Laszlo Alexandru

 

ZECE SOFISME



Īn pragul revenirii Romāniei pe continentul european, tema cea mai fierbinte a dezbaterii publice cotidiene o reprezintă deconspirarea foştilor colaboratori ai Securităţii. La iniţiativa Preşedinţiei, majoritatea dosarelor secrete a fost declasificată, iar actori sociali dintre cei mai vizibili – politicienii, preoţii şi scriitorii – au īnceput să fie cercetaţi cu un ochi plin de curiozitate. Cīteva mărturisiri au stīrnit senzaţie, unele personalităţi şi-au recunoscut trecutul duplicitar, īn timp ce altele au continuat să-l nege chiar şi atunci cīnd au fost confruntate cu evidenţele.

Trei grupuri profesionale au fost vizate, nu īntīmplător, de uraganul dezvăluirilor, tocmai datorită poziţiei de avanscenă pe care o ocupă. Politicienii au o răspundere esenţială īn evoluţia de ansamblu a ţării noastre, prin asigurarea echilibrului democratic, construirea legislaţiei şi guvernarea efectivă a problemelor curente. Preoţii şi scriitorii, īn propria zonă de activitate, sīnt răspunzători de sănătatea morală şi estetică a comunităţii. Tot aşa cum operaţia chirurgicală nu se poate realiza fără sterilizarea prealabilă a instrumentelor medicale, nici īnscrierea Romāniei pe o nouă spirală de dezvoltare nu se poate īnfăptui cu instrumente sociale acoperite de puroi.

Īntr-un asemenea context frămīntat, nu e lipsit de importanţă să examinăm poziţia adoptată de instituţiile ce reprezintă aceste trei categorii. Majoritatea partidelor politice romāneşti (cu excepţia extremistului P.R.M.) au salutat operaţiunea de deconspirare, unele provocīnd-o, altele acceptīnd-o. Cīţiva īnalţi ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Romāne au trecut la spovedanii televizate ale propriilor păcate din tinereţe, fie şi invocīnd circumstanţe atenuante. Se lăsa aşteptată doar atitudinea Uniunii Scriitorilor.

Forul tutelar al intelighenţiei noastre a dovedit oricum, īn ultimii cincisprezece ani, o dezamăgitoare lentoare īn asumarea imaginii publice. Preşedinţii ei succesivi n-au īncetat să decepţioneze. Mircea Dinescu, semnificant disident din perioada finală a dictaturii ceauşiste, după ce-a ajuns preşedinte al dinozaurului din Calea Victoriei s-a implicat mai ales īn probleme sociale ale scriitorilor. Şi-a derulat tumultuosul mandat īn piruete de complicitate cu puterea neocomunistă (vezi momentul Piaţa Universităţii) şi l-a īncheiat īn corul energicelor acuzaţii de corupţie (īnsuşirea unei tipografii). Laurenţiu Ulici, critic literar de raftul doi, s-a īngrijit mai ales de propria carieră de politician, s-a īnconjurat de foşti politruci şi a tratat cu indiferenţă scrisorile deschise ale celor ce solicitau un proces de asanare morală. Ternul său oficiu s-a īncheiat cu un stupid accident mortal. Eugen Uricaru, prozator fără anvergură, s-a instalat īn funcţia de conducere după o agitată şedinţă de alegeri şi s-a preocupat de prelungirea unui statu quo prăfuit, īn paralel cu acumularea de sinecuri pompoase īn beneficiu personal. S-a retras de nevoie, după ce Doina Cornea i-a reproşat īn presă, pe baza actelor obţinute de la CNSAS, că a fost turnător la Securitate. Procesul pe care fostul şef al scriitorilor l-a pierdut īn faţa instanţei a venit să confirme oficial usturătoarea acuzaţie.

Instituţia reprezentativă a scriitorilor a rămas aşadar profund datoare cu o intervenţie clară, decisă, īn direcţia revanşei morale. Trebuia să-i stea īn grijă nu doar baza materială pentru masa caldă la preţuri subvenţionate, ori pentru tipărirea plachetelor de autor, ci şi penitenţa faţă de propriul trecut de laşităţi, ipocrizii, ambiguităţi şi turnătorii. Toate condiţiile erau īntrunite. Noul preşedinte al Uniunii a fost ales īn iunie 2005, după un discurs īnsufleţitor, īn care propunea instituirea unei instanţe civice, de reflecţie morală. Scriitorul romān era invitat să-şi recīştige prestigiul social şi demnitatea personală. Cel ce exprima aceste īndemnuri era el īnsuşi critic literar de primă importanţă, figură tutelară a vieţii culturale a ultimelor patru decenii. Reputat pentru poziţiile nuanţate şi de bun simţ, el dispunea de toate atuurile deontologice, manageriale şi de carismă personală pentru a se īnhăma la incomoda obligaţie. Contextul politico-social şi aşteptările cititorilor īl īndemnau insistent să treacă la fapte.

