Laszlo Alexandru

MINCIUNILE LUI PAUL GOMA

            Constat cu profundă tristeţe, dar şi cu indignare, că Paul Goma a “dezertat la inamic” īn ultimii ani şi, din promotor al moralităţii şi adevărului īn viaţa publică romānească, a devenit promotor al mesajului antisemit, intransigent şi intolerant. Nu mi-aş fi īnchipuit niciodată că principalul adversar al comunismului romānesc, omul situat īn secolul XX pe baricada civismului, se va transforma īn secolul XXI īn partizanul minciunilor scandaloase. Care mai poate fi legătura dintre drepturile omului şi defăimarea unei minorităţi etnico-religioase? Cum se īmpacă militantismul pentru dreptate cu resuscitarea propagandei fasciste?

            În cartea Săptămīna Roşie 28 iunie - 3 iulie 1940 sau Basarabia şi Evreii, Buc., Ed. Vremea XXI, 2004, folosind pretextul analizei istorice, Paul Goma face o lungă serie de afirmaţii flagrant şi stupefiant antisemite. Minciunile sale se revarsă īn torente: a) autorul deduce īn mod fals că exterminarea evreilor s-ar fi datorat faptului că aceştia i-au agresat pe romānii īn retragere din Basarabia (īn realitate motivele Holocaustului sīnt mult mai numeroase şi complexe, de anvergură continentală); b) autorul inversează īn mod fraudulos semnificaţia morală a faptului istoric şi aruncă vina Holocaustului pe umerii victimelor; c) autorul dezechilibrează ponderea īntīmplărilor, exagerīnd pierderile de vieţi omeneşti printre romānii din Basarabia, dar minimalizīnd pierderile de vieţi omeneşti printre evreii din Romānia; d) autorul deplasează focalizarea “investigaţiei” sale doar asupra anumitor fapte pe care le hipertrofiază (agresiunile antiromāneşti), īn schimb neglijează ponderea reală a altor fapte, mult mai grave (exterminarea evreilor); e) autorul, procedīnd astfel, recuperează şi īmbrăţişează argumentele propagandei antonesciene; f) autorul resuscită şi cosmetizează chiar figura criminalului de război Ion Antonescu; g) autorul reciteşte mare parte din istoria Romāniei īn cheie antisemită (răscoala ţărănească din 1907, criza frontului īn primul război mondial, īnfiinţarea partidului comunist, “importarea” comunismului rusesc, toate s-ar fi produs din “vina” evreilor); f) autorul pune īn mod fals semnul echivalenţei īntre evrei şi comunism; g) autorul trece cu vederea sau ascunde numeroasele agresiuni antisemite romāneşti care au precedat anul 1940; h) autorul culminează īn minciunile sale atunci cīnd neagă explicit Holocaustul din Romānia, scriind negru pe alb: “Holocaustul romānesc este o minciună, un fals, o escrocherie, o ticăloasă ameninţare (Punga sau viaţa!)” (vezi ed. cit., p. 273).

            Īn examinarea unor asemenea afirmaţii extrem de grave, orice cititor cu minim bun simţ va fi obligat să pornească de la īnsuşi textul legii. Conform Ordonanţei de Guvern nr. 31/13 martie 2002, negarea īn public a Holocaustului este interzisă şi este pedepsită cu īnchisoare īntre 6 luni şi 5 ani. O asemenea reglementare există īn numeroase state occidentale, reprezintă un semn minim de civilizaţie şi o condiţie ca Romānia să se integreze în Europa.

            O flagrantă eroare de judecată ar fi să echivalăm scrierile anticomuniste “ilegale” ale lui Paul Goma dinainte de 1989 cu scrierile antisemite ilegale ale lui Paul Goma de după anul 2000. Īn prima situaţie autorul critica realităţi dictatoriale şi sfida o lege abuzivă. Īn a doua situaţie autorul răstălmăceşte fapte istorice şi sfidează o lege democratică, de anvergură europeană. Īn anii represiunii, Goma a fost un ilustru promotor al libertăţii. Īn anii democraţiei, Goma se dovedeşte un penibil promotor al dogmatismului.

            Cīţiva intelectuali au constatat īn scris că Paul Goma face afirmaţii neadevărate, insultătoare la adresa unei comunităţi etnice şi chiar īncalcă legislaţia in vigoare. Am fost şi eu unul dintre scriitorii care au protestat īmpotriva minciunilor lansate din Belleville, fără a-i cunoaşte (cu o singură excepţie) pe ceilalţi, fără a mă coordona cu ei şi fără a beneficia de vreun avantaj material pentru studiul amănunţit pe care l-am publicat īn presa tipărită şi electronică (vezi Paul Goma antisemit, în Tribuna, nr. 56-57-58/2005; în E-Leonardo, nr. 5/2004, la www.eleonardo.tk).

            Paul Goma a reacţionat personal sau prin intermediari, prăvălind altă avalanşă de minciuni īmpotriva celor care l-am contestat. Cea mai recentă dintre ele a apărut īn ziarul Ziua de sīmbătă, 20 august 2005, precum şi īn numărul 9 al revistei electronice Tiuk (la www.tiuk.reea.net). Subsemnatul Laszlo Alexandru mă văd nevoit să dezmint aici public şirul de neadevăruri jenante şi flagrante pe care le lansează romancierul la adresa mea.

            1. Autorul susţine că o amplă conjuraţie de intelectuali s-a mobilizat īn vederea blocării sau cenzurării cărţilor sale şi se referă la “«intervenţia» concertată a holocaustologilor īn defavoarea mea ca autor, pe līngă direcţia Polirom – īi mai numesc o dată: cu excepţia lui Al. Florian, Laszlo şi a lui Pecican, sīnt autori Polirom…” etc.

