CLUJUL CA BIOGRAFIE

 

Dialog īn trei:

Gheorghe GRIGURCU, LASZLO Alexandru, Ovidiu PECICAN

 



“Clujul are calităţile unei capitale”


O.P.: Dacă e să vorbim despre Cluj, īmi dau seama că, dintre noi trei, domnul Gheorghe Grigurcu a venit aici primul. Ce anume vă leagă de Clujul acesta pe care īl evocaţi mereu, īn diverse ipostaze: literar, cultural, biografic?

G.G.: Da, am venit primul şi am şi plecat primul, ceea ce este o performanţă a biografiei mele. Vă mărturisesc neted că acest oraş mi-a plăcut foarte mult. Mai precis, mi-a plăcut cel mai mult din toate oraşele pe care le-am cunoscut. Mi s-a părut o frustrare care dăinuie, faptul că nu am putut nici īnainte de 1989, nici după aceea să revin la Cluj decīt īn calitate de vizitator pentru foarte scurte răstimpuri.

L.A.: Ce credeţi că are mai deosebit Clujul, īn comparaţie cu alte oraşe pe care le-aţi cunoscut?

G.G.: Poate că este un echilibru salutar īntre centru şi provincie. Clujul are calităţile unei capitale, fără să aibă, de pildă, defectele Bucureştiului. Este un oraş puternic intelectualizat, un oraş cu personalitate. Īnsă nu are extinderea mare şi nici aspectele pestriţe care grevează asupra Bucureştiului, echivocul său levantin pe care īn stările de bună dispoziţie īl atribuim zodiei mateine. Evident că īn cazul meu a contat şi vīrsta la care am debarcat la Cluj, o vīrstă adolescentină, cu experienţe care nu se uită şi care sīnt īn măsură a modela personalitatea şi a-i determina nişte valenţe afective. A fost poarta mea de intrare īn lume, la 18 ani. E un prag decisiv, cīnd iei cunoştinţă de tine īn raport cu ambianţa, dar şi īntr-un sens intrinsec, cīnd binele şi răul se disociază adesea cu totul altfel decīt īn preceptele pedagogice, prin dramatismul realităţii. Alături de anii copilăriei, cei petrecuţi la Cluj constituie perioada cea mai marcată de frumuseţe şi mister a vieţii mele.

O.P.: Ascultīndu-vă şi īncercīnd implicit să mă raportez raţional, motivat şi argumentat la acest oraş īn care am ales să trăiesc īnainte chiar de a veni cu totul īn Cluj, īmi dau seama că după 1990 – pentru că mai devreme situaţia a fost puţin altfel – cel mai mult mi-a convenit o anume tensiune culturală pe care am simţit-o aici. Mai īntīi, īntre cei refuzaţi şi cei acceptaţi, aşadar īntre un soi de cultură oficială şi una underground, sau īn orice caz marginală. Apoi mi s-a părut importantă această ecuaţie tensională care nu apărea ca evidentă la īnceput, dar s-a profilat tot mai mult ulterior, īntre Primărie (adică centrul civic) şi Universitate (ca un alt pol cultural al oraşului), dar şi īntre Universitate şi alte instituţii culturale. Fiindcă, iată, au fost şi chestiuni mult mai puţin elegant rezolvate, de pildă conflictul patrimonial dintre Filarmonica din Cluj şi Universitate. Filarmonica s-a văzut silită să bată īn retragere. Probabil pentru moment. Apoi, mi se pare că īn Cluj cultura e mereu la ea acasă, fiind, totuşi, mereu īn criză. Dacă te uiţi pe fereastră, vezi ba artiştii de la Operă intrīnd īn greva foamei; ba o criză majoră care īi obligă pe actorii de la Teatrul Naţional din Cluj să se revolte şi să-l schimbe pe director; ba trupa īnfuriată de la Teatrul de Marionete īncercīnd să iasă īn stradă īmpotriva propriului director şi aşa mai departe. Lucrurile acestea sīnt oarecum evidente. Totodată, insurgenţa actorilor, a cīntăreţilor şi a instrumentiştilor merge oarecum īn contrasens cu ceea ce se īntīmplă pe la reviste. Revistele mor cu graţie, īncet, iar uneori renasc gata moarte. Se schimbă echipele, dar revistele rămīn aceleaşi. Sau cīteodată reapar şi mai penibil. Cauzele sīnt diverse şi le putem analiza, dacă vreţi. Poate nu veţi fi de acord cu mine. Dar am acest sentiment frustrant că, deşi există o sumedenie de reviste culturale, cu adevărat o mulţime, dacă stau să le readuc din memorie inclusiv pe cele care au dispărut din 1990 īncoace, totuşi ele nu reuşesc să creeze un climat de efervescenţă. Emulaţia spirituală rămīne colaterală īn raport cu principalele redacţii clujene.

G.G.: Īn ceea ce priveşte tensiunea care stă la baza culturii clujene, pot să īmi aduc aminte de īmprejurarea că am trăit īn Cluj īn perioada anilor ‘50, adică atunci cīnd această tensiune a atins cote maxime, cu toate că era oarecum subterană, fiindcă nu există mărturii ale ei īn presă. Erau anii cei mai negri ai realismului socialist şi ai ideologizării forţate, cīnd īnvăţămīntul universitar a fost epurat de oamenii cei mai valoroşi şi cīnd literatura se rezuma doar la o mīnă de poeţi improvizaţi sub semnul propagandei, sau la cīţiva oameni mai īn vīrstă care au aderat la acelaşi carnaval propagandistic.

O.P.: Dar, iertaţi-mă, semăna oare Clujul despre care vorbiţi cu imaginea sa din Cel mai iubit dintre pămīnteni de Marin Preda?

"Hotel New York, 1898"

G.G.: Nu cred. Vreau să spun īnsă că īn Cluj coexistau nişte oameni urcaţi la catedră cu trese politice, alături de mari personalităţi pe care le-am cunoscut. Cel mai mare noroc al vieţii mele a fost apropierea de Lucian Blaga, cu care am stat de vorbă de nenumărate ori īndelung şi care mă socotea – mai īn glumă, mai īn serios – ca fiind ultimul lui student. Blaga a fost modelul suprem şi principalul stimulent al activităţii mele intelectuale din prima tinereţe. Mi-a fost profesor D.D. Roşca, filosoful constrīns la rolul de profesor de pedagogie īntr-o facultate ideologizată, īn care trebuia să predea după şabloane sovietice. De asemenea l-am cunoscut şi am stat de vorbă adesea cu Eugeniu Sperantia, marele sociolog, profesor de drept, eseist şi poet simbolist, care purta plete lungi, albe şi o lavalieră foarte decorativă. Era un personaj cu totul aparte al Clujului īn acel moment. Atīt de decorativ īncīt unii īl confundau cu Blaga. Paşii mi se īncrucişau uneori, cīnd mergeam spre cursuri, cu cei ai lui Ion Agārbiceanu, care urca agale spre locuinţa sa de pe dealul Feleacului. Pe culoarele Universităţii īl īntīlneam pe istoricul David Prodan, iar īn preajma lui Blaga, la Biblioteca Universităţii, i-am cunoscut pe cīţiva apropiaţi ai acestuia: istoricul Pompiliu Teodor, folcloristul Ion Muşlea, esteticianul de mai tīrziu Al. Husar. Am mai cunoscut cīţiva medici celebri, din vedere numai, dar īi zăream deseori şi pe stradă, şi īn localuri, unde se īntīmpla să luăm masa alături – cum ar fi, de pildă, Iuliu Haţieganu, Ion Goia, Valeriu Bologa, Grigore Benetatto, Eduard Pamfil. Cu acesta din urmă am stat de vorbă şi am fost ulterior coleg şi prieten de redacţie cu fiul său, graficianul şi criticul de artă plastică Franēois Pamfil. Am avut onoarea de a fi daţi afară din redacţie, din motive politice, īn acelaşi moment…

O.P.: Ce redacţie era?

G.G.: Redacţia revistei Familia, īn 1974. Desigur aş putea continua cu poeţii de la Steaua, care pe atunci erau păstoriţi de A.E. Baconsky, de asemenea o figură atracţioasă a Clujului, care avea locuinţa acolo unde astăzi sīnt birourile filialei Uniunii Scriitorilor. Baconsky era considerat un fel de arbitru al eleganţei. Era probabil bărbatul cu cele mai multe haine frumoase īn Clujul indigenţei, al cenuşiului, al mizeriei. Ţin minte că avea atītea costume – īntr-un timp īn care un salariat cu greu īşi putea schimba garderoba la cīţiva ani o dată şi umbla cu haine peticite – īncīt īşi permitea să iasă pe stradă īn ploaie, fără umbrelă, cu un costum abia scos de la croitor. El le-a imprimat de fapt steliştilor conştiinţa unui corp de elită care mergea şi pīnă la o grijă deosebită pentru vestimentaţie, ce se regăsea īn ţinuta unor Gurghianu, Felea şi care mai transpare şi astăzi īn eleganţa lui Aurel Rău. Se cuvine să specific că, deşi a fost revista īn care am debutat şi care m-a publicat (cu parcimonie!) īn anii studenţiei, Steaua de atunci nu m-a tratat deosebit de prieteneşte. Să fi fost la mijloc fatuitatea lui A.E. Baconsky, īn impact cu sfiala mea? Să fi fost o anume gelozie a steliştilor pentru relaţia mea privilegiată cu Blaga? Ori mai cu seamă iritarea lor faţă de o laudă la superlativ pe care binevoise a mi-o aduce autorul Spaţiului mioritic şi care avea o circulaţie orală? Īn orice caz, nu mă simţeam defel la largul meu intrīnd īn sediul de atunci al revistei, pe strada Horea, unde de regulă eram anunţat că mi se amīnă tipărirea unei poezii ori a unei recenzii. La terminarea facultăţii, īn 1958, bineīnţeles că Steaua nu m-a primit īn sīnul său, ca redactor, aşa cum mi se promisese şi cum, cu naivitate, crezusem. A fost angajat īn acel moment un critic, socotit o mare speranţă, īnsă care de vreo două decenii nu mai produce aproape nimic. Ba chiar am fost silit să-mi īntrerup colaborarea la periodicul clujean, care īntr-un moment greu pentru mine mi-a īntors spatele… Mi s-a acordat iarăşi atenţie după mai mulţi ani cīnd, devenind redactor al revistei Familia, redevenisem peste noapte credibil sau poate chiar mai… talentat.

L.A.: Este un Cluj aproape mitologic, despre care mai avem semnale doar din lecturile noastre şi din intervenţii memorialistice disparate.

"Piaţa Mihai Viteazul, 1906"

G.G.: Am fost martorul a ceea ce era Clujul anilor ‘50. O urbe plină de vestigiile epocii interbelice şi chiar ale uneia mai vechi, cea imperială. Mai circulau birjele, cu cīteva staţii fixe, la gară, īn Piaţa Mihai Viteazul, care era pe atunci una de zarzavaturi şi păsări etc. Restaurantele răsunau de melodii cu alură vieneză şi budapestană, unii lăutari (precum celebrul Halįsz) şi chelneri bătrīni datau din primele decenii ale veacului. Īmi amintesc şi de un frizer cu stufoase mustăţi albe, foarte decorativ, cu atelierul situat la parterul clădirii ce adăposteşte azi redacţia Stelei şi care şi-a īnceput de bună seamă lucrul pe vremea lui Franz Iosif… Locuitorii Clujului formau o masă urbană compact㠖 unele familii de muncitori puteau proba un şir de onorabili īnaintaşi īn aceeaşi branşă şi īn acelaşi topos – pe care vitregia “măreţelor prefaceri socialiste” n-o putea penetra cu uşurinţă. Se percepea o solidaritate tăcută dar eficientă cu trecutul. Sărăcia generalizată īnsoţită de-o tristă resemnare dădeau oraşului un aer de nobleţe.

L.A.: Daţi-mi voie să remarc c㠖 spre deosebire de domniile voastre – eu sīnt un clujean născut, nu făcut…

G.G.: Eu nu sīnt de nici un fel, adică sīnt un soi de intrus īn această convorbire.

