EXPLORATORI ŞI ADMINISTRATORI

 

Dialog īn trei:

Gheorghe GRIGURCU, LASZLO Alexandru, Ovidiu PECICAN

 

 

“Un salut de pace, deşi am pornit la război”

 

            O.P.: Bun venit la Cluj, domnule Gheorghe Grigurcu, bun venit īn biroul meu, Laszlo Alexandru. Un salut de pace tuturor, deşi am pornit la război. Am pornit noi mai demult la război cu fixaţia că īntr-o literatură īn care s-a cam depus praful atīt pe clasici, cīt şi pe cei ce n-au decedat īncă, s-ar cuveni făcut curat. Asta sună poate cam brutal. Īn orice caz sună sanitar, īntr-un moment īn care Ministerul Sănătăţii se apropie de falimentul total. Pentru a intra pe făgaşul unui vocabular de acum consacrat, vom īncepe, cred, să vorbim despre revizuiri. Revizuiri īn literatură. Sau nu numai īn literatură?

G.G.: Vom vorbi despre revizuiri īn general, pentru că revizuim totul īn perioada noastră zis㠓de tranziţie”. Īnsă fiind noi oameni de litere, sigur că punem accentul pe ceea ce cunoaştem mai bine şi formează conţinutul activităţii noastre. Preluīnd ideea dumneavoastră de salubrizare, enunţată cu cīteva clipe mai īnainte, aş nuanţa-o īn felul următor: ne aflăm īn săptămīna Paştelui, cīnd oamenii deretică īn casele lor şi ar fi bine să ne dereticăm puţin şi conştiinţele.

O.P.: Ar fi bine. Nu ştiu dacă ar fi şi uşor.

L.A.: Aş vrea să punctez următorul lucru. Tocmai astăzi şi tocmai la această oră se īmplineşte un an de cīnd ne-am īnceput dialogul. Tot pe 24 aprilie, dar 2002, la ora asta…

G.G.: Extraordinar! Ce coincidenţă…

L.A.: …eram īn studioul de radio şi īnregistram prima voletă a conversaţiei noastre.

O.P.: Înseamnă că avem şi o posteritate vie… pe care o asigurăm tot noi…

L.A.: E o coincidenţă interesantă. Īntīmplător mi-a sărit īn ochi. Īn ce priveşte revizuirile, e o problemă amplă, care ar trebui mărunţită pe detaliile componente. Poate ar trebui să purcedem la drum. Ce īnseamnă revizuire? Din ce ar fi compusă revizuirea?

O.P.: Cred că domnul Grigurcu ne poate spune, fiind campionul revizuirilor. Nu ştiu dacă a fost nominalizat pīnă acum, eu zic să-l ungem cu prilejul de faţă drept campionul acestor operaţiuni care, īn mod clar, nu sīnt doar estetice. S-a pomenit aici de salubrizare. Nu ştiu dacă ar trebui să mergem pīnă la deratizare sau nu. Rămīne de stabilit.

L.A.: Enunţai īnainte de convorbirea noastră o idee legată de canon. Īn ce măsură canonul, prelucrarea canonului ţine sau nu de ideea de revizuire? Īn ce măsură mai avem nevoie sau nu de un canon?

O.P.: Să vedem ce zice părintele revizuirilor aici de faţă.

G.G.: Vă mulţumesc īn primul rīnd pentru decoraţia verbală pe care mi-o acordaţi numindu-mă campion al revizuirilor. Este un gest amabil al dumneavoastră. Dar revizuirile nu pot să fie, la nivel epocal, produsul unui singur condei. E vorba de un proces care implică mai mulţi actanţi. Pīnă la urmă rezultanta este un produs colectiv, un produs al spiritului epocii. La ora actuală revizuirile bineīnţeles că se situează la īntretăierea a două perspective. Pe de o parte este perspectiva estetică, aşa zisa mutaţie a valorilor estetice, pe care o statua Lovinescu, şi care este un proces permanent, un proces al oricărei literaturi conştiente de sine. Pe de altă parte, este vorba de dezideologizare, de depolitizare. Cultura romānă a cunoscut o epocă amplă de imixtiuni politico-ideologice, care au alterat grav atīt literatura, cīt şi conştiinţa aferentă literaturii, anume critica. Desigur acest lucru trebuie scos īn evidenţă cu obiectivitate, iar conştientizarea a ceea ce a fost greşit īn trecut trebuie să fie echivalentă cu o lustraţie. Avem nevoie de o purificare a conştiinţei noastre, care se poate obţine prin reconstituirea exactă a trecutului şi prin detaşarea noastră de acest trecut nociv.

 

“Noi revizuim ca să fim contemporani cu realitatea”

 

L.A.: Eu văd revizuirile ca pe un instrument, nu ca pe o finalitate īn sine. Discutam īntr-un alt context cu Ovidiu Pecican despre riscul care s-a ivit o dată cu apariţia computerelor. Unii au căzut īn mania computerelor şi au crezut că ele sīnt cele care creează faptul, evenimentul, informaţia etc. Unii i-au dat direct computerului să scrie poezii. Dar este vorba numai de un instrument care ne ajută, iar poezia vine din altă parte, din creier sau din sensibilitate. Prin intermediul computerului se poate aşterne pe hīrtie sau pe ecran poezia, dar ea preexistă. Aparatul doar ne-o transmite. Tot astfel văd şi revizuirile, care sīnt nişte instrumente la care apelăm la un moment dat. Temelia este altundeva. Īn cazul nostru, temelia constă īntr-o mutaţie a conştiinţei, a valorilor şi a ideologiilor, care a survenit după 1989. O mutaţie chiar a sensibilităţilor, a vocabularului şi a mijloacelor de expresie. O mutaţie a ceea ce se aşteaptă de la literatură, o mutaţie a actanţilor care fac literatura. Toate acestea trebuiau exprimate īntr-un fel. Revizuirile sīnt instrumentul prin intermediul căruia mutaţiile amintite īşi caută drumul spre lumină, spre expresie. Revizuirile sīnt instrumentarul la care poate să recurgă, de pildă, un critic literar pentru a rejudeca dintr-o nouă perspectivă, cu o nouă sensibilitate, cu o nouă mentalitate, literatura dinainte şi din prezent. Nu se pune problema să revizuim de dragul de a revizui. Noi revizuim ca să fim contemporani cu realitatea. Revizuirile sīnt instrumentul prin care intrăm īn rezonanţă cu realitatea īnconjurătoare.

G.G.: Sīntem contemporani cu noi īnşine. Există o expresie celebră lansată de Jan Kott, după cum ştiţi, īn legătură cu Shakespeare, de care s-a uzat şi s-a abuzat, “Cutare autor – contemporanul nostru”. Īnsă īn fond este vorba de un proces firesc prin care intră īn rezonanţă conştiinţa fiecărei epoci cu trecutul. Această recolerare este acum cu atīt mai dificilă, cu cīt se operează pe două coordonate. Pe o coordonată estetică şi pe una a dezideologizării şi depolitizării. Partea neplăcută a revizuirilor, la ora actuală, este că dezideologizīnd şi depolitizīnd noi ne vedem acuzaţi adesea de ideologizare şi politizare. Este o aberaţie şi nu numai atīt. Din punct de vedere moral este o atitudine de rea-credinţă, care ni se aplică de către oamenii legaţi de trecut. De conservatorii care īncearcă a-şi păstra īn acest fel nişte interese, nişte poziţii, nişte clasamente care-i avantajează.

O.P.: Am rămas īn urmă cu vreo două replici. Am multe de spus… E ciudată povestea aceasta cu revizuirile şi trebuie salutat fiecare accent pe care l-aţi pus deja. Eu am trăit experienţa respectivă īntr-o altă formulă. Am scris o carte īntreagă pentru a revizui o pagină fosilizată de istorie – inclusiv literar㠖 adică pentru a arăta īn paralel cu profesorul N.A. Ursu de la Iaşi, un reputat şi distins filolog (eu cu instrumentele istoricului), că Grigore Ureche a scris īntr-adevăr o cronică, dar ea s-a pierdut. Şi tot ceea ce a rămas din ea, acele franjuri – oricīt de consistente ar fi, īncă nu ştim, fiindcă nu avem o ediţie definitiv㠖 au fost incluse de fapt īntr-o compilaţie ulterioară a lui Simion Dascălul, faimosul personaj care a fost atīt de hulit. Am īncercat aşadar să-i revizuiesc pe Grigore Ureche şi pe Simion Dascălul, īn sensul lecturii lui Constantin Giurescu şi apoi a fiului acestuia, Constantin C. Giurescu. Ei bine, lumea nu s-a sesizat. A trecut cu indiferenţă peste acest fapt. Spre deosebire de cultura franceză, unde Corneille sau Racine sau Boileau sīnt nişte personaje īncă actuale (nu ştiu dacă sīnt perene, dar sīnt... “contemporanii noştri”, vorba lui Jan Kott), cultura noastră nu se sinchiseşte de lucrurile de acum două sute, trei sute, patru sute de ani. Iată de ce zic că probabil ar trebui să delimităm mai restrictiv această politică a revizuirilor, sau īn orice caz obiectivul lor. Am dat un simplu exemplu. Dar am avut şi alte experienţe. Nu se sinchisesc de asemenea operaţiuni nici istoricii literari. Domnul Nicolae Manolescu, care scrie o excelent articulată istorie a literaturii romāne, pe partea ei veche…

L.A.: Critică…

O.P.: Zice că e critică. Eu nu cred că e aşa. Am şi spus-o la data primei apariţii, īntr-o cronică publicată īn Contemporanul. Nu prea e critică. Cel puţin īn materie de literatură romānă veche, reia clişeele celorlalte istorii şi le asezonează cu puţină sare braudeliană. Cam asta face domnul Manolescu acolo. Nici cea a lui Negoiţescu nu mi se pare foarte critică, exceptīnd salutarele diagnostice pe care i le pune lui Eminescu şi altora. Ca dovadă că au şi stīrnit scandal.

L.A.: Nu. Critică e īn sensul nu că i-a criticat pe predecesorii săi, ci prin faptul că alternează metoda istoricului literar cu metoda criticului literar. Īncearcă să aşeze īn centrul demersului său judecata valorică a textelor vechi. Este o istorie critică a literaturii īn măsura īn care criticul se adīnceşte īn studiul istoric al operelor literare.

G.G.: Şi īncă īn alt sens, anume că se bizuie totdeauna pe ceea ce au spus criticii anteriori. Deci este şi un fel de istorie a criticii referitoare la fiecare autor, īn subsidiar.

L.A.: Se bizuie, dar īi şi nuanţează şi completează. Nu e foarte docil şi supus criticilor anteriori.