Cu atīt mai dezamăgitoare e noua (veche) turnură pe care o imprimă Nicolae Manolescu evenimentelor de azi. Fidel urmaş al predecesorilor săi, care şi-au folosit fotoliul pe post de trambulină spre ocupaţii mai bănoase, īn sectorul privat sau īn politică, actuala căpetenie a virat-o spre mediul diplomatic. Doar la un an de la asumarea mandatului de preşedinte al U.S., directorul Romāniei literare a vīnat şi a īmpuşcat postul de ambasador al Romāniei la UNESCO. Cīt despre promisa reformă morală…

Dezbaterea de miercuri, 30 august, referitoare la colaborarea scriitorilor cu Securitatea, a fost insistent mediată de N. Manolescu, speriat de amploarea pe care ar putea s-o dobīndească īn viaţa publică subiectul turnătorilor. Rostul īntīlnirii n-a fost cel de a demasca vinovăţia sau complicitatea cuiva, ci de a calma spiritele, de a ţine situaţia sub control, de a impune hegemonia instituţiei īn teleghidarea opiniilor. Preşedintele U.S., Nicolae Manolescu, flancat de nedezminţitul observator conservator Eugen Simion, a cīntat īn pizzicato pe coarda indulgenţei faţă de colaboraţionişti, care au fost de fapt nişte victime, s-a agitat īn relativizarea culpabilităţilor, a cerut mai īntīi un proces al īntregului regim comunist, al īntregii societăţi, al īntregii Securităţi ca poliţie politică etc., urmīnd ca scriitorii să vină undeva pe la coada plutonului spre a fi luaţi la īntrebări şi arătaţi cu degetul.

Organizatorul īntīlnirii s-a pomenit īnsă contrazis, cu numeroase argumente şi exemple, de către unii vorbitori din sală (Stelian Tănase, Varujan Vosganian, Bujor Nedelcovici etc.). Aflat īntr-o acută criză de persuasiune, după irositele exerciţii de şarm personal, Nicolae Manolescu pesemne că a simţit nevoia să revină asupra acestui subiect controversat īn Romānia literară (nr. 38/2006), publicīnd un Comunicat din partea conducerii U.S. Conţinutul său merită examinat cu toată atenţia. Īl citez integral īn cele ce urmează.

“Comitetul Director al Uniunii Scriitorilor din Romānia a luat act de īntreaga dezbatere pe tema desecretizării dosarelor şi a colaborării cu fosta Securitate, inclusiv de opiniile exprimate de către scriitorii īnşişi cu ocazia īntīlnirii din 30 august a.c., de la sediul central al USR din Bucureşti. Comitetul Director consideră că breasla literară n-a fost nici mai persecutată, nici mai cruţată decīt altele de către fosta Securitate. Spre cinstea scriitorilor, trebuie spus că ei au dat cel mai mare număr de disidenţi şi, totodată, că reuniunile Consiliilor Naţionale şi ale Conferinţelor Naţionale din perioada 1968-1989 au reprezentat forumuri de contestaţie politică fără termen de comparaţie īn Romānia comunistă.

Există, din nefericire, şi scriitori care au colaborat cu fosta Securitate. Există şi scriitori care au ridicat īn slăvi regimul comunist. Comitetul Director este convins că aflarea adevărului este absolut necesară. Conducerea Uniunii Scriitorilor din Romānia va solicita C.N.S.A.S. identificarea şi cercetarea dosarelor membrilor ei.

Īn acelaşi timp, Comitetul Director atrage atenţia asupra faptului că nu colaboratorii sīnt principalii vinovaţi, ci sistemul care a dat naştere represiunii. Procesul real ar trebui intentat comunismului, celor care au ordonat crimele şi celor care le-au pus īn executare, nomenclaturiştilor şi ofiţerilor de Securitate, adevăraţii protagonişti dintr-o istorie tragică. Dosariada īn curs seamănă tot mai mult cu o manipulare şi riscă să se transforme īntr-o vīnătoare de vrăjitoare şi īntr-un război civil īntre generaţii.