L.A.: Dumneavoastră sīnteţi un clujean des-făcut. Ovidiu Pecican poate că este un clujean făcut…

O.P.: Mă īncadrez la categoria “vinitură”, cum se zice prin părţile Aradului; venetic; clujean doar prin adopţiune (īn sensul că eu am adoptat Clujul).

L.A.: Eu sīnt clujean născut. Cu avantajele şi dezavantajele sale. Poate că este mai norocos cel care vine īn Cluj, se stabileşte aici, īşi caută nişte puncte de reper, o grupare la care să se afilieze, nişte mentori pe care să-i admire. Eu unul m-am născut aici. E drept că m-am născut īntr-un subsol igrasios, īntr-o familie de muncitori. Intelectualitatea şi cărţile reprezentau realităţi de pe altă lume, care n-aveau nici o tangenţă cu primii ani ai biografiei mele. Dar Clujul mi-a intrat īn toţi porii. Arhitectura sa, atmosfera sa, lumea cu un temperament paşnic, aşezat, cu viaţa care se scurgea īncet de pe o zi pe alta, fără bruscări inutile, fără cuvinte rostite pe un ton prea ridicat, dar cu fraze exprimate īn mai multe limbi. Clujul pe care l-am cunoscut vorbea foarte mult limba maghiară, pe care o stăpīnesc şi o folosesc eu īnsumi īn familie, dar se mai auzeau adesea şi cuvinte īn germană. Pe scurt şi esenţial exprimīnd acest sentiment, eu n-am simţit nevoia de a-mi căuta puncte de afiliere, am īncercat să mă ridic īnspre cultură īntīi īn patru picioare, apoi īn două…

G.G.: Īn trei picioare nu a fost o etapă?

L.A.: Etapa în trei picioare va surveni probabil peste cîteva zeci de ani.

O.P.: Părerea mea e că acum tu stai doar īntr-un picior īn cultura romānă.

L.A.: Da, eu ţopăi īntr-un picior… ţop-ţop…

G.G.: Dar nu ne gīndim la Tudor Ţopa…

O.P.: Nici la ţoape…

G.G.: Şi nici la ţopīrlani!

L.A.: …ca atare cunoştinţele mele īn ce priveşte personalităţile culturale ale Clujului care au rezistat cu demnitate, cu fruntea sus şi cu perseverenţă la gerul stalinist, informaţiile mele sīnt lacunare, fragmentare, dar asta nu mă īmpiedică să admir personajele respective din depărtare. Ceea ce am cunoscut īn schimb a fost Clujul intelectual al anilor ‘80, Clujul studenţiei mele, unde predominau figurile literaţilor īntre două vīrste, personalităţi de prim rang care ne impresionau: soţii Ioana Em. Petrescu şi Liviu Petrescu, Marian Papahagi, precum şi mai vīrstnicii D.D. Draşoveanu, Teodor Boşca, Mircea Zaciu etc.

G.G.: Daţi-mi voie să evoc faptul că, student fiind la Cluj, l-am cunoscut pe elevul de 14 ani Ion Pop, care m-a frecventat cu regularitate pīnă la terminarea liceului. (Legătura noastră se explică prin faptul că familia sa provenea din aceeaşi localitate – Mireşul Mare – din care erau originare şi gazdele mele, Grigore Dunca, fost preşedinte al Tribunalului Cluj şi sora sa, Eleonora Balint, fostă profesoară de matematică, tipici intelighenţi transilvani din generaţia veche, oameni minunaţi, cărora le păstrez cea mai luminoasă amintire.) Impresionat de dorinţa de lectură a adolescentului Ion Pop, i-am pus la dispoziţie cărţile mele “neortodoxe”, astfel īncīt a avut prilejul de-a-i citi, probabil īn premieră, pe Blaga, Arghezi, Călinescu, Stelaru, Tonegaru etc. Īntr-o bună zi, i-am propus să mă īnsoţească la facultate. A intrat alături de mine pentru prima oară īn incinta instituţiei īn care i-a fost dat a ajunge profesor şi decan! Neprevăzute sīnt căile Domnului, nu-i aşa?

L.A.: …Intelectuali străluciţi existau şi pe vremea studenţiei mele. Problema era cu realitatea care īmpresura totul şi bloca iniţiativele, personalităţile, le nedreptăţea, le marginaliza. Comunismul īşi pusese amprenta dureroasă pe destinele individuale.

G.G.: Domnule Laszlo, scuzaţi-mă un moment. Aţi spus că īn Clujul anilor ‘80 au fost personalităţi marginalizate. Eu am cunoscut asemenea personalităţi īn anii ‘50, pe care le-am amintit īn parte. Vă rog să precizaţi care erau aceste personalităţi marginalizate īn perioada studenţiei dumneavoastră, dacă se poate.

L.A.: Da, īncercam să dezvolt īn altă direcţie argumentaţia mea. Īn sensul că, īn anii ‘80, sistemul comunist era deja bine implantat. Nu mai avea supape atīt de numeroase. Nu mai permitea debuşeuri. Era etapa īn care dacă nu făceai un oarecare zig-zag de conivenţă cu oficialităţile, sfīrşeai aruncat complet īn lături. Nu am avut norocul de a cunoaşte personalităţi marcante care să fi acceptat cu stoicism şi deliberare marginalizarea totală. Soluţia adoptată de mai toţi literaţii Clujului a fost cea a unei convieţuiri paşnice cu sistemul. Ca atare realitatea era foarte lunecoasă, deoarece personalităţile erau foarte lunecoase. Observaţia este valabilă chiar şi pentru unii din cei pe care i-am numit adineauri. Marginalizarea de-a lungul anilor ‘80 a fost foarte diferită, īn comparaţie cu teroarea trăită īn anii ‘50: a fost īndeosebi rezultatul rivalităţilor personale, tranşate cu sprijinul ocult al partidului şi al Securităţii. Era palpabilă contraselecţia operată de sistemul comunist, care īncuraja elementele docile, mediocre, şi īn schimb punea obstacole profesionale īn calea unor capacităţi. Marian Papahagi a fost blocat pe poziţia de asistent universitar timp de aproape douăzeci de ani, pīnă la revoluţie, deşi ne repeta cu obidă că el singur a scris şi a publicat mai mult decīt tot restul catedrei din care provenea! Soţii Ioana şi Liviu Petrescu erau abia lectori universitari. Īn schimb mulţi troglodiţi erau profesori īn toată legea. Refugiul pentru care au optat cei mai descurcăreţi, īn asemenea circumstanţe, a fost ca ei īnşişi să se organizeze şi cred că astfel s-a născut Echinoxul, care a fost o tentativă de opoziţie – pīnă la un punct – īn faţa ideologiei opresive şi a injustei selecţii valorice.

"Matei Corvin, statuia şi casa natală"

O.P.: Nu ştiu dac㠓opoziţie” e chiar cuvīntul potrivit. Īncercau să facă o breşă.

G.G.: Voiau să se diferenţieze.

L.A.: Trebuie adăugat că Echinoxul īnsuşi a fost puternic infiltrat cu elemente…

G.G.: …dubioase?

L.A.: …da, disolutive, care jucau pe mai multe fronturi. Am văzut Echinoxul ca pe o solidarizare a intelectualilor ce īncercau să prezerve dorinţa lor de profesionalism, īn acel context politic nefericit.

G.G.: Credeţi că se poate vorbi de o rezistenţă prin cultură, ilustrată de grupul de la Echinox?



“Clujul este pentru mine totul, īn afară de intelectualii săi”


L.A.: Asta ar fi partea bună a Echinoxului! Dar am perceput cu oarecare stridenţă şi partea sa negativă. Cine ştie, poate datorită firii mele cīrcotaşe, rebele, poate apartenenţei mele sociale, a originii mele de maghiar, care se acomodează cu mai mare dificultate la valsul social, sau nu se acomodează deloc, cu siguranţă nonconformismului şi spiritului meu polemic – nu ştiu căruia dintre aceste motive i se datorează faptul că nu am putut să mă includ īn Echinox. Nu am fost invitat să ader, nu m-am zbătut să fac parte. Sīnt printre puţinii, dacă nu chiar singurul literat clujean format īn anii ‘80 care n-am fost echinoxist. N-am absolut nimic cu Echinoxul, nici īn clin, nici īn mīnecă! N-am făcut-o din spirit de frondă. Aşa s-a nimerit. Dar am avut de suportat consecinţele. Stīnd pe margine şi privind, am remarcat faptul că Echinoxul, după ce că s-a constituit ca un organism de autoprotecţie īmpotriva, sau alături de sistemul comunist, oferea totodată membrilor săi imunitate īmpotriva ne-membrilor, īmpotriva personajelor incomode. Eu am ajuns la un moment dat în conflict acut cu unul din mentorii Echinoxului, unul din pontifii săi, Marian Papahagi, īn circumstanţe pe care le-am detaliat īn cărţile mele. Pe neaşteptate m-am pomenit īntr-o īmprejurare īn care n-am avut posibilităţi de opţiune. Mi s-a impus un anumit traseu, pe care a trebuit să īnaintez. Desigur, neīnţelegeri, disensiuni, puncte de vedere diferite există peste tot. Nu asta m-a surprins. Ceea ce m-a uluit, īn schimb, a fost să văd cum echinoxiştii, chiar īn perfectă necunoştinţă de cauză, chiar fără să se īntrebe ce s-a īntīmplat, de partea cui se află adevărul, cine a acţionat legitim şi cine a acţionat abuziv, s-au mobilizat ca un corp punitiv, dovedind o mare solidaritate, dar īmpotriva victimei! M-am trezit īn ipostaza īn care, intrīnd īn conflict cu un echinoxist, am avut de īnfruntat şi de īndurat ostilitatea cvasi-generalizată a literaţilor clujeni, care s-au năpustit īn haită asupra mea. Eu unul am perceput Echinoxul ca pe o asociaţie ostilă mie. Extrapolīnd, am perceput intelectualitatea literară clujeană ca pe o breaslă care mie personal nu-mi putea oferi decīt surprize neplăcute. Pentru mine Clujul este locul unde m-am născut, este singurul loc unde pot să trăiesc (n-aş putea trăi nicăieri īn altă parte!), Clujul este centrul vechi al oraşului, sīnt casele, sīnt străzile, sīnt diversele limbi străine sau materne pe care le mai aud īn timpul plimbărilor mele solitare – dar nu sīnt īn nici un caz scriitorii de la faţa locului. Eu īn Clujul acesta mă simt mai singur decīt dacă poimīine m-aş muta īn Australia. Şi totuşi nu pot pleca de aici! Clujul este pentru mine totul, īn afară de intelectualii săi.

G.G.: Aş vrea să vă pun o īntrebare. Aţi spus că v-aţi simţit, īn raport cu echinoxiştii, extra muros. Mai există colegi ai dumneavoastră de generaţie īn aceeaşi situaţie la Cluj? Deci neechinoxişti?

L.A.: Din cîte cunosc, nu.

O.P.: Ba da, mai sīnt. Aici īngăduiţi-mi să-l corectez pe colegul Laszlo. Īn anii ‘80 eu am debutat īn Cluj la revista Napoca Universitară, care nu era un periodic cu orientare doar literar-culturală, ca şi Echinoxul, ci era menit oarecum să dea o imagine a vieţii studenţeşti īn general, după tipicul chiar al revistei omonime, Viaţa Studenţească. Ei bine, acolo s-au afirmat o serie de scriitori, poate mai puţin importanţi, veţi spune. Eu l-aş cita acum, la mare repezeală, pe Demostene Şofron, colegul nostru de la Adevărul de Cluj, ziarist. Aş zice că are frumoase traduceri de versuri din lirica anglo-saxonă. Nu-l văd deloc ca pe un marginal, ca pe un literat mai puţin interesant, numai pentru că n-a fost la Echinox. De altfel, īn calitate de fost echinoxist – am fost acceptat īn redacţie deşi nu mă recomandase nimeni, am mers eu aşa, cu o neobrăzare pe care probabil īntre timp mi-am transformat-o īn stil, cine ştie –, vreau să vă spun că au existat conflicte şi īntre Echinoxuri. După cum ştiţi, la īnceputul anilor ‘80 tripleta Pop-Papahagi-Vartic a fost schimbat㠖 eu zic că abuziv – de către conducerea de partid a Universităţii, şi īn locul ei s-a instalat o altă tripletă, din care pīnă la urmă activ a rămas filosoful Aurel Codoban.

