Laszlo Alexandru

 

FRÎNARUL

 

Editorialul semnat de Cornel Nistorescu în Evenimentul zilei din 23 oct. 2002 pune īn sfīrşit degetul pe o rană deschisă. Prea adesea mi-a fost dat să asist īn ultimul timp la spectacolele de reacţionarism ale lui Alex. Ştefănescu pentru a nu saluta cu entuziasm această acerbă punere la colţ.

Punctul de plecare īl reprezintă un conflict īntre persoane. Doi reprezentanţi semnificativi ai tinerei generaţii de critici sprijiniţi de Romānia literară (Luminiţa Marcu şi C. Rogozanu) n-au mai acceptat să li se strige “hăis!” cīnd ei trăgeau “cea!” şi au abandonat partida. Mai pe romāneşte vorbind, cei doi au avut neplăcuta surpriză de a constata că eforturile lor – deşi timide, sinuoase, şovăitoare – de a reciti fără ochelari de cal literatura romānă contemporană sīnt sancţionate de veteranii redacţiei. Şi s-au săturat. Şi-au luat valiza şi-au plecat. Totul se putea īncheia īn linişte, dacă nu se trezea vituperīnd īmpotriva lor redactorul-şef al săptămīnalului cultural, acuzīndu-i de ireverenţă īn faţa scriitorilor consacraţi, ba chiar de… mentalităţi comuniste. De parcă toţi comuniştii şi-ar fi propus doar acest lucru: să regīndească demitizant literatura ceauşistă, să doboare gloriile de carton de pe piedestalul de şocolată!

Cornel Nistorescu a intrat īn ring să-i apere pe cei doi scriitori tocmai angajaţi de cotidianul său, dar şi pentru a semnala o alarmantă stare de fapt. “Alex. Ştefănescu vede īn obiecţiile formulate de tineri un mod «de a-l deposeda de prestigiu pe un scriitor». Emiterea de păreri despre producţia intelectuală a bătrīnetului literar e apreciată drept «imorală, ca orice tentativă de furt», iar «nerăbdarea jefuitorilor este şi inestetică, amintind graba grotescă a mulţimii de neisprăviţi». Cel care conduce astăzi revista Romānia literară scrie negru pe alb că tinerii care refuză dogmele şi ierarhiile stabilite de un grăsan ar comite păcate de neiertat.” Īn opinia revoltată şi atīt de savuros exprimată de Cornel Nistorescu, am asista la un conflict īntre generaţii care ar veni să atenueze orice dispută ideologică. Toţi “bătrīnii”, indiferent de poziţia lor dinainte de 1989, vin să-şi dea mīna īn prezent pentru a diminua acţiunea făraşului postdecembrist. “Se face lumină! Īntre Alex Ştefănescu şi Mircea Micu (acesta reprezentīnd trup şi suflet duşmanul de moarte al orientării slujite de redactorul-şef al României literare) nu este nici o diferenţă. Şi unul, şi celălalt, īmpreună cu grupările pe care le reprezintă, sīnt la fel. Apără trecutul nu pentru că e depozitarul unui tezaur, ci pentru că aşa, amestecat, i-ar putea conţine şi pe ei. Pe Alex. Ştefănescu, pe Mircea Micu, pe Corneliu Leu, pe Vasile Băran, pe Fănuş Neagu şi pe mulţi alţii. Orice privire detaşată, cu un alt ochi decīt cel care a aşezat ierarhiile literare īn anii comunismului, devine un act criminal, o impostură, o acţiune duşmănoasă.”