Comitetul Director al Uniunii Scriitorilor din Romānia face apel la raţiune şi moderaţie. Este necesară o coborīre la rădăcinile răului, nicidecum o incitare la denunţuri şi răfuieli. Trecutul se cuvine cunoscut, nu răzbunat.”

Sofismul a avut, de-a lungul timpului, definiţii diferit nuanţate. Īn esenţă a ajuns să denumească azi raţionamentul fals, exprimat de un neghiob, sau judecata tendenţioasă, formulată de vorbitor cu scopul de a-şi induce īn eroare interlocutorii ori pentru a se pune īn valoare pe sine. Fenomenul marchează o maladie a gīndirii logice şi a spiritului critic, sau o carenţă de moralitate īn argumentaţie, şi se concretizează īn figuri stilistice ale ambiguităţii, la nivelul expresiei verbale, sau īn răstălmăciri spectaculoase ale realităţii, la nivelul conceptelor comunicate. Īn cuvintele lui Aristotel, “fiindcă există oameni care preţuiesc mai mult să pară īnţelepţi decīt să fie (căci īnţelepciunea sofistică este numai aparentă, nu reală, iar sofistul – omul care cīştigă bani de pe urma unei īnţelepciuni aparente, nu reale), este evident că unor astfel de oameni le convine īn chip necesar să pară că īndeplinesc sarcinile īnţelepciunii, decīt să le īndeplinească cu adevărat, fără a părea”.

Comunicatul publicat de conducerea Uniunii Scriitorilor pe subiectul autorilor colaboraţionişti şi turnători, precum şi alte luări de poziţie similare ale lui Nicolae Manolescu, preşedinte ales al U.S., conţin – īn tentativa lor de amīnare a judecăţii publice, de inocentare a vinovaţilor, de prezervare neprihănită a imaginii sociale – o gamă largă de figuri sofistice, de la cele mai tradiţionale pīnă la cele mai surprinzătoare. O trecere a lor īn revistă īmi pare utilă şi necesară.

“Comitetul Director [al Uniunii Scriitorilor] consideră că breasla literară n-a fost nici mai persecutată, nici mai cruţată decīt altele de către fosta Securitate” – ni se transmite sentenţios. Se cuvine subliniat, mai īntīi de toate, că avem de-a face aici cu o simplă opinie subiectivă, dar expusă peremptoriu, īn numele unei instituţii, cu scopul de a fi acceptată ca atare de publicul larg. Comitetul Director al Uniunii Scriitorilor nu dispune de nici o competenţă īn verificarea activităţii fostei Securităţi (pe cīţi i-a persecutat, pe cīţi i-a cruţat). Exprimarea impresiilor pe acest subiect, prin revendicarea de la o falsă autoritate instituţională īn domeniu, ilustrează sofismul numit ab auctoritate sau argumentum ad verecundiam. (Exemplul clasic e dat de enunţul: “Lucian Blaga a publicat un studiu care arată că este necesar să te speli pe dinţi de trei ori pe zi”, care este neavenit, īntrucīt Lucian Blaga nu este expert īn igiena bucală.) Sofismul de antepronunţare e strīns legat de precedentul: deşi īncă nu s-a stabilit cu precizie dimensiunea persecuţiilor exercitate de Securitate la nivelul īntregii societăţi, iar problema cunoaşte o amplă dezbatere, īn curs de desfăşurare, Comitetul Director al Uniunii Scriitorilor īi ştie deja rezultatul şi se consideră īn măsură să ni-l anunţe. Focalizarea adevărului constă īn selectarea informaţiei existente şi rearanjarea sa, prin schimbarea accentelor şi modificarea ierarhiilor de prioritate. Īn situaţia noastră, cīnd dosarele scriitorilor abia au īnceput să se ridice la suprafaţă, semnalīnd realităţi lamentabile şi compromisuri scandaloase, U.S. īncearcă s㠓īngroape” subiectul īn peisaj, afirmīnd că nu există de fapt nimic ieşit din comun, iar breasla literară n-a fost nici mai persecutată, nici mai cruţată decīt altele.

