Laszlo Alexandru

 

UNDE DAI ŞI UNDE CRAPĂ

 

Īntr-un dialog radiofonic purtat īmpreună cu Gheorghe Grigurcu şi Ovidiu Pecican, mi-am luat inima īn dinţi şi am expus unele obiecţii, conturate de la o vreme īn mintea mea, faţă de cīteva semnificative reviste culturale ale momentului. Nu mă aşteptam să fiu īntīmpinat cu ghiocei la poartă. Dar nici aşa – salvele de onoare să fie trase razant, la nivelul solului, īn căutarea preopinentului. Pīnă la urmă nu corul de disocieri m-a pus pe gīnduri, ci inconsistenţa şi inadecvarea răspunsurilor. Decepţia care m-a cuprins īmi repeta obsesiv īn minte clasica formulă: “Se putea şi mai bine, tovarăşi!”. M-am hotărīt să centralizez toată gălăgia şi să-i ofer fiecăruia, după facultăţi, o succintă replică.

Īmi luasem libertatea de a observa mīhnit pendulările ideologice ale României literare, care deşi tolerează cu intermitenţe două-trei voci curajoase, īnchin㠖 mai ales prin complicitatea redactorului său şef – comentarii gudurate şi aromatizate cu mirt şi tămīie unor rechini ai literaturii ceauşiste. Mi s-a făcut onoarea unei scurte replici la Revista revistelor, īn nr. 49/2002. Pe de o parte mi s-a cerut să dovedesc că lecturile īn poziţie de drepţi la rădăcina steagului roşu sīnt lipsite de spirit critic – fapt pe care l-am executat mai devreme decīt şi-ar fi dorit-o Cronicarul Anonim: īn polemica Frînarul. Pe de altă parte mi s-a explicat că revista bucureşteană este deschisă spre toate direcţiile şi că spiritul democratic respinge orice fel de cenzură. Aha! De asta n-am băgat de seamă absenţa spiritului de cenzură īn editorialul lui Nicolae Manolescu intitulat Adio, domnule Goma!. Săptămīnalul Romānia literară şi conducătorii săi sīnt luminos-liberali īn comportamentul faţă de gloriile trecutului (Adrian Păunescu, Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Fănuş Neagu, Petru Dumitriu, D.R. Popescu, Titus Popovici etc.), īn schimb se vădesc gloduros-ţărănoişti faţă de vocile critice ale prezentului (Paul Goma, Dan Petrescu etc.). Curat murdar!

I-am reproşat revistei 22 alternanţa dintre un vizibil program democratic (dialogul social, toleranţa faţă de minorităţi, deschiderea spre Occident etc.) şi surprinzătoarele derapaje antidemocratice (aroganţa faţă de minorităţi a lui Ilie Şerbănescu şi H.-R. Patapievici, sprijinirea spiritului de turmă īn campania calomnioasă īmpotriva Jurnalului lui Paul Goma etc.). Gabriela Adameşteanu se preface că admite dreptul nostru la opinie şi īn consecinţă nu ne contestă aprecierile, īnsă ne aplică o lovitură piezişă – vezi nr. 670/ian. 2003. Se miră īn gura mare că revista Steaua ne-a tipărit totuşi, deşi discuţia noastră īn trei ar avea “goluri de oralitate”. (Halucinantă remarcă a unei scriitoare cu numeroase “plinuri de scripturalitate” īn ultimii treisprezece ani: pe līngă un volum de dialoguri din care i-au aparţinut doar īntrebările, īn rest vreo două-trei-patru-cinci reeditări din vremuri apuse.) Ciuda Gabrielei Adameşteanu că, după ce ne-a interzis spaţiul de manevră al civicului său hebdomadar, ne-am găsit alte mijloace de expresie, este uşor detectabilă. Uimeşte doar dezinvoltura ideatică: tu īi reproşezi ceva, ea īţi răspunde că ai tot dreptul să vorbeşti – după care se īntreabă cum de ai fost publicat…

Mi-am exprimat īn discuţia radiofonică nemulţumirea faţă de superficialitatea revistei Observator cultural şi raritatea unor analize serioase īn paginile sale, decepţia faţă de transparenta politică de gaşcă, promovarea scriitorilor şi editorilor din propriul cerc de autoritate şi respingerea autorilor din alte sfere de influenţă. Ştiu prea bine că partizanatul din viaţa literară de azi e o boală amplu extinsă, dar parcă la Observator cultural a luat locul oricărei stări de sănătate. O coincidenţă: nici Ion Bogdan Lefter n-are obiecţii la judecăţile mele, īntrucīt ar fi vorba de simple opinii pe care am tot dreptul să le enunţ īn libertate – vezi nr. 149-150/ian. 2003. Ba chiar īmi confirmă involuntar capetele de acuzare īn coloanele propriului său articol, atunci cīnd mărturiseşte cu o seninătate siderantă că, īn cadrul unei anchete a cotidianului Independentul, a nominalizat printre cărţile anului 2002 volume de Ruxandra Cesereanu şi Gabriel Liiceanu, “despre care am auzit lucruri bune, īnsă nu le-am citit īnc㔠(!!), iar la critică şi eseistic㠓numesc doar cărţile celor doi prieteni ai mei” Gheorghe Crăciun şi Carmen Muşat. Ce să mai povestim?!