            La acestea răspund:

            - Subsemnatul nu sînt holocaustolog (ce-o fi asta? cine-ţi dă diplomă īn domeniu?); am scris despre Holocaust doar atunci cīnd m-am simţit obligat să contest cu argumente aberaţiile lui Paul Goma pe tema respectivă.

            - Subsemnatul nu sīnt (īntr-adevăr) autor publicat la Editura Polirom.

            - Subsemnatul declar că n-am intervenit niciodată pentru nepublicarea vreunei cărţi a lui Paul Goma. Īn schimb am contribuit la publicarea cītorva dintre ele, i-am prefaţat Jurnal I-II-III la Ed. Nemira, Bucureşti, i-am īngrijit ediţia de Scrisori întredeschise de la Oradea şi i-aş fi īngrijit inclusiv Jurnal IV-V-VI de la Ed. Dacia, Cluj, dacă nu găseam īn şpalturi, pe neaşteptate, note mincinoase inclusiv la adresa mea, colaboratorul de cīţiva ani al lui Paul Goma.

            2. "…în ultimele decenii, m-au tot pus la stîlpul «antisemitismului» - īncă o dată: etichetīndu-mă, īnsă evitīnd a da citate din textele mele «antisemite»…”

            - Subsemnatul doresc să arăt că Paul Goma şi-a obţinut titlul de antisemit īn mod perfect justificat, după eforturi şi strădanii repetate, pe baza textelor sale publicate în 2002 (Basarabia, Buc., Ed. Jurnalul literar), în 2004 (Săptămīna Roşie 28 iunie – 3 iulie 1940 sau Basarabia şi Evreii, Buc., Ed. Vremea XXI), precum şi īn jurnalul expus pe internet īn ultimii doi-trei ani; cel care vorbeşte īnsă de “ultime decenii” de persecuţie pentru antisemitism frizează mania persecuţiei.

            - Subsemnatul am reacţionat la textele lui Paul Goma īn corespondenţa mea publică, īn 2002, īn studiul Paul Goma antisemit, în polemica Păcală īnvaţă istorie etc. Īn intervenţiile mele am reluat cīteva zeci de citate antisemite, mincinoase, aberante, din scrierile recente ale Paul Goma (peste 30 de citate, cel puţin). Pasajele respective nu erau trunchiate. Īn dreptul fiecăruia era indicată pagina de provenienţă, pentru a putea fi verificat, şi era īnsoţit de comentariul sau analiza mea. Orice cititor de minimă bună-credinţă poate verifica aceste afirmaţii aruncīnd o privire pe contribuţiile mai sus amintite, publicate pe internet sau īn presa tipărită.

            3. “…lălăiala calomnioasă semnată de R. Ioanid despre «antisemitul» de mine. Textul a devenit Evanghelia holocaustologilor carpatodanubieni, el i-a scutit pe M. Shafir, G. Andreescu, Oişteanu, A. Cornea, V. Ciobanu, V. Gārneţ, Pecican, M.D. Gheorghiu, Laszlo de a citi cărţile incriminate, de a da citate din ele…"

            - Subsemnatul declar că mi-am exprimat īn scris pentru prima dată disocierea de antisemitismele lui Paul Goma īn octombrie-noiembrie 2002. Radu Ioanid şi-a publicat pentru prima dată amplul studiu despre antisemitismul lui Paul Goma īn iulie 2003. Īl invit pe autorul bellevillian să-mi explice mai detaliat cum am făcut eu s㠓copiez” concluziile lui Radu Ioanid, cu o anticipaţie de peste jumătate de an, fără a recurge la spiritism sau telepatie.

            - Subsemnatul declar că am citit cu multă atenţie cărţile publicate de Paul Goma īn Romānia, ba chiar am scris vreo 20 de studii critice şi analize despre ele.

            - Subsemnatul declar că īn viaţa mea n-am scris despre o carte pe care n-am citit-o. Dacă cineva poate dovedi contrariul, īi aştept cu nerăbdare dovezile.

            4. "…Ce îi mînase [īn luptă] pe G. Andreescu, Dan Pavel, V. Gārneţ, Laszlo, Pecican: nu o irepresibilă sete de adevăr (istoric), ci o represibilă apucătură a oamenilor fără coloană vertebrală: aceea de a se oferi să facă «un serviciu» necerut…"

            - Subsemnatul declar că niciodată nu i-am cerut voie lui Paul Goma să scriu despre el: nici cīnd l-am lăudat, nici cīnd l-am contestat. Subsemnatul declar că, īn general, cīnd am scris sau publicat n-am aşteptat niciodată bilet de voie din partea nimănui.

            - Subsemnatul declar că nu-i permit nici lui Paul Goma şi nici altcuiva să se pronunţe calomnios despre coloana mea vertebrală. Mi-a fost suficient că am pus-o la bătaie apărīndu-l şi lăudīndu-l public pe Goma īnsuşi, īntre anii 1992-1999, atunci cīnd o merita cu adevărat şi cīnd majoritatea lumii culturale romāneşti īl defăima.

            - Subsemnatul declar că īn primul rīnd tocmai irepresibila sete de adevăr istoric m-a īmpins să contest īn public, sub semnătură, cu citate, analize, demonstraţii şi argumente, antisemitismele revoltătoare ale lui Paul Goma din ultima vreme.

            Īn acest context, consider incalificabilă viclenia suplimentară a lui Paul Goma de a mima defensiva (prin publicarea unui fals drept la replică) pentru a-şi prelungi ofensele şi ofensiva. Īi promit că voi răspunde fără ezitare la toate minciunile jenante pe care se va mai gīndi să le răspīndească la adresa mea.

            Tiuk, nr. 9/2005;

            Tribuna (Cluj),

            nr. 74/1-15 octombrie 2005, p. 13.