Aş veni īn īntīmpinarea lui Cornel Nistorescu, nuanţīndu-i (pe ici, pe colo) filipica. Īn opinia mea, situaţia īncarnată de Alex. Ştefănescu nu a reprezentat nici un moment vreun conflict īntre generaţii. O clară opţiune ideologică de cea mai reacţionară speţă a fost abil camuflată de redactorul-şef al României literare īntr-un stil colocvial-dezinhibat. Criticul a dat mai tot timpul īn textele sale iluzia că se află īn treabă doar aşa, la un pahar de vorbă, la o bīrfă mică. Afişīnd cu deliberare o mască de jovialitate mondenă, pupīnd mīna la doamne şi domnişoare, făcīnd reverenţe la domni, scăpa cīteodată pe sub masă scurte şpiţuri dureroase īn fluierele picioarelor. După care īşi relua grăbit surīsul colocvial şi politeţurile de circumstanţă. Cum puteai să te superi pe un asemenea personaj? Cum să-l tratezi cu seriozitate? Cum să răspunzi cu argumente, citate şi explicaţii la asemenea giumbuşlucuri amuzante? N-ai fi dovedit tu īnsuţi lipsă de umor luīndu-l īn seamă? Nu ţi-ai fi atras oare blamul galeriei, mereu luată prin surprindere cīnd circarul primeşte şuturi īn fund nu de la un alt circar, ci de la vreunul din spectatorii nemulţumiţi de calitatea spectacolului?

În acest tangou politico-ideologico-literar postdecembrist, arborīnd constant zīmbetul pīnă la urechi al amfitrionului sigur de sine, Alex. Ştefănescu s-a situat cu perseverenţă īn tabăra reacţionarismului critic. Īn īncleştarea de multe ori surdă, uneori făţişă, dintre promotorii revizuirilor, ai rediscutării compromisurilor la care s-au dedat scriitorii īn comunism, pe de o parte – şi adepţii stagnării, ai menţinerii intacte de ierarhii, onoruri şi avantaje materiale, pe de altă parte – gureşul criticastru, executīnd senine piruete (dar nu pe vīrful picioarelor, ci pe călcīie), a ales partea comodă şi avantajoasă a baricadei. Dacă examinăm cīteva opinii ale sale din ultimul timp ne umplem de groază.

Să ne aruncăm privirea pentru īnceput asupra taberei de rinoceri literari, pīrghiile de nădejde ale partidului comunist, ideologii de frunte ai ceauşismului, instrumentele vigilente ale plenarelor cu activul din cultură. Să-i vedem pe unii din cei ce au ocupat fotoliile īn loja literelor romāne pīnă la 1989. D.R. Popescu, fostul preşedinte al Uniunii Scriitorilor desantat peste capul cobreslaşilor şi īmpotriva voinţei lor, preaplecatul responsabil cu tămīia la Congresul XIV (adică doar cu vreo cīteva săptămīni īnainte de agitaţia din decembrie ‘89), se bucură de o imagine critică senină şi luminoasă, īnţepenită īn formalism. Metoda de lucru a hagiografului e transparentă: pe de o parte enormităţile articolelor leniniste ale protejatului său sīnt privite cu placiditate, pe de altă parte banalităţile sale sīnt zdravăn umflate cu pompa. “Tīnărul a īnceput să colaboreze cu zel, īnainte de toate, desigur, la revista unde era corector, dar şi la alte publicaţii, folosind prompt fiecare ocazie. A compus, deci, povestiri cu valoare propagandistică pentru campania de cooperativizare a agriculturii, reportaje despre frumuseţea «vieţii noi», prefeţe la cărţi insignifiante, recenzii la cărţi dintre cele mai diferite ca factură (de exemplu, la un volum de amintiri despre Lenin, īn Steaua din aprilie 1957), prezentări ale unor tineri autori, răspunsuri la anchete etc. Cu aerul că-şi risipeşte energia creatoare – cīnd, de fapt, nu făcea decīt să se infiltreze pe toate capilarele disponibile īn conştiinţa epocii –, el nu a uitat să investească cel mai mult īn proză şi teatru, tinzīnd discret spre depăşirea superficialităţii gazetăreşti de la īnceput şi spre elaborarea unor opere tot mai serioase. Ceea ce este valoros īn creaţia lui D.R. Popescu iese lent şi impunător din acest noian de colaborări nesemnificative, aşa cum iese un submarin din adīncuri şiroind īncă de apă" (vezi Romānia literară nr. 14/2002, subl. din citat īmi aparţine).