O.P.: Laszlo Alexandru, tu eşti prin forţa lucrurilor, ca doctor īn Manolescu, la modul cel mai propriu cu putinţă, ai susţinut o teză de doctorat din opera criticului Nicolae Manolescu, eşti īn temă. Dar mă īntreb dacă nu e cumva superfluă precizarea. Nu orice istorie literară ar trebui să fie critică prin ea īnsăşi? Dacă nu disociază, dacă nu reţine doar valorile, atunci ce-ar mai fi?!

L.A.: Asta este marea discuţie. Pentru că, din păcate, multe din istoriile anterioare erau preponderent culturale. Īnsumau anumite personalităţi, īntocmeau un şir, un bilanţ al trecutului, fără să-l treacă printr-o grilă critică, a examinării valorii acelor opere. Asta īncerca Manolescu – susţinea el – īn plus faţă de predecesorii săi.

O.P.: Şi cīnd te gīndeşti că prin alte părţi istorii asumat critice - īncă din titlu - se scriu de la īnceputul secolului al XIX-lea, cum a făcut Hegel!...

G.G.: Există şi două istorii literare mai recente care sīnt prea puţin critice. Mă refer la cele semnate de Dumitru Micu şi Ion Rotaru. Nu numai că nu fac apel īn suficientă măsură la critica anterioară, ceea ce le-ar face mai inteligente, dar nici măcar nu dau dovadă de o critică la īndemīna propriilor lor autori, destul de perspicace, īn aşa măsură īncīt să plaseze valorile īntr-un mod cīt de cīt interesant.

O.P.: Cum explicaţi această situaţie? Sīnt netalentaţi aceşti harnici autori?

G.G.: Cred că aţi pus punctul pe i, domnule Pecican! Netalentaţi – aţi rostit cuvīntul cel mai potrivit. Talentul este o noţiune care pare vag neserioasă, impresionistă…

O.P.: Nu depindeau oare iniţiativele lor şi de conjunctură? De īndatoriri didactice?

G.G.: …şi īn lipsa unui har (pentru că orice muncă omenească, mai ales cu tangenţe spirituale, se reclamă de la har īn cele din urmă), īn vidul de har creat, sigur că au apărut nişte mecanisme de ordin didactic, de ordin informativ, de ordinul colportajului.

L.A.: Este interesant de notat că atunci cīnd elaborezi instrumente didactice, nu īţi permiţi, din păcate, să fii foarte critic şi nuanţat. Parcă toţi autorii sīnt traşi la şablon, toţi sīnt geniali, toţi sīnt minunaţi. Nu poţi vedea un manual de şcoală care să exprime rezerve la adresa lui Eminescu, sau la adresa lui Sadoveanu. Sau să trateze nuanţat: lucruri pozitive, interesante, admirabile la Eminescu şi lucruri discutabile, mai puţin actuale azi la Eminescu. Accente critice – incluse īntr-un manual şcolar. Cred că un astfel de manual nu ar avea şanse de apariţie īn zilele noastre. Unul din minusurile flagrante ale muncii la catedră este tendinţa educatorilor de a construi o pleiadă, o serie de luceferi…

G.G.: O industrie de luceferi…

L.A.: …da, pe care să-i inculce īn conştiinţa colectivă a generaţiei următoare, obligată să-i transmită, la rīndul ei, mai departe. Un fel de bagaj sacral al neamului. Şi iată cum ajungem la un pas de falsificarea valorilor, care sīnt toate īnghesuite pe acelaşi calapod de genialităţi intuşabile. Aceasta este o carenţ㠖 şi nu doar īn studiul literaturii! Inclusiv īn studiul disciplinelor exacte! Eu nu cred că īn fizică sau īn matematică toată lumea a fost perfectă. Nu cred că Einstein a fost tot timpul genial. Mult mai mare priză la tineri ar avea un profesor care ar avea curajul – dar e nevoie de foarte mult curaj pentru aşa ceva… – să intre īn clasă şi să facă trei-cinci-zece ore despre genialitatea lui Einstein, după care să facă una-două-trei ore despre ipoteze ştiinţifice pe care Einstein īnsuşi le-a amendat, de care s-a disociat, insuccese ale lui Einstein. Cred că vorbind despre insuccesele lui, putem pune īntr-o lumină mai pregnantă succesele sale. Or la noi latura aceasta a insucceselor este trecută totdeauna cu vederea. Şi este o falsificare.

G.G.: Numai o paranteză dacă īmi īngăduiţi. Īn legătură cu Einstein există o bănuială teribilă, că el datorează o parte din ideile lui, care l-au impus, soţiei sale, care este puţin cunoscută, era o femeie originară din spaţiul iugoslav, care a fost un fel de “negru” al genialităţii sale.

O.P.: Asta s-a spus şi despre Nicolae Ceauşescu, de altfel.

L.A.: Ce? Că a fost negru? Nu, despre el s-a spus că a fost ţigan!

O.P.: Nu, că a fost robul ideilor geniale ale soţiei sale… Dar e interesant ce zicea Alex īn legătură cu manualele. Īntr-adevăr la noi manualele sīnt concepute ca nişte muzee īncremenite, panteoane reci, prea salubre, aseptice. Nu te poţi apropia de ele.

G.G.: Ca nişte “grupuri sanitare”…

O.P.: Cam aşa. Or, cīnd te gīndeşti că omenirea pīnă īn urmă cu un secol-două se cam dispensa de manuale... (să fim serioşi, īn secolul al XII-lea, la Paris, īnvăţau după Războiul Troian, mai apoi se īnvăţa după cărţi religioase; īn spaţiul nostru se foloseau tot felul de ceasloave; dar toate erau simple pretexte, suporturi pentru o paidee vie şi aplicată de īnvăţător la grupul de discipoli), īţi dai seama că ne aflăm īntr-o mare eroare. Asta a fost esenţa (una din esenţele) scandalului cu manualele alternative. Cum adică? Există mai multe adevăruri ştiinţifice? Putem predica mai multe lucruri? Profesorii s-au substituit unor preoţi ai unui cult bizar, nici măcar cel al Fiinţei Supreme, al Raţiunii, pe care īl instituiseră revoluţionarii francezi. Dar aş reveni, dacă īmi īngăduiţi - pentru a relansa din alt punct de vedere discuţia noastră -, la o idee pe care o enunţasem. Şi anume: am impresia că revizuirile nu se aplică unui relief suficient de variat. Dacă merg prea mult īndărăt, ele par neinteresante. Adică după ce faci un asemenea exerciţiu cu tumbe, cu salturi, cu triplu salturi mortale, īn cel mai bun caz un prieten va zice: “Da? Excelent! Ei şi?”. Īn schimb, dacă vii prea īn actualitate cu ele, vei fi suspectat că faci politică de gaşcă, de interese oculte, de manipulări. Nu poţi mişca, deci, decīt īntr-un perimetru destul de strict circumscris de o modernitate nu prea īndepărtată şi de o contemporaneitate de-acum sleită (cea fierbinte fiind tabu). Īntr-o altă ordine de idei, dacă īl tot revizuieşti pe Maiorescu la infinit, te cam saturi de la o vreme. Menţionez acest exemplu pentru că am văzut acum, de curīnd, că un debutant cum este Ciprian Şiulea īl relansează pe Maiorescu pentru a-l... “īnjura” pe Lovinescu! E, īntr-un fel, la modă să-l īnjuri - dacă nu să-l ignori - pe Lovinescu. Este, totuşi, un lucru regretabil. Pare să fie vorba de o nouă tendinţă pentru care, uite, pledează nu doar Isabela Vasiliu-Scraba, care i-l opune criticului de la Sburătorul pe Basil Munteanu. Īn schimb dac㠖 pīnă să ajungem la lustraţia de care pomeneaţi, domnule Grigurcu – ajungem la ilustraţie şi ilustrăm cu exemple contemporane, atunci, sigur, poate ar fi de revizuit, pentru a īnţelege şi a progresa pe calea desăvīrşirii estetice şi a operei, cum un talentat scriitor precum Eugen Uricaru a ajuns să fie comentat prin ziare mai ales pentru abilitatea cu care reuşeşte să fie bine plătit datorită contribuţiei sale esenţiale īn activitatea unei instituţii cum este Radioul romānesc. Mai ia un ban şi la Uniunea Scriitorilor, mai ia un ban şi de la Copy-ro… Pesemne că toate acestea se datorează talentului nemaipomenit al managerului Uricaru şi puterii lui neobosite de muncă. Sigur că, īn primul rīnd ca simplu cetăţean plătitor de taxe, mă uit cu jind la banii pe care īi ia, gīndindu-mă că provin şi din munca mea. Īn al doilea rīnd, ca scriitor mă gīndesc la banii Uniunii, la investirea lor şi la faptul că nu cunosc vreo revistă care să publice dările de seamă cu privire la socotelile financiare ale acesteia īntr-o deplină transparenţă. Īn al treilea rīnd, păstrīndu-i lui Eugen Uricaru o bună amintire de pe vremea cīnd īncă mai scria, afirmīndu-se ca un prozator talentat (el m-a şi debutat în Steaua, lucru pe care nu l-am uitat şi pentru care īi sīnt īn continuare recunoscător), sīnt īngrijorat oarecum de faptul că scriitorului pare să nu-i mai rămīnă timp să scrie, copleşit de atītea angarale lucrative. Care-i, de fapt, destinul scriitorului? Ce īnseamnă īn cazul unui prozator "o carieră de succes"? A ajuns īn toate aceste comitete şi comiţii pentru că este un excelent scriitor? Sau faptul că a ajuns acolo īi slujeşte pentru a-şi dezvolta şi aprofunda filonul de creaţie pe care l-a exploatat īn operele anterioare? Pe el cum īl revizuim? Sau stă bine acolo şi nu necesită revizuiri? Este aceasta o reţetă care merită să fie imitată?