Impetuosul critic īncearcă să deturneze rezervele mele faţă de… politica sa culturală spre ipoteza unei ranchiune personale: mi-a refuzat cu cītva timp īn urmă publicarea unui articol, din raţiuni stilistice, iar eu m-am supărat. Ce simplă e viaţa! N-am dorit să cobor ştacheta, īntr-o conversaţie radiofonică, pīnă la detalierea raporturilor mele cu Ion Bogdan Lefter, dar dacă preopinentul ţine cu orice preţ să abordăm acest subiect, fie! I-am solicitat iniţial să-mi publice un eseu polemic īmpotriva lui Mircea Iorgulescu. Īntrucīt eu unul nu fac parte din gaşca animată de directorul Observatorului cultural, mi s-a răspuns sfătos să execut anumite modificări pe text şi să-l retrimit sub formă electronică. Mi s-a dat totodată de īnţeles că n-ar fi rău să… īmi cer scuze pentru altă polemică a mea care, cu şapte ani mai devreme (!), īl vizase pe īnsuşi Ion Bogdan Lefter (vezi vol. Īntre Icar şi Anteu, p. 86-89). I-am replicat că sīnt dispus să-i prezint scuze pentru ce-a fost data trecut㠖 dar numai după ce īmi va dovedi cu argumente ce şi unde am greşit. Iar eseul i l-am retrimis prin e-mail, dar nemodificat. Pesemne aversiunea lui faţă de ţinta noii mele corecţii era mai vie decīt cea faţă de mine, astfel īncīt Vicleniile lui Mircea Iorgulescu s-a tipărit īn nr. 70/26.06-02.07.2001 al Observatorului cultural. Cīteva luni mai tīrziu i-am expediat, cu rugămintea de a-l publica, un protest destul de aspru īmpotriva cenzurii la care fusesem supus în coloanele revistei Viaţa romānească. De această dată Ion Bogdan Lefter mi-a depăşit toate aşteptările, indicīndu-mi explicit ce anume trebuia să elimin din textul semnat de mine īnsumi. De asemeni şi-a repetat nemulţumirea pentru faptul că īncă n-am binevoit să-i prezint scuzele pe care continua să le aştepte. Văzīnd că īn Observator cultural un protest īmpotriva cenzurii nu poate fi tipărit decīt cu condiţia de a fi el īnsuşi cenzurat, iar autorul este obligat să se căciulească pe līngă stăpīnul moşiei pentru a fi pus īn pagină, am renunţat la un asemenea "sprijin" generos şi m-am adresat Convorbirilor literare din Iaşi, care mi-au tipărit integral izbucnirea de revoltă. Cam atīt, foarte pe scurt, īn privinţa trecutului. Cīt priveşte aprecierile mele la adresa revistei conduse de arţăgosul literat, ele n-au fost desigur prin nimic influenţate de antecedentele mele personale. Īncerc să nu mă las teleghidat de pasiuni atunci cīnd formulez judecăţi de valoare, după cum se va vedea şi īn continuare.

O caldă datorie de recunoştinţă mă lega de Jurnalul literar. Īn momente publicistice dificile pentru mine, cīnd numeroşi conducători de periodice mi-au īntors spatele din teama de a nu se pune rău cu spiritele directoare ale literaturii contemporane, Nicolae Florescu mi-a īntins o mīnă de ajutor şi m-a publicat īn mod necondiţionat. Şi nu sīnt eu unicul beneficiar al īndrăznelii sale. Paul Goma şi textele sale incomode sīnt o prezenţă cvasi-permanentă īn ultimii ani. Polemicile mai tăioase ale lui Gheorghe Grigurcu, refuzate de Romānia literară atunci cīnd ţinteau nume tabu, aici au văzut lumina tiparului. Ion Caraion, supus unei nimicitoare campanii de calomnie īn majoritatea presei culturale, a fost răsunător apărat īntr-un număr antologic al Jurnalului literar. Admirabila perseverenţă a revistei īn recuperarea valorilor exilului se cuvine de asemeni elogiată cu toată hotărīrea.