Cu alt prilej, parvenirea lui Titus Popovici este consemnată neutru: “Face carieră politică (şi avere), ajungīnd membru al CC al PCR. Se bucură discret de banii şi de poziţia sa, ducīnd o viaţă retrasă şi ocupīndu-se cu predilecţie, ca Sadoveanu pe vremuri, de citit şi scris, de pescuit şi vīnătoare” (R.l., nr. 24/2002). Putem umaniza pe oricine, nu-i aşa, dacă īi contrabalansăm cariera politică abominabilă printr-un hobby simpatic. Pe alocuri analizele redactorului-şef al României literare īţi fac impresia că timpul s-a oprit īn loc. Iată-l rezumīnd (mai degrabă neimplicat) un conflict tipic stalinist, iar īn final evaluīnd (apăsat favorabil) romanul Setea: "Titus Popovici imaginează o luptă dramatică īntre personajele pozitive şi personajele negative, īntre «exploataţi» şi «exploatatori». Īn fruntea celor dintīi se află, īn afară de Mitru Moţ, directorul şcolii, George Teodorescu şi instructorul regional de partid, Ardeleanu, iar liderul celei de-a doua tabere este baronul Romulus Papp de Zerind, proprietarul unei īntinse moşii şi preşedintele organizaţiei regionale a Partidului Naţional Ţărănesc. Ardeleanu moare eroic, īmpuşcat, mor şi alţi tovarăşi ai lui de luptă, dar cauza pentru care ei se sacrifică īnvinge. Adversarii lor se poartă, bineīnţeles, lamentabil, fiind repudiaţi de scriitor ca nişte duşmani personali ai săi. // Melodramatic şi triumfalist, de un subiectivism agasant, romanul este totuşi, şi el, foarte bine scris, la nivelul fiecărei fraze" (loc. cit., subl. mea). Trebuie să te numeşti Alex. Ştefănescu pentru a mai īncerca să faci respiraţie gură la gură unui avorton ideologic tezist al anilor ’50. Cultura romānă īşi lua distanţele faţă de obsedantul deceniu īncă din anii ‘70, prin pana cu voie de la poliţie a lui Marin Preda. Dar sub ochii noştri stupefiaţi, īn noul mileniu, farul gīndirii critice de la Romānia literară se apleacă generos asupra materialelor de propagandă stalinistă: “Principala aptitudine a lui Titus Popovici, care īl impune īncă de la apariţia romanului Străinul, este aceea de a crea iluzia de viaţ㔠(loc cit., subl. autorului).

Doar Pruteanu mai avusese neobrăzarea după revoluţia din 1989 de a reconsidera “estetic” rebuturile staliniste ale lui Petru Dumitriu (deşi chiar propagandistul expatriat le considera “deşeuri” şi “excremente”). Alex. Ştefănescu īşi permite nesimţirea de a repeta, negru pe alb, o similară enormitate: “Recurgīnd la o definiţie lapidară, s-ar putea spune că Străinul şi Setea sīnt romane false scrise cu talent, cu evident şi incontestabil talent”. La vremea aceea īi adresam lui George Pruteanu o īntrebare la care n-am primit īncă răspuns. Mă văd nevoit să i-o repet astăzi şi lui Alex. Ştefănescu: īn ce măsură īl mai poate interesa pe un critic literar dacă nişte "romane false", teziste şi artificiale au fost scrise cu sau fără "talent"? E ca şi cum am spune despre un cadavru: da, sărmanul de el, s-a stins din viaţă, dar ia priviţi ce splendidă cravată cu buline are!

