PROFESOR MAGHIAR, GĪNDIND ROMĀNEŞTE


Interviu de Mădălina Prundea




            Laszlo Alexandru

            Născut īn Cluj, īn 4 mai 1966

            Absolvent al Facultăţii de Filologie a UBB (1989),

            Specializarea limba şi literatura romān㠖 italiană

            Profesor de italiană la Colegiul Naţional “George Bariţiu”

            Doctor īn filologie al UBB (1999)

            Director al Fundaţiei Culturale “Amici” Cluj (din 1996)

            Director al revistei romāno-italiene “Amici” (1996-1997) şi al revistei “E-Leonardo” (din 2003)

            Detalii la www.laszloal.tk

 



            Laszlo Alexandru vrea ca descentralizarea īnvăţămīntului să fie dusă pīnă la capăt.


            Născut īntr-o familie maghiară, “romānizat” iniţial abuziv, Laszlo Alexandru şi-a asumat acest destin şi a făcut şcoala īn limba romānă, īn care a scris şi a tradus majoritatea lucrărilor sale. Ameninţat cu excluderea de la specializarea franceză, s-a transferat la italiană, limbă din care traduce īn prezent şi pe care o predă la Colegiul Naţional “George Bariţiu” din Cluj-Napoca. Un exemplu de succes al proverbului “un picior īn fund este un pas īnainte”, Laszlo Alexandru declară cu optimism că nu se abţine să īntoarc㠄bobīrnacele”. Īn interviul cu “Foaia transilvană”, acesta le “aplic㔠īn parte Ministerului Educaţiei şi Cercetării, dar şi intelectualului romān.


            Ca om din interiorul sistemului, cum vedeţi reforma din īnvăţămīnt?

            Laszlo Alexandru: S-a pornit spre o reformă a sistemului, pe care o cred necesară. Īn acest moment avem legea īnvăţămīntului din 1995. Sigur că pot fi scoase īn evidenţă anumite detalii perfectibile, pe ansamblu īnsă există un mare pas īnainte īn noul proiect, plecīnd de la finalităţile pe care şi le propune īnvăţămīntul. Īn legea actuală, din 1995, făcută de “patrulaterul roşu”, finalitatea era īnsuşirea cunoştinţelor necesare pentru buna realizare profesională. O alta, o datorie chiar a īnvăţămīntului, era să formeze patriotismul şi dragostea faţă de ţară şi de trecutul istoric.


            De ce credeţi că este criticabilă promovarea patriotismului?

            Laszlo Alexandru: Dacă plecăm de la finalităţile asumate de noul proiect de lege a īnvăţămīntului preuniversitar, deja accentele se pun cu totul altfel. Importantă nu mai este īnsuşirea de cunoştinţe, ci crearea şi stimularea gīndirii critice, a spiritului critic, a creativităţii personale, crearea capacităţii profesionale pentru ca viitorul absolvent să se poată integra social şi pe piaţa muncii. Imediat sare īn ochi pragmatismul superior. Nu se mai vorbeşte de patriotism şi de īnaintaşii noştri care au suferit şi pe care trebuie să īi cunoaştem şi să īi iubim, ci este vorba de capacităţile absolventului de a interveni ca actor activ īn jocul social. Să nu uităm că legea din 1995 a fost făcută de “patrulaterul roşu”.

            Nu cred că patriotismul trebuie promovat instituţional. Patriotismul este o trăsătură, o valoare pe care ţi-o dobīndeşti. Plecat īn străinătate, printre străini, cu tot ce doreşti la īndemīnă, tot te apucă dorul de ţară. Patriotismul trebuie să fie sincer, autentic, nu predat de la catedră, nu proclamat prin lege.


            Prin această schimbare, vor fi tinerii mai capabili să provoace prosperitatea?

            Laszlo Alexandru: Sīnt convins de acest lucru, mai ales că noi am intrat īn curentul de evoluţie continental şi beneficiem acum de avantajele sale de bază. Īn plus, tineretul este extrem de dinamic şi permeabil. Tineretul trebuia īnainte să se apere de mesajul naţionalist şi de prostiile care erau induse de legile tendenţioase. Acum, ei nu trebuie să se mai apere, pentru că patriotismul nu mai este o armă de luptă politică, propulsată cu forţa de noile legi. Din punctul meu de vedere, un bun patriot este cel care īşi face bine meseria. Valoarea fundamentală nu va mai fi naţiunea, ci competenţa profesională. Prin calităţile profesionale şi morale ne vom promova īn străinătate.


            Pe ansamblu, sīnteţi de acord că actualul proiect de lege este bun?

