Laszlo Alexandru

 

UN PROTEST AVORTAT



"...īn lupta īntre civilizarea adevărată şi īntre o naţiune rezistentă
se nimiceşte naţiunea, dar niciodată adevărul."

(Titu Maiorescu)



Protestul public este o formă extremă de reacţie la nedreptatea comisă īmpotriva unei persoane sau a unui grup de indivizi, īn urma īncălcării unor legi sau principii comunitare. Protestul e o formă zgomotoasă de disociere, de pedeapsă morală, o tentativă de reparare a abuzurilor. El e adeseori urmat de gesturi efective, īn plan juridic, pentru punerea īn acord a valorilor clamate cu cele oficial recunoscute de societate.

Condiţia elementară de exprimare a oricărui protest ţine de legitimitatea sa morală. Constituie o vulgară batjocură acel protest care, simulīnd revolta, prezintă fapte distorsionate, neadevărate. Care refuză, īn numele indignării trucate, să recunoască evidenţele. Care recurge la campanii de ameninţare şi intimidare. Care vine īn sprijinul unor idei antisociale, sancţionate prin legislaţie.

Un protest cu totul inedit a fost lansat de curīnd pe piaţa romānească. Vreo 200 de semnatari s-au năpustit să-şi clameze solidaritatea cu fostul disident Paul Goma şi cu scrierile sale antisemite. Iată o rară performanţă izbutită de autorul exilat! Cu treizeci de ani īn urmă, īn Drumul Taberei, īn condiţii de clandestinitate, a strīns sute de semnături īmpotriva dictaturii comuniste din Romānia. Astăzi, tocmai din Belleville, de la periferiile Parisului, a strīns sute de semnături īmpotriva legilor democratice europene şi īn favoarea antisemitismului arogant.

Căci stereotipurile din prezent ale lui Paul Goma sīnt puţine, dar fixe. Deşi evreii au fost alungaţi aproape īn īntregime din Romānia contemporană, iar comunitatea este pe cale de extincţie, de vină pentru toate aceste fapte sīnt victimele. Ele au fost cele care s-au dedat la provocări, de-a lungul deceniilor, au dovedit lipsă de devotament faţă de ţărişoara care i-a găzduit cu maternă căldură. Orice pretext pentru a strecura iar şi iar acest refren adīnc insultător este binevenit pentru Paul Goma: fie că se referă la răscoala din 1907, fie că vorbeşte despre evoluţia frontului īn primul război mondial, fie că simulează analiza unor fapte din al doilea război mondial, fie că se lansează īn invective la adresa statului Israel, fie că biciuieşte pasivitatea scriitorilor romāni din vremea lui Nicolae Ceauşescu, fie că pedepseşte complicităţile postdecembriste cu Ion Iliescu, toate drumurile duc la aceeaşi destinaţie: evreii sīnt de vină.

Scrierile sale antisemite din ultimii ani au stīrnit ample dezbateri īn presa noastră cotidiană şi culturală. Dar convingerile sale n-au fost clintite din loc de numeroasele opinii, argumente şi citate care i-au fost contrapuse de o duzină de intelectuali. Autorul nu pare īngrijorat nici de vecinătatea lamentabilă īn care au eşuat halucinaţiile sale nocive, preluate şi intens popularizate de revistele Obiectiv legionar (nr. 20-21/2005) şi România Mare (nr. 766, 767, 768, 769/2005).

Paul Goma n-a fost īmpiedicat să-şi expună pe larg fandacsiile, īn ziare de mare tiraj, uneori repetīndu-şi aceleaşi texte aberante īn două-trei rīnduri, prin diverse colţuri geografice ale Romāniei şi predicīnd aceeaşi politică a urii antievreieşti. S-a īntīmplat īnsă că, după ce revista Viaţa Romānească din Bucureşti (nr. 6-7/2005) a tipărit al 1001-lea fascicol antisemit semnat de Paul Goma, Consiliul Uniunii Scriitorilor din Romānia s-a săturat şi, printr-un comunicat oficial, s-a disociat de conţinutul revoltător al publicaţiei ce apare sub auspiciile sale. Iar redactorul-şef adjunct Liviu Ioan Stoiciu, responsabil de apariţia textului, şi-a pierdut funcţia.