Un alt stīlp al societăţii predecembriste a fost Zoe Dumitrescu-Buşulenga. Nu multă lume avusese tupeul ei nemărginit de a echivala intensitatea luminoasă dintre epoca lui Ceauşescu şi cea a lui Pericle. Īn multă apă de trandafiri a trebuit să-şi īnmoaie condeiul Alex. Ştefănescu pentru a-i trasa biografia: “Face o frumoasă carieră universitară, īncepīnd din 1948, cīnd este numită asistentă la Catedra de literatură universală şi comparată a Universităţii din Bucureşti; īn 1971 devine profesoară universitară, iar īn 1973 – şefă a catedrei. Cursurile sale, impresionante prin erudiţie şi solemnitate, printr-un cult al valorilor umaniste oficiat īntr-un dezacord vizibil cu egalitarismul proletar promovat de regimul comunist, au ecou īn rīndurile studenţilor" (vezi R.l., nr. 23/2002). Mă tem că hagiograful iar īşi consideră cititorii picaţi din lună sau pur şi simplu īşi bate joc de ei. Cele două momente de ascensiune profesională a Zoei Dumitrescu-Buşulenga (1948, respectiv 1971-1973) coincid, ca din īntīmplare, cu două momente de strīngere a şurubului īn plan politic-social: teroarea răspīndită īn rīndul intelectualilor, arestarea unor personalităţi de excepţie, naţionalizările şi debutul colectivizării, respectiv tezele din iulie şi implementarea modelului nord-coreean. "Dezacordul vizibil" cu regimul i-ar fi adus profesoarei Canalul (īn prima etapă), marginalizarea (īn a doua etapă). Īn nici un caz decolarea spre Parnasul puterii.

“Decenii la rīnd, Zoe Dumitrescu-Buşulenga este o prezenţă luminoasă īn viaţa publică. Īntrucīt face complimente la scenă deschisă lui Nicolae Ceauşescu, după modelul artiştilor renascentişti care dobīndeau, prin omagii, protecţia cīte unui principe, este dezaprobată sever de liderii de opinie din mediile intelectuale. Īn severitatea lor se descifrează īnsă nu numai intransigenţa morală, ci şi o anumită iritare faţă de siguranţa şi aplombul cu care Zoe Dumitrescu-Buşulenga se manifestă ca om de cultură, ţinīnd conferinţe īn faţa unor săli arhipline, apărīnd la televizor, conducînd instituţii importante, călătorind īn străinătate.” Adepta de vază a ceauşismului era, va să zică, o prezenţă luminoasă pentru Alex. Ştefănescu? Linguşelile ei dezgustătoare, īn mijlocul unei ţări ce răbda de foame şi tremura de frig, erau… complimente renascentiste? Delimitarea intelectualilor de personajul care se gīndeşte doar la propriul paşaport, nesinchisindu-se de soarta colegilor de condei, s-ar datora doar… invidiei? Obrazul gros al celui ce vomează asemenea fraze nu poate fi străpuns, mă tem, nici măcar cu aruncătorul de grenade.

“Numeroasele călătorii pe care le-a īntreprins īn străinătate n-au fost niciodată simple excursii. Zoe Dumitrescu-Buşulenga s-a comportat de fiecare dată ca un «trimis special» al culturii romāne…”. Întrerup citatul pentru a-i da īn sfīrşit dreptate comentatorului. Īntr-adevăr “trimis special” a fost Zoe Dumitrescu-Buşulenga, dar nu al culturii romāne, ci al regimului ceauşist. Cine se străduia oare să-i explice presei occidentale că Paul Goma nu e interzis īn Romānia, ci… tipografii refuză să-l tipărească datorită caracterului licenţios al stilului său?! De ce n-au călătorit – măcar pe sfert cīt ea – un M. Niţescu, un Gheorghe Grigurcu, un I. Negoiţescu, un I.D. Sīrbu? Crede Alex. Ştefănescu oare că aceştia nu şi-ar fi putut consemna cu acelaşi farmec intelectual impresiile de călătorie, dacă dictatura nu le-ar fi refuzat sistematic paşaportul?

