“AŞ VREA SĂ FIU ACTIV ĪN LUPTA PENTRU MEMORIE”



 

 

Bronislaw Geremek în dialog cu Ovidiu Pecican

 

(Cluj, 16 martie 2003)

 




traducere de Laszlo Alexandru



            Ovidiu Pecican: Stimate domnule Profesor, profit de prima – cred – vizită a dumneavoastră aici īn Romānia, la Cluj, pentru a vă spune “bun venit!”. Sper că vă veţi simţi bine īn mijlocul nostru. Permiteţi-mi să vă adresez cīteva īntrebări īn legătură cu activitatea dumneavoastră, cu gīndirea dumneavoastră. De exemplu, ştiind că veniţi din Polonia, din această Europă Centrală, această Mitteleuropa, ce părere aveţi, īntr-o Europă cu mai multe centre, este posibil să vorbim despre marginali? Cine este marginal?

            Bronislaw Geremek: Mai īntīi aş vrea să spun că am fost foarte bucuros venind la Cluj, am găsit aici un limbaj comun, gīndindu-ne la viitorul Europei, gīndindu-ne la trecutul regimului comunist. Am găsit limbajul care s-a format īn cadrul aceleiaşi experienţe istorice. Mă preocupa mai īntīi, īn calitate de istoric, problema celor care nu aveau dreptul la istorie. Lucien Febvre a folosit o dată această formulă: cred că istoricii ar trebui să dea dreptul la istorie celor care au rămas pe margine. Aceasta era situaţia ţăranilor īn secolul al XIX-lea, aceasta era situaţia muncitorilor īn a doua jumătate a secolului XX. Eu am fost interesat de cei care nu participau la organizarea socială, care erau excluşi de acolo dintr-un motiv sau altul – putea fi un motiv social: oamenii săraci, mizerabilii erau excluşi; putea fi un motiv politic: contestatarii erau excluşi; putea fi un motiv cultural: ereticii, homosexualii, minoritarii erau excluşi. De ce? Cred că problema excluderii este importantă nu doar pentru istorici, ci şi pentru actualitate. Am senzaţia că adevărata dificultate a secolului XXI o reprezintă coeziunea socială. Cine este exclusul? Exclusul nu participă la organizarea socială, dar nu participă nici la organizarea vieţii politice. De fapt, el nu este un cetăţean. Dacă vrem azi ca īn societăţile noastre ieşite de sub regimul comunist să existe o puternică societate civilă, nu doar partide politice, ci şi organizaţii non-guvernamentale, organizaţii ale tinerilor, şi să se consolideze spiritul societăţii civile, dacă dorim acest lucru, trebuie ca excluderea să fie imposibilă, deoarece ea intră īn contradicţie cu societatea civilă. Şi, īn al doilea rīnd, dacă vrem acum, dincolo de limitele noastre naţionale, să participăm īn Uniunea Europeană la spiritul comunitar, să ajutăm la crearea unor cetăţeni europeni, adică a unor oameni care să simtă că au drepturi şi obligaţii īn Uniunea Europeană, trebuie să studiem, să īnţelegem şi să diminuăm, dacă nu chiar să eliminăm toate mecanismele de excludere. Fiindcă Uniunea Europeană nu s-ar putea constitui altfel.

            O. P.: Īn viitor credeţi că īntr-o lume care devine pas cu pas īntr-adevăr globală excluderea ar mai fi posibilă? Şi sub ce formă, dacă va mai exista?

            B. G.: Visez uneori la o societate globală, unde ar exista sentimentul de solidaritate, unde ar exista sentimentul de comunitate, dar acesta e doar un vis. Trăim īn continuare situaţia īn care se produce o interdependenţă tot mai mare, ce poate fi considerată un mecanism al globalizării. Dar nu există īncă societăţi globale. Cīnd ne uităm la realitatea din Africa subsahariană, unde persistă problema foametei, unde apare pericolul ca milioane de oameni să moară de foame, nu ne considerăm responsabili pentru aceasta. Există īncă un egoism bazat pe o cunoaştere limitată. Cine a auzit de Africa subsahariană? E atīt de departe! Şi atunci eu cred că īn viitor ar trebui creat un sistem uşor diferit de cel constituit la San Francisco după al doilea război mondial. Era un sistem ce trebuia să ofere o instituţie care să asigure securitatea interstatală. Ca să nu apară războaie īntre state. Dar acum dificultatea pe care trebuie s-o studiem, pe care trebuie s-o īnfruntăm, este securitatea umană. Adică o securitate care se referă nu doar la naţiunile organizate politic, la state, ci ia īn considerare popoarele, persoanele. Dacă vrem să acordăm ideii de securitate o dimensiune umană, ar trebui să ne gīndim la problema mizeriei, a criminalităţii organizate, ar trebui să depăşim limitele securităţii statale. Evenimentele de la 11 septembrie de la New York şi Washington ne-au dat exemplul că problema securităţii, īn faţa terorismului internaţional, trebuie abordată īntr-o altă manieră.