 

“Am făcut saltul din Moromeţii I în Moromeţii II ”

 

L.A.: Īnainte de a discuta despre cazuri concrete, cred că mai īntīi trebuie să trasăm cadrul general al problemei. Amintisem conceptul de canon. Aş vrea să insist puţin īn direcţia aceasta. Cred că orice canon se creează, se construieşte īn mod deliberat. Dar se construieşte nu īmpotriva vremii īn care există, ci īmpreună cu vremea sa, reflectīnd realităţile sociale, istorice, de mentalitate şi de sensibilitate. Un astfel de canon s-a manifestat īn literatura romānă pīnă īn 1989. El a fost construit, indiscutabil, de marii critici ai generaţiei ‘60: Nicolae Manolescu, Eugen Simion – īn primul rīnd, dar şi Valeriu Cristea, Mircea Iorgulescu, Gheorghe Grigurcu pīnă la un punct, pentru că avea acces mai degrabă la revistele periferice, geografic vorbind (Familia

O.P.: Dar era perceput ca fundamental īn priceperea hărţii poeziei…

L.A.: Asta fără īndoială… A existat un canon, o grilă de receptare, de evaluare şi de clasificare a literaturii, construită de aceşti critici. Şi cred că erau voci autorizate. Ce se īntīmplă acum? Revoluţia de la 1989 (eu īi spun īn continuare revoluţie, īn ciuda semnelor de īntrebare care s-au instalat) a marcat un punct de cotitură care a dus la modificări de esenţă. Pe zi ce īnaintăm, ele devin tot mai evidente. Modificări īn privinţa felului nostru de a fi, de a ne raporta la lume, de a gīndi, de a ne īmbrăca, ba chiar şi de a mīnca. Sincronismul cu Occidentul a īnceput să acţioneze mult mai rapid. Ăsta este un lucru minunat. Dacă acceptaţi o comparaţie, am făcut saltul dinspre Moromeţii I spre Moromeţii II. Timpul părea că se scurge spre infinit pentru bătrīnul Ilie īn primul volum. Al doilea volum stă sub efigia “timpul n-a mai avut răbdare”. Noi acum sīntem īn Moromeţii II, dacă vreţi…

O.P.: Vine fonciirea…

L.A.: Vine fonciirea din păcate şi este o realitate pe care o resimţim cu toţii. Trăim cu un alt dinamism, avem alte aşteptări de la viaţă, avem pretenţii la un confort mărit, la surse de informaţie alternative, la o viteză sporită a exprimării, a transmiterii de cunoştinţe, la un plus de obiectivitate şi de onestitate, sper. Toate acestea trebuie să se reflecte īn literatură. Literatura nu poate să mai bată pasul pe loc după canonul construit de criticii şaizecişti. Trebuie să primească un suflu nou atīt īn lexic, la suprafaţă, īn formele de exprimare, cīt şi īn esenţă, īn temele, motivele, obsesiile pe care le comunică, trebuie să se coordoneze, să intre īn realitate. Aici apare rolul revizuirilor. Revizuirile sīnt cele care trebuie să tragă literatura de mīnecă, trebuie să sune din clopoţel ca să le atragă atenţia scriitorilor, celor care fac literatura, că au venit peste ei vremuri noi. Şi, dacă nu vor să fie depăşiţi, ei sīnt obligaţi să descopere, să accepte şi să exprime noile realităţi. Revizuirile sīnt deci pīrghia prin care literatura trebuie să redescopere viaţa.

G.G.: Este foarte interesant ceea ce aţi spus, domnule Laszlo. Şi ca să nu mai vorbim aşa, à bâtons rompus, să ne īntoarcem la prima chestiune pe care ne-a propus-o moderatorul nostru, domnul Pecican, anume cea a canonului. Sigur că putem vorbi şi de canon, este un termen la modă care aproape nu poate fi ocolit īntr-o discuţie onorabilă īn domeniul criticii. Īnsă se produce o echivalare ciudată īntre canon şi valoare. Eu am văzut multe propoziţii sub condeiele unor critici actuali, care au aproximativ accepţia următoare: īnainte a fost un canon modernist care este depăşit, acum este un canon postmodernist, pe care trebuie să-l aplicăm, īn sensul că el este un beţişor magic, cu care putem descoperi comoara axiologică. Īn primul rīnd, īntre modernism şi postmodernism graniţele sīnt extrem de labile. Sīnt destui teoreticieni care contestă conţinutul foarte serios şi operant al postmodernismului, chiar un John Barth, de exemplu, sau un Ihab Hassan care au studiat mai īndeaproape postmodernismul, īncercīnd să-l cartografieze, să-l prezinte printr-o serie de trăsături, ajung la inevitabilele sale interferenţe cu modernismul. Şi, īn al doilea rīnd, presupunīnd că totuşi este un model valid, nu văd cum un model abstract ar putea fi un criteriu de stabilire a valorii. Pentru că valoarea poate fi stabilită prin sensibilitate estetică, şi nu prin aplicarea unei scheme cu caracter abstract.

L.A.: Privitor la discuţia despre postmodernism, de la titulatura respectivă se revendică destul de energic reprezentanţii generaţiei ’80, pentru a marca o ruptură a lor de generaţia ’60 şi de promoţia ’70. Īnsă este mai degrabă un pretext. Optzeciştii erau īn căutarea unei formule de autodefinire. Dacă vă mai amintiţi, ei s-au considerat iniţial textualişti, la apariţie, īn anii ’80. Pe atunci postmodernismul nu avea o asemenea vogă pe la noi. Au tot dat-o īnainte cu textualismul pīnă dup㠒89, cīnd au trecut Carpaţii aceste concepte occidentale şi bănuiesc că ei se vor fi gīndit: iată, postmodernism sună mai bine decīt textualism… ia să ni-l aplicăm nouă…

G.G.: Există şi noţiunea de textualism, pe care bate monedă īn special Marin Mincu la ora actuală.

L.A.: Da, dar cred că pīnă la urmă conceptul de postmodernism a fost īnsuşit mai degrabă īn mod abuziv, pentru a marca o ruptură generaţionistă. Optzeciştii au īncercat astfel să-şi aroge o oarecare originalitate şi un plus de valoare, că doar a fi postmodernist, dragă Doamne, presupunea un salt valoric şi imediat erai parcă investit cu mai multă nobleţe. Or toate acestea reflectă frămīntări de natură sociologică, nicidecum filosofic-estetică. Pīnă la urmă de conceptele estetic-filosofice de modernism şi postmodernism se slujesc anumiţi mentori ai unor generaţii, pentru a lansa false bătălii canonice. Noi ne-am exprimat deja īn scris, atīt domnul Grigurcu cīt şi eu: departajarea pe generaţii a unei literaturi este neprofitabilă, contraproductivă din punct de vedere estetic. Nu generaţia te face mai talentat sau mai puţin talentat. Din acest punct de vedere, postmodernismul este manipulat de anumite persoane ca o platoşă pentru a ascunde alte interese.

O.P.: Aici īngăduiţi-mi o secundă să notez că ajungem tot la Eugen Uricaru. Nu pentru că ar fi interesant şi important (poate că e, poate că nu e), ci pentru că e paradigmatic īntr-un anume sens īn literatura noastră.

L.A.: Nu exagerezi cumva?

O.P.: Deloc. Uricaru e un fel de Gabriela Adameşteanu, un fel de Ana Blandiana sau chiar Augustin Buzura. Oameni care aveau o operă īn 1989 şi care nu şi-au mărit substanţial acea operă, mulţumindu-se adesea să o reediteze. Uneori mai apăreau cu o inedită-două, nu foarte multe īnsă, īn treisprezece ani de literatură şi de viaţă. Īn schimb, s-au ingrijit fiecare ca vocea lor să ajungă īn cīte un loc-două din care să se audă cīt mai puternic. Şi asta tocmai cīnd păreau să nu mai aibă prea multe de spus... Or dacă ei se situează astfel īn acest moment, după atīţia ani de exerciţiu democratic şi de posibilitate de a-şi exprima liber talentul literar, dacă ei optează pentru altceva, civism, o carieră īn slujba statului, o carieră diplomatică…

L.A.: …în slujba lui Iliescu…

O.P.: Īn slujba lui Iliescu! Statul e Iliescu deocamdată. Fie că vrem sau nu vrem. Să vedem dacă statul va fi Năstase…

L.A.: Statul pe loc va fi Năstase…

O.P.: E bine dacă nu vīră īn marşarier direct! Deci īn acest context mai vorbim despre importanţa valorilor estetice? Dacă ei īnşişi declasează cursa pentru valoarea estetică? Īn folosul altor curse, pe care nu ştiu cum să le definesc? Nici n-aş califica-o moral. Poate că ăsta-i mainstream-ul, poate că asta-i cel mai important, să se realizeze ca oameni de afaceri, ca nişte tribuni civici, ca diplomaţi de mucava; nu ca scriitori, īn orice caz. Se leagă, cred, aceste lucruri.

 

“Adversarii revizuirilor”

 

G.G.: Evident, este vorba de un fenomen real, īnsă aci cred că lucrurile sīnt mai complexe. Să nu uităm că orice autor are un destin al său. Un ritm de evoluţie, o cantitate scriptică mai mare sau mai mică pe care ne-o lasă. Sīnt autori ai unei singure cărţi. Sīnt autori supraabundenţi. Sīnt autori care s-au realizat īn principal īn tinereţe şi alţii la senectute. Dacă intervine o pauză sau o reorientare a unei personalităţi, nu īnseamnă īn mod automat că este vorba de o declasare, de o delegitimare estetică. Dar sīnt fără īndoială şi cazuri cīnd se poate vorbi de asemenea lucruri. Totul este să nu generalizăm şi să nu ne pripim a acorda tuturor autorilor care au făcut civism o asemenea des-calificare. Ana Blandiana, bunăoară, continuă să emită poezie. Īnsă vreau să mai adaug altceva. Un fenomen care caracterizează īn mod negativ, īn mod impardonabil negativ discuţiile asupra revizuirilor este o mixtură de nume. Practicată īn genere de adversarii revizuirilor. Care spun cam aşa: există o stare de confuzie (de fapt ei induc o stare de confuzie!) prin faptul că sīnt atacaţi şi sīnt degradaţi de către unele condeie critice autori precum Marin Preda, Monica Lovinescu, Nicolae Breban, Virgil Ierunca, Fănuş Neagu, Alexandru George, Augustin Buzura, Eminescu… Īn sfīrşit: un amestec de autori foarte diferiţi īntre ei. Dintre care unii fără īndoială că sīnt nedreptăţiţi ai epocii de aur, alţii fără īndoială au fost mari privilegiaţi ai epocii de aur şi continuă să fie privilegiaţi ai ceea ce eu am numit odată epoca de platină. Adică epoca noastră actuală. Cred că este un procedeu malonest, care eclipsează atīt criteriul etic cīt şi criteriul estetic īn discutarea unor scriitori care totuşi trebuie plasaţi īn lumea lor, trebuie plasaţi pe poziţiile pe care īn mod obiectiv le-au ocupat īn viaţa literară.

L.A.: Acum dacă am vorbit despre revizuiri, trebuie să vorbim şi despre duşmanii revizuirilor. Pe cine deranjează revizuirile? Nu neapărat nominalizīnd, ci discutīnd īn principiu…

G.G.: Dar putem şi nominaliza!