            Laszlo Alexandru: Da, īnsă dintre cele două variante privind ciclurile de īnvăţămīnt, aş fi pentru aceea de a se rămīne la ciclul de 4 ani pentru liceu. Este o variantă mai permisivă şi pentru elevi (au dreptul de a-şi da gratuit de două ori bacalaureatul). Scopul este īnsă de aplaudat şi susţinut, indiferent de culoarea politică a celor care au elaborat legea. Vorbesc īn calitate de intelectual independent, neafiliat politic.


            Manualele trebuie descentralizate


            Care ar fi punctele slabe ale proiectului de lege privind īnvăţămīntul preuniversitar?

            Laszlo Alexandru: Īn anumite aspecte īnsă se merge cu reforma īn paşi de tango. Pe de o parte se īncearcă descentralizarea, pe de altă parte nu se permite pīnă la capăt. Mă refer la situaţia manualelor scolare. Īn continuare, ministerul īşi păstrează prerogativa de administrare a manualelor scolare. Doar acele manuale care sīnt aprobate de minister pot să intre īn sistem, ceea ce e o mică aberaţie, o reminiscenţă comunistoidă. Practica din Occident este ca editurile să tipărească īn mod liber manualele scolare, fiecare editură are un consiliu de specialişti care aprobă manualul, īn funcţie de programa şcolară. Apoi se distribuie gratuit profesorilor, care īl aleg pe cel care li se pare mai potrivit şi īl prezintă īn consiliul profesoral al şcolii. Este decizia consiliului profesoral să aprobe manualul sau nu. Odată aprobat, el devine obligatoriu pentru elevii acelei şcoli.


            Sīnt convinsă că īn societatea romānă ar apărea discuţii privind interesele profesorilor sau ale consiliului profesoral īn alegerea unui anumit manual.

            Laszlo Alexandru: Mai degrabă ar exista un interes la nivelul ministerului, de unde să intri pe toată ţara cu un singur manual. Mai uşor e să-ţi cumperi sau să-ţi captezi bunăvoinţa unui singur minister, decīt a o sută de mii de şcoli. Dacă vrei să elimini orice suspiciune, trebuie să descentralizezi. Dacă laşi decizia la latitudinea şcolilor, atunci dai libertate editurilor, responsabilizezi profesorii şi consiliul profesoral. Īn Occident funcţionează de zeci de ani, nu ştiu de ce nu ar funcţiona la noi. De fapt, la noi nu se vrea să se renunţe la această prerogativă ideologică.


            Cifra de şcolarizare, atribuţia şcolii

            Laszlo Alexandru crede că ar trebui stimulată concurenţa dintre şcoli. Directorii vor avea dreptul să īi angajeze pe profesori, ceea ce e un mare pas īnainte, se va impulsiona spiritul de iniţiativă şi atragerea de fonduri din diverse sectoare, dar nu se dă, totuşi, autonomie şcolilor īn ceea ce priveşte stabilirea cifrei de şcolarizare.


            Este societatea romānească pregătită?

            Laszlo Alexandru: Atunci ar apărea adevărata concurenţă şi atunci ar apărea probabil şi salariile diferenţiate, după performanţa la catedră, după prestigiu. S-ar ajunge şi la faliment, dar oricum unele şcoli se vor īnchide pe viitor, pentru că natalitatea este īn scădere drastică. Pentru şcoala din Iclod, să zicem, nu trebuie să se aprobe cifra de şcolarizare prin hotărīre de guvern, ei ştiu mai bine cīţi copii au īn sat.


            Dacă ar fi să folosim tot exemplul dumneavoastră fictiv şi fără intenţia de a jigni profesorii din mediul rural, ar fi consiliul profesoral din Iclod capabil să aleagă cel mai adecvat manual?

            Laszlo Alexandru: Problema este de abordare. Dacă mergem pe sistemul paternalist, spunem c㠓ăştia din Iclod oricum nu sīnt īn stare să decid㔠şi vine ministerul şi spune ce e bine pentru ei. E abordarea de sus īn jos: cineva acolo sus ne iubeşte şi are grijă să nu greşim. Metoda de tip democratic, occidental, este că se responsabilizează la nivel local fiecare structură, īi autorizezi cu īncrederea că īşi cunosc meseria. Dacă apare, să zicem, un manual cu poze pornografice, rapid se intervine cu reclamaţii, presa asta aşteaptă; īn două zile se remediază situaţia. Īntr-o săptămīnă vine o comisie de la minister şi a īnchis manualul şi s-a terminat. Concluzia: cei din Iclod trebuie lăsaţi să īşi aleagă manualul. Dacă greşesc, trebuie reparată eroarea.