            O. P.: Permiteţi-mi să vă adresez o nouă īntrebare. I-aţi menţionat adineauri pe ţărani ca fiind excluşii secolului al XIX-lea. Sau pe muncitori, ca excluşii celei de-a doua jumătăţi a secolului XX. Nu cumva şi intelectualii sīnt excluşii secolului XX? Ce părere aveţi? Mai ales īn această parte a Europei.

            B. G.: Cred că intelectualii sīnt uneori nişte marginali, sīnt nişte contestatari, dar nu pentru că ceilalţi īi exclud. Ci fiindcă ei īnşişi se exclud. Am senzaţia că uneori noi, intelectualii, refuzīnd să ne amestecăm īn politică, ne excludem noi īnşine. Deoarece rolul nostru social, ca intelectuali, este să facem o analiză critică a societăţilor īn care trăim şi să aducem rezultatele acestor studii la cunoştinţa opiniei publice. Foarte adesea intelectualii se despart de politică pentru că este un lucru murdar. Trebuie să vă fac o mărturisire personală. Ca istoric al Evului Mediu, aveam oricīnd un refugiu comod, puteam să mă depărtez de actualitatea care mă arunca īn īnchisoare, să studiez documentele medievale. Dar īn timpul unui interogatoriu la Securitate, ofiţerul mi-a spus: “Domnule, dumneavoastră sīnteţi medievist, sīnteţi cunoscut īn lumea īntreagă, de ce vă amestecaţi īn politică? Politica este un lucru murdar!”. Ei bine, vreau să vă spun că de atunci, de la acel interogatoriu, mi-am repetat mereu: “Trebuie să dovedesc că politica nu e murdară! Că alţii fac ca politica să fie murdară! Dar ea poate să fie adevărată, poate să fie curată, poate să fie etică!”. Şi acesta a fost cel mai mare imperativ al meu cīnd am intrat īn politică. Pīnă īn ziua de azi, dacă mă călăuzesc după un imperativ, acesta nu e setea de putere, nu, niciodată n-am simţit aşa ceva. Īnsă aveam senzaţia că intelectualii gīndesc politica pe termen mediu şi lung. Dar nu pe termenii unui ciclu de alegeri parlamentare, unde reuşeşti sau eşuezi. Intelectualii ridică problema trecutului şi a viitorului, atunci cīnd se angajează īn prezent. Datorită acestui lucru, cred că ei aduc ceva foarte important īn politică.

            O. P.: Fiindcă aţi spus cīte ceva despre experienţa dumneavoastră din anii dictaturii comuniste, cum o consideraţi acum?

            B. G.: Era un regim criminal! E uşor să-l judecăm ştiind că ţine de trecut. Dar īn 1956 īmpărtăşeam credinţa naivă a celor care īncercau să reformeze comunismul. Īmpărtăşeam credinţa că, printr-o reformă, putem adapta lecţiile politice ale marxismului la dimensiunea umană. Apoi, īn cursul evenimentelor din Cehoslovacia, īn 1968, doisprezece ani mai tīrziu, am īnţeles că nu socialismul cu faţă umană era mesajul de la Praga, ci īnvăţătura de minte era că orice comunism cu faţă umană este imposibil. Şi că trebuie pur şi simplu să ne abandonăm iluziile şi să distrugem comunismul. Cred că idealul comunist a avut nu doar consecinţe criminale asupra destinului oamenilor, dar a īmbolnăvit contagios şi psihologia mai multor generaţii, pe o foarte lungă perioadă de timp. Īn puţine cuvinte, aş spune că īn Polonia şi īn Romānia am reuşit să distrugem comunismul. Dar cadavrul comunismului rămīne īn continuare pe străzile oraşelor şi satelor noastre…

            O. P.: Sīnt cam īncurcat, fiindcă am citit recent un dialog al lui Adam Michnik cu generalul Jaruzelski. Mi se părea că are o atitudine destul de prietenoasă īn acest dialog. E cu putinţă?

            B. G.: Adam Michnik este unul din marile personaje ale Europei Centrale din secolul XX. Are un rol istoric. Dar eu nu-i īmpărtăşesc toate convingerile personale. Mai precis, am senzaţia că uneori Adam Michnik este un mare seducător. Şi nu neapărat doar īn lumea lui Casanova, dar şi īn cea a lui Machiavelli. Īn ambele, īncearcă să seducă. Eu unul nu cred că asta e atīt de important. Nu mă pricep īn domeniul respectiv şi admiraţia mea, iubirea mea frăţească pentru Adam Michnik nu sīnt ştirbite din cauza acestui dezacord.