“Spre cinstea scriitorilor, trebuie spus că ei au dat cel mai mare număr de disidenţi şi, totodată, că reuniunile Consiliilor Naţionale şi ale Conferinţelor Naţionale din perioada 1968-1989 au reprezentat forumuri de contestaţie politică fără termen de comparaţie īn Romānia comunist㔠– zice opinia cea preţioasă. Enunţul păcătuieşte īnsă de sofismul generalizării defectuoase, prin metoda eşantionului părtinitor, care constă īn faptul că se alege un grup nereprezentativ, iar caracteristicile sale sīnt extinse īn mod abuziv asupra īntregii categorii de apartenenţă. (Spre exemplu, au existat numeroşi scriitori membri ai C.C. al P.C.R. – Alexandru Balaci, Octavian Paler, D.R. Popescu, Titus Popovici, Valeriu Rāpeanu etc. – dar asta īncă nu īnseamnă că toată scriitorimea a fost politic aservită.) Pe de altă parte, se ştie prea bine că autorii disidenţi n-au acţionat īn mod instituţionalizat, īn numele Uniunii Scriitorilor, ci şi-au riscat pielea pe cont propriu şi chiar īmpotriva īndemnurilor primite de la organizaţia profesională. Trebuie amintit faptul că, tocmai īn zilele cīnd Paul Goma a fost arestat de Securitate, īn aprilie 1977, Comitetul Director (folosind īn sprijin şi votul lui Nicolae Manolescu) l-a dat afară pe celebrul disident din rīndul membrilor U.S.! Şi nici că l-a mai reprimit pīnă azi! A manipula sacrificiul personal de atunci, pentru a spăla obrazul breslei de acum, īmi pare – eufemistic vorbind – o nesimţire grosolană.

Al cincilea sofism, prin exagerare flagrantă, ajunge să echivaleze reuniunile Consiliilor şi Conferinţelor Naţionale scriitoriceşti cu cele mai importante “forumuri de contestaţie politic㔠din Romānia comunistă. Aşadar nu luptele partizanilor din munţi, īn anii ‘50, nu greva minerilor din 1977, nu formarea S.L.O.M.R., nu revolta Braşovului din 1987, nu protestele internaţionale exprimate de Doina Cornea īn anii ‘80 au īnsemnat contestaţie politică fundamentală, ci nemulţumirile sindicale scriitoriceşti legate de tirajul insuficient, onorariul simbolic şi cenzura insolentă! Deviza “LA PLĂCINTE ĪNAINTE!” ar trebui īncrustată, īn mijlocul trandafirilor nobiliari, pe stema breslei condeierilor.

“Conducerea Uniunii Scriitorilor din Romānia va solicita C.N.S.A.S. identificarea şi cercetarea dosarelor membrilor ei” – aflăm cu īncīntare. E bine să observăm totuşi că amfibologia reprezintă sofismul expresiei ambigue, īnşelătoare, care nu-ţi permite să pricepi cu acurateţe intenţiile vorbitorului. Aşa şi-n cazul nostru: ale cui dosare vor fi identificate şi cercetate? Ale tuturor membrilor Uniunii Scriitorilor, sau doar ale membrilor conducerii? Din cīte ne spune Comunicatul oficial, nu putem īnţelege cum stau lucrurile. Amploarea proiectului privind operaţiunea de asanare morală e (voit?) neclară. Şi-apoi, ce nevoie era de un Comunicat exprimīnd proiecte de intenţii?! Era destul ca şefii scriitorilor să-şi suflece mīnecile şi să chiar ceară, īn sfīrşit, dosarele celea…

“Comitetul Director atrage atenţia asupra faptului că nu colaboratorii sīnt principalii vinovaţi, ci sistemul care a dat naştere represiunii. Procesul real ar trebui intentat comunismului, celor care au ordonat crimele şi celor care le-au pus īn executare, nomenclaturiştilor şi ofiţerilor de Securitate, adevăraţii protagonişti dintr-o istorie tragică. Dosariada īn curs seamănă tot mai mult cu o manipulare şi riscă să se transforme īntr-o vīnătoare de vrăjitoare şi īntr-un război civil īntre generaţii” – ni se transmite pe un ton care dă palpitaţii. Disiparea responsabilităţii e īnsă doar o ieftină astuţie. Orice avocat stagiar va “demonstra” că nu criminalul care a strīns baba de gīt e de vină, ci familia care nu l-a educat, societatea care nu l-a supravegheat, sărăcia care nu l-a ocolit etc. Dacă vom căuta să instrumentăm, mai īntīi, procesul comunismului, al nomenclaturismului, al ofiţerismului securist şi al altor actori ce mişună, fireşte că scriitorii turnători īşi vor aştepta rīndul pīnă pe lumea cealaltă. Şi unde scrie, de fapt, că toate aceste procese morale trebuie realizate succesiv, cīnd ele se pot derula (mai ales) concomitent?!