Excelentă sămīnţă de scandal! Iată minunatul pretext pentru ca victimizatorul să fie transformat īn victimă, printr-o zbuciumată tentativă de-a i se spăla imaginea compromisă. Vreo 200 de (tele)spectatori de toate extracţiile, de la vlădică la opincă, din ţară şi de-afară, s-au năpustit să vocifereze īmpotriva Uniunii Scriitorilor. Ziarul Ziua din 14 septembrie a fost difuzorul potrivit al contraofensivei. Cel mai lamentabil e cīnd cineva protestează, dar habar n-are de ce. Dacă o sută-două de oameni īşi pun semnătura sub o serie īntreagă de minciuni, devin ele brusc adevăruri? Acumulările cantitative, conform teoriei marxiste, sīnt oare īn măsură să provoace saltul calitativ – inclusiv īn sfera morală?!

Protestatarii de ambe sexe afirmă fără a clipi: “Detractorii consacraţi ai scriitorului exilat i-au atribuit mai demult acestuia infamul calificativ [de antisemit], mai ales pentru lucrarea sa istorică Săptămīna Roşie sau Basarabia şi evreii, pe care, s-a dovedit, nici unul dintre ei nu a discutat-o în fond, limitîndu-se s-o eticheteze". Trebuie arătat īnsă că lucrarea “istoric㔠amintită a fost tipărită de Paul Goma în ţară abia īn anul 2004, la Editura Vremea XXI din Bucureşti, aşa īncīt nu putea să stīrnească "mai demult" atribuirea vreunei etichete. Nimeni n-avea cum să judece cartea īnainte de apariţia ei. Volumul respectiv l-am discutat eu īnsumi, īn mod extrem de detaliat, īn studiul Paul Goma antisemit (vezi E-Leonardo, nr. 5/2004; vezi Tribuna, nr. 56-57-58/2005). I-am consacrat vreo 35 de pagini, cu 50 de note de subsol şi peste 30 de citate ample. Ce-ar fi trebuit să mai adaug pentru o discuţie "în fond"?! Alte 300 sau 400 de pagini? Să public altă carte, pe marginea primeia, aberante şi mincinoase de la īnceput pīnă la sfīrşit? Calificativul de antisemit i l-am atribuit autorului din Belleville după lectura şi analiza detaliată a ipotezelor sale. Īn ce mă priveşte n-am fost un detractor al lui Paul Goma, căci pīnă atunci īl lăudasem şi īl apărasem. Nu sīnt un detractor al lui Paul Goma, căci afirm adevărul despre el, pe bază de citate, argumente şi demonstraţii.

Superb protest public: trei minciuni īntr-o singură frază!

Dar protestatarii de ambe sexe merg īnainte, fără a şovăi: “Pentru noi toţi e totuşi evident că scriitorul Paul Goma nu este antisemit nu doar pentru că este soţ şi tată de evrei. Ci de asemenea pentru că nu a negat şi nu neagă Holocaustul şi toate celelalte crime grave comise īmpotriva evreilor, inclusiv de conaţionalii săi”. Situaţia familială a unui intelectual nu constituie īnsă circumstanţe atenuante pentru opiniile sale părtinitoare, adīnc nedrepte şi insultătoare la adresa unei īntregi comunităţi etnice. Paul Goma a negat īn mod explicit Holocaustul, atunci cīnd a scris: “Holocaustul romānesc este o minciună, un fals, o escrocherie, o ticăloasă ameninţare (Punga sau viaţa!)" (vezi vol. Săptămīna Roşie…, Buc., Ed. Vremea XXI, 2004, p. 273). Pentru aceste afirmaţii – ca şi pentru multe altele, la fel de grosolane – n-am văzut īncă nicăieri scuzele sau regretele autorului.

Dacă 200 de oameni afirmă despre Paul Goma că n-a scris ceea ce el īn realitate a scris şi a publicat, au ei dreptate?! Dacă se indignează ipocrit cei 200, istoria poate fi falsificată? Legea poate fi īncălcată?

Dar protestatarii de ambe sexe merg īnainte, fără a ezita: “Īn legătură cu acuzaţia de antisemitism, dar şi cu multe altele care i se aduc azi lui Paul Goma, este semnificativ faptul că practic toate i-au fost aduse īn trecut şi de Securitate”. Faptul că īn trecut Paul Goma a fost atacat pe nedrept de Securitate nu īl absolvă de acuzaţia legitimă şi īntemeiată, dovedită printr-o avalanşă de citate, din prezent.

Īşi īnchipuie cumva cei 200 că, sprijinindu-se diversionist pe legitimitatea morală a lui Paul Goma de atunci, pot ascunde sub covor impostura sa morală de acum?!