            O. P.: Deci generalul Jaruzelski rămīne īn continuare duşmanul.

            B. G.: Am avut cu generalul Jaruzelski cīteva conversaţii pe vremea cīnd eram īn Parlament. Īmi amintesc de o conversaţie din decembrie 1989. Pot să vă repet ce i-am spus atunci. I-am spus: “Domnule general, īn 1989, deci acum cīteva luni, aţi slujit cauza poloneză şi sīnt plin de admiraţie şi respect pentru ceea ce aţi făcut. Dar īn 1981 şi īn epoca precedentă, aţi slujit interesele Uniunii Sovietice şi nu interesele Poloniei. Pentru această responsabilitate, am tot dreptul să fiu supărat pe dumneavoastră”.

            O. P.: Aţi fost unul din apropiaţii lui Lech Walesa?

            B. G.: Am fost foarte apropiat de Lech Walesa. Iată un lucru pe care aş vrea să-l subliniez: rămīn foarte apropiat de Lech Walesa! Drumurile noastre politice s-au cam despărţit. Un pic din vina lui, un pic din vina mea. Dar prietenia dintre noi a rămas intactă. Iar pentru rolul pe care l-a jucat īn 1980-1989, īl consider unul dintre cele mai mari personaje ale istoriei europene a zilelor noastre. Era, īn schimb, un Preşedinte al Republicii mai puţin priceput. Dar cred că meseria de Preşedinte al Republicii e mai uşoară decīt meseria unui om mare, care a schimbat istoria. Īn acest din urmă rol, Walesa a fost inimitabil.

            O. P.: Şi cum judecaţi rolul dumneavoastră personal īn schimbarea Poloniei, acum?

            B. G.: Asta nu eu trebuie s-o judec. Dar v-aş spune că nu mă retrag din politică īn munca intelectuală. Intelectual cum sīnt, cum am fost tot timpul, vreau să rămīn angajat īn politica actuală. Īnsă ceea ce aş vrea să fac este să folosesc autoritatea morală de care dispun īn ţara mea pentru a-i convinge pe oameni că Polonia este pe calea cea bună, că Uniunea Europeană este perspectiva corectă pentru Polonia. Asta fiindcă văd cu oarecare amărăciune că amintirea comunismului dispare. Comunismul nu mai reprezintă referinţa negativă. Lumea se gīndeşte la istoria epocii comuniste ca la istoria Spartei sau a Atenei din antichitate. Şi īmi pare rău, deoarece cred că pentru angajarea noastră actuală avem nevoie de o asemenea referinţă negativă la regimul comunist. Aş vrea ca īn această luptă pentru memorie să fiu activ. Dar lucrul cel mai important pentru mine este să fiu activ acum, īn luarea deciziilor privind viitorul Poloniei. Intrarea Poloniei īn Uniunea Europeană, după intrarea Poloniei īn Alianţa Atlantică.

            O. P.: Care e cea mai frumoasă amintire ce v-a rămas din anii comunismului?

            B. G.: Este momentul semnării acordului de la Gdansk, la 31 august 1981, cīnd īntr-un context apocaliptic, īn care ne gīndeam cu toţii că a doua zi vom ajunge īn Siberia, am reuşit să stabilim un dialog paşnic cu regimul totalitar. S-ar putea spune că eram naivi. Cred, īnsă, că ei au fost naivi, conducătorii regimului comunist. Noi am īnvins, chiar dacă ne-a mai trebuit ceva timp. Atunci a īnceput distrugerea regimului comunist pe cale paşnică şi cu mijloace paşnice. Eram foarte fericit şi amintirea care mi-a rămas despre acea zi la şantierul naval cīnd am semnat acordul de la Gdansk şi despre acea noapte cīnd ne-am adunat să ne gīndim ce vom face īn continuare este pentru mine de neşters.

            O. P.: Istoria rămīne īn continuare prima dumneavoastră iubire?

            B. G.: Da! Prima iubire nu se uită niciodată! Dar istoria īmi pare nu doar o amintire a zilelor mele din tinereţe. Eu sīnt istoric. Aşa cum sīnt om, sīnt şi istoric. Chiar pe vremea cīnd eram īn politică, īntotdeauna, felul meu de a gīndi, comportamentul meu au fost cele ale unui istoric şi nu ale unui politician. La 11 martie 1999, cīnd eram la Independence Missouri, īn Biblioteca “Harry Truman” şi am semnat īn numele Poloniei Tratatul de la Washington cu Madeleine Albright, dacă eram emoţionat, dacă am avut sentimentul că este cea mai fericită zi din viaţa mea, a fost pentru că aveam memoria istoricului. Şi mă gīndeam: “Ce īnseamnă oare acest lucru? Astăzi Polonia devine membră a Alianţei Atlantice, a comunităţii occidentale! Ce schimbare profundă!”. Deci cred că īn politică m-am angajat īn calitatea mea de istoric. Şi dacă am adus ceva īn politică, e vorba tocmai de priceperea mea şi de reflexele mele de istoric.

            O. P.: Domnule Profesor, vă mulţumesc mult pentru acest dialog!