L.A.: Sigur că da. Dar īntīi să trasăm cadrul…

G.G.: După cum spunea domnul Pecican, lustraţia trebuie īnsoţită cu ilustraţia.

L.A.: Da. Duşmanii revizuirilor sīnt cei care continuă să se conducă după canonul şaizecist. Sīnt cei care se iluzionează că timpul mai are răbdare. Cei care mai percep timpul ca pe o blīndă şi paşnică scurgere către infinit. Sau cei care se prefac a-l percepe astfel. Pe urmă sīnt cei care au avut o poziţie privilegiată, de vīrf, īn canonul şaizecist, poate l-au şi făurit ori au contribuit la crearea sa şi pe care īi deranjează orice tulburare a apelor, orice valuri care le-ar putea periclita poziţia. Cam aceştia sīnt! Ca să nu mai vorbim de cei pe care nu-i ajută mintea să priceapă mizele discuţiei. Ei ies automat din sfera atenţiei noastre. Aceştia fiind adversarii, cum recurg ei la contraatacuri? Le-ar fi cam greu să nege că realitatea se schimbă. Atunci o posibilitate ar fi diminuarea impactului. “Există schimbări, dar e vorba doar de nişte nuanţe. De fapt toate lucrurile au rămas la fel. Sīntem tot noi cei care…” Apoi o formă mai perfidă, pe care o aminteaţi adineauri, e amestecul talmeş-balmeş al autorilor de rediscutat. O tulburare a conceptelor cu care operăm, a instrumentelor de lucru. Se creează false instrumente. De pildă sīntem acuzaţi că politizăm demersul nostru critic. Or eu nu cred că īn rīndurile scrise de noi se poate descifra vreo pledoarie īn favoarea P.N.Ţ., sau P.N.L., sau P.S.D. Cred că noi recurgem la un discurs care īmbrăţişează valorile civice. Se apleacă asupra socialului, īn extensiunea sa generală. Partidul este doar o parte a societăţii. A fi membru de partid, a milita pentru un partid, īnseamnă a vedea societatea prin prisma acelui partid. Nu cred că noi am păcătuit prin aşa ceva. Īnsă, ca o coincidenţă, cei care ne acuză pe noi de politizare nu s-au sfiit, de pildă, să candideze pentru alegeri īn parlament. Interesantă ipocrizie!

O.P.: Īntr-adevăr, chestiunea stă cum s-a spus aici. Dar remarc că se poate vorbi totuşi – acum eu fac pe avocatul diavolului… – de o politică a depolitizării, a revizuirilor făcute, de pildă, īn numele altor valori decīt cele ideologice. Postideologice, sau chiar, dacă vreţi mai moderat, păstrīndu-ne īncă īn era ideologică, īn numele altor ideologii, estetice, cum īncercăm noi. Eu cred că totuşi pornim īn acţiunea de a revizui de la o tablă de valori estetice, conexe fiindu-le şi valorile etice. Nu e un secret īn asta. Lucrurile pot sta şi astfel, privite din acest unghi. Pe de altă parte, nu vă ascund configurarea unei potenţiale probleme. Anume că mīine adversarii revizuirilor pot pretinde ei īnşişi că revizuiesc, revizuind īn mod autentic, dar īn virtutea altei table de valori. Ambiguizīnd valorile etice sau trecīndu-le sub tăcere total…

G.G.: Se īntīmplă deja acest lucru…

O.P.: Nu ştiu dacă o fac īn mod conştient, programatic…

G.G.: Destul de conştient. Ei au o poziţie conservatoare, care īnseamnă opoziţia faţă de noi, şi asta īn virtutea unor interese foarte clare, şi personale, şi de grup. Există la ora actuală īn literatura romānă două categorii īn impact, conservatorii şi democraţii. Conservatorii sīnt cei care reprezintă trecutul de pīnă la ’89, canonul cu clasamentele, cu avantajele şi ifosele personale respective. Şi democraţii, cei care īncearcă să spună adevărul, cei care analizează lucrurile din afara unei instituţionalizări şi din afara unei categorii privilegiate.

L.A.: Care n-au ce pierde…

G.G.: Care n-au ce pierde, evident. Şi care īn felul acesta sigur că sīnt cel puţin suspectaţi, dacă nu de-a dreptul demonizaţi de către cei pe care i-am numit “paznicii templului”.

O.P.: Mai adaug īncă un aspect. Nu e necesar să ne iluzionăm, dragă Alex, că doar şaizeciştii sīnt cei care se integrează setului de “valori” pe care le evocam. Din generaţia mea, şi printre oamenii mai tineri cum eşti tu, poţi găsi colegi de-ai noştri care dintr-un sentiment profund omenesc probabil (nu contest că el există), de spaimă īn faţa lucrurilor neclare şi instabile, refuză să revizuiască. Au o spaimă organică, vor lucruri sigure, vor o viaţă calmă. Vor o plutire lină pe mările vieţii – chiar literare. Şi atunci au o reacţie de neīncredere: “Să-i dărīmăm pe toţi? Să luăm parul şi să răsturnăm marile statui, la umbra cărora am crescut?”. Răspunsul meu poate fi "da", dacă astfel rămīn īn picioare cele adevărate, autentice. Al lor e īnsă, din start, "nu". Din acest motiv, chiar dacă nu sīnt taraţi de o adeziune pe care nici n-ar mai avea cum s-o motiveze, poate, la o ideologie īn plină priză doar pe vremea copilăriei lor, tot o reacţie de crispat conservatorism vor avea.

 

“Exploratori şi administratori”

 

L.A.: Într-o discuţie pe care o aveam mai demult cu elevii mei īncercam să disting două categorii esenţiale de personalităţi īn istoria culturii. Vorbeam despre exploratori şi despre administratori. Dădeam ca exemplu situaţia lui Cristofor Columb şi a lui Amerigo Vespucci. Columb este tipul exploratorului care se aruncă īn necunoscut, descoperă lucruri minunate, dar care, apoi, este depăşit de situaţie, nu mai poate gestiona aceste descoperiri şi este nevoie de un Vespucci care să vină din urmă. Totdeauna cei doi au fost văzuţi īn antiteză. Vespucci era un fel de uzurpator, care şi-a īnsuşit fructul descoperirii lui Columb. Pīnă la un punct poate fi aşa. Īnsă dacă privim dintr-o altă perspectivă, ei doi sīnt complementari. Ceea ce unul a descoperit, celălalt trebuie să consolideze. Problema care apare este atunci cīnd se produce conflictul īntre exploratori şi administratori. Cei din urmă nu mai vor să-i lase pe cei dintīi să-şi facă treaba. Pentru că se tem de noi explorări. Am impresia că acesta este momentul pe care-l trăim noi acum: administratorii ne jugulează…

O.P.: Era managementului…

L.A.: Da. Nu mai putem – vorbesc mai ales despre mine acum – să publicăm, pentru că părem ori prea īndrăzneţi, ori prea ireverenţioşi. Īn general exploratorul deranjează. Există acest viespar, această plasă pescărească, īn care toate revistele literare romāneşti sīnt ca nişte ochiuri īn reţea. Toţi trag cu ochiul (ca să fac un joc de cuvinte) la celelalte componente ale reţelei. Exploratorii riscă să fie sugrumaţi. Şi este un real pericol. Pentru că, pīnă la urmă, toţi au de pierdut! Au şi administratorii de pierdut! Cīnd administrezi la nesfīrşit acelaşi teritoriu…

G.G.: …se secătuieşte.

L.A.: Exact. E nevoie īn egală măsură şi de exploratori, şi de administratori.

G.G.: Evident.

O.P.: Vrem asolament! Şi irigaţii.

G.G.: Vreau să revin, cu permisiunea dumneavoastră, la o chestiune pe care am atins-o cu cīteva minute īn urmă, şi anume la canonul şaizecist. Acest canon este scindat oricum. Pentru că şaizecismul este compus din două straturi tectonice. Īn primul rīnd sīnt autorii oficializaţi, admişi de la īnceput ca reprezentativi pentru această generaţie, o categorie de autori trecuţi īn manuale, premiaţi, mediatizaţi uneori pīnă la saturaţie. Īi ştim cu toţii. Şi a doua categorie, de autori marginalizaţi, chiar dacă majoritatea lor au avut o valoare cel puţin egală cu a celor promovaţi ca vedete, despre care s-a vorbit mai puţin, care au fost cu greutate admişi chiar de către criticii cei mai buni ai generaţiei şaizeci. Mă gīndesc la Leonid Dimov, M. Ivănescu, Emil Brumaru, Florin Mugur, Serban Foarţă, C. Abăluţă, Radu Petrescu, Alexandru George şi atīţia alţii. Aceşti autori, care cronologic aparţin generaţiei şaizeci, formează un fel de substrat ingrat, puţin pus īn valoare. Se pune īntrebarea: īn ce măsură revizuirile pot opera cu canonul “şaizeci”, precum cu un factor care trebuie mai mult sau mai puţin discreditat, considerat desuet, īmpins īn umbră? Pentru că īn raza a ceea ce se poate numi – eu zic că destul de aproximativ – canonul “şaizeci” există o realitate literară foarte diversă, foarte accidentată, din care o mare parte nu a fost īncă suficient pusă īn valoare. Aci cred că ating un punct esenţial al discuţiei noastre. Revizuirile sīnt percepute īn genere ca un act negativ, de respingere, minimalizare, restricţie. Or, revizuirile au două feţe. Acesta este aversul, dar reversul este al valorizării unor autori nedreptăţiţi.

O.P.: Aş fi zis că asta e aversa…

G.G.: Da. Depinde cum plasăm cele două categorii de factori care compun procesul revizuirilor. Dar īn esenţă revizuirile sīnt nu numai cu du-te-vino, ci şi cu un rezultat pozitiv, īntrucīt pīnă la urmă este vorba de o reconfigurare a tabloului literaturii, īn favoarea unor valori neglijate, a unor valori autentice, care nu au fost suficient puse īn relief şi care īn urma actului de revizuire capătă un loc mai īndreptăţit īn imaginea globală a unui moment literar. Eu socotesc, cred fără a greşi, că revizuirile nu constituie un act minimalizator, sau negativ, ci un act de justiţie şi constructiv.