L.A.: Adică profesorul de filosofie Aurel Codoban…

O.P.: Mă rog…

L.A.: Nu de alta, dar se face frecvent această extrapolare. Ce? Dacă eşti profesor de pian īnseamnă că eşti neapărat Ludwig van Beethoven?

O.P.: Părerea mea este că Aurel Codoban chiar e filosof. Are contribuţiile sale īn domeniu, dacă nu dăm o accepţiune foarte īnaltă cuvīntului “filosofie”. La urma urmelor, termenul mărturiseşte doar despre “dragostea de īnţelepciune”.

L.A.: Dacă nici filosofia nu are o accepţiune īnaltă, atunci ce anume ar putea-o avea?

O.P.: Săraca a fost transformată acum, īn ultimul secol, īntr-un pensiero debole şi īn orice altceva mai vrem, Cenuşăreasa tuturor disciplinelor umaniste. A fost pragmatism, a fost materialism…

G.G.: Este aci un joc terminologic, pentru că, desigur, filosof īnseamnă creator, mai mult sau mai puţin, pe cīnd profesorul de filosofie sau omul cu studii de filosofie este la nivelul cuiva care asimilează şi colportează nişte cunoştinţe, deci se află indiscutabil pe o treaptă valorică mai joasă. Dar īntrucīt limba nu este totdeauna foarte perfecţionată, noi folosim uneori cuvīntul “filosof” acolo unde el poate părea uşor excesiv sau chiar de tot excesiv. Nu am īn vedere textele lui Aurel Codoban, ci mă refer doar la sensurile pe care le poate avea noţiunea de “filosof”.

O.P.: Da. Să revenim. Īntre cei care au fost echinoxişti īn vremea primei triplete şi cei care au rămas īn redacţia Echinoxului s-a creat o răceală. N-aş merge mai departe īn a remarca un conflict, fiindcă nu cred că aşa ceva a existat. Dar o răceală s-a instalat şi n-am avut niciodată sentimentul – eu, care m-am numărat printre membrii acestei generaţii de tranziţie – că cei dinaintea mea m-ar fi protejat īn vreun fel. Acele ziduri, care se văd foarte bine din exterior, devin volatile īn interiorul redacţiei. Īnsă e adevărat că există un spirit corporatist al Echinoxului. L-am constatat şi acum, la aniversarea a 35 de ani şi mi-am permis să formulez cīteva rezerve cu privire la tipul de antologie pe care o īncearcă Echinoxul atunci cīnd priveşte īn urma sa. Ar trebui să-i asume şi pe marginalii săi – eu eram un marginal; ca istoric şi fără o formaţie filologică, scriam īn mod predestinat tot felul de articole de umplutură, care nu erau nici rizibile, nici degradante, dar nu rămīneau ilustrative pentru ceea ce aş fi dorit sau aş fi putut să fac. Echinoxul trebuie de asemeni să-şi asume cu curaj şi hotărīre eşecurile. Atunci cīnd vorbeşte despre calitatea morală a membrilor săi, Echinoxul va trebui să se uite şi spre Ion Cristoiu, de pildă, care numai un personaj de īnaltă etică nu-mi apare. Există de asemeni mari promisiuni care nu s-au metamorfozat īn producţii consistente. Oameni care au preferat să emigreze, ori s-au apucat de activităţi lucrative. Vreau să mai adaug īncă o observaţie. Tribuna, care pe atunci era puternică, măcar prin faptul că era prin excelenţă săptămīnalul cultural al Transilvaniei, precum şi prin faptul că se bucura de protecţia zeilor momentului (D.R. Popescu şi echipa lui) – revista a coincis de fapt cu echipa amicilor lui D.R. Popescu, un fel de societate de cast㠖 Tribuna īl dispreţuia şi īl persifla atīt pe profesorul Zaciu, care era privit neoficial ca mentorul prin excelenţă al Echinoxului, cīt şi pe echinoxişti.

G.G.: Zaciu era mentorul mentorilor Echinoxului

O.P.: Iată! Şi mai frumos…

G.G.: Avea o poziţie cu totul privilegiată. Cīt priveşte Tribuna, aceasta a apărut īn 1957, cīnd eram student īn ultimul an, cu intenţia – după cum aveam pe atunci simţămīntul – a unei contraponderi a Stelei, bănuită de “evazionism”.

L.A.: Există fraza faimoasă cu care īşi īncepe Marin Preda unul dintre romane: “Un ţăran dacă vine la Bucureşti, tot ţărani caută”. Cam aşa se īntīmplă şi īn cazul nostru. De cīte ori citesc vreun echinoxist, critic literar, mă uit ce alt echinoxist mai laudă!

O.P.: Şi funcţionează?…

L.A.: Funcţionează fără greş! Īn cadrul spiritului corporatist la care te-ai referit şi pe care l-am simţit pe pielea mea, al solidarităţii sociale cu orice preţ, fără nici o limită şi īn detrimentul oricărui bun simţ, un alt nărav penibil al echinoxiştilor avea să fie dus la sublim, īn aceşti ultimi ani, de gruparea de la Observator cultural. Cînd citesc cronici sau recenzii īn revista bucureşteană, aştept să văd ce alţi optzecişti mai sīnt lăudaţi pe acolo. Ei sīnt incapabili de a remarca pe alţii, care nu fac parte din tagma lor. De parcă literatura romānă īnseamnă doar ei, verişorii, cuscrii şi cumnaţii. Vreau totuşi să subliniez că echinoxiştii au fost cei care au lansat, cu vreo douăzeci de ani mai devreme, această modă după care existăm doar noi şi-ai noştri, ceilalţi muriţi ca proştii! Dacă priveşti Echinoxul din direcţia Clujului, are o aromă de La Famiglia mafiotică, parcă e-n toţi şi-n toate, e Alfa şi Omega. Īnsă dacă examinezi viaţa literară din direcţia Bucureştiului, dacă īncepi să reflectezi de la nivel naţional asupra literaturii romāne contemporane, dinspre Romānia literară, 22 şi celelalte reviste cu adevărat influente, atunci Echinoxul se reduce treptat pīnă spre zona dispariţiei. Prea puţine se cunosc despre soarta sa. Echinoxiştii mai publică intermitent, pentru a se lăuda reciproc, sporadic, uneori, dar sīnt resimţiţi ca un organism străin. Īndrăznesc să afirm că probabil spiritul corporatist, ducīnd la straşnice exagerări īn judecăţile de valoare pe care şi le schimbă īntre ei – echinoxiştii se complimentează unii pe alţii fără cea mai palidă umbră de ruşine – conduce la o flagrantă autodiscreditare. Ei sīnt trataţi cu o condescendenţă tot mai transparentă de către ceilalţi literaţi, ca nişte copii care nu trebuie tulburaţi īn jucăriile lor cu biluţe şi cubuleţe: oricum nu prezintă importanţă…

G.G.: Daţi-mi voie să spun ceva īn imediată legătură cu ceea ce a afirmat prietenul Laszlo… Eu aparţin unei alte generaţii. Clujul m-a exclus la vreme, aşa că nu pot să vorbesc despre Echinox şi echinoxişti din interiorul fenomenului sau din proximitatea condiţiei de cetăţean al oraşului. Aş vrea să indic o origine a acestui curent, care are o anumită exclusivitate remarcată de Laszlo Alexandru, pe care nu am motive să-l contest, īntrucīt dīnsul este desigur un bun cunoscător al problemei. Şi anume: am vorbit despre mentorii Echinoxului; ne-am referit adineauri la o personalitate care poate fi socotită un supra-mentor, un mentor al mentorilor, adică profesorul Mircea Zaciu. Domnia Sa, care mi-a fost şi mie profesor, a selectat din rīndul studenţilor săi pe cīţiva, pe care i-a ajutat enorm pe tot parcursul carierei lor, ce a evoluat şi īn spaţiul universitar, şi īn cel publicistic, şi īn cel literar. Ei au format nucleul Echinoxului. Sînt, evident, oameni de valoare, oameni care s-au înscris într-un etaj important al literaturii române actuale. Numele lor este bine cunoscut. Īn aceeaşi măsură, profesorul Zaciu a lăsat la o parte alţi studenţi…

L.A.: …a dat la o parte…

G.G.: Pot să spun aşa, cu o nuanţă mai brutală, că a dat la o parte alţi studenţi care au fost siliţi să se afirme cu mult mai mari dificultăţi şi mult mai tīrziu. Cutez să mă īnscriu īn rīndul lor. Mircea Zaciu a fost un profesor vitreg pentru mine (dacă se poate vorbi de părinţi vitregi, de ce să nu putem vorbi şi despre un profesor vitreg?). Fără nici un motiv aparent, m-a privit cu extremă răceală, atīt īn anii īn care i-am fost student, cīt şi īn anii ulteriori. Niciodată nu a scris despre mine – decīt īn Jurnal nişte rīnduri peiorative, aşa īncīt la ultima noastră īntīlnire, cīnd a vrut să-mi adreseze cīteva cuvinte, probabil amabile, i-am spus: “Domnule Profesor, mi-e frică să vorbesc cu dumneavoastră, pentru că nu ştiu cum mă veţi răstălmăci, sub ce unghi caricatural mă veţi īnfăţişa īn paginile Jurnalului dumneavoastră”. Era ziua īn care domnul Zaciu primise, īn cadrul unei ample solemnităţi, titlul de cetăţean de onoare al Clujului, din mīna primarului Funar. Aflīndu-mă acolo, l-am felicitat īn cursul unei scurte alocuţiuni subliniind circumstanţa neaşteptată că felicitarea vine din partea unui ins care, īn decursul unei vieţi, n-a dobīndit nici măcar calitatea de simplu cetăţean al falnicului oraş… Īl admir şi īl apreciez pe profesorul Zaciu īn perspectiva eternităţii īn care s-a situat acum. Nu am dat curs unor mīhniri personale. Pot să ofer īn acest sens un exemplu. Am scris nu o dată despre cărţile sale, īntre altele o serie de cronici literare la volumele Jurnalului său. Am scris de aşa manieră īncīt profesorul Zaciu mi-a mulţumit de fiecare dată prin scrisori lungi, de calde aprecieri şi fără rezerve. Ceea ce īnseamnă că m-am străduit să-mi păstrez obiectivitatea critică. Făcīnd un bilanţ al raporturilor mele cu Mircea Zaciu, nu cred că pot găsi vreo vină care să mă apese īn ceea ce priveşte calitatea lor dezamăgitoare. Profesorul Zaciu – ca să mă refer la ceea ce am īnceput īn prezenta intervenţie – a selectat un nucleu al echinoxiştilor. Nu ştiu după ce criterii…

L.A.: Vă spun eu imediat după ce criterii…

G.G.: Īn orice caz, eu m-am simţit un frustrat, un exclus, şi regret că nu-l pot socoti pe profesorul meu altminteri cu totul remarcabil, pe istoricul şi criticul literar important Mircea Zaciu, drept un om care m-ar fi ajutat īn realizarea mea intelectuală precum şi īn viaţ㠖 decīt indirect, prin impersonalitatea lecturii textelor sale. Īnsă din rīndul profesorilor pe care i-am avut la Cluj, ţin să-i menţionez acum pe cei cărora le-am păstrat o amintire frumoasă, anume Ion Breazu, Henri Jacquier şi, īn fruntea tuturor, Ilie Tcaciuc-Racoveanu, profesor de literatură universală, descendent din nobilimea bucovineană, un italienist care a lucrat īn diplomaţie īn Italia (īn felul acesta ar putea să atragă eventual atenţia retrospectivă a prietenului Laszlo Alexandru), un om deosebit, de o mare cultură, cu maniere alese şi cu o generozitate care se deosebea frapant de felul īn care am fost tratat de profesorul Mircea Zaciu. Era un domn desăvīrşit. Modest şi surīzător, ne oferea un reflex al societăţii interbelice, al “lumii bune” dintr-o epocă apusă, a cărei nostalgie o aveam īn toiul năpraznic al ideologizării. Mă invita la el acasă, pe strada Voltaire, iar cīnd ne īntīlneam īn vacanţe la Bucureşti, cutreieram īmpreună anticariatele. Domnul Tcaciuc e cel ce m-a dus prima oară la Capşa, dīndu-mi discrete indicaţii de etichetă. După cum am aflat din revista Lumea liberă, s-a stins din viaţă recent ca nonagenar, departe de patrie. Īn treacăt fie spus, profesorul Zaciu se referea la fostul său coleg cu un dispreţ ce m-a īntristat…