“După 1989, rănită de injustiţiile pe care i le fac unii justiţiari improvizaţi, dezolată īn urma morţii soţului ei, īn care a avut un prieten apropiat, obosită şi bolnavă, īşi petrece cea mai mare parte din timp la Mănăstirea Văratec (loc de recluziune, cu o sută de ani īn urmă, şi al Veronicăi Micle).” Nu, nu, informaţia istoricului literar este grav deficitară. Cu toată recluziunea sa plină de sacrificii, Zoe Dumitrescu-Buşulenga a fost pīnă īn 1997 directoare la Accademia di Romania, īn Roma, unde a fost succedată de propriul ei nepot, Marian Papahagi, după ce noi toţi am votat schimbarea. Eugen Uricaru, actualul preşedinte al Uniunii Scriitorilor şi adjunctul ei de atunci la şefia instituţiei, cu siguranţă īşi mai aminteşte unele detalii picante legate de… spiritul de sacrificiu, dar mai ales de sihăstria şi aspectul de mănăstire medievală inexpugnabilă pe care l-a conferit bătrīna doamnă splendidei vile din zona rezidenţială a Romei. (Iar paralela cu Veronica Micle īmi scapă cu desăvīrşire.)

Printre falsuri patente, răstălmăciri răuvoitoare, neadevăruri flagrante şi interpretări tendenţioase, Alex. Ştefănescu īşi īncheie apoteotic studiul critic, mai-mai să scoată din obiectul veneraţiei sale un nou disident post-fabricat: “Zoe Dumitrescu-Buşulenga este una dintre puţinele conştiinţe integratoare care au fost active şi au servit eficient cultura romānă īn timpul unui regim care urmărea să producă īn serie oameni amnezici”. Amnezici ne crede el, Ştefănescu, pe noi ceştialalţi, care nu-l aşteptăm pe redactorul-şef al României literare să ne explice cum a descoperit că plouă de jos īn sus.

*

Am văzut pīnă acum pe cine īmbrăţişează Alex. Ştefănescu. Fosta nomenclatură, fosta protipendadă, fosta profitocraţie. Să vedem īn continuare pe cine e supărat criticul de la Romānia literară, pe cine respinge sau terfeleşte, de cine se disociază sau pe cine ironizează. Răspunsul e extrem de simplu. Pe toţi cei ce se īmpotrivesc acestor afinităţi elective ale sale. Toate spiritele protestatare şi inconformiste ale literaturii romāne de azi. Īntrucīt nu vreau să plictisesc lumea cu o demonstraţie amplă, mă restrīng aici doar la trei situaţii. Dar oricine poate prelua ştafeta, ducīnd investigaţia mai departe şi multiplicīnd exemplele.

O victimă a conservatorismului ştefănescian este Dan Petrescu. Insurgenţa şi insubordonarea funciară trebuie, nu-i aşa?, aspru pedepsite. “Dincolo de stilul preţios şi de selecta bibliografie folosită, există o vulgaritate de fond, o plăcere suspectă de a batjocori tot ceea ce inspiră altora respect. Dan Petrescu īndeplineşte riguros protocolul exprimării elevate, al citării surselor, al «ascultării» eventualilor preopinenţi, dar o face numai pentru a-şi legitima o atitudine teribilistă, distructivă şi necooperantă. Domnul cu costum şi cravată este de fapt un scandalagiu care maimuţăreşte lumea bună, dintr-un capriciu sau poate ca să o ridiculizeze o dată īn plus” (vezi R.l., nr. 27/2000).