Dar protestatarii de ambe sexe merg īnainte, fără a se şifona: “Paul Goma a anunţat că de data aceasta īi va chema īn justiţie pe cei care l-au acuzat de antisemitism”. Eu īnsumi am fost unul dintre cei care l-am acuzat şi īl acuz pe Paul Goma de antisemitism, după ce i-am studiat amănunţit volumul Săptămīna Roşie… Aştept să mă cheme şi pe mine autorul īn justiţie. Voi aduce cartea sa īn instanţă şi voi face lecturi cu voce tare.

Cred cumva cei 200 că intimidarea e cel mai bun pumn īn gură, pentru a face să tacă adevărul?!

Dar protestatarii de ambe sexe merg īnainte, fără a se perturba: “Ne adresăm conducerii Uniunii Scriitorilor (…) considerīnd că celor doi le-a fost īncălcat – printr-un act de cenzură greu de justificat – dreptul cel mai natural al oricărui scriitor, acela de a-şi publica scrierile". Īn realitate cei doi (Paul Goma şi Liviu Ioan Stoiciu) şi-au publicat nestingheriţi opiniile, şi anume īn cărţi şi reviste. "Cenzura", conform dicţionarului, reprezint㠓controlul prealabil exercitat asupra conţinutului publicaţiilor, emisiunilor de radioteleviziune etc.". Dacă scrierile lor ar fi fost cenzurate, n-ar mai fi fost comentate. A aprecia critic şi a te disocia moral de un text deja publicat nu īnseamnă nicidecum a-l cenzura. Uniunea Scriitorilor, la fel ca orice observator particular, şi-a luat dreptul de a se pronunţa (negativ) īn legătură cu opinii deja apărute care – prin urmare şi pe cale de consecinţ㠖 n-au fost cenzurate.

Dacă 200 de observatori de pe tuşă confundă dezavuarea publică a unui text tipărit cu cenzurarea lui, dovedind astfel că habar n-au ce īnseamnă conceptul de “cenzură”, īnseamnă oare că ei au dreptate?!

Spuneam la īnceputul acestei intervenţii că prima condiţie de expresie a unui protest este să aibă perfectă legitimitate morală. Scriitorul care-şi ridică vocea pentru a-şi căuta īn public adevărul nu o poate face recurgīnd la arma minciunii, a intimidării, a ignoranţei, a manipulării. Cu atīt mai mult trebuie să fie el atent la aliaţii pe care şi-i cooptează.

Īn cazul de faţă, unul dintre iniţiatorii şi susţinătorii protestului “celor 200” – prin intervenţii directe pe forumul ziarului Ziua, furnizarea adresei proprii, coordonarea campaniei de strīngere a semnăturilor etc., a fost nimeni altul decīt Mircea Stănescu, notoriu postfaţator de negaţionişti, traducător de antisemiţi şi cabotin gălăgios al cercetării istorice (vezi şi textul meu Păcală īnvaţă istorie). Acelaşi Mircea Stănescu publica īn numerele 6-11/2004 ale revistei Timpul un amplu studiu, unde fura īn mod scandalos cercetările efectuate de alţi doi colegi. Junele-prim al minciunilor tipărite s-a văzut confruntat cu grava acuzaţie de plagiat. Fără a se tulbura excesiv, şi-a azvīrlit cu īndemīnare o găleată de cenuşă īn cap, de-a ajuns să arate ca-n Togo: “Dată fiind gravitatea acestei greşeli, care reprezintă o īnsuşire nepermisă a producţiei intelectuale a colegilor noştri, doresc să le cer scuze (…). Apoi doresc să-mi cer scuze pentru violarea standardelor şi a eticii cercetării ştiinţifice” (vezi Timpul, nr. 5/mai 2005, p. 17).

Să vină aşadar plagiatorul din luna mai şi să acuze Uniunea Scriitorilor de cenzură, īn luna septembrie, atrăgīnd alături de sine alţi vreo 200 de dezorientaţi, īmi pare culmea absolută a imposturii din viaţa publică autohtonă cotidiană!

Ideea de protest colectiv a fost consacrată ca armă de luptă īmpotriva dictaturii ceauşiste, īn anul 1977. Ideea de protest colectiv a pierit de moarte violentă, sub ochii noştri uluiţi, īncercīnd să legitimeze īn prezent scrierile antisemite ale lui Paul Goma.

(ianuarie 2006)