990 cu
dl Ion Iliescu şi n-a votat cu contracandidatul său? Īl
īntreabă, azi, cineva īn Franţa pe Michel Tournier (care se
ţine, de altfel, departe de orice politică şi trăieşte
īntr-o fostă mănăstire) dacă a votat, īn anii 90, cu
Mitterrand sau cu Jacques Chirac? Cine şi-ar permite această
indiscreţie şi ce importanţă are, repet, opţiunea
politică a lui Tournier sau, īn cazul nostru, a lui D. Ţepeneag,
Buzura, Valeriu Cristea, Marin Sorescu, Fănuş Neagu şi, cu voia
Dvs., a celui ce semnează acest articol?.
Inocenţa
ipocrită nu e totuşi īn stare să persuadeze. Problema īn
discuţie nu are, īn primul rīnd, o relevanţă
eteric-teoretică (īn ce măsură se īmpletesc, īn ziua de azi,
literatura şi politica?), ci o īnfăţişare
(i)moral-pragmatică. Tīrgul s-a produs la nivelul do ut des: īn schimbul vocalizelor propagandistice, s-au cules
palpabile roade telurice (les nourritures
terrestres). Lui Augustin Buzura i s-a concesionat, pe ani de zile,
monopolul relaţiilor culturale externe ale Romāniei. Marin Sorescu a fost
uns ministru. Fănuş Neagu a diriguit Teatrul Naţional din
Bucureşti. Eugen Simion a tăiat şi-a spīnzurat īn Academia
Romānă (unde şi-a īnscris ciracii), precum şi īn toate comitetele
şi comiţiile pe unde s-a nimerit să treacă. (Felul īn care
i-a blocat de la promovarea universitară ori i-a amīnat de la
recunoaşterea oficială a titlurilor ştiinţifice pe
adversarii săi de idei reprezintă un alt subiect lamentabil, care va
merita cīndva o tratare prelungă, īn episoade la fel de numeroase ca Tīnăr şi neliniştit.)
Fireşte că nu
cu o inocentă dezbatere de principii avem de-a face. Corecţia
īncruntată a scrobitului academician, care ne asigură că votul nu-i un concept estetic şi nici
un criteriu īn judecata de valoare, nu-şi are nici locul, nici
rostul. Discreditul de azi al unor scriitori romāni de vază nu provine din
faptul că s-au deplasat pīnă la urnele de vot, īn ziua cu pricina, ci
din faptul că īn schimbul unor privilegii personale şi pentru
a-şi flata măruntele orgolii au propulsat şi au susţinut
după decembrie 1989 un regim politic nefast. Care a īntīrziat dezvoltarea
ţării. Care a īncurajat conflictele sociale (mineriade etc.). Care a
blocat timp de cincisprezece ani cunoaşterea reală a trecutului. Care
a sprijinit selecţia valorică inversă şi a determinat
valuri īntregi de tineri să emigreze spre orizonturi unde construirea
fericirii putea fi totuşi posibilă.
Īn ceea ce mă priveşte
ne asigură azi cu o
seninătate imperturbabilă Eugen Simion nu ascund faptul că īn 1990 am crezut că Ion Iliescu reprezintă
o soluţie pentru Romānia şi nu cred că m-am īnşelat.
Să-l īntrebăm totuşi: cīnd anume īn 1990? Īn iunie, cumva,
atunci cīnd studenţii erau ciomăgiţi, iar Universitatea din
Bucureşti era devastată? Originea discreditului personal acolo
trebuie căutată: cīnd unii īi snopeau īn bătaie pe intelectuali,
alţi intelectuali (de pildă: Valeriu Cristea) īi felicitau
călduros, la ziar, pe bătăuşi.
Aşadar nu cu o
aridă şi abstractă dilemă filosofică avem de-a face:
politică sau apolitism īn creaţia artistică romānească?.
Ci vorbim despre flagrantul derapaj īn decor, al unor scriitori de talie, de pe
şoseaua eticii publice.
Cīt despre absurda comparaţie dintre apolitismul
ex-preşedintelui Academiei Romāne, al ex-preşedintelui Fundaţiei
Culturale Romāne, al ex-Ministrului Culturii, al ex-directorului Teatrului
Naţional Bucureşti, pe de o parte, şi al scriitorului francez
Michel Tournier, care īşi duce zilele bătrīneţii īntr-o
fostă mănăstire, pe de altă parte, ce s-ar mai putea
adăuga? Viclenia īşi ratează ţinta, atunci cīnd
alunecă īn caraghioslīc. Ofelia, du-te la mănăstire!