            Istoria unui "deznaţionalizat"


            Laszlo Alexandru este un maghiar mai aparte, pornind de la numele său, neobişnuit, pe jumătate maghiar, pe jumătate romān. “Nu fac un tapaj deosebit pe această temă, dar provin dintr-o familie maghiară şi părinţii mei au vrut să īmi dea un nume maghiar. I-au spus ofiţerului de stare civilă numele maghiar, īnsă acesta a refuzat să īl īnregistreze şi a trecut prenumele Alexandru, echivalentul īn romānă”, povesteşte detaşat profesorul de liceu. “Automat se traduceau numele maghiare, deci să nu mi se vorbească de prigoana cruntă de deznaţionalizare īmpotriva romānilor, pe care o exercitau ungurii, că la fel au păţit părinţii mei cu mine, dar pe invers. Eu privesc asta īnsă cu mult simţ al umorului şi nu patetizez, mă simt foarte bine cu numele acesta, jumătate romān, jumătate maghiar”, spune Laszlo Alexandru.

            Toate studiile, de la şcoala primară la facultate, le-a făcut īn limba romānă, aşa cum au decis părinţii săi, pentru a-l ajuta să se integreze mai bine social, să īşi găsească o cale profesională oarecum mai uşoară. “Nu regret această opţiune, iar dincolo de asta, tot printr-o decizie personală, am devenit scriitor romān. Pīnă la urmă ceea ce a fost un mic abuz amuzant, al unui funcţionar de la starea civilă, s-a transformat īntr-un destin auto-asumat”, ne-a explicat profesorul. Opera acestuia include nouă cărţi scrise īn romānă şi şapte traduceri din franceză şi italiană, tot īn romānă.


            Nu poate fi īndiguit etnic


            Poziţia acestui maghiar despre revendicările comunităţii maghiare pentru o mai mare autonomie a studiilor īn limba maternă şi reīnfiinţarea universităţii maghiare nu corespunde īntrutotul curentului general. „Cazul meu e un caz special, īn sensul īn care, foarte pe şleau, autoanalizīndu-mă, sīnt un intelectual deznaţionalizat”, povesteşte Laszlo. Recunoaşte că nu rezonează la literatura maghiară, nu citeşte aproape deloc īn maghiară şi chiar se exprimă cu greutăţi īn această limbă, īn care comunică doar cu părinţii şi familia.

            ”Nu e normal, nu mă victimizez, dar īmi dau seama că pīnă la urmă s-a petrecut o asimilare īn cazul meu, şi voită, acceptată, dar şi impusă de organismele statale. Nu mă pot lua pe mine ca etalon pentru toată maghiarimea din Transilvania, nu pot să le pretind tuturor să accepte cu entuziasm cultura romānă, aşa cum am acceptat-o eu. Eu mi-am asumat-o voluntar, deliberat şi am regăsit bucurii estetice īn limba romānă”, se destăinuie intelectualul.

            “Criteriul meu de bază de judecată nu e de natură etnică, ci etică. Ce e bine şi ce e rău nu are graniţe naţionale. Eticul nu poate fi īndiguit de etnic. Pe de altă parte pot confirma asta: dacă nu se permite o liberă practicare a limbii materne, ea este asimilată de limba majoritară. Īi pot īnţelege şi pe coetnicii mei maghiari care militează pentru instituţii īn limba minorităţilor. Dacă cineva judecă prin etnic, e normal să dorească să studieze īn limba minoritară”, subliniază Laszlo Alexandru.



            despre intelectuali:

            «Cei 12 ani cu Funar au fost cel mai grav accident de muncă al intelectualilor. Cei care īl lăudau pe Funar erau intelectuali de rangul doi - trei. Elitele de prim rang l-au evitat, au vrut să-l snobeze aşa, prefăcīndu-se scīrbite. Nu l-au sprijinit pe faţă, dar oarecum neutru, ca pe vremea lui Ceauşescu.»


            despre cultură:

            «Cultura clujeană este mai mult individualistă, mai mult underground. E mai mult ascunsă decīt manifestă. Eu cred că la intelectualii clujeni există o mare doză de interes financiar. Nu văd neapărat intelectualul ca pe cel care mănīncă mititei, bea bere şi rīgīie laolaltă cu toată lumea, decīt dacă, desigur, vrea să candideze la diverse funcţii politice. Are clar o datorie de a-şi spune opinia, cu toată fermitatea şi fără teamă de periclitarea carierei sau a imaginii publice. Iar cel mai important pentru intelectual este să īşi ceară iertare cīnd a greşit.»

(Foaia transilvană,

nr. 13/22 februarie 2007, p. 13)