O.P.: Părerea mea intim㠖 şi mi-e ruşine s-o recunosc, dar aşa stau lucrurile – este că romānii n-au talent pentru revizuiri. Noi acum sīntem profund atipici pentru naţia noastră. Nu spun că īn viitor lucrurile nu se vor modifica. Dar deocamdată sīnt īndreptăţit să cred aşa de un exemplu banal. Revin la Maiorescu. Pīnă īn ziua de azi īl percepem, nu ştiu de ce, pe Maiorescu drept marea figură a pieţei de idei filosofice romāneşti a timpului său. Or e clar că el era un manager, un administrator, el era cel care īi vulgariza – excelent, de altfel, şi util – pe John Stuart Mill, pe Kant, pe Hegel…

G.G.: Pe Herbart…

O.P.: Pe Herbart īn primul rīnd, sigur că da (dacă e să reţinem şi amănuntul că geniul filosofic care a tutelat maiorescianismul a fost un ins de mīna a doua!). Īn timp ce aceia care chiar se străduiau să scrie filosofie erau un Vasile Conta – căruia ar trebui să i se recunoască poate mai subliniat meritele, īn pofida tristului său antisemitism – şi īn generaţia imediat următoare autorul teoriei seriilor istorice: Xenopol. Iată, noi rămīnem cu percepţia la Maiorescu!

L.A.: Interesant. Dacă īn filosofie Maiorescu este un administrator, īn critica literară este un explorator! Pentru că el e cel care īi confirmă şi īi impune pe Eminescu, pe Creangă, pe Caragiale. Tripleta de aur. Doar atīt să fi făcut, nimic īn plus, şi deja este poate cel mai mare explorator al vremii sale.

O.P.: Sufăr că nu l-ai inclus aici şi pe arădeanul meu Slavici, care cred că merită.

L.A.: N-am o simpatie specială pentru el, dar…

O.P.: Eu am o admiraţie pentru prozatorul integral care e şi pentru eruditul cu temperament echilibrat din presa vremii. Iarăşi, īnsă, nu şi pentru Slavici antisemitul.

G.G.: S-a īntīmplat să vorbim pe tema Maiorescu tocmai ieri seara, cu colegul Laszlo. Făceam aceeaşi observaţie că nu a fost un creator īn filosofie, dar a fost un excelent dascăl de filosofie, un prodigios animator cultural.

L.A.: Iar eu contestam ideea…

G.G.: Īnsă īn critică este un fondator. Este fondatorul criticii noastre estetice. Şi nu numai la nivel teoretic, ci şi cu alibiul istoric al promovării celor mai de seamă scriitori romāni: Eminescu, Caragiale, Creangă, Slavici, Duiliu Zamfirescu etc. Īn felul acesta rolul lui īn literatură este enorm, este īntr-adevăr rolul unui explorator.

O.P.: Daţi-mi voie să adaug doar atīt, că a funcţionat intuiţia criticului Maiorescu, nu neapărat ideaţia lui, pentru că dacă te uiţi atent la Eminescu…

L.A.: Exploratorul se lasă condus de intuiţie.

O.P.: Da… Eu zic că la cenaclul “Junimea” era de fapt un gestionar, un administrator foarte talentat. Ce anume īl apropia pe hasdeianul Eminescu – şi vedem acum īn Scrisoarea III şi īn alte scrieri cīt de dependent era de ceea ce se ventila īn istoriografia momentului, lucruri bune, fără īndoial㠖 ce anume īl apropia de băşcăliosul şi absolut genialul, dar īn cu totul alt sens, valah, sau grecotei, Caragiale, Nenea Iancu?! Iar dacă īl mai introduci īn discuţie şi pe humuleşteanul din Ţicău, pe Ion Creangă, rămīi īntr-adevăr etonat – ca să mă exprim īntr-o romānească pură…

G.G.: Īntr-o romānească anti-Pruteanu!

O.P.: Total şi īn mod declarat.

G.G.: Aveţi fără īndoială dreptate. Junimiştii mari sīnt de o deconcertantă diversitate. Dar īmbrăţişarea lor īn verdictul pozitiv al lui Maiorescu este o dovadă a deschiderii sale imense, a liberalismului spiritului său, care a fost benefic pentru cultura şi īn primul rīnd pentru literatura romānească.

L.A.: Dacă tot aţi amintit discuţia noastră de aseară off the record, cum se spune, neīnregistrată, ţineţi minte desigur că am exprimat şi o rezervă. Dumneavoastră eraţi entuziasmat de dascălul de filosofie Titu Maiorescu, or eu am remarcat că dacă ar fi fost un mare dascăl, ar fi lăsat īn urma sa nişte personalităţi. Īnvăţăceii lui Maiorescu au fost personaje destul de şterse.

O.P.: Au fost la rīndul lor mari dascăli. Rădulescu-Motru…

G.G.: Petrovici…

L.A.: Da, dar…

O.P.: P.P. Negulescu… N-avem alţii, asta-i sigur.

L.A.: N-avem alţii din păcate. Puteau fi şi mai interesanţi.

G.G.: Atunci cel mai mare dascăl al nostru de filosofie a fost Nae Ionescu! Neīntrecut!

L.A.: Ah, nu! El a fost cel mai catastrofal dascăl! După el – potopul, cum se spune.

G.G.: După el – Cioran, Eliade, Noica!

L.A.: După el – legionarismul, Holocaustul şi aşa mai departe!

 

“Nae Ionescu - o situaţie paradoxală”

 

O.P.: …extremele, toate excesele… Da. Iată, avem o situaţie paradoxală, pe care merită s-o diagnosticăm. Mă bucur că am intrat īn prăpastia asta, īn care nu sīntem siguri pe noi. Poate e mai bine. Fiindcă dacă venim cu lecţia īnvăţată de acasă, unde ajungem? Ce mai revizuim? Īntr-adevăr observăm că aceste mari valori, pe care revista 22 le redescoperă prin autorii pe care īi publică…

L.A.: Şi Liiceanu īi redescoperă la Humanitas…

O.P.: Şi Liiceanu, fără īndoială, chiar īnainte de 22. Aceşti autori sīnt īn egală măsură şi nişte mari contestabili, din multe puncte de vedere. Am rămas uimit, cīnd am citit īntr-o notabilă carte a Martei Petreu, că Cioran putea fi interpretat şi ca un lovinescian, īn Schimbarea la faţă a Romāniei. Faptul că un aristocrat şi un hoţ de buzunare se īmbarcă pe acelaşi vapor, cu aceeaşi destinaţie, nu spune, de fapt, nimic despre raporturile dintre ei. Cred, totuşi, că o contextualizare mai atentă ar arăta că filonul lovinescian n-a fost cel mai semnificativ. Dovadă: Cioran s-a īnregimentat acolo unde Lovinescu ar fi ezitat să o facă.

L.A.: Ar fi refuzat chiar.

G.G.: Este o diferenţă enormă īntre Cioran şi Lovinescu, chiar dacă o anumită subtilitate speculativă ar putea descoperi - de ce nu? - şi unele similitudini īntre cele două personalităţi. Īnsă revin la ceea ce spuneam anterior. Dacă un dascăl de filosofie este important prin discipolii săi, atunci neīndoios Nae Ionescu este cel mai mare, pentru că nici un profesor de filosofie din România, nici pe departe, n-a avut o asemenea succesiune.

L.A.: Īn discuţia noastră avem exemplul concret că revizuirile se aplică nu doar asupra literaturii imediat anterioare, ci iau īn considerare toată istoria literară, īn ansamblul său. Īn ceea ce-l priveşte pe Nae Ionescu, dacă e să-l revizuim, sīntem obligaţi să luăm īn considerare ipostaza duplicitară a personalităţii sale şi a efectelor pe care le-a stīrnit activitatea sa de profesor. Cred că un dascăl care īşi īmpinge cu bună ştiinţă īnvăţăceii pe calea delirului…

O.P.: …programat…

L.A.: …a delirului programat, acesta e termenul – este un dascăl prost. Un profesor care induce greşeala este un personaj pervers. E ca şi cum aş admira un medic care are un extraordinar talent īn aplicarea eutanasiei. Medicul trebuie să vindece, nu să eutanasieze! Profesorul trebuie să conducă pe calea cea dreaptă a raţiunii, a lipsei de excese, a maturităţii…

O.P.: …să te educe, nu să te rătăcească…

L.A.: …nu către dionisiacul pierderii stăpīnirii, către frenezia criminală īn care au alunecat apoi mulţi din discipolii lui Nae Ionescu. Admiraţia de care se bucură acum marele dascăl Nae Ionescu īn ochii unora, pentru mine echivalează cu admiraţia care s-ar putea – printr-un absurd dus la limite – exprima faţă de un medic care īşi ucide cu mult talent pacienţii!

G.G.: Preluīnd această comparaţie medicală, aş spune că Nae Ionescu a fost un medic care nu a eutanasiat, ci ginecolog fiind, a dat naştere unor mari valori. Un mamoş care a scos din pīntecele maternei Românii pe un Eliade, pe un Cioran, pe un Noica şi pe atīţia alţii.

L.A.: Iată dovada că revizuirile nu sīnt făcute de o singură persoană şi nu beneficiază de o judecată unilaterală. Tocmai complexitatea fenomenului īi conferă viabilitate.

G.G.: Discuţiile care presupun o diversitate de opinii formează hrana revizuirilor. Nu există o soluţie unică, uniformă, ne varietur, ci o frămīntare, o ebuliţie a minţii, din care se naşte o multitudine de propoziţii la care putem să aderăm, pe care putem să le refuzăm, sau să le nuanţăm īntr-un fel oarecare şi discuţia să-şi urmeze cursul. Revizuirile implică o cursivitate vitală a materiei.

O.P.: Ceea ce spuneam mai īnainte mi se pare că trebuie reafirmat. Anume că ascuţişul revizuirilor se referă la stricta contemporaneitate. Pe măsură ce ne īndepărtăm, lucrurile par mai nesigure, mai edulcorate. Din cauze aşa zis obiective. Au mai dispărut mărturiile, n-am asistat la lecţiile profesorului Nae Ionescu decīt prin intermediul unor transcrieri care pot fi aproximative sau nu etc. Ar fi interesant desigur să aflăm cum s-a format Nae Ionescu īn realitate. Mi se pare că nu ştim exact.

L.A.: Ar fi interesant de ştiut cīt a plagiat Nae Ionescu!

O.P.: Asta īncepem să ştim.

L.A.: Da, dar nu ştim īncă exact.

O.P.: Aici dă-mi voie să-ţi spun, Alex, că interesant e nu atīt faptul că a plagiat – sigur, şi asta e important – ci faptul că, īn pofida acestei circumstanţe, el este prizat, iată, tot ca un mare profesor, ca un mare spirit. Ceea ce īnseamnă că orizontul de aşteptare era şi continuă să fie īntr-o bună măsură pregătit pentru apariţii faustice de tipul lui Nae Ionescu.