Pentru Alex. Ştefănescu nu argumentele exprimate au importanţă, īntemeierea sau corectitudinea lor, ci autorii ţintiţi de cuvinte. Pe el nu-l interesează legitimitatea ideilor, ci legitimizarea persoanelor. Prea puţin contează ce spunem/scriem. Vital este să avem grijă despre cine spunem/scriem: “Cīnd īl persiflează pe Alexandru Mironov, «care a recunoscut că a dat note informative Securităţii», Dan Petrescu ni se īnfăţişează pentru o clipă ca un om de atitudine, demn de īncredere. Dar cīnd īn acelaşi paragraf descoperim o referire batjocoritoare şi la adresa lui Gabriel Liiceanu, nu mai putem lua īn serios presupusa lui intransigenţă”. Dar ce, Gabriel Liiceanu tronează cumva īn cultura romānă asemeni unui semizeu, deasupra oricărei critici şi ironii?

Pe Zoe Dumitrescu-Buşulenga, asiduă colaboratoare a regimului trecut, redactorul-şef al României literare o promovase la statutul de “conştiinţă integratoare”. Cu aceeaşi mişcare de prestidigitator, orientată īnsă invers, el comite o rară ticăloşie atunci cīnd pune īn dubiu legitimitatea unui adevărat rebel la dictatura comunistă: “Ne īntrebăm dacă nu cumva īnainte de 1989, cīnd a protestat īmpotriva lui Ceauşescu, Dan Petrescu a făcut-o nu ca «dizident», ci pur şi simplu ca o persoană recalcitrantă, care s-ar fi răzvrătit īmpotriva oricărei autorităţi”.

Pedeapsa īndrăgită a educatorilor din vechime, după ce li s-a interzis să-i mai bată la fund pe copiii obraznici, era să le dea de scris de cīteva sute de ori un anumit text cu valenţe pedagogice. (Repetitio mater studiorum.) Dacă Alex. Ştefănescu a pierdut o asemenea corecţie īn tinereţea-i revoluţionară, şi-o poate aplica de unul singur la bătrīneţea-i reacţionară, copiind de o sută de ori următorul pasaj din Biblie: “Vai de cei ce numesc răul bine şi binele rău, cari spun că īntunerecul este lumină şi lumina īntunerec, cari dau amărăciunea īn loc de dulceaţă şi dulceaţa īn loc de amărăciune! Vai de cei ce se socot īnţelepţi şi se cred pricepuţi! (…) cari scot cu faţa curată pe cel vinovat pentru mită şi iau drepturile celor nevinovaţi! De aceea, cum mistuie o limbă de foc miriştea şi cum arde flacăra iarba uscată, tot aşa: ca putregaiul le va fi rădăcina lor, şi floarea li se va risipi īn vīnt ca ţărīna, căci au nesocotit legea Domnului oştirilor şi au dispreţuit cuvīntul Sfīntului lui Israel” (Isaia, 5, 20-24).

*

Gheorghe Grigurcu este unul din cei mai perseverenţi adepţi ai revizuirilor din cīmpul literaturii şi sancţionează cu scrisul său multe figuri palide ale vechiului regim. Activitatea lui deranjează şi raţionamentele lui incomodează, chiar dacă persoana lui impune respect. Fiind vorba şi de un colaborator constant al României literare, jocul de picioare al lui Alex. Ştefănescu īncearcă să īmpace protocolul social cu inaderenţa la ideile polemistului. Cea mai bună soluţie va fi deci persiflarea: “Consecvent cu sine, neintimidat de reacţiile violente pe care le provoacă (şi cărora le răspunde cu calm), el īnaintează imperturbabil, hotărīt să-şi ducă la bun sfīrşit acţiunea de reevaluare a vieţii literare de după război. Tenacitatea sa o aminteşte pe aceea a abatelui Faria, care cu o coadă de lingură a reuşit să sape, īn decursul a zece ani, un tunel prin zidul de piatră al temniţei lui. Totul este ca la sfīrşit Gheorghe Grigurcu să nu constate, ca şi personajul lui Alexandre Dumas, că a calculat greşit direcţia de īnaintare…” (R.l., nr. 21/2000). Īn pasajele īn care Alex. Ştefănescu īşi dă pe faţă incompatibilitatea cu pledoaria morală a preopinentului – et pour cause!, are probleme cu propria-i conştiinţă, bīzīiala muştei de pe căciulă īi acoperă muzica sferelor – ies la lumină aberaţii gălăgioase. “Prin splendoarea multora dintre textele pe care le-a scris, G. Călinescu şi-a făcut cu prisosinţă datoria faţă de semeni. Geniul a constituit forma sa de a fi moral. Am da dovadă de o exigenţă absurdă, dacă am regreta că n-a avut curajul să sfideze regimul comunist. N-ar lipsi mult să-i reproşăm şi faptul că nu a reparat poarta de la Universitate.” Dar īn realitate puţină lume i-a reproşat lui G. Călinescu faptul că nu a sfidat comunismul. Unii şi-au exprimat īnsă dezamăgirea sau chiar dezgustul pentru că G. Călinescu a slujit cu fervoare comunismul. A fost un mare optimist al planului cincinal (creşterea porcilor) īn zootehnie şi un mare admirator al planului cultural (tămīierea proletcultiştilor) īn Academie. De mirare că nu l-au pus comuniştii să repare şi poarta de la Universitate, la cīt zel dovedise genialul critic cīnd le-a ieşit īn īntīmpinare! Iar dacă Alex. Ştefănescu īşi imaginează că servilismul din biografia unui autor nu transpiră şi īn opera sa, ca pata de unsoare la subsuoara unei cămăşi albe, e suficient să-şi examineze propriile scrieri pentru a se convinge că aşa stau lucrurile. Şi nu doar pe la subsuori.

