Laszlo Alexandru

 

LUPTA ÎMPOTRIVA ANTICOMUNISMULUI ?!

 

 

            Una din preocupările societăţii noastre, după decembrie 1989, a fost redobīndirea propriei identităţi, prin analiza şi condamnarea măcar morală a regimurilor dictatoriale. Mult invocatul proces al comunismului nu s-a īnfăptuit concret, īn sfera politică sau juridică, deoarece la guvernarea ţării parvenise garnitura a doua de nomenclaturişti. Fruntaşii ceauşismului nu s-au recules īn anii ‘90 prea īndelung după gratii. Dar nimeni n-a mai avut autoritatea să īmpiedice discuţiile din presa liberă. Cîţiva intelectuali angajaţi şi-au făcut un program din dezvăluirea abuzurilor şi a crimelor comise īn trecutul apropiat.

            Au apărut īnsă diverse reacţii la eforturile analiştilor de a-şi recuceri spaţiul public. Dacă pumnul şi palma nu mai puteau fi vīrīte şi răsucite īn gura care rostea adevărul, afirmaţiile trebuiau măcar răstălmăcite. Argumentele trebuiau măcar diluate. Diferite grupuri de interese s-au precipitat să relativizeze dorinţa de transparenţă. Foştii şefi comunişti au acceptat cu greu să li se spună verde-n faţă că ne-au condus la dezastru. Ideologul Dumitru Popescu (zis şi “Dumnezeu”) a coborīt īn arenă, la jumătatea anilor ‘90, pentru a condamna… "Realismul socialist" anticomunist. Fostul scriitor al discursurilor lui Ceauşescu venea să ne explice că toţi cei care nu acceptăm cu blīndeţe efectele criminale ale trecutului dictatorial sīntem lipsiţi de spirit democratic. Neo-stalinistul īşi acuza obraznic victimele de stalinism.

            Altă grupare dilematică, pescuitoare īn ape tulburi, s-a simţit datoare să conturbe apoi analiza trecutului comunist. Alde Mircea Iorgulescu sau Andrei Pleşu au scos din dulap recuzita de zile mari: relativizarea savantă, băşcălia rafinată, sofismul manierat. Cīnd adevărul e incomod, el trebuie persiflat. Ni se povestea aşadar de sus despre “umorile acre ale noilor activişti, care se aferează spectral [sic!] pe «tărīmul» culturii şi artelor. […] La orizont īşi face din nou apariţia un concept clasic al propagandei culturale de tip stalinist: vinovăţia. Nu există scriitori buni şi proşti, talentaţi şi netalentaţi. Există scriitori juşti şi nejuşti. Nu există cărţi reuşite şi cărţi ratate. Există cărţi periculoase şi cărţi recomandabile”. Iată cum īnsăşi baza etică a discuţiei era retezată, īn numele “nobilei inutilităţi” a esteticii evanescente. Ciudat şir de sofisme prin care frumosul era invitat să-i dea īn cap adevărului! De parcă propagandiştii comunişti păcătuiseră prin lipsă de gust estetic, şi nu prin neadevăr etic. De parcă minciuna trebuia combătută fiindcă era inelegantă, şi nu pentru chiar faptul că era minciună. De parcă adversarii comunismului puteau cumva să fie comparaţi cu… tipologia stalinistă.

            După două şarje mincinoase pe acest subiect – dinspre foştii comunişti care-şi apărau pielea şi dinspre dilematicii care-şi vīnau ascensiunea social㠖, am sperat că vom fi scutiţi de noi antrenamente de echilibristică. Iată că nu e tocmai aşa. Un reprezentant gălăgios al tinerei generaţii īşi caută cu insistenţă discreditul. Ciprian Şiulea vine să ne spună poveşti din Bucureşti şi să atace sub ochii noştri Anticomunismul (vezi Observator cultural, nr. 281-282/aug. 2005). “Īn Romānia, anticomunismul pare să reuşească performanţa de a fi o păcăleală aproape la fel de sinistră ca şi comunismul īnsuşi”, ne declară cu aplomb temerarul sofist. Cu o prestidigitaţie de zile ploioase, valenţa profund etică a dezbaterii este escamotată: victima şi călăul se pomenesc pe aceeaşi treaptă. Cancerul şi lupta īmpotriva cancerului sīnt īn ochii opinionistului nostru īntīmplări la fel de amuzante. Junele dă furtunos cu bota-n baltă atunci cînd vorbeşte despre “păcăleala sinistr㔠a comunismului şi a anticomunismului, probabil fără a cunoaşte sutele de mărturii tragice despre Gulag (inclusiv acelea legate de experimentul Piteşti). Cu aşa o “păcăleală”, dacă i-ar fi căzut victimă, Ciprian Şiulea ar fi rămas fără zīmbet pe buze.