L.A.: Eu am răsfoit īn zilele acestea o reeditare extrem de interesantă, volumul de Teze şi antiteze al lui Camil Petrescu. Dacă nu mă īnşel, este prima reeditare integrală după ediţia princeps, pentru că a avut anumite aventuri această carte īn perioada comunistă. Cu īncīntare am citit acolo īnsemnările de stupefacţie şi amărăciune ale lui Camil Petrescu privitor la voga de care se bucură contemporani ai săi ca Nae Ionescu şi alte personaje care induc haosul, induc dezordinea, induc necumpătarea – şi pe de altă parte conul de umbră care se aşterne asupra spiritelor lovinesciene, raţionaliste, europeniste, īntre care el īnsuşi, Camil Petrescu, se include. Autorul subliniază cu orgoliu că e greşit să se creadă că perioada interbelică înseamnă doar direcţia năistă. Existam şi noi pe acolo! – exclamă Camil Petrescu.

O.P.: Cīt s-a scris īn ultima vreme despre Nae Ionescu depăşeşte īn mod sigur numărul de pagini dedicate lui Dimitrie Gusti, de pildă. Un mare organizator cultural, ca să zic doar atīt, īntemeietor de şcoală etc. Sau īnsuşi Camil Petrescu, cel care n-a fost deloc mai puţin filosof decīt alţi contemporani ai săi, dar pe care īl percepem ca pe scriitorul acela interesant, care făcea filosofie īn pat prin intermediul personajelor lui.

L.A.: E cel mai mare romancier român, în mod indiscutabil. Din punctul meu de vedere.

O.P.: Şi eu zic că e unul dintre cei trei mari. Deşi īmi place foarte mult Rebreanu, iar fără Hortensia Papadat-Bengescu portretul de grup este incomplet. Poate că revenim la asta.

G.G.: Īn legătură tot cu Nae Ionescu, văd că discuţia noastră asupra revizuirilor s-a deplasat puţin spre trecut. Şi nu este rău, pentru că sīntem acuzaţi şi de faptul că ne ocupăm doar de revizuirea epocii de aur, sau a perioadei comuniste…

O.P.: …creasta valului…

G.G.: Nae Ionescu a fost acuzat de plagiat. Este adevărat. Dar la ce se referă acest plagiat? Nu la textele lui, ci la cursurile lui universitare. Or, un curs universitar nu este o creaţie. Este un manual. Şi un manual vorbit, īn cazul său. Nici un manual nu poate fi foarte original. Pe līngă aceasta, cursurile lui au fost stenografiate şi tipărite, fără ca Nae Ionescu să le revadă şi să-şi dea acordul pentru tipărirea lor. Īn al treilea rīnd, după cum observă Mihai Şora, s-ar putea ca stenograma să aibă anumite goluri, el să fi făcut nişte trimiteri, să fi amintit nişte nume străine, care au fost omise de cel care a stenografiat! Iată că lucrurile sīnt discutabile. Evident că Nae Ionescu a făcut unele īmprumuturi de ici şi colo. Poate era cazul să le declare. Ele se pot detecta. Discuţia rămīne deschisă. Īnsă nu zic că trebuie neapărat să vorbim aşa, cu gura plină, despre plagiatul, despre neonestitatea lui Nae Ionescu!

L.A.: Dacă nu mă īnşală memoria, o probă foarte limpede a plagiatului īn diverse locuri din opera lui Nae Ionescu au produs atīt Alexandru George cīt şi Marta Petreu. Nu li s-au putut contrapune argumente credibile. Pe de o parte. Deci plagiatul īn sine a fost dovedit şi este incontestabil. Pe de altă parte mă surprinde, domnule Grigurcu, felul īn care aplicaţi judecata asupra lui Nae Ionescu. Atunci cīnd “Maestrul” greşeşte, recte plagiază (şi nu e mică această greşeală, īn ordinea disciplinei spiritului!) poate fi scuzat. De vină vor fi fiind stenografele… De vină vor fi fiind editorii… De vină vor fi fiind īmprejurările… Īn schimb atunci cīnd “Maestrul” lansează teorii filosofice interesante, acestea īi sīnt pe deplin atribuibile. Va să zică toate calităţile lui Nae Ionescu sīnt numai ale sale. Dar defectele lui se datorează transcrierilor imprudente. Cred că este o judecată subiectivă şi intens criticabilă. Īn ce mă priveşte, īmi păstrez punctul de vedere (şi nu este doar al meu, ci al īntregii comunităţi intelectuale!), plagiatul consider că este culpa cea mai reprobabilă la care se poate preta un scriitor. Īn al doilea rīnd, plagiat cred că se poate produce şi īn cadrul cursului universitar, academic. Profesorul este obligat să īşi enunţe sursele de inspiraţie – de nu pentru altceva, măcar pentru a oferi acea ritualică listă bibliografică la īndemīna studenţilor. Pentru ca ei să se poată informa, īn vederea pregătirii examenului. La īnceputul cursului se dă o listă bibliografică, asta e o banalitate. Or, Nae Ionescu nu numai că n-a precizat astfel de surse, dar le-a trecut complet cu vederea, le-a ocultat. E cu atīt mai mare meritul lui Alexandru George şi al Martei Petreu, care au avut acuitatea intelectuală de a descifra aceste surse mascate şi camuflate de marele maestru plagiator!

O.P.: Īn orice caz, cel puţin la fel de grave īmi par giumbuşlucurile politice ale lui Nae Ionescu. N-aş institui aici o ierarhie, n-aş zice că sīnt chiar mai grave decīt plagiatul. Dar sīnt cel puţin la fel de grave ca şi el. Īnsă nici n-aş īmpărtăşi īntrutotul opinia ta, Alex, pentru că ea pare radicală. Mi s-a părut că argumentarea domnului Grigurcu poate fi luată în considerare. Fără a o īmpinge, aşa cum se īntīmplă īn toiul discuţiilor, către punctul extrem absolut. Īntr-adevăr, date fiind circumstanţele, dată fiind ezitarea pe care a manifestat-o aproape totdeauna Nae Ionescu atunci cīnd a venit vorba să publice... Multă vreme nici nu s-a ştiut cu ce teză şi-a luat el doctoratul! Toată lumea īi cerea să-şi probeze doctoratul, iar el - nu şi nu. Am impresia că era o poză, dar poate că īndărătul pozei era un scrupul: “de ce să ies eu īn faţă cu nişte lucruri pe care ştiu foarte bine că mi le-am notat din cărţile altora?”. Chiar dacă, sīnt convins, a elaborat īn marginea lor gīnduri personale, aici cred că nu īncape nici o discuţie. Parazitīndu-le, poate. Aş adăuga totodată, ca să fiu bine īnţeles, că eu unul sīnt radical īmpotriva plagiatului! Īn orice formă a sa. Fără a avea neapărat obsesia americană de a duce īntr-un final de prefaţă a unei cărţi mulţumirile pīnă la dactilografa care mi-a făcut cafeaua īn timp ce scriam – numai de frica de a nu fi acuzat că am īmprumutat ideile altora. Totuşi cred că una din bolile grave ale culturii noastre, aşa cum este ea configurată astăzi (o văd īn contactul cu studenţii, dar, regretabil, şi cu unii din colegii mei, profesorii) este această practică a cărei conştiinţă nici nu există. O dovedeşte Academia Romānă, cu recentul său tratat de istorie! Dincolo de ceea ce se īntīmplă īn pagină, e covīrşitor faptul că lumea ezită să-şi asume răspunderea şi să spună: “Da, am īnţeles greşit! Ar trebui să regretăm! Să ne turnăm cenuşă īn cap!”. Efectiv, īntr-o lume normală, cu instituţii care funcţionează corect, cineva şi-ar fi dat demisia de acolo, cred. Dar poate că dintre "nemuritori" nu-ţi poţi da, pur şi simplu, demisia!

L.A.: Īncă un accent mai trebuie pus īn legătură cu Nae Ionescu. Nu cred că trebuie să scăpăm din vedere rīndurile memorialistice impresionante ale lui Mihail Sebastian la adresa idolului său. Deşi īi admira aproape fără rezerve statura intelectuală, scriitorul consemna totodată amuzat paradele de clownerie şi de mari răsuciri ale lui Nae Ionescu, personajul care una spune astăzi, iar mīine susţine exact contrariul, cu acelaşi şarm, cu aceeaşi putere de convingere. Atunci cīnd Sebastian se miră: dar, Maestre, parcă eraţi mai deunăzi de altă părere!, maestrul īi răspunde cu un zīmbet condescendent şi īşi tratează discipolul ca pe un biet ucenic care nu pricepe, vezi Doamne, subtilităţile filosofiei. Este un fel de faux esprit acest Nae Ionescu, un saltimbanc care s-a pripăşit īn filosofie şi a lăsat īn urma lui efecte devastatoare, ca profesor, īn spiritele marilor intelectuali care i-au fost discipoli. Nici pīnă la bătrīneţe un Cioran sau un Eliade sau un Noica sau un Ţuţea nu cred că s-au debarasat de voluptatea naeionesciană pentru poză, pentru locvacitatea spectaculoasă şi īnşelătoare, pentru contradicţia senină, pentru mascarea abilă şi dezinvoltă a propriilor erori – de gīndire, de acţiune.

G.G.: Ceea ce v-aş putea replica se găseşte īn comentariile mele asupra lui Nae Ionescu. N-aş vrea să mai lungim vorba pe acest subiect colateral discuţiei noastre care, extrem de natural, poate dobīndi inflexiuni de controversă. Mă mărginesc să vă fac o mărturisire: īn privinţa lui Nae Ionescu, prefer să greşesc alături de Eliade, Cioran, Noica, decīt să am dreptate alături de… George Voicu, care a devenit campionul contestării sale. Constat cu surprindere că domnul Laszlo se apropie foarte mult de perspectiva sumbră a lui George Voicu.

L.A.: Deşi nu toate intervenţiile lui George Voicu sīnt incontestabile, el este un exponent lucid şi documentat īn rediscutarea intelectualilor romāni cu simpatii fascist-legionare. Cercetarea pe care i-a consacrat-o Mitului lui Nae Ionescu este absolut admirabilă. Pe aceeaşi latură de activitate mai trebuie amintiţi Norman Manea (cu eseul Felix culpa) sau Z. Ornea (cu volumul dedicat anilor ’30). Se identifică aici o altă direcţie fecundă şi acut necesară spre care s-au īndreptat revizuirile īn etapa de azi. Nu doar colaboraţionismul “de stīnga” al unor vedete intelectuale (ca G. Călinescu, Tudor Arghezi, Tudor Vianu etc.) trebuie ars cu fierul roşu al discuţiei critice, dar īn egală măsură delirul “de dreapta” al altor vedete intelectuale (ca Eliade, Cioran, Noica etc.). Īnsă, ce ciudăţenie!, majoritatea intelectualilor care revizuiesc vijelios “la stīnga” īi privesc totodată cu suspiciune şi ostilitate pe cei implicaţi īntr-un efort simetric, “la dreapta”. Schizofrenia acestei situaţii continuă să mă lase visător… E simptomatică, de altminteri, fraza rostită de domnul Grigurcu, care preferă să greşească (nu contează alături de cine!), decīt să aibă dreptate (nu contează alături de cine!). O tipică atitudine naeionesciană!