L.A.: Am exprimat pīnă acum două rezerve la adresa grupării clujene: delegarea judecăţii individuale īn folosul grupului (pe modelul: “duşmanul amicului meu devine duşmanul meu”) şi faptul că un echinoxist, atunci cīnd publică la Bucureşti, tot alţi echinoxişti laudă. (Dacă mă uit mai bine, cele două obiecţii se reduc la aceeaşi rădăcină.) Un alt cap de acuzare pe care ţin să-l exprim aici răspicat pleacă de la īnsăşi denumirea mişcării. Echinoxul este momentul de echilibru īntre zi şi noapte, perioada īn care ziua şi noaptea sīnt la fel de lungi. După cum īmi mărturisea – şi ne mărturisea tuturor, īn timpul studiilor mele universitare – profesorul Marian Papahagi, īntemeietorii au īncercat să găsească un punct de echilibru īntre bine şi rău, īntre adevăratele valori culturale şi dezastrul comunist cotidian. Atitudinea aceasta de echilibristică a echinoxiştilor e profund discutabilă şi s-a transformat cu timpul īntr-o ştampilă mentală. Eu unul consider că nu se poate găsi un punct de mijloc īntre bine şi rău. Poţi să fii de partea răului sau, dacă nu, trebuie să fii de partea binelui. Din păcate percep spiritul echinoxist ca pe un punct la jumătatea scalei etice. Ei respingeau – pe cīt posibil, pe cīt li se permitea – “răul” dezlănţuit al aberaţiei comuniste, dar nu aveau curajul de a aborda cu toată hotărīrea “binele” anticomunismului, binele militantismului social. Căutau un punct nedefinit, un no man’s land.



“Să te revolţi că există prea mult curaj īn jurul tău…”


G.G.: Nu vă temeţi că veţi fi acuzat de maniheism din nou? E o acuzaţie pe care o auzim adesea…

O.P.: Tocmai mă pregăteam eu s-o exprim…

"Biserica reformată din Strada Kogălniceanu"

L.A.: Īntre bine şi rău nu există un punct de echilibru! Dacă mă plimb pe stradă seara şi văd nişte derbedei care bat o bătrīnică şi-i smulg poşeta din mīnă, nu pot să spun că sīnt neutru şi nu mă amestec: doar privesc scena. N-o bat pe bătrīnică, deci nu comit răul. Dar nici nu doresc s-o ajut, pentru că sīnt, chipurile, neutru… Īn clipa aceea, de fapt, mă situez de partea celor care o brutalizează pe babă! Īntre bine şi rău nu poate exista un punct de echilibru! Acest neadevăr ontologic s-au străduit echinoxiştii să-l impună ca stil, să-l vīre īn gīndirea intelectualilor clujeni şi, prin extrapolare, a intelectualilor ardeleni. Au īncercat să li-l introducă īn mentalitate, să-i şcolească, să-i antreneze īn direcţia acceptării morbului, a falsei idei că poate exista un echilibru între adevăr şi fals. Neutralitatea cu pricina, asumată cu deliberare, de fapt nu era inocentă, ci era deschizătoare de prolifice cariere universitare, de interesante cariere īn lumea scriitoricească…

G.G.: Ce rol a jucat profesorul Zaciu? Fiindcă am impresia că vreţi să ne mărturisiţi ceva īn această direcţie…

L.A.: Nu doresc să focalizez demonstraţia pe profesorul Zaciu. Ceea ce exprim aici cred că reprezintă o trăsătură generală a grupării echinoxiste. Eu n-am conştientizat-o, desigur, īn momentul studenţiei mele, cīnd aveam o gīndire fragedă, eram mult mai naiv decīt reuşesc să par īn prezent. Nu-mi erau pe atunci clare toate aceste lucruri. Este de la sine īnţeles, īntrucīt altora nu le sīnt clare nici acum şi mă văd eu nevoit să le explicitez. Constat īnsă că īn momentul de faţă majoritatea revistelor de cultură transilvănene, dacă nu cumva toate, fără excepţie, se află sub protectoratul sau sub conducerea directă a echinoxiştilor. Nu de puţine ori văd propagată, īn mod explicit sau implicit, īn revistele lor această teorie că poate exista un punct de echilibru, că putem să ne prefacem a nu vedea răul, căci atunci vom face binele! De fapt este o viclenie destul de ieftină. Pīnă la urmă, dacă vrem să-i spunem pe nume, e vorba chiar de o laşitate. Prin intermediul laşităţii respective se cumpără sau se dobīndesc diverse favoruri sociale. Echinoxul a fost de cele mai multe ori o rampă de lansare īn vederea acaparării unor privilegii. Echinoxiştii au pus stăpīnire pe punctele nodale ale vieţii culturale ardelene din acest moment.

G.G.: Nu vi se pare totuşi că folosiţi un ton prea aspru? Echinoxiştii ar putea să dea următoarea replică: noi am fost cei mai buni. Alţii nu au fost mai buni decīt noi, sau la nivelul nostru, īn mediul clujean, deci era normal ca noi să ocupăm nişte posturi, să avem nişte privilegii care decurg din īnzestrarea, din calităţile şi din munca noastră.

L.A.: Un intelectual care este cu adevărat foarte bun mizează pe calităţile sale reale şi nu recurge la subterfugii pentru a elimina din competiţie alţi intelectuali, poate la fel de buni, sau apropiaţi lui. Cred că mulţi echinoxişti au anumite complexe care īi īndeamnă spre lovituri de culise (uneori spectaculoase, ce-i drept). Spuneaţi acum cīteva minute că vă scapă motivul pentru care profesorul Zaciu i-a īndepărtat pe unii – v-aţi dat pe dumneavoastră īnşivă ca exemplu – şi i-a apropiat pe alţii…

G.G.: Exact!

L.A.: Păi, criteriul principal de selecţie, dacă privim retrospectiv, consider că a fost următorul. Au fost foarte potriviţi – pentru profesorul Zaciu – oamenii care prezentau abilităţi echilibristice īntre bine şi rău! Cei care alunecau tranşant spre rău şi deveneau securişti, activişti de partid sau ceauşişti erau reprobaţi sarcastic, devastator īn Jurnalul (din această perspectivă) minunat al lui Mircea Zaciu. (Aici putem găsi cu adevărat marile sale calităţi scriitoriceşti!) Dar se omite că exista şi celălalt talger al balanţei, oamenii care īncercau să opteze pentru bine. Ei au fost de asemenea daţi la o parte, au fost ridiculizaţi, carierele lor au fost obstrucţionate sau chiar retezate de aceiaşi mentori ai Echinoxului. Deranja enorm această categorie, deoarece ar fi putut oferi un incomod punct de referinţă!

G.G.: Mai dau un exemplu, dacă īmi permiteţi. E drept că datează dintr-o perioadă pre-echinoxistă, īnsă e grăitor pentru relativitatea criteriilor pe care se bizuia selecţia īn mediul clujean. Am avut un coleg minunat, cu un an mai īn vīrstă decīt mine la facultate şi cu doi ani īn calendar: Vasile Latiş. A fost cel mai īnzestrat coleg pe care l-am cunoscut īn timpul tinereţii mele, dar nici Mircea Zaciu şi, din păcate, nici ceilalţi profesori nu i-au dat atenţia cuvenită. Socoteam – şi n-am nici acum impresia de-a fi greşit – că ar fi putut deveni o personalitate de talia lui Cioran, Eliade ori Noica. Avea – īn oralitate, dar şi īn īnsemnările de jurnal – scīnteieri de geniu. S-a pierdut īntr-un soi de semi-anonimat, la Tīrgu Lăpuş, ca profesor de limba latină la liceul de acolo, iar īn ultima vreme a devenit cadru universitar la Institutul din Baia Mare. Cred că Vasile Latiş merita o cu totul altă soartă, iar turnura dezagreabilă, tristă, a vieţii sale a avut drept cauză o atitudine de neīnţelegere şi de răceală excesivă din partea profesorilor săi, inclusiv Mircea Zaciu, care ne-a predat literatură romānă contemporană şi care ar fi fost cel mai indicat să īnţeleagă, să ocrotească şi să ajute un asemenea element. Nu pot a nu menţiona, īn acest context, şi pe un alt dascăl de literatură care ne-a reprimat, maliţiosul şi sterilul Iosif Pervain. Pescuitor īn apa tulbure a acelor ani, ajuns decan, a găsit cu cale a mă… exmatricula pentru cīteva absenţe nemotivate la fastidioasele ore de marxism-leninism. Sancţiunea a fost ridicată doar după ce Blaga a intervenit īn favoarea mea, făcīndu-i īn persoană o vizită acelui domn prezumţios al cărui nume reprezenta anagrama verbului… a parveni.

L.A.: Sigur că pentru un student, un tīnăr īncă necopt, īn formare, care trebuia să compare, pe de o parte, grosolănia, murdăria comunismului atoatetriumfător şi, pe de altă parte, spiritul intelectual rafinat, sensibil, subtil, ironic, ludic pe care īl propunea Echinoxul (aveau şi o puternică trăsătură ludic㠖 e admirabil acest lucru!)…

G.G.: …dat fiind hazul endemic al ardelenilor! În pofida reputaţiei lor de beoţieni, care nu se susţine deloc!

L.A.: Evident că, avīnd de ales īntre cele două variante, marea majoritate a tinerilor a optat să se afilieze Echinoxului. Adeziunea respectivă le-a oferit protecţie, ceea ce a fost formidabil. Dar, pe de altă parte, le-a impus o anume forma mentis. Le-a cerut să jure pe cultură, pe estetic şi să treacă sub tăcere eticul. I-a īnvăţat că e bine să fii lunecos, pentru că atunci vei creşte īn carieră. Că e bine să-i ţii departe pe cei prea gălăgioşi īn a-şi proclama adevărurile, cei care nu sīnt dispuşi să negocieze valorile etice: aceştia deranjează, produc disconfort. Echinoxul a creat intelectuali interesanţi, cu numeroase straturi de egocentrism suprapus, dar n-a creat…

G.G.: …caractere…

L.A.: …nici o personalitate civică. E interesant să medităm asupra acestui lucru. La fel cum, īn “şcoala” de la Păltiniş, mentorul Noica a insistat pe formarea ideatică, filosofică, a īnvăţăceilor săi, dar īi certa aspru, īi reproba atunci cīnd aveau accese de militantism şi de exprimare civică directă.

G.G.: Acum cīteva seri, doamna Monica Lovinescu īmi spunea la telefon un lucru la care m-am gīndit şi eu şi care mi-a īntărit īn felul acesta propria convingere. Anumite serii de tineri autori s-au format īntr-un spirit defetist, lipsit, după cum spunea Laszlo Alexandru, de răspundere civică, īn ultimă instanţă prezentīnd o carenţă de moralitate, pentru că ei au fost modelaţi la rīndul lor de oameni care au făcut compromisuri. Este un lanţ al compromisurilor! Nici profesorul Zaciu nu a fost o pildă de curaj civic, nu a fost o uşă de biserică, īntrucīt şi-a īnceput cariera īn nişte īmprejurări destul de tulburi… Jurnalul său, pe de altă parte, deşi un document virulent īmpotriva compromisurilor epocii de aur, nu implică un protest explicit al său, care să se fi rostit īn timpul respectivei epoci. A fost o literatură de sertar, prudentă, care nu reuşeşte să mascheze circumstanţa că autorul ei a fost totuşi un privilegiat, un om care a făcut o carieră universitară rotundă…

L.A.: A călătorit īn patru orizonturi…

G.G.: A călătorit īn patru orizonturi şi se plīngea de comportările unor confraţi ideologizaţi şi demonizaţi pentru intenţiile carieriste, de pe poziţia nu a unei victime, ci a unui om care ducea o existenţă şi profesională, şi intelectuală suficient de confortabilă. Aşa īncīt virulenţa sa poate fi, măcar īn parte, pusă pe seama unor reglări de conturi personale.