Apelul la teamă (aşa-numitul argumentum in terrorem) reprezintă sofismul grosolan prin care vorbitorul manipulează temerile şi prejudecăţile ascultătorului. Fireşte că deconspirarea unor fripturişti turnători n-a provocat “război civil” ori conflict “īntre generaţii” nici īn Germania, nici īn Polonia, nici īn Ungaria, cum nu-l va stīrni nici la gurile Dunării sau la poalele Balcanilor.

Īnainte de a-şi strecura opiniile personale sub īnfăţişarea de Comunicate purtīnd sigla Comitetului Director al Uniunii Scriitorilor, Nicolae Manolescu a mai avut prilejul să-şi expună, īn alte contexte, aceleaşi concepţii eufemizante, cosmetizante, euforizante. Bunăoară īn interviul acordat revistei 22 (nr. 813 / 4-10 octombrie 2005), căpetenia scriitorimii romāne afirma: "Cīt priveşte epurarea morală, (…) eu am spus că, īn principiu, sīnt īmpotriva oricărei forme de epurare. Noi nici nu avem legea lustraţiei. Eu pot să aflu, eventual, care sīnt turnătorii sau securiştii din Uniune. Şi ce să fac cu informaţia? S-o public spre a-i discredita moral? Nu există discredit moral, cīnd īn Parlamentul Romāniei şi īn guvern, şi peste tot sīnt oameni ale căror dosare sīnt cunoscute. A suferit Ristea Priboi vreun discredit? Ce să fac eu unui scriitor care mai are şi 70-80 de ani şi trage mīţa de coadă? Să nu-i mai dau ajutoare, cum să-l pedepsesc? Să-l epurez de unde? De la o pensie de 1.700.000 de lei? Sigur că trebuie făcută curăţenie, dar eu spun că trebuie īnceput cu ofiţerii de Securitate, nu cu turnătorii".

Măsluirea cărţilor (card-stacking) reprezintă viclenia prin care faptele corecte īn sine sīnt rearanjate pentru a oferi imagini unilaterale. Fireşte că nu există īncă legea lustraţiei, dar aceasta nu face cītuşi de puţin inutilă deconspirarea scriitorilor turnători, īntrucīt fenomenul ţine nu de sfera legislaţiei statale, ci de aceea a moralităţii publice. Fireşte că Uniunea Scriitorilor are o principală atribuţie sindicală, de īntrajutorare socială, dar aceasta nu exclude cītuşi de puţin rolul său de instanţă morală, civică. Actualul preşedinte şi-a obţinut mandatul revendicīndu-se tocmai de la astfel de principii, pe care acum le dă uitării.

Argumentul milei (aşa-numitul argumentum ad misericordiam) īncearcă să obţină sprijinul colocutorului prin recursul la sentimentele sale de compasiune sau vinovăţie. Probabil că mai există şi turnători de 80 de ani, care vor fi luīnd pensii de 1.700.000 de lei, dar aceasta nu schimbă cītuşi de puţin gravitatea morală a duplicităţii lor lamentabile. Adevărul afirmaţiilor nu se poate demonstra pe baza sentimentelor, căci emoţiile umane se schimbă adesea, pe cīnd legile logicii nu.

Privind īn urmă la cele zece sofisme, atīt de diversificate, aruncate īn joc de Nicolae Manolescu spre a-şi impune īn cetate opţiunile retrograde, relativizante, admiraţia pentru slalomul intelectual păleşte, iar lehamitea pentru compromisul moral sporeşte. Din acest colţ de provincie universitară, aş vrea să-l salut pe reprezentantul Romāniei la UNESCO şi să-l asigur că noii săi colegi, ambasadorii, vor savura īncīntaţi abilităţile sale sofiste. Pe de altă parte, īnsă, foştii săi subordonaţi, scriitorii, n-ar fi meritat ni cet excčs d’honneur, ni cette indignité.

(decembrie 2006)