 

“Există īn scriitorul romān o tendinţă de ploconire, de adulare a puterii”

 

O.P.: Am o spaimă acum, cīnd am trecut deja de jumătatea discuţiei noastre. Am tăbărīt cu toţii pe trecut şi s-ar putea crede că ne e frică să abordăm problemele prezentului. Am teoretizat, am discutat şi unele cazuri de odinioară, dar totuşi cum stăm cu ceea ce se īntīmplă astăzi? După comunism. Sau īn acest al doilea comunism fără ideologie. Sau avînd la bază ideologia banului şi a clicilor. Să fie oare faimoasa omertà? Ne temem să precizăm nişte lucruri? E spaima că am putea stīrni iritări printre colegii noştri? Sau totul e īn regulă?

L.A.: Dacă e de stīrnit iritări, hai să le stīrnesc eu! Īl citesc foarte atent de ani de zile şi sīnt unul din susţinătorii fervenţi ai lui Paul Goma. Goma are o teorie care a pus pe jar comunitatea intelectuală romānească. El īi acuză sus şi tare, fără jumătăţi de măsură, pe scriitorii din vremea lui Ceauşescu, īn primul rīnd, de faptul că rezistenţa prin cultură la care se pretau mulţi din ei era în realitate un pretext. Majoritatea intelectualităţii făcea jocul oficialităţilor, prefăcīndu-se a fi īntr-o opoziţie culturală, vezi Doamne, deşi īn realitate subscria īn mod voalat la politica regimului ceauşist. Prin aceasta mai ales īi consideră vinovaţi Goma pe scriitorii de pînă la 1989. El īşi continuă acuzele şi după 1989 īn aceeaşi direcţie. Am fost destul de reticent şi am diverse disocieri de Goma, īn corespondenţa noastră deocamdată privată, īn legătură cu prelungirea duplicităţii scriitorilor după 1989. Din păcate foarte recent am primit o dovadă amară īn sensul respectiv. O situaţie care mi-a confirmat că Paul Goma, īn judecata sa maximală, a avut dreptate, iar eu, mai prudent, mă īnşelam. Nu demult au fost organizate ritualicele īntīlniri ale României literare, la Clubul Prometheus din Bucureşti. Acum vreo trei-patru săptămīni. Tema discutată a fost răspīndirea culturii romāne īn străinătate. La această īntīlnire a participat şi preşedintele Iliescu. Marea preocupare a scriitorilor n-a fost să-şi exprime decepţia, indignarea faţă de realităţile pe care le constată sub ochi, să se disocieze de fărădelegile care se comit, ci să implore īn genunchi posturi de ataşaţi culturali şi ambasadori īn străinătate. Nu ştiau cum să se agaţe mai serviabil la remorca puterii politice, să īmpingă prin noroaie căruţa guvernării. Eu cred că a fost o atitudine mult sub demnitatea scriitorilor. De ce sīnt atīt de drastic īn aprecieri? Īmi amintesc că Ion Iliescu a fost prezent la Romānia literară īn 1990, imediat după mineriadă, īntr-un amplu interviu luat de Nicolae Manolescu. A fost un fel de spălare a păcatelor. Aşa a considerat-o Goma, aşa o consider şi eu, prezenţa aceea a lui Ion Iliescu, īn căutarea legitimităţii printre intelectuali. Iar intelectualii i-au conferit-o! Şi este absolut degradant pentru ei! De data asta situaţia a fost un pic mai nuanţată. Cred – şi nu sīnt abuziv īn a face anumite legături cu alte fapte din realitate – că tot legitimitate şi-a căutat Ion Iliescu. Voia să se asigure că intelectualii n-au o adevărată voce critică īn legătură cu politica la care se pretează īn acest moment. I s-a confirmat că nu are critici credibili īn rīndul intelectualilor de frunte, care s-au mărginit la a-l implora, direct sau indirect, pentru nişte posturi de reprezentare a Romāniei īn străinătate, unde s-ar fi pus īn subordinea şoferului ambasadei. Asta era important pentru intelectuali! Ei bine, Iliescu văzīnd că nu există obstacole, după două săptămīni, īmi permit să bănuiesc că a avut un rol covīrşitor īn pronunţarea sentinţei definitive privitor la morţii de la Cluj, din revoluţie. Două săptămīni mai tīrziu, miercuri, 9 aprilie 2003, Curtea Supremă de Justiţie a schimbat īncadrările cu care fuseseră trimişi īn judecată cei care au omorīt 26 de oameni pe străzile Clujului şi au rănit alţi 52. Cu excepţia unuia singur, care a primit cinci ani de detenţie, ceilalţi au fost sancţionaţi cu diverse amenzi şi au fost trimişi acasă, pe motiv că a expirat termenul īn care puteau fi pedepsiţi cu īnchisoarea. Inclusiv individul care acum trei ani m-a ameninţat pe mine cu moartea, īntr-o convorbire telefonică nocturnă. A fost trimis frumuşel acasă şi amendat cu o sumă care va fi plătită probabil de Ministerul Apărării Naţionale, adică de contribuabili, adică de noi toţi. Iliescu s-a asigurat de complicitatea intelectualilor şi a trecut la fapte. A tăiat nodul gordian, rămas īn suspensie de paisprezece ani, al pedepsirii unor criminali. Cred că este descalificantă poziţia intelectualilor care, īn acest moment, s-au făcut părtaşi la decizia Curţii Supreme de Justiţie ce i-a absolvit pe criminalii de la Cluj!

G.G.: Dacă sīnt īn dezacord cu prietenul Laszlo īn privinţa lui Nae Ionescu, sīnt 101 % de acord cu domnia sa īn afirmaţiile ultime pe care le face īn legătură cu stările de lucruri actuale şi care sigur că stīrnesc o serie de aprehensiuni, de nelinişti, de dezamăgiri şi de temeri īn conştiinţele noastre. El este un spirit liber care nu se sfieşte să pună degetul pe rană. Se referă frecvent īn intervenţiile d-sale la un neocolaboraţionism. Acest fenomen a fost din păcate negat recent de un condei critic pe care īl consideram – şi a fost īn mare măsur㠖 virulent, īnsă care, iată, contestă continuarea colaboraţionismului epocii de aur prin neocolaboraţionism. De ce să nu recunoaştem neocolaborationismul, dacă recunoaştem, hélas, neocomunismul? Există īn scriitorul romān, regretabil, şi la ora actuală, o tendinţă de ploconire, de adulare a puterii. Desigur, cu rădăcini şi fanariote, şi generic balcanice, şi cu rădăcini comuniste…

O.P.: …să ştiţi că şi ardelene…

G.G.: Posibil, posibil. Dumneavoastră ca ardelean…

O.P.: La Cancelaria aulică se mai ploconeau…

G.G.: Da, da, da. Aveţi dreptate. Vitregiile romānilor de pretutindeni au hrănit acest filon de adaptabilitate culpabilă, de nedemnitate…

L.A.: Să nu uităm situaţia îngrozitoare, care taie respiraţia, ilustrată în prezent de Emil Hurezeanu! Fratele său, Mihai, s-a aflat pe străzile Clujului la revoluţie, umăr la umăr cu mine. N-a lipsit mult să fie împuşcat în acele zile. Astăzi însă gazetarul agitat al Europei libere a eşuat în serviciul comandat al celor ce-i fac scăpaţi pe asasini! Ce vrea oare să personifice Emil Hurezeanu? Trădarea de frate sau trădarea de principii?!

G.G.: Iliescu este un om viclean, un politician versat, care a īncercat să-şi dezamorseze toţi adversarii. L-a dezamorsat pe Constantinescu cel mediocru, profitīnd de propriile lui greşeli. A dezamorsat opoziţia democratică, īmpingīnd-o la fărīmiţare, la lupte intestine, hrănind o seamă de ambiţii personale īn sīnul ei. L-a dezamorsat pe rege, dīndu-i nişte atribuţii pe care acesta le-a acceptat cu o anume candoare, considerīnd că este datoria sa de suveran să slujească poporul căruia i-a jurat credinţă īn orice condiţii. Şi iată, acum īncearcă să-i dezamorseze şi pe intelectuali. Īntīlnirea pe care aţi amintit-o, de la Clubul Prometheus, face parte din suita de tertipuri prezidenţiale, menite a-i neutraliza pe intelectualii potenţial critici. Sigur că ceea ce aţi spus īn legătură cu absolvirea unor criminali este un fapt care se poate lega şi de politica de captare a intelectualilor. Cīt priveşte defecţiunea lui Emil Hurezeanu, ea nu mă surprinde prea mult, īntrucīt am īnregistrat chiar īndată dup㠒89 cīteva comportări suspecte ale personajului, admirat īn etapa Europei libere, care m-au pus pe gīnduri. D-sa e ca un soi de demimondenă sofisticată, care face nazuri… Aici poate fi menţionat şi cazul Gheorghe Ursu, al cărui jurnal īncă nu a fost scos la iveală şi – lucru īncă mai trist – ai cărui asasini n-au primit īncă nici o pedeapsă şi, după toate probabilităţile, nu o vor primi niciodată.

O.P.: Se aşteaptă să moară, īnainte de a fi condamnaţi…

G.G.: Probabil. Să moară cineva din eroii acestei fabule, ca īntr-o butadă orientală, astfel īncīt pedeapsa să nu mai fie de actualitate. Este trist că o mare parte din intelectualii noştri actuali, chiar dintre cei de vază, aşa cum s-a īntīmplat şi sub Carol II, şi sub Antonescu, şi sub comunişti, linguşesc puterea actuală din dorinţa obţinerii unor fărīmituri de la masa festinului oficial şi poate dintr-o reacţie reflexă de subordonare la puterea īn curs, care evident nu-i onorează şi care, tot atīt de evident, ne face nouă, tuturor scriitorilor şi intelectualilor romāni, un rău incalculabil. Deoarece opinia publică percepe intelighenţia nu numai ca o sumă de individualităţi cu responsabilităţi distincte, ci şi ca un corpus cu o responsabilitate colectivă.