L.A.: Ne-am referit īntr-un dialog al nostru anterior la perversitatea profesorului Nae Ionescu, ce īşi īmpingea cu bună ştiinţă īnvăţăceii pe calea ideologiei extremiste, criminale şi a abuzurilor rasiste. Am zis că a fost un caz limită, īn care un profesor, īn loc să īndemne spre bine, a īndemnat spre rău. O formă oarecum atenuată, dar tot perversă, cred că se poate identifica şi īn această şcoală a maeştrilor Echinoxului care, cum spunea Gheorghe Grigurcu, şi-au găsit loc la catedra universitară pe baza prudenţei. De compromisuri răsunătoare a fost nevoie mai ales īn anii ‘50. Apoi a fost suficientă prudenţa.

G.G.: Deci a doua generaţie a compromisului este prudenţa, nu?

L.A.: Foarte probabil. După ce şi-au ocupat locurile la catedra universitară, pentru a-şi găsi o scuză propriilor defetisme, s-au considerat datori să-şi formeze studenţii īn aceeaşi pastă, după aceeaşi plastilină, adică defetişti, la mijloc de bine şi rău, carierişti! Noi acum asistăm la dominaţia difuză, īn viaţa culturală ardeleană, a “valorilor echinoxiste” (o spun cu toată ironia cītă īncape īn această sintagmă). Va trebui să aşteptăm formarea următoarei generaţii. Deja şcoala Echinoxului este mult diluată. Societatea, dup㠑89, a explodat īn numeroase centre de influenţă şi de putere. Cred că echinoxiştii trăiesc o acută criză de conştiinţă, pentru că valorile lor străvezii suferă pierderi pe toate fronturile. Influenţa nefastă, din punct de vedere etic şi civic, a Echinoxului este īntr-o puternică degringoladă. Peste cīţiva ani rezultatele sale se vor stinge.

G.G.: Mai dau un exemplu de intelectual clujean care nu a fost în orbita Echinoxului (e drept că şi el era pre-echinoxist!), coleg de an de studenţie al meu, şi anume profesorul Vasile Fanache, ale cărui studii despre Caragiale, Bacovia şi unul recent de tot consacrat lui Lucian Blaga mi se par remarcabile. Ce părere aveţi despre acest caz?

L.A.: Vasile Fanache mi-a fost profesor īn facultate. Cursurile lui se remarcau prin dezlīnare şi talentul de a bate apa īn piuă, insistenţa de a rosti truisme flagrante pe un ton complice şi şugubăţ, fără a comunica lucruri măcar interesante, deşi īşi adjudecase cursul magistral despre I.L. Caragiale. Bietul Caragiale ar fi meritat o soartă mai bună! Īmi amintesc că scrierile lui despre Bacovia au fost făcute praf şi pulbere la apariţie de către cronicarii literari, cu argumente foarte solide, iar Fanache īnsuşi mi se pare un intelectual fanat şi răsuflat.

G.G.: Aci opiniile noastre nu coincid. Nefiind niciodată apropiat de Fanache şi, hélas, nici de răuvoitorul Pervain ce se pare că l-a susţinut, n-aş putea fi acuzat de-o subiectivitate deformantă…

O.P.: Acum vă invit să faceţi o mică pauză de ascultare. Īmi īngăduiţi să revin după o jumătate de oră de tăcere īn discuţie. Am să tulbur puţin concordia acestui dialog fiindcă…

L.A.: Tu eşti echinoxist!

O.P.: Domnul Laszlo şi domnul Grigurcu par să se īnţeleagă foarte bine īn verdictele antiechinoxiste pe care le dau. Eu sīnt radical īmpotriva a ceea ce am auzit! Există un impact īntre două ipoteze de lucru pe care colegul Laszlo, aci de faţă, le-a enunţat. Mai īntīi că Echinoxul este răul tuturor relelor defetiste, iar apoi că nici nu e chiar aşa de important, e aproape nesemnificativ īn contextul īntregii noastre literaturi. Domnilor, dacă e o bagatelă Echinoxul, de ce vorbim despre el? Dacă nu, dacă e atīt de important, haideţi să vorbim mai nuanţat!

L.A.: Ca să mă explicitez: este o bagatelă din punct de vedere literar şi este un rău din punct de vedere etic!

O.P.: E o opinie. Eu nu cred asta. Dacă punem toate aceste lucruri īn cīrca unei biete reviste studenţeşti, ceea ce pīnă la urmă Echinoxul a fost, atunci…

L.A.: A pornit de la o revistă, de unde a iradiat īntr-o mişcare, de unde a iradiat īntr-o mentalitate.

O.P.: Dar dacă a iradiat īntr-o mişcare, īnseamnă că a avut mai multă forţă decīt īi recunoaşteţi.

L.A.: Forţă a avut, indiscutabil! O forţă şchioapă.

O.P.: Nu ştiu dacă a fost şchioapă. Dar să fii şchiop īn ţara invalizilor nu e rău!

L.A.: Da, īnsă noi acum stăm deja īn două picioare şi privim īn urmă de pe o poziţie de normalitate…

G.G.: Am şi eu impresia că imaginea echinoxismului a fost prea de tot īntunecată. Oricīt īi găsim cusururi şi limite, trebuie să ţinem seama de faptul că discutăm despre o mişcare culturală reală, de-o amplitudine ce n-ar putea fi contestată. Cărturărie, talent, muncă se află la baza ei, chiar īn lipsa unor caractere exemplare, dar care nici nu s-au aflat īn fruntea decăderii.

O.P.: E foarte simplu să formulăm rechizitorii īn anul 2003, īn loc să fi vorbit atunci despre aceste lucruri! Arătaţi-mi, vă rog, revista care a produs disidenţi pe bandă rulantă. Care să fi produs o mişcare de īmpotrivire. Probabil vă gīndiţi la Palatul Mogoşoaia, unde viitorul disident Mircea Dinescu bea sistematic cu Marin Preda, īnainte de a se pregăti pentru marele lui protest (pe care de altfel īl respect).

G.G.: Vă dau un exemplu de revistă care a produs mari disidenţi: Agora! Unicul număr a apărut īn 1947, a fost condusă de Ion Caraion alături de Virgil Ierunca şi a publicat o serie de oameni despre care putem vorbi şi azi, de pildă Paul Celan. Un moment important al presei literare romāneşti, deşi s-a redus la un singur număr publicat.

O.P.: Fără īndoială.

L.A.: Dacă e să fim sinceri pīnă la capăt, aşa este, Dinescu bea spectaculos la Palatul Mogoşoaia…

G.G.: Se făcea că bea, după cum mai tīrziu i s-a cerut să se prefacă a scrie…

L.A.: Da, celebra frază: Mircea, fă-te că lucrezi! Toate acestea sīnt adevărate. Dar, īn planul activismului civic a făcut mai mult decīt toată gruparea Echinox la un loc. Iar în plan poetic…

G.G.: Hai să nu-l idealizăm excesiv pe acest foarte īnzestrat poet…

L.A.: …este mult īn faţa oricărui poet echinoxist!

G.G.: …ci doar să-l preţuim, neuitīnd de coasta sa de simpatic şmecher naţional! Aşa s-a vrut şi Sorescu!

O.P.: Colegul Laszlo are luptele lui şi are propriile criterii de evaluare. Eu nu zic că ar trebui să trecem cu vederea peste criteriul etic. Dar ar trebui să nu uităm că singurul opozant la regim pe care mi-l amintesc īnainte de 1989 este Paul Goma! Toate ar fi bune şi frumoase, dacă nu am fi īn contradicţie. Pe de o parte vorbim despre un Echinox care aproape că nici n-a contat īn contextul literaturii romāne, pe de altă parte vorbim de o bună bucată de vreme despre el, găsindu-i toate defectele cu putinţă. E o inadvertenţă.

L.A.: Anumite defecte, nu toate…

"Bastionul Croitorilor"

O.P.: De acord. Rămīne să stabilim care sīnt acestea şi mai ales să nu vorbim despre tot Echinoxul şi despre toţi oamenii care alcătuiesc gruparea.

G.G.: De exemplu eu certific faptul că domnul Laszlo nu i-a acuzat pe echinoxişti de pedofilie… Deci nu a vorbit de toate defectele posibile care ar apăsa asupra Echinoxului!

L.A.: Şi eu certific că domnul Grigurcu m-a īnţeles corect…

O.P.: Domnilor, sīnt copii prin preajmă? Sau ce se īntīmplă?

L.A.: Lăsaţi copiii să vină la noi!

G.G.: Nici măcar Michael Jackson nu este pe micul ecran, deşi acum, īn timp ce ne desfăşurăm discuţia, privim la un televizor fără sunet…

L.A.: Dar el nu e echinoxist…

O.P.: Echinoxul nu are nevoie de apărarea mea, el se apără singur. Dacă s-a constituit īntr-o grupare care a dat talente ce au convins, pīnă una alta, o bună parte a criticii literare, īnseamnă că este un fenomen viabil. Măcar īn dimensiunea sa estetică. Dacă ne referim la dimensiunea etică, fără īndoială că au existat compromisuri, chiar abateri grave de la Etică. Dădeam exemplul lui Vasile Sav, care o dată ajuns cenzor revuistic, a avut grijă să-şi cenzureze vineri propriile poezii pe care le dăduse spre publicare marţi!

G.G.: Dar pe Sfīntul Augustin nu l-a cenzurat – pe care l-a tradus cu hărnicie?

O.P.: Ar trebui să-l īntrebăm pe domnul Augustin Buzura.

L.A.: Pe Sfīntul Augustin Buzura…

O.P.: Nu doar fiindcă se numeşte tot Augustin, ci pentru că erau colegi de birou (la Tribuna, nu la cenzură!) pe vremea aceea. Asemenea exemple sīnt menite să relativizeze puţin lucrurile. Nici n-aş agrea ideea că Echinoxul a fost o şcoală a carieriştilor. Păi atunci ce se īntīmpla la Partid, dacă dincoace făceai carieră?

G.G.: Era o paralelă īntre Partid şi anumite cariere culturale!

L.A.: Aici se făcea carieră īn cultură, dincolo se făcea carieră īn politică.

O.P.: Dar nimeni nu te angaja numai pentru că erai echinoxist!

L.A.: Se dădea telefon…

O.P.: Nu ştiu. Eu n-am primit nici un telefon, dar nu cred…

L.A.: Tu ai fost printre foarte puţinele excepţii. De asta şi stăm de vorbă: ai această dezinhibiţie argumentativă. Eşti unul dintre cei doi-trei echinoxişti marcaţi īntr-o măsură nesemnificativă de mentalitatea pe care am īncercat să o descriu.

O.P.: Nu cred… Repet… N-am dovezile… Nu ştiu… Măcar statistic dacă am şti cīţi dintre echinoxişti s-au ratat – şi cred că cei mai mulţi s-au ratat, din nefericire… Unii pierzīndu-şi vocaţia, alţii emigrīnd, alţii făcīnd tot felul de alte ocupaţii. Iar dintre ceilalţi, cīţi au ajuns īntr-adevăr īntr-un vīrf oarecare al piramidei sociale? La un moment dat, Alex dragă, ceea ce spuneai tu semăna a scenarită, cu mania complotului, Echinoxul tentacular… Mă gīndesc la obsesia asta a faptului că anumite evoluţii se datorează unui scenariu prealabil, au la bază nişte complotişti. Eu nu cred că astfel s-a īntīmplat de au ajuns nişte echinoxişti īn vīrful unor redacţii. Uneori nici nu sīnt la vīrf, sīnt pur şi simplu īn componenţa acelor redacţii. Printre ele se numără şi reviste īn care tu ai găsit un punct de sprijin, măcar la un moment dat. Īmi amintesc că ai publicat o ediţie Goma, dacă nu mă īnşel, la Oradea, la Familia. Ai avut o colaborare bună acolo, nu?