“Cămaşa” criticului duhneşte īnfiorător cīnd vine vorba despre Paul Goma. La cīte imbecilităţi am citit prin presa literară autohtonă despre marele scriitor exilat la Paris, intervenţiile redactorului-şef al României literare bat toate recordurile. Ai zice că scrie la patru mīini cu superiorul său ierarhic. Nicolae Manolescu cenzurează publicistica lui Goma, Alex. Ştefănescu defăimează literatura lui Goma. Nici o jenă, nici o remuşcare. Scopul scuză mijloacele.

Iar mijloacele, har Domnului, sînt extrem de diverse. Impedimentele bunului simţ au fost aruncate īn coşul de gunoi. La loc de frunte se află contradicţia senină. Īn ţara romānească oricum uită toată lumea de la mīnă pīnă la gură. Ce mai contează cuvintele noastre de ieri, dacă azi am sărit īn altă barcă? "Gherla, poate cea mai bună carte a lui Paul Goma şi una din marile cărţi ale literaturii romāne…” (reţineţi data: 1990!); “Rareori se ajunge īn literatură la un asemenea grad de autenticitate!” (tot 1990); Culorile curcubeului : “un document excepţional, de mare valoare istorică şi psihologică (tot 1990); “Scrisul lui Paul Goma, sobru, lipsit de podoabe, ursuz chiar, are o frumuseţe bărbătească şi se dovedeşte eficient īn transmiterea emoţiilor” (tot 1990). Ei, dar timpul trece, grupările literare se reconfigurează, a venit vremea ca Alex. Ştefănescu să simuleze actul de critică literară pentru a-şi dovedi vasalităţile de gaşcă: “Textele lui Paul Goma, deşi etalează procedee ale literaturii-vérité, deşi cuprind discontinuităţi intenţionate, proprii literaturii moderne, rămīn īn esenţa lor neliterare” (reţineţi data: 2002!); “Paul Goma nu este prozatorul de mare anvergură, capabil să zguduie conştiinţele” (tot 2002); “Atunci cīnd a făcut numai literatură, bazīndu-se exclusiv pe presupusul lui talent literar, īn absenţa unui scandal politic care să-i promoveze cartea, Paul Goma nu a reuşit să se impună atenţiei publicului” (tot 2002). (De notat īn paranteză teribila nesimţire a comentatorului: “scandalul politic” – să-i spunem aşa, pentru a-l reduce la derizoriu – pe care l-a declanşat Goma īmpotriva lui Ceauşescu i-a atras scriitorului douăzeci de ani de cenzură pe pămīntul patriei, necum să-i… “promoveze cartea”! Mare sfīntă neruşinare romliterară!)