            Dar nu gīndirea logică reprezintă punctul forte al comentatorului. Aflăm cu mirare de la el că "din 1990 şi pīnă astăzi, Romānia oferă spectacolul grotesc al unei «societăţi civile» predominant şi violent anticomuniste, īntr-o ţară īn care depăşirea comunismului s-a făcut şi se face nu numai cu imensă greutate, dar aproape din greşeală”. Sublimă incoerenţă! Numai creierul lui C. Şiulea poate să deplīngă, pe de-o parte, faptul că depăşirea comunismului se face cu greutate, iar pe de altă parte să persifleze eforturile pe care societatea civilă le depune īn direcţia depăşirii comunismului. E ca şi cum îl îndemni pe omul bolnav să se īnsănătoşească, dar īl iei la palme pe medicul care īi vine la căpătīi. Curat… "spectacol grotesc".

            “Anticomuniştii noştri aveau datoria să elaboreze un proiect politic de democratizare a Romāniei” – îi admonestează de undeva (foarte de sus) nervosul povestitor pe puţinii intelectuali militanţi de azi. Ei da, trecutul sună bine. Numai că viziunea autorului e flagrant reductivă şi falsificatoare. Tot aşa cum comunismul n-a fost numai un simplu proiect politic, nici anticomunismul nu se poate reduce doar la atīt. Acţiunea antitotalitară īmbracă īn mod simultan parametri civici, morali, sociali, artistici, mentali, comportamentali etc. Activitatea anticomunistă reprezintă un fenomen mult mai complex decīt o simplă mişcare politică. Eseistul reduce polimorfismul maladiei, după care persiflează cu suficienţă eforturile de depăşire a ei.

            Dar nu e deloc lipsit de sens să ne īntrebăm unde se plasează Ciprian Şiulea īn toată această dezbatere? Dacă este el īnsuşi anticomunist, atunci reproşul (că n-a elaborat un proiect politic valid) īl poate formula chiar la sine acasă, īn faţa oglinzii. Inutil să mai obosească paginile unei reviste centrale. Dacă īnsă nu e – căci incoerenţa sa ideatică şi identitară nu ne ajută s-o pricepem –, atunci măcar s-o spună răspicat, să-l cunoaştem şi noi. Īn orice caz, mă īntreb şi īl īntreb: a fi anti-anticomunist echivalează cumva (prin negarea negaţiei) cu a fi comunist?

            "La noi īns㠖 continuă imperturbabil călcătorul īn străchini – unii dintre cei mai aprigi anticomunişti, precum Ana Blandiana, Gabriel Liiceanu, Octavian Paler, Emil Constantinescu sau Gheorghe Ciuhandu, nu provin din rīndurile disidenţilor reali, anticomunismul lor fiind foarte proaspăt. De aceea anticomunismul este în Romānia o păcăleală sinistră, pentru că el a sărit īn cīteva zile de la cvasiinexistenţă la o amploare cosmică.” De parcă opiniile jugulate de cenzura comunistă nu mai pot fi exprimate nici măcar după căderea acesteia. De parcă atitudinile civice şi etice au azi drept de cuvînt doar cu aprobare de la Ciprian Şiulea. De parcă numai disidenţii reali, dinainte de 1989, se bucură de autorizaţia exclusivă de a fi anticomunişti. Ce neghioabă pretenţie ca legile prohibitive ale dictaturii să se perpetueze şi īn condiţiile democraţiei! Şi ce grosolană aberaţie de a interzice dreptul la răzgīndire!

            Ceea ce pīnă aici părea o simplă bizarerie teoretică se revelează a fi, după cum ne dăm seama deja tot mai limpede, o răsunătoare dovadă de autism social-politic. Analistul īşi face impresia – şi ar vrea să ne convingă şi pe noi – că īn Romānia "discursul anticomunist ca atare a devenit anacronic īncă din momentul īn care comunismul a căzut ca regim politic, partidul şi ideologia lui evaporīndu-se la fel de brusc”. Pentru eseistul halucinat, reminiscenţele comuniste pe care noi toţi le suportăm gīfīind, de-a lungul acestei tranziţii interminabile către democraţie, sīnt, ele, pur şi simplu inexistente. Ce om fericit! Asemeni daltonistului, Ciprian Şiulea nu se mai istoveşte să facă distincţia īntre culori.