L.A.: În special cu Florin Ardelean care n-a fost echinoxist, din cîte îmi amintesc.

O.P.: Iată un alt scriitor care īntr-adevăr s-a format la Cluj fără să treacă prin vămile Echinoxului. Am fost coleg cu el la Napoca Universitară. Era unul dintre liderii acelei generaţii.

L.A.: Din păcate i-am pierdut urma de cīţiva ani.

O.P.: Īi doresc să se fi īmbogăţit!

L.A.: Nu mai figurează nici īn redacţia Familiei, care s-a cuminţit brusc după plecarea lui Florin Ardelean.

O.P.: Să fi fost doar el insurgentul?

G.G.: Dar e Ion Simuţ acolo, cel mai mare insurgent…

L.A.: Echinoxistul cu majusculă!

G.G.: …īntrucīt el s-a ridicat īmpotriva propriei redacţii, ceea ce este un caz unic īn revistele literare din Romānia īn ultima vreme, după cīte īmi amintesc. Aşa că nu-l puteţi acuza pe domnul Simuţ de pasivitate!

L.A.: El a fost un insurgent īn numele obedienţei! A fost revoltat că revista la care lucra era prea revoluţionară…

G.G.: Ce frumos paradox!

L.A.: Da, aşa ceva este chiar nemaipomenit. Să te revolţi că există prea mult curaj īn jurul tău…

G.G.: Am putea afirma că Simuţ, cirac declarat al lui Paul Georgescu, recurge la o “negaţie a negaţiei”, deci se īntoarce la punctul de vedere conformist! Scoţīnd cīteva mīrīituri īndată dup㠑89, din dorinţa de-a fi luat drept tigru, a apărut ulterior doar īn ipostaza de şacal.



“Sīntem departe de a avea un peisaj corect refăcut al acelor vremuri”


O.P.: Īn orice caz, aş combate de pe alte poziţii opiniile anterioare, pentru bunul motiv că Echinoxul era doar o revistă studenţească, neavīnd nici puterea revistei Steaua, condusă de un membru al Marii Adunări Naţionale, poetul atīt de stilat Aurel Rău, nu avea nici poziţia de agreat al regimului ca rectorul de atunci al Universităţii, domnul Ionel Vlad (toţi īl ştiam de Ion Vlad, dar odată, cīnd am fost duşi cu turma la o manifestaţie prilejuită de venirea lui Nicolae Ceauşescu la Cluj, īn Piaţa Mihai Viteazul, l-am auzit prezentat de la tribuna oficială ca fiind tovarăşul rector Ionel Vlad, deci diminutivul nu-mi aparţine). Sīntem departe de a avea un peisaj corect refăcut al acelor vremuri, dacă rămīnem cu discuţia doar la cazul Echinoxului. Asta nu vrea să īnsemne că, acolo unde constatăm abateri de la etică, n-ar trebui să le sancţionăm. Dar cīnd aţi spus că nici un poet al Echinoxului nu s-a dovedit animat de spirit civic, iarăşi vă īnşelaţi. Am să vă reamintesc cazul regretatului meu prieten…

G.G.: Augustin Pop!

O.P.: …da, Augustin Pop, care a mers special īn Polonia pentru a-l īntīlni pe Lech Walesa. Eu am văzut fotografia lui Walesa cu autograful pe care i l-a dat lui Augustin Pop. I-am luat şi un interviu lui Augustin pe care, după moartea poetului, l-am publicat parţial în revista Tribuna. Partea a doua a interviului este īncă inedită. El povesteşte despre toate acele manifestaţii ale Solidarnosc la care a fost prezent.

L.A.: Augustin Pop a participat īn mod direct şi la Revoluţia din decembrie 1989, i-a īndemnat pe insurgenţi, le-a citit din poeziile sale īn momentele de acalmie. Am avut o mare stimă pentru Augustin Pop, cu care am fost īn calde relaţii de amiciţie. L-am regretat enorm cīnd am aflat despre decesul lui. Īi port o amintire luminoasă şi cred că este excepţia răsunătoare care confirmă regula privind defetismul civic al echinoxiştilor.

G.G.: Nu! E vorba de o altă excepţie, după părerea mea, şi anume faptul că domnul Laszlo Alexandru apreciază un poet, dīnsul situīndu-se la o distanţă igienică faţă de poezie, care, după cum ştim de la Platon, este delirantă.

L.A.: Nu urăsc poezia…

G.G.: Nu am spus că o urīţi. Am spus că vă aşezaţi la o distanţă igienică faţă de poezie…

O.P.: Asta nu-l īmpiedică să vă citească poemele.

G.G.: Nu ştiu.

L.A.: O să vă răspund cu o butadă a lui Ion D. Sīrbu, care scria plin de umor: “Am intrat treaz īntr-o expoziţie de artă modernă. M-am făcut că īnţeleg. A doua zi, am intrat pilit īn aceeaşi expoziţie. Jur că am īnţeles totul”. Mărturisesc că citind anumite poezii ale contemporanilor mei, īncerc sentimentele lui I.D. Sīrbu. Dacă n-am o priză directă şi spectaculoasă faţă de poezia ultimelor săptămīni, īn schimb cred că nu-mi lipseşte glanda pentru poezia consacrată, de pīnă la jumătatea secolului XX.

O.P.: Ce să facem. Nimeni nu-i perfect. Cīnd spun asta mă gīndesc la poeţi, care continuă să scrie…

G.G.: Aş vrea să precizez un lucru īn legătură cu Echinoxul. Dau prioritate opiniilor dumneavoastră, pentru că, aşa cum am spus, am fost absent din spectacolul literar clujean, din motive independente de voinţa mea, de la finele anilor ‘50. Sīnt un simplu cititor al unor cărţi şi reviste. Dumneavoastră care aţi fost aci nişte actanţi nu numai īn spirit, ci şi īn trup, care cunoaşteţi mult mai multe lucruri colectate din atmosfera oraşului, din sfera sa biografică şi anecdotică, evident că aveţi motive mai numeroase de a aprecia acest fenomen literar care este Echinoxul în intimitatea lui.

O.P.: Nu ştiu. Uneori distanţa e un avantaj pentru critic.

L.A.: De acest lucru nu şi-a dat seama Petru Poantă, care şi-a publicat recent hagiografia intitulată Efectul “Echinox” sau despre echilibru. Curat echilibru, coane Petrică: īntre bine şi rău (deci “binişor”), īntre alb şi negru (deci “cenuşiu”), īntre naţionalism şi comunism (deci “carierism”), īntre noi şi ai noştri (deci “cumetrism”).

G.G.: Am citit şi eu cartea confratelui Petru Poantă. Dincolo de faptul că e bine scrisă - nu pot a nu releva unele portrete şi caracterizări ce denotă har literar - m-a contrariat atitudinea conformistă, fobia faţă de revizuiri, identificarea de-politizării inevitabile cu “sociologismul reacţionar” (sic!), o lamentabilă taxare a anticomunismului drept o “sursă a celebrităţii şi a prosperităţii, o altă sursă a demagogiei”. Ce īnseamnă acestea? Nu altceva decīt că exegetul īn cauză, cronicar dar şi parte integrantă a Echinoxului, agravează dosarul lui cu semnele defetismului şi ale conservatorismului. Din păcate, postideologia īşi are, ea, demagogia ce se răţoieşte la interlocutori, acuzīndu-i, fireşte, de... demagogie!

L.A.: Ei, da! Functionarul de azi al regimului Iliescu face respiraţie artificială ceauşismului auroral din anii ‘60-‘70, fiindcă a tolerat editarea revistei Echinox!

O.P.: Dar īn continuare voiam să vă invit să ne īndreptăm privirile spre celelalte părţi ale Clujului de atunci, ale Clujului anilor noştri, de după 1989, dacă vreţi. Ar trebui să remarcăm, īn spiritul unei īntrebări pe care aţi adresat-o mai īnainte, domnule Grigurcu, silueta exemplară a Doinei Cornea. Domnia Sa a fost, īn a doua jumătate a anilor ‘80, spiritul vertical prin excelenţă. Īmi amintesc cum se īncerca discreditarea acestei distinse profesoare pe motiv că n-ar fi produs o literatură de specialitate, īn calitatea sa de universitar. Īn schimb, cīnd am avut privilegiul să fiu condus la Domnia Sa acasă şi să-i fiu prezentat īmpreună cu un alt coleg şi amic, am primit īn dar ceea ce atunci părea un samizdat, traducerea profesoarei din cartea de dialoguri a lui Mircea Eliade…

L.A.: Proba labirintului…

O.P.: Exact. A şi apărut ulterior, la Editura Dacia, chiar īn 1990. Vă asigur că asta s-a īntīmplat īnainte de a fi pusă sub interdicţie, abia fusese izgonită de la Universitate – ce an putea fi? 1985? 1986? Nu doar că era deconcertant de deschisă, īntr-o lume a suspiciunii – asta m-a şocat la o femeie atīt de firavă şi pe care nici vocea n-o servea foarte bine (avea o stīngăcie şi o anume stridenţă); iertată să-mi fie orice alunecare a modului īn care o evoc, fiindcă nu doresc să fiu deloc peiorativ, dimpotrivă, vorbesc cu mare admiraţie despre dīnsa – a fost un caz exemplar! Era atīt de ciudată īn contrastul pe care īl etala īntre fermitatea de atitudine şi prezenţa ei fizică firavă, īncīt o vreme nici n-am mai frecventat-o. Nu mi-am pus problema să mai merg acolo: părea coborītă din lună īn această lume de oameni care făceau cozi pentru a se aproviziona, se aranjau făcīnd toate compromisurile, dacă nu cu Partidul, īn orice caz…

G.G.: …dacă nu cu Partidul, atunci măcar cu Securitatea!

O.P.: Păi nu?! Totuşi! Cred că Doina Cornea merită un loc distinct, mai ales că şi la Revoluţie a venit īn piaţ㠖 nu chiar iniţial, asta s-a īntīmplat parcă īn dimineaţa de 22 decembrie – şi din acel moment a fost o prezenţă de prim plan.

G.G.: Pe Doina Cornea am cunoscut-o mai întîi, evident, prin intermediul postului de radio Europa liberă. Ulterior am avut marea bucurie de a o īntīlni şi de-a vorbi īn aceleaşi zile fierbinţi alături de Domnia Sa de la balconul Universităţii din Bucureşti. Consider că Doina Cornea este o răscumpărare absolută, divină, a tuturor laşităţilor şi turpitudinilor de aici. Ea este o figură luminoasă, care contrabalansează nu numai Clujul cultural reticent, ci şi torpoarea intelectualităţii romāneşti īn genere, a celei rămase īn ţară, pentru că altminteri sigur că am putea vorbi despre Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Paul Goma, I. Negoiţescu şi aşa mai departe.

L.A.: Am fost student pīnă īn vara lui 1989. Oarecum necunoscător īn ale realităţilor, abia atunci deschideam ochii spre lume. Ce face un student, cīnd nu ştie? Īşi īntreabă profesorii! Vă pot relata o situaţie autentică. Īntr-o conversaţie īntre patru ochi cu profesorul Marian Papahagi, cu care mă aflam pe atunci īn cele mai apropiate şi călduroase relaţii (īi făceam vizite acasă, îmi īmprumuta cărţi, exista o colaborare strīnsă), īntr-o discuţie deci care a avut loc la biroul său din facultate, īn faimosul cabinet 120, l-am īntrebat ce părere are despre cīteva nume pe care le auzeam des pronunţate la Europa liberă. Întîi m-am interesat īn legătură cu Paul Goma. Mi-a spus despre Goma că este un individ total lipsit de talent şi care face gălăgie ca să se afle īn treabă şi să atragă atenţia asupra lui īnsuşi.

G.G.: Vai de mine!