Bazaconia bădărană conform căreia Paul Goma n-ar avea talent a fost răspīndită īn anii ‘70 de serviciile secrete ceauşiste. S-a īncercat astfel delegitimarea unei puternice voci protestatare anticomuniste. Nimic surprinzător. Metoda a fost aplicată şi īn cazul altor artişti rebeli. S-a afirmat īn Rusia că Alexandr Soljeniţīn n-are talent – dar a primit Premiul Nobel. S-a afirmat īn Polonia că Bronislaw Geremek n-are valoare ştiinţific㠖 dar a primit Premiul Academiei Franceze. S-a afirmat īn Romānia că Paul Goma n-are talent – dar s-au īmbulzit editurile occidentale să-l publice: Gallimard, Seuil, Elsevier, Hachette, Albin Michel, Julliard, Suhrkamp, Thule, Readers International etc. De atunci zidul Berlinului s-a prăbuşit. Unii securişti au ieşit la pensie. Rotirea cadrelor a luat ritmuri ameţitoare. Cuvīntul “comunist” s-a transformat din elogiu īn sudalmă. Numai Alex. Ştefănescu a rămas de planton să cotcodăcească despre “lipsa de talent” a lui Paul Goma. Vīna groasă de activist cultural la Scînteia tineretului n-a cedat nici īn faţa vicisitudinilor istorice. Partidul s-a scufundat, minciunile propagandistice au rămas. Ca unghia de la piciorul cadavrului: creşte şi īn absenţa stăpīnului.

Dar măcar cu limba romānă de n-ar fi certat acest critic bulevardier! Preocupat să-l ascundă īnainte de termen pe Paul Goma, Ştefănescu ne anunţă c㠓statuia īnsăşi, din cauza unui secret viciu de structură, a īnceput să se prăbuşească singurㅔ (R.l., nr. 19/2002). Probabil de la marii săi profesori (ca Zoe Dumitrescu-Buşulenga) o fi aflat criticul “literar” că prăbuşirea este un proces de lungă durată, cu un īnceput, o prelungire, o mică zăbavă şi un epilog, cum dă de bănuit prin inteligenta sa exprimare, şi nu o acţiune bruscă şi zgomotoasă, cum ni se explică la dicţionar.

*

Nu mi-am propus īn acest text să descopăr America. Ştiam prea bine īncă de acum cīţiva ani cine este Alex. Ştefănescu şi am scris-o īn polemica mea Părul de līngă drum (acum reluată īn vol. Grīul şi neghina). Dar am tresărit, iniţial plăcut surprins, iar apoi īn dezacord, cu imaginea pe care i-o schiţează Cornel Nistorescu: “Se reaşază teritoriile, se recompune viaţa literară. De fapt se schimbă Romānia. Iar Alex. Ştefănescu rămīne de partea cealaltă, pe marginea unei prăpăstii şi plīnge că nu mai are resurse s-o treacă. Inconştient, cel care zice că se tot chinuieşte la o Istorie a literaturii române a marcat, prin gestul său, o ruptură īntre generaţii”.

Măcar de-ar plīnge! Măcar de s-ar chinui să treacă prăpastia! Dar nu. El acţionează puternic la frīne şi īncearcă să īntoarcă din drum locomotiva literaturii. Īi terfeleşte şi īi denigrează pe disidenţii şi protestatarii care şi-au ridicat vocea īn modelarea viitorului cultural – īi omagiază tandru şi īi felicită duios pe toţi simandicoşii care au pocit iremediabil imaginea trecutului. Aici stă centrul de greutate al acţiunii sale. Dacă privim corect situaţia, ruptura lui de tīnăra generaţie trebuie contabilizată doar la “pierderi colaterale”.

Alex. Ştefănescu este frīnarul literaturii romāne contemporane.

(2002)