L.A.: S-a făcut o punere īn ecuaţie foarte interesantă: pe de o parte intelectualitatea romānă din ţară, pe de altă parte marele “calomniator” şi personajul “oribil” Paul Goma, care insultă pe toată lumea şi jigneşte fără discernămīnt. Iată, acum avem un instrument de măsură. Paul Goma, după 25 de ani de exil, este invitat īn ţar㠖 cu scopul de a fi captat şi de a-i fi anihilată vocea critic㠖, primeşte o invitaţie de la preşedintele Iliescu. Pe care īl refuză cu maximă demnitate. Preferă să-şi continue exilul decīt să-şi vīndă conştiinţa! Īn schimb sīnt aceşti intelectuali – şi vreau să numesc cīţiva dintre ei, care au fost īn fruntea īntīlnirii cu Iliescu: Nicolae Manolescu, G. Dimisianu, Alex. Ştefănescu, Augustin Buzura, Eugen Simion şi mulţi mulţi alţii – care se ploconesc, deşi sīnt la ei acasă, deşi nu au de īndurat vitregiile exilului, deşi se bucură de mijloace de expresie, de prestigiu īn rīndul conaţionalilor şi de toate avantajele materiale de care Goma cu siguranţă nu beneficiază īn acest moment. Īn polarizarea aceasta: Goma pe de o parte – intelectualii bucureşteni “jigniţi” de Goma pe de altă parte, spuneţi-mi (deşi este o īntrebare retorică): cine s-a comportat mai demn? Goma care a preferat să-şi continue exilul, īn linişte, sau aceste condeie de frunte care s-au ploconit pentru nişte firimituri de la masa puterii, aspirînd să ajungă īn subordinea şoferilor de la ambasadele Romāniei īn străinătate?!

O.P.: Īntrebarea e desigur retorică şi n-am de gīnd să răspund la ea, fiindcă īşi conţine īntr-un fel răspunsul. Dar vreau să fiu pişicher şi poate neadecvat observīnd că exilul se petrece la Paris şi, īn virtutea acestui fapt, mulţi conaţionali ai noştri ar dori un asemenea exil. Dar exilul lui Paul Goma nu e deloc unul comod, nu cred că el e foarte “liniştit”, cum l-ai descris – din nefericire şi spre tristeţea culturii noastre pīnă la urmă. I-aş dori lui Paul Goma să beneficieze măcar acum, la o vīrstă, totuşi, deja īnaintată, de liniştea de creaţie necesară şi de condiţii de trai decente, aşa cum ar merita.

G.G.: Īn privinţa lui Paul Goma, dar şi a altor critici acerbi ai noştri, dintre care doi sīnt colocutorii mei acum de faţă, aş putea face următoarea observaţie generică. Īn opoziţie cu cei care sīnt cruţaţi mereu şi cocoloşiţi deşi probează un exces de compromisuri (bunăoară un Buzura, un Pleşu – ca să nu mai vorbesc de Eugen Simion, pentru că voi reveni imediat la el), aceşti critici, care nu au prejudecăţi şi care spun cu francheţe ce cred, sīnt acuzaţi pentru ceea ce s-ar putea numi cel mult un exces de intransigenţă. Dar v-aş ruga să cumpăniţi, dragi cititori, dacă merită să optăm pentru excesul de compromisuri, sau pentru excesul de intransigenţă, care uneori pune nişte pete de culoare, nişte accente prea puternice şi sigur care poate conţine mici erori, pentru că lucrarea omului nu este niciodată perfectă īn fapt, ci numai perfectibilă. Īn ce-l priveşte pe Eugen Simion, pentru că am promis să revin la acest nume: eu sīnt īnvinuit īn ultima vreme destul de insistent, chiar de unele condeie tinere, care presupun că au o anume puritate, de revenirea mea asupra d-sale. De faptul că repet mereu observaţiile pe care le fac de mai multă vreme asupră-i. Or, repet nişte lucruri pentru că īnsăşi realitatea este repetitivă. Pentru că Eugen Simion persistă pe cīteva poziţii caracteristice, pentru că el este un lider al conservatorilor, al postideologilor, inclusiv prin revista sa Caiete critice, care īi adună pe postideologi şi pe ideologi, chiar şi pe vechii ideologi muceziţi, pe cei din era dejist-stalinistă, sub pulpana sa mărinimoasă. Eugen Simion, pe de altă parte, ocupă o mare suprafaţă instituţională, comparabil㠖 ierte-mi-se această comparaţie pur tehnic㠖 cu ceea ce a fost cīndva Nicolae Iorga. Este preşedintele Academiei, este profesor universitar, este directorul revistei Caiete critice, elaborează manuale, dirijează şi prezidează fel de fel de comitete şi comiţii. Deci este culturalul numărul unu al ţării. Este un fel de ministru neomologat. Cum să nu ne referim la el, cīnd el are un cīmp de influenţă postideologică atīt de extins?! Este ca şi cum vizitīnd un oraş, ar trebui să ocolim arterele lui principale şi pieţele lui.

L.A.: Şi primăria…

G.G.: Da! Mai ales la Cluj.

O.P.: Ah, nu. La Cluj e de mers la primărie şi de vizitat ca un monument unic. Nefericit, e adevărat…

L.A.: Şi de admirat coşurile de gunoi tricolore.

G.G.: Şi pantofii tricolori. Pe cīnd şi hīrtia igienică tricoloră?!

O.P.: Mă tem că, datorită penuriei īn care ne zbatem, în curînd hīrtia igienică va fi suprimată cu totul. Aşa īncīt poate un brusture tricolor, dacă reuşim să-l vopsim.

L.A.: O urzică…

O.P.: Văd că am dus revizuirea foarte departe, pīnă pe maidanul cu urzici. Ceea ce nu-i rău. Am văzut că unii din cei care au parcurs cu amabilitate paginile publicate de noi īntr-o revistă clujeană…

L.A.: Ne-au īnjurat fără amabilitate…

O.P.: Nu, mă refer la ceilalţi de astă dată, au apreciat verva cu care am discutat. Nu spuneau că sīnt de acord sau că nu sīnt de acord cu ce-am spus, dar au apreciat caracterul vivace al conversaţiei.

G.G.: E mai bine decît nimic, nu?

 

“Noi nu vrem să scalpăm lumea”

 

O.P.: Desigur. Īnsă e interesant – în ceea ce ziceaţi, īnsă mai ales īn ceea ce nu ziceaţi, dar se poate spune – că ideea de compromis le poate părea unora atractivă din perspectiva ideologiei toleranţei. Compromisul înţeles ca o negociere şi o apropiere a unor opuşi, la mijlocul drumului, într-o manieră care nu presupune abdicarea de la anumite norme morale, poate fi văzut ca o acceptare a Celuilalt între anumite limite, o negociere a propriilor poziţii. Aşadar o benefică laxitate. (Nu şi un laxativ, sperăm noi…) Cred că asta complică puţin lucrurile, fiindcă pentru mulţi intransigenţa de care vorbeaţi şi de care poate ne facem vinovaţi, fără a dori cu tot dinadinsul lucrul acesta (mie chiar mi se părea astăzi că plutim în sfera ideaţiei pure, la un moment dat, şi mă temeam că vom deveni inadecvaţi şi neinteresanţi)…

L.A.: …ne vom lua zborul…

O.P.: Da, aşa cum zici. Pentru mulţi, aşadar, intransigenţa noastr㠖 aţi numit-o amabil astfel, nu cred că sîntem cu adevărat intransigenţi, avem nişte accente tinereşti, sper să le păstrez şi după pensionare – aceast㠓intransigenţ㔠poate părea un radicalism de Saint-Just, de Robespierre, care vor să trimită lumea la ghilotină. Or e bine să mai spunem încă o dată pentru cei care vor să audă (dar probabil se va întîmpla ca de obicei, cei care ne cred, ne cred deja şi fără această precizare, iar cei care nu ne cred, nici nu vor ajunge cu lectura pînă la acest rînd), că nu urmărim deloc asemenea excluderi. După cum a subliniat-o deja domnul Gheorghe Grigurcu, nu e vorba de aşa ceva. Noi nu vrem să scalpăm lumea. Vrem, dimpotrivă, ca prin această tactică a sitei revizuirilor să îmbogăţim şi să reconfigurăm un peisaj care va fi mult mai recompensant.

L.A.: Aş vrea să adaug o idee pe care am mai exprimat-o la un moment dat. Pericolul care există pentru cititor, pentru ascultător, este să se lase păcălit de tonul vorbitorilor şi să omită din vedere conţinutul. Uneori te poate convinge mai degrabă cineva care īţi strecoară nişte jumătăţi de adevăr cu o voce prietenoasă şi călduroasă, decît cineva care îţi strigă adevărul în faţă. Pe acesta din urmă rişti să-l percepi ca pe un tip brutal, elementar şi supărător. Şi totuşi, el îţi spune adevărul! Pe celălalt, care te îmbrobodeşte cu un aer zîmbitor şi decontractat, eşti tentat să-l crezi. Eu zic că greşeala e a celor care se orientează după ton şi nu după muzică.

G.G.: Aşa este. Există diverse moduri prin care minciuna încearcă să ne cucerească. Este vorba nu numai de sofism, nu numai de un arabesc de aşa zise subtilităţi, ci şi de o modalitate de expresie “disponibilă”, agreabilă, adaptată interlocutorului, prin care adevărul apare ocultat. Şi – ceea ce este mai grav – prin care se strecoară adesea jumătăţile şi sferturile de adevăr, care în conexiune cu minciuna complementară sînt cele mai nocive. Pe un asemenea discurs mizează neocolaboraţionismul. Perversitatea sa constă īn zīmbetele false pe care le adresează adevărului. Odinioară, acesta era siluit brutal, fără nici un preambul, acum se recurge la tactica seducţiei, uneori larg desfăşurate…

O.P.: N-aş risca să închei această discuţie, care mi-a produs mie o mare plăcere şi sper că altora o mare durere, prin nişte concluzii. Aş zice doar că ceea ce mi se pare mie că se desprinde (dacă se desprinde ceva din spusele de astăzi) este că sîntem toţi trei partizanii culorii, ai bogăţiei cromatice şi de nuanţe, ai îndrăznelii, ai cutezanţei, ai unui spirit activ, mînat de pasiune pentru validitatea estetică şi etică.

L.A.: Oare sîntem mai mult exploratori decît administratori?

O.P.: Cred că încercăm să administrăm explorînd!

G.G.: Da, este o concluzie pertinentă, pe care mă bucur că aţi formulat-o.

O.P.: Vă mulţumesc, domnilor.

(Cluj, 24 aprilie 2003)