L.A.: Apoi l-am īntrebat ce părere are despre Doina Cornea. Mi-a spus că este o femeie exaltată, care habar n-are ce se īntīmplă īn jurul ei, jură doar pe Mircea Eliade şi Emil Cioran, a rămas īnţepenită īn cultura romānă la perioada interbelică, ignoră total ce se scrie şi se publică īn prezent, că e īn general o persoană de care e bine să te fereşti şi pe care să n-o iei prea tare īn serios. (Īmi amintesc de asemeni un alt nume īn legătură cu care i-am cerut părerea: Nicolae Balotă. Īn acest caz Marian Papahagi părea īnclinat spre indulgenţă, datorită anilor grei de puşcărie pe care īi avusese de īndurat, de-a lungul comunismului, scriitorul exilat şi care justificau anumite lucruri.)

G.G.: Asta în ce an se întîmpla, domnule Laszlo?

L.A.: Păi ia să vedem: m-am transferat la secţia de italiană īn 1986, īn orice caz mi-a mai trebuit vreun an pīnă să ne apropiem puţin, deci cam prin 1987 sau 1988. Situaţia este riguros autentică, a fost o conversaţie īntre patru ochi, sigur că n-am martori pentru ea, dar īmi pun īn balanţă credibilitatea propriei persoane, cīnd fac această rememorare.

G.G.: Observaţia dumneavoastră dă o pondere specială rezervelor pe care le-aţi exprimat cu privire la orientarea intelectualităţii clujene. Cu siguranţă face dificilă o tentativă de disculpare a acestei intelectualităţi īn epoca de aur, inclusiv către sfīrşitul ei.

L.A.: I-am dat crezare parţial profesorului meu īn opiniile sale fiindcă, repet, nu eram īn măsură atunci să-l cunosc īn profunzime şi nici să pricep anumite lucruri, din lecturi, din reflecţie personală, din experienţă proprie. Eram la vīrsta la care, ca elevi, ca studenţi, ne apropriem universul pe calea directă a cuvintelor rostite de magiştrii şi dascălii noştri. Īn legătură cu Paul Goma, rezervele mi s-au spulberat īn 1990, cīnd am reuşit să cumpăr şi să citesc volumul Din calidor publicat la Editura Albatros şi cīnd mi-am dat seama ce talent uriaş are acest om şi acest scriitor, ce gīndire originală şi īndrăzneaţă, cītă dexteritate īn manevrarea limbii romāne! Īn ceea ce-o priveşte pe Doina Cornea, am nutrit pentru Domnia Sa o stimă din depărtare, fără a īncerca s-o vizitez. Asta nu m-a īmpiedicat să particip la revoluţie īntr-un alt cartier al oraşului Cluj, anume īn Mănăştur, īn seara de 21 decembrie, şi astfel poate că mi-am răscumpărat anumite momente anterioare de ezitare. Am continuat să-i păstrez o mare admiraţie, o fierbinte stimă, mai mulţi ani la rīnd, pīnă cīnd a venit la putere Emil Constantinescu şi a blocat cu deliberare – printre altele – procesele privind aflarea adevărului despre Revoluţie. S-au publicat mărturii cutremurătoare de la Cluj ale unor participanţi la evenimente, care relatau īn legătură cu morţii şi cu cei care trăseseră, existau declaraţii şi confesiuni ale ucigaşilor. Īmi amintesc perfect că īn seara de 21 decembrie 1998 s-a transmis la BBC un interviu īn care Doina Cornea īi lua apărarea lui Emil Constantinescu, īi justifica elanul temporizator, iar pe cei care insistau īn direcţia pedepsirii vinovaţilor īi acuza de nerăbdare, de pripeală, de interese oculte etc. Pentru mine a fost o enormă decepţie să aud cu urechile mele opiniile respective ale Doinei Cornea. Am simţit o sfīşiere personală īn acele momente. Dacă distinsa doamnă ţinea cu tot dinadinsul să-i ierte pe cei ce au torturat-o şi au umilit-o, avea dreptul s-o facă īn mod individual, dar īn numele cui oferea Domnia Sa un cec īn alb tuturor criminalilor din decembrie?! I-a fost dīnsei ucis vreun membru al familiei, pentru a-şi permite să abordeze, de pe o poziţie atīt de revoltătoare şi pe un ton atīt de combativ, subiectul cu pricina?! Dezamăgirea mea a continuat să sporească, după ce Doina Cornea i-a replicat īntr-o epistolă lui Paul Goma, care īi reproşase rateurile flagrante de apreciere de după 1989. Mi s-a părut penibilă viclenia de argumentaţie a fostei disidente, care scotea de la naftalină complexul “salamului cu soia” şi i-l servea reīncălzit protestatarului parizian. A mai scăzut īncă o treaptă īn ochii mei…

G.G.: Desigur şi-n ochii altora.

O.P.: Nu că Paul Goma şi-ar alege cuvintele atunci cīnd īi bălăcăreşte pe alţii.

L.A.: E adevărat. Dar una e să foloseşti cuvinte violente şi cu totul altceva să recurgi la argumente īnşelătoare. Īndemnul Doinei Cornea să mergem cu toţii şi să-l votăm īntr-o veselie pe Ion Iliescu, īn 2000, a īnsemnat pentru mine doar bomboana pe colivă. Va să zică raportarea mea la Doina Cornea este tensională, extrem admirativă pīnă la un moment dat, atīta timp cīt a fost o luptătoare civică, şi de enormă decepţie īn etapa cīnd a īncercat să devină o luptătoare politică. Eşecul ei a fost răsunător cīnd s-a chinuit să-l susţină pīnă īn pīnzele albe pe nenorocitul de Emil Constantinescu.

G.G.: Eu socotesc că Doina Cornea trebuie cotată īn primul rīnd ca o foarte importantă figură a luptei anticomuniste. Ceea ce a spus ulterior despre Emil Constantinescu este o eroare, este o eclipsă de conştiinţă, fără īndoială, dar care nu poate să pună īn cumpănă atitudinea ei curajoasă de la īnceput, cea care o fixează cu un rol foarte important īn lupta anticomunistă şi implicit o īnscrie īn rīndul femeilor eroice din istoria noastră, care īncepe, să zicem, cu Ana Ipătescu.

L.A.: Asta este indubitabil. Cuvintele mele nu doreau să-i ştirbească eroismul, ci doar să-i nuanţeze portretul. Ne-am īnţeles īn anteriorul episod al conversaţiilor noastre că ne vom strădui să nu judecăm īn alb şi negru, ci vom oferi nuanţe, pentru a īmbogăţi receptarea.



“Un personaj al frondei”


O.P.: Un alt personaj pe care mi-l amintesc eu īncă din anii ‘80 avea parte de o aură de mister şi de prestigiu, alături de Doina Cornea īntr-un fel şi de profesorul Mircea Zaciu īntr-alt fel. Este vorba desigur de Adrian Marino, despre care noi am mai povestit. Domnul Marino s-a remarcat printr-o includere rapidă şi pasională īn viaţa politică, de partea P.N.Ţ.C.D., răspunzīnd probabil unei vocaţii anterioare a d-sale. A fost perceput īn Cluj ca un personaj al frondei, nu a consimţit la nici o formă oficializată de existenţă culturală. Domnia Sa a fost implicat şi īn viaţa publicistică, patronīnd īmpreună cu Doina Cornea, ca nişte spirite directoare, o gazetă cotidiană. Vorbind despre Clujul cultural şi civic, nu-l putem trece cu vederea, mai ales că existau anumite zile, dacă am īnţeles bine de la unii colegi ai noştri, cīnd domnul Marino primea. Īn stilul nobilimii franceze, nu īntreţinea un salon, dar în orice caz primea. Am fost invitat īn cīteva rīnduri, mult după 1990, dar se pare că zilele respective existau şi īnainte de această dată. E interesant aşadar, pentru că un om care aparent stătea īn turnul de fildeş avea nişte conexiuni clare īn lumea culturală a Clujului. Īn acelaşi timp se interesa foarte mult de actualitate şi de perspective. După 1989 l-am auzit īn repetate rīnduri dīnd interviuri, avīnd intervenţii la BBC şi fiind solicitat ca un om cu capacitatea de a īnţelege īn profunzime lucrurile. Remarc tot aici cărţile pe teme de europenistică ale domnului Marino, care īmpreună alcătuiesc o pledoarie la fel de pasionată pentru integrarea Romāniei īn Europa.

G.G.: Domnul Marino este neīndoielnic unul din cei mai importanţi cărturari romāni la ora actuală şi nu numai. Dar putem să ne īndoim asupra eficienţei Domniei Sale īn epoca de aur, pentru că pe atunci, scriind mult, călătorind foarte mult, chiar enorm, nu a schiţat nici un fel de atitudine īmpotriva regimului, ba dimpotrivă, părea să se fi acomodat cu gīndul că prin discreţie, prin pasivitate, va obţine nişte avantaje personale din partea oficialităţilor. Īn cărţile domnului Marino nu găsim nici o critică a regimului comunist, īn schimb găsim īncercări de justificare – este drept, destul de alambicate – a naţionalismului comunist. Īn loc de a vorbi de o integrare mondială, de o globalizare culturală, domnul Marino a pedalat pe un etnocentrism al popoarelor mici, care evident rima cu poziţia de aşa-zisă independenţă a dictaturii de la Bucureşti şi rima cu antioccidentalismul lui Constantin Noica, pe care Marino ulterior nu a ezitat a-l execra. Erau două tendinţe care mergeau īn sens convergent, una īn numele unei dezirabile afirmări a popoarelor mici, alta īn numele unui naţionalism cu rădăcini arhaice, conjugat cu dispreţul faţă de Occidentul īmbuibat, faţă de Germania untului (din celebrul text al lui Noica). Ce a făcut domnul Marino după 1989? S-a disociat de Noica, un fel de rival īn sfera supremaţiei intelectuale, s-a īnscris īn P.N.Ţ.C.D., a scris o serie de articole de bun simţ cu privire la necesităţile primenirii politice, morale şi sociale a Romāniei, īnsă totul īn limita unui program iluminist, deci îngust raţionalist şi īndrăznesc să spun desuet, īn sensul īn care iluminismul este socotit ca atare īn eseistica occidentală, la ora actuală.

O.P.: Ba chiar şi de dumneavoastră!…

G.G.: Cu bunăvoinţa dumneavoastră, da!

O.P.: Adică am văzut īn textele pe care le-aţi semnat că aţi combătut această idee, susţinīnd că Europa nu-i doar raţiune şi spirit cartezian.

G.G.: Sigur, pe linia unei bibliografii fie şi modeste, occidentale. Postmodernismul e văzut ca o lichidare a iluminismului bizuit pe o idolatrizare a raţiunii, legată, după cum arată Michel Foucault, de un sistem al dominaţiei. “Puterea raţiunii – avertiza filosoful francez – este o putere sīngeroasă”, īntemeind, īn excesul său, totalitarismele. Cunoaşterea īmpinsă la extrem se asociază cu o putere dusă la extrem, incontrolabilă.

L.A.: Iertaţi-mă, dar consider enorm tīmpită această idee a lui Foucault, dacă a fost exprimată sub asemenea formă! Marile crime ale secolului XX s-au petrecut sub imboldul – tocmai – al iraţionalului, al fanatismului, al minciunii şi al patimii necontrolate de stavila raţiunii. Stalin, Hitler, Mao şi Ceauşescu nu s-au declarat niciodată, din cīte ştiu, mari admiratori ai lui Descartes… Puterea dusă la extrem se sprijină pe complicitatea necunoaşterii, a ignoranţei, nicidecum pe raţiunea exclusivistă! S-a numărat cumva şi Michel Foucault printre elevii preferaţi ai lui Nae Ionescu, de lasă să-i scape sofisme atît de jenante?! Nu raţiunea īn sine poate fi vinovată de vreun exces, ci, eventual, folosirea sa defectuoasă. E ca şi cum am deplīnge inventarea focului, pentru că īn ziua de azi există prea multe incendii! E suficient să dotăm īn mod adecvat serviciul de pompieri… Raţiunea folosită īn mod eronat poate fi combătută de asemeni cu sprijinul raţiunii, īn nici un caz pe calea patimii şi a dogmatismului! Iar bibliografia care vede postmodernismul (un curent prin excelenţă polimorf, tolerant şi conciliant al extremelor) ca pe un gropar al iluminismului este nu doar modestă, ci chiar deplorabilă, indiferent că provine din orient sau din occident… Dar să revenim cu discuţia asupra neo-iluministului nostru clujean.