            "Fiind clar că nu mai există comunism, a fost găsit neocomunismul ca obiect pe care să se exercite virtuţile civice neconsumate īnainte de 1989, deşi e evident că un neocomunism propriu-zis nu a existat īn timpul tranziţiei” – continuă cu noutăţile uluitoare prestidigitatorul nostru de cartier. Inexistenţa neocomunismului, după 1989, reprezintă o minciună la fel de flagrantă ca şi evaporarea instantanee a comunismului, cu ocazia revoluţiei. E surprinzător cum cineva are convingerea că e suficient să proclame cu voce tare aberaţia, pentru ca ea să devină peste noapte plauzibilă. Virtuţile civice biciuite aici cu suspectă indignare exprimă de fapt mişcările spontane ale societăţii civile. Ele n-au fost fabricate la comandă şi nu s-ar fi putut menţine decīt īn prezenţa obiectului lor de activitate, adică numai īntrucīt viaţa socială le-a recunoscut necesitatea. Mai pe şleau vorbind, nu ar fi apărut mişcările anticomuniste, īn lipsa remanenţelor comuniste īnseşi. Funcţia creează organul.

            Realităţile paralele construite de Ciprian Şiulea zburdă nestingherite pe pagină, īn dispreţul oricărei logici. "Faptul că foşti nomenclaturişti şi securişti au continuat să domine Romānia nu este un simptom al neocomunismului, ci al prăbuşirii generale a societăţii şi, mai departe, al lipsei unor structuri instituţionale, morale, economice capabile să susţină o practică politică măcar vag democratică, măcar vag civilizată.” Ne frecăm la ochi şi īncercăm, prin eforturi disproporţionate, să recompunem piesă cu piesă elementele unui univers mental halucinatoriu. Va să zică īn Romānia n-a existat neocomunism, deşi nomenclaturiştii au continuat, folosind vechile năravuri, să domine ţara şi după 1989. N-au existat structuri instituţionale măcar vag democratice, măcar vag civilizate, dar membrii societăţii civile care tocmai īn direcţia aceasta s-au căznit sīnt acum trataţi cu dispreţ de imberbul scriitor. Înţeleagă cine poate!

            Ciprian Şiulea refuză să ia act de polimorfismul manifestărilor democratice şi se repede cu pumnul să īnghesuie ansamblul formelor de expresie sub o umbrelă unică: politica. Anticomunismul ar fi neavenit, întrucît n-a reuşit să monopolizeze realitatea. Intelectualii romāni ar fi trebuit, după decembrie 1989, să producă "«integrare» nu ca un eufemism la asistenţa socială, ci pur şi simplu ca unificare īntr-un singur sistem funcţional a tuturor enclavelor şi circuitelor paralele sau «gri» din societate”. Am mai auzit de cineva, în trecutul nostru recent, care le pretindea “tutulor” să stea strīns uniţi īn jurul celui mai iubit fiu, dar acum se odihneşte în Ghencea Militari.

            Discursul totalitar al lui Ciprian Şiulea devine īnsă indigest şi scandalos prin nemăsurata sa aroganţă. Trebuie să cloceşti o imensă nesimţire personală pentru ca, deşi contemporan cu supravieţuitorii comunismului şi avīnd posibilitatea să le cunoşti rănile profunde, să vorbeşti totuşi cu suficienţă despre “demagogia anticomunistă”. A scrie fără ezitare: "Ceea ce face din anticomunismul şi comunismul romāneşti fenomene esenţial identice este demagogia”, īnseamnă a depăşi înfumurat orice limită a minimei decenţe.

            Există un teritoriu al gīndirii unde negocierea nu-şi mai are nici locul, nici rostul: acolo unde īn cauză se află vieţile sacrificate ale milioanelor de oameni. Negarea Holocaustului şi a numărului uriaş de victime pe care le-a produs această catastrofă mondială este deja pedepsită cu īnchisoarea, iar fanteziile negaţioniştilor se izbesc, pe bună dreptate, de retorsiunile administrative. Crima rămīne însă la fel de monstruoasă şi de cealaltă parte a baricadei. Īn mod simetric sīnt convins că se impune o lege aspră, care să-i sancţioneze cu privarea de libertate (inclusiv de libertatea cuvīntului) pe negaţioniştii şi persiflatorii Gulagului.

            Atunci cînd această lege va fi promulgată, obrăzniciile anti-anticomuniste ale lui Ciprian Şiulea vor trebui dezgropate de la naftalină. Pentru a fi pedepsite.