Īn ciuda acestei stări de fapte şi a sentimentelor mele călduroase, nu m-am īmpiedicat de a-mi exprima rezervele faţă de – totuşi – unele derapaje ale Jurnalului literar spre extrema dreaptă legionară. Violenţa şi viclenia răspunsurilor de care am avut parte – chiar īnainte ca opiniile mele să vadă lumina tiparului īn ţară (record absolut!) – au reuşit īn primul moment să mă uluiască. Sub masca pseudonimă a lui Aristarc, mi se dă de ştire că emit "bîlbîieli" şi “contradicţii flagrante”, c㠓bat cīmpii fără graţie”, că sīnt un “dezaxat”, că am “ieşiri temperamentale” şi “răbufniri”, datorită unor “procese biliare”, adică a “fiziologiei”, şi că am “o mentalitate de provenienţă comunist㔠– nr. 13-20/2002. Lucrurile nu evoluează mai bine nici īn numărul următor. Sub dezonorantul ascunziş al pseudonimului, Aristarc īmi dă mie lecţii de… moralitate īn presă (“Presa nu-i o ladă de gunoi, iar dispreţul scelerat faţă de dezideratele ei publice nu are nimic comun cu ideea de democraţie” etc. etc.). Apoi īşi reia insultele grosolane: eu am un “demers neparolist” (da, da, ne batem pe burtă), recurg la o “īncercare penibilă şi nebărbătească, lamentabilă”, scriu o “poliloghie” şi, la urma urmei, “bat apa īn piuă, jenant şi īn spirit masturbant”. Īncerc să protestez īntr-un Post-Scriptum la ignobilul gest al revistei – mi se răspunde, cu viclenia vulgară a unei foi de cartier, printr-un… P.S. la P.S., cocoţat chiar pe frontispiciul propriului meu material (deşi “post-post” ar īnsemna “după-dup㔠de tot).

Am lăsat să treacă insultele. Am aşteptat – cu excesivă răbdare – argumentele. Dar n-a mai apărut nimic. Īn aceste condiţii mă văd obligat să vin eu cu ele. Nu mai departe de ultimul număr, 21-24/nov.-dec. 2002, redactorul şef Nicolae Florescu prezintă cu surprinzătoare indulgenţă, pe două pagini īntregi şi cu numeroase fotografii, cazul unui condeier căruia īi deplīnge soarta tristă din anii comunismului şi despre care conchide imprudent: “Astăzi, N. Crevedia ar fi trebuit să fie omagiat…”. Īnainte de a-şi deschide cu atīta generozitate coloanele īn faţa prezumtivului tată al bastardului Eugen Barbu, conducătorul Jurnalului literar ar fi făcut mai bine să recitească īnsemnările autobiografice ale lui Ion Caraion din volumul Insectele tovarăşului Hitler (München, Jon Dumitru Verlag, 1982): “Oacheşul autor al Dragostei cu termen redus, articlier la Porunca vremii, unde eu şi Ierunca şi Geo Dumitrescu şi Marin Sārbulescu şi Miron Radu Paraschivescu şi Marin Preda eram cu regularitate īnjuraţi, a venit să mă cunoască la redacţie, aşa, că era el īndrăzneţ şi la putere şi poznaş, şi ataşat de presă īn Bulgaria…” – p. 132; N. Crevedia “īncerca să treacă drept nu ştiu ce soi de scriitor, care colabora la Porunca vremii şi īnchinase lui Moţa şi Marin poezii, dar şi lui Carol al Doilea, ca orice imparţial…” – p. 172; “Pe la finele lui 1943, N. Crevedia ne făcuse īntr-un rīnd o vizită la redacţie, nouă, tinerilor «negativişti» – cum ne eticheta peiorativ Porunca vremii. Consilier de presă la Sofia sub Antonescu, filo-nazist radical, se repezise omul cīteva zile pe-acasă pe la Bucureşti şi ar fi vrut, vrere seacă, să īncerce dacă nu ne poate zmulge de la Timpul” – p. 172. Iar dacă Nicolae Florescu ar da să-mi explice că ulterior N. Crevedia a fost victimizat şi se impune recuperarea lui, īi voi replica astfel: şi Corneliu Zelea Codreanu a fost ucis mişeleşte. De la moartea lui se īmplinesc curīnd şaizeci şi cinci de ani. Ce va face? Īl va “recupera” şi pe el?

*

Unde dai şi unde crapă? Īntr-un dialog radiofonic, īn goana vioaie a replicilor “la minut”, am semnalat punctele slabe ale unor reviste de cultură din Romānia. Iată că izbucnirile lor de protest īmpotriva cuvintelor mele īmi dau prilejul să pun din nou acum degetul pe rană. Nu era mai avantajos pentru ele să simuleze – ca pīnă īn prezent – că nu m-au auzit? Nu era preferabil să mă trateze cu indiferenţă? Violenţa sau ipocrizia reacţiilor lor să fie cumva, psihanalizabil, semnul că am dreptate?