G.G.: Domnul Marino, după părerea mea, prezintă o mare insuficienţă paradoxală. Īn ce sens? Domnia Sa se doreşte enciclopedist, posesorul unui orizont foarte larg, care să integreze toate datele culturii, īnsă tocmai această tendinţă de cuprindere a tot şi a toate īi scoate īn evidenţă limitele. Adică domnul Marino este un raţionalist nu numai cuminte, ci şi exclusivist, care īnlătură din cīmpul Domniei Sale mitul, stilul, metafora, poezia, “literatura”, ceea ce pīnă la urmă īnseamnă eliminarea nucleelor literaturii īnseşi. Nu e oare bizară o atare cercetare a literaturii, efectuată de un autor care se declară textual puţin interesat de obiectul său de studiu (s-ar vrea ideolog şi politolog) şi care se dovedeşte frigid faţă de acesta? Pornind din trunchiul călinescian, domnul Marino ajunge la antipodul viziunii călinesciene, adică la o expulzare din demersul său a oricărei forme de literatură, a oricărei forme de creaţie. Domnul Marino continuă īn felul acesta – bineīnţeles īn planul Domniei Sale de demnitate intelectual㠖 despiritualizarea de care s-a izbit cultura romānă īn regimul anterior şi nu īntīmplător Nicolae Steinhardt deplīnge această opacitate a lui Adrian Marino faţă de factorul transcendent, faţă de metafizică, de religie, de spirit. Īndrăznesc a afirma că domnul Marino este un superb infirm cultural, pentru că lipseşte viziunea Domniei Sale asupra culturii de unul din polii acesteia, care este polul spiritual. Uriaşa adiţionare de date, geniala factologie a domnului Adrian Marino este unidirecţionată şi, īn felul acesta, eu cred că nu reprezintă o soluţie pentru viitor, ci o fundătură culturală a ceea ce ar fi trebuit să fie o viziune mult mai cuprinzătoare asupra fiinţei umane ca integritate, care să cuprindă atīt polul raţional, cīt şi cel spiritual.

L.A.: Aţi rostit cuvinte foarte aspre. Aş spune că sīnt de acord cu dumneavoastră, dar invers! Adică exact pe dos faţă de ceea ce aţi spus dumneavoastră. Aţi identificat, dacă nu mă īnşel, două etape distincte ale lui Adrian Marino, una īnainte de 1989, cealaltă după 1989. Ponderea acuzaţiilor dumneavoastră s-a concentrat pe a doua parte. Eu mi-aş concentra obiecţiile pe prima etapă. Aţi afirmat că Adrian Marino nu s-a pronunţat īn mod deschis īmpotriva regimului comunist şi prin aceasta a păcătuit, nu s-a ridicat la o anumită īnălţime a datoriei sale de intelectual. Cred că reproşurile pot merge mai īn profunzime. Nu doar că nu s-a ridicat īmpotriva comunismului, dar, prin preluarea conducerii revistei Cahiers roumains d’études littéraires, Marino făcea un serviciu propagandistic extern. El cu bună ştiinţă s-a pus īn slujba regimului, care trebuia să exporte, ambalată frumos, o falsă realitate privind gloria şi triumful īn care se lăfăia cultura romānă, cīnd de fapt adevărul stătea cu totul altfel. Adrian Marino s-a văzut confruntat cu o extrem de puternică acuzaţie din partea exilului militant parizian, care a identificat īn el un fel de agent de influenţă al Bucureştiului. Marino a fost ţinut la distanţă pentru că, să ne amintim, una din ţintele cele mai rīvnite ale regimului comunist īn exil a fost Mircea Eliade. Statura sa ştiinţifică răsunătoare stīrnea dorinţe de acaparare, regimul şi-a propus să-l cīştige de partea sa, pentru a-l transforma īntr-un agent propagandistic al lui Ceauşescu. Şi atunci spre Mircea Eliade a fost trimis Noica – un bun prieten al său, care l-a invitat să vină īn ţară, a făcut lobby, a īncercat să atenueze asperităţile ideologice ale regimului comunist īn ochii lui Eliade. Un alt emisar sui generis, de o factură cu totul aparte, a fost Adrian Marino care a scris o carte īntreagă…

"Bastionul Croitorilor, 1898"

G.G.: Hermeneutica lui Mircea Eliade…

L.A.: Exact. Se pare că şi-a adăugat vocea la cea a altor trimişi care insistau pe līngă Eliade spre a-l īndupleca. Păunescu a activat de asemeni prin zona respectivă (ba parcă şi Mircea Micu).

G.G.: Vai de mine! Dar Vadim Tudor nu l-a abordat?

L.A.: Probabil că nu. Dar Eliade i-a dat un interviu uriaş lui Păunescu – a fost imparţial, că şi el era romān…

G.G.: Mi se pare una din cele mai mari enormităţi ale culturii romāneşti imaginea lui Eliade stīnd de vorbă cu Păunescu.

L.A.: Adrian Marino, a modo suo, a īncercat o captare a lui Eliade şi o aducere a lui īn ţară. Ceea ce a stīrnit indignarea Monicăi Lovinescu, a lui Virgil Ierunca, a lui Eugen Ionescu şi a lui Marie-France Ionesco, care l-au tratat cu răceală pe Marino, ca pe un emisar oficial al comuniştilor. Va să zică aş fi mai aspru cu Adrian Marino, īn ceea ce priveşte perioada dinainte de 1989. Dumneavoastră l-aţi acuzat că n-a făcut binele. Eu aş semnala că probabil a fost părtaş la facerea răului.

O.P.: Iar după 1989?

L.A.: Īn această etapă, domnul Grigurcu l-a tratat cu excesivă asprime, punīnd īn cauză raţionalismul său…

G.G.: Care a fost prezent tot timpul, nu numai după 1989! Un raţionalism exclusivist, ducînd indenegabil la o îngustare de perspectivă. Un procustianism mascat de o fastuoasă erudiţie.

L.A.: …eu m-aş referi la el cu mai multă blīndeţe, pentru că a ştiut să īncline spre calea opoziţiei anticomuniste…

G.G.: Avea de ales?!

L.A.: Dar desigur! Ar fi putut să se īnroleze alături de Iliescu!

O.P.: Şi eu aşa zic…

G.G.: Ar fi fost o compromitere totală! El este un om destul de inteligent.

L.A.: Spectrul politic e foarte larg īn ziua de azi. Ar fi putut avea o opţiune catastrofală, spre care din fericire nu s-a īndreptat.

G.G.: Păi uite – Buzura ce-a făcut? Eugen Simion ce-a făcut? Cine-i mai stimează azi, în afară de cīţiva bieţi neavizaţi şi bineînţeles de ţuţării lor?

L.A.: Tocmai că au ales!

O.P.: Au ales puterea!

L.A.: Petru Creţia cum de l-a ales pe Petre Roman?! Credeţi că Adrian Marino n-ar fi putut găsi o variantă soft de arivism?!

G.G.: Cred că mai greu întrucît se găsea la final de partidă şi voia să încheie cu o parafă pozitivă.

L.A.: Iată că finalul de partidă al lui Petru Creţia a survenit chiar mai devreme, fără ca respectivul, altminteri intelectual de calitate, să-şi facă scrupule excesive privind adeziunea sa politică pe ultima sută de metri. Va să zică după 1989 Adrian Marino a demarat o tentativă de reabilitare care trebuie subliniată.

O.P.: Şi eu zic că merită apreciat…

G.G.: Neîndoios, dar pe linia, cum ziceam, a unui iluminism bornat, mare generator de locuri comune, care, citit cu atenţie, emite un son demagogic.

L.A.: A te disocia de Adrian Marino, cu argumente şi explicaţii, este un lucru. A te răfui cu măreţia şi generozitatea gîndirii epocale a iluminismului este, însă, cu totul altceva. În aspectul din urmă, consider că domnul Gheorghe Grigurcu se află într-o serioasă eroare.

G.G.: Tot ce se poate. Nimeni dintre noi nu e scutit de eroare! Dar critica iluminismului reprezintă în gîndirea contemporană o temă atît de amplă, atacată din atîtea puncte de vedere şi de atîtea condeie, încît am impresia că nu se cuvine a-l împovăra cu respectiva atitudine pe un nespecialist ca mine. În esenţă, e vorba nu de o repudiere a raţiunii în sine, ci a uneia exclusiviste, tiranice, tinzînd în devierea sa a institui un discurs unic, obligatoriu. De o degenerare a funcţiei raţionale, care a stat la temelia pretinsei doctrine ştiinţifice marxist-leniniste, fără drept de replică. Marx şi Lenin n-au fost oare socotiţi drept campioni ai raţiunii în absolut? Peter Sloterdijk relevă că, fetişizînd cunoaşterea, iluminismul nu promovează decît cunoaşterea dintr-un anumit punct de vedere. Jean-François Lyotard studiază raporturile nu o dată malefice dintre cunoaştere şi putere. În scrierea lor, Dialectica iluminismului, Max Horkheimer şi Theodor W. Adorno reflectează asupra “iluminismului încremenit în teama de adevăr”. Iar Mircea Eliade, încă în anii ‘30, deplora “feluritele manifestări ale mentalităţii masonice în lumea modernă (iluminism, marxism, teozofism, anti-istorism etc.)”, precizînd c㠓mentalitatea masonic㔠în loc de-a judeca lumea “organic (coherent), o judecă simplist (constrîns, monovalent)”, “în loc de a o judeca realist, o judecă abstract şi grosolan”. Aşa încît, în cîmpul actualei dezbateri de idei, iluminismul nu e chiar un concept glorios. Nu e cazul să punem semnul egalităţii între iluminism şi raţiune, “raţiunea” iluministă fiind una de uz istoric, vădind limite (şi monstruozităţi!) specifice.

O.P.: Dar, domnilor, dacă lucrurile stau astfel – şi vedem chiar din aceste discuţii în contradictoriu că stau foarte complicat – atunci, revenind la tema dialogului, să ne întrebăm ce se salvează din Clujul nostru?

L.A.: Adică ce mai rămīne, după ce totul a căzut?

O.P.: Da. Din Clujul interbelic īmi pare că a rămas Gîndirea, ca o siluetă redacţională. Dar aici ce se salvează?

L.A.: Din Clujul postbelic?

O.P.: Postbelic şi chiar postcomunist.

L.A.: O nostalgie… Un sentiment de amărăciune pentru ceea ce ar fi putut fi… şi n-a fost să fie… Amintiri… Singurătate…

O.P.: Eu zic să-l provocăm īn final pe domnul Grigurcu la o confesiune: vă regăsiţi īn imaginea Clujului pe care o dă Negoiţescu īn memoriile sale din nefericire neterminate?

G.G.: Pentru mine Clujul rămīne un vis neīmplinit, o rană permanent deschisă. Un miraj sufocat ce poate că nu se va stinge de tot niciodată. Nu-mi aduc aminte pe moment ce spune Negoiţescu despre Cluj, dar ştiu că a fost un īmpătimit de oraşul copilăriei şi al tinereţii sale. Īnsă am impresia că Clujul totuşi se va repopula în chip ideal. Vă spun ceva ciudat īn această clipă. Clujul mi se pare ca o scenă la terminarea unui spectacol. Decorurile au rămas. Actorii au dispărut. Regizorul nu mai este cunoscut. Şi această scenă ciudat de goală, parcă ireală în încremenirea nefuncţionalităţii sale, rămīne să fie umplută de oamenii unui alt spectacol, care se va desfăşura probabil cîndva, în cadrele altor destine. Nouă nu ne rămîne altă şansă decît de-a glosa, într-un mod mai mult ori mai puţin interesant, pe marginea propriilor noastre destine. Al meu e stigmatizat, după cum ştiţi. Dumneavoastră, mai tinerii mei amici, aveţi încă şanse de “recuperare”. Poate chiar în perspectiva unui “Cluj etern”, ceea ce vă urez din inimă.

(Cluj, 26 